|
28-08-2005, 00:44
|
|
|
חבר מתאריך: 08.11.02
הודעות: 32,894
|
|
"לפחות לא נטען כי לוח השעונים הוא מכסה המנוע"
ציטוט:
היה מכסה מנוע?
מנורה סירבה לפצות מבוטחת שנגנב ממנה אוטובוס זעיר, בטענה שלא היתה נעילה למכסה המנוע למרות שבאוטובוס שנגנב כלל לא היה מכסה שכזה. ביהמ"ש קבע שהתהגותה של מנורה היתה בלתי הולמת וחייב אותה בתשלום
חיים קליר
באתרי בדיחות על עורכי דין, יש לעיתים אסופת בדיחות בשם "הטענות האבסורדיות ביותר". הקורא מתקשה להאמין שעורכי דין מעיזים להעלות טענות שכאלה בפני שופטים. חיצי הלגלוג, כמתבקש, מופנים כלפי עורכי הדין.
אלא שכאן אנו מבקשים, ברשותכם, להיחלץ להגנתם של עורכי הדין. במהלך השנים כל עורך דין לומד לדעת, כי מה שנראה מטופש ומקומם בעיני שופט אחד, עשוי להיחשב חכם ומלומד בעיני שופט אחר. עורך דין העושה את מלאכתו נאמנה ללקוח, חייב אם כן, לעיתים, למחול על כבודו ולהעלות טענות שייתכן כי הוא, כשופט, היה דוחה אותן בשתי ידיים.
אלא שכאן נשאלת השאלה אם ראוי כי חברת ביטוח, שקיבלה רישיון מהמדינה המטיל לבעלי מניותיה ולמנהליה ביצי זהב, תנצל סיכוי, קלוש ככל שיהיה, כי יימצא שופט שיקבל את הטענות ההזויות ביותר. התשובה לכך חיובית - חברת הביטוח מנורה, סבורה כנראה כי ראוי גם ראוי לעשות כן, וזאת עשתה בעמדה בפני השופט צבי כספי, בבית משפט השלום בתל אביב.
וזה הסיפור: באחד הימים נגנב אוטובוס זעיר של חברת דורנט. מנורה, שביטחה את האוטובוס בביטוח מקיף, הפכה והפכה בממצאי האירוע ולא הצליחה לעלות על דבר ממשי שיעזור לה להתחמק מתשלום.
אולם לא חברה כמנורה תתייאש. בפוליסה של מנורה נרשמה דרישה למערכת אזעקה הכוללת "נעילת מכסה מנוע". מערכת אזעקה הותקנה גם הותקנה באוטובוס של דורנט, אולם מערכת זו לא כללה נעילת מכסה מנוע.
מדוע לא דאגת לכך שמערכת האזעקה תנעל את מכסה המנוע, הרעימה מנורה על דורנט. הלו, השיבה דורנט למנורה, תתעוררי! מכסי מנוע היו באוטובוסים של פעם. באוטובוס שלי אין מכסה מנוע. המנוע ממוקם בתוך הרכב. במרכזו. מתחת למושב הנוסע. אילו היה מכסה מנוע הייתי מתקינה מערכת אזעקה הנועלת אותו. אבל אין מכסה מנוע, הסבירה דורנט למנורה.
ללא הועיל. מנורה נשארה בשלה: יש לנעול מכסה מנוע גם כשאין מכסה מנוע. דורנט הביאה את תביעתה בפני השופט צבי כספי בית משפט השלום בתל אביב.
"התעקשותה של מנורה על אי קיום הנעילה מגיעה לתחום המגוחך", קובע השופט כספי. "בהעדר מכסה מנוע, נראה לי כסביר להניח שלא ניתן להתקין נעילת מכסה מנוע".
אולם מנורה לא הרפתה. כפי שכבר אמרנו והתרענו, תמיד יימצא גם מומחה שיהיה מוכן לבוא בפני שופט ויגן בלהט על כל טענה אבסורדית. מנורה גייסה אם כן לשורותיה מומחה בשם שאול יעקבי. "יש לפרש את הפוליסה כך", קבע המומחה יעקבי נחרצות, "שכסא הנוסע הוא הוא מכסה המנוע ובכסא הנוסע היה על דורנט להתקין נעילה".
אלא שבבית המשפט, דווקא מתוך עדותו של מומחה מנורה, התברר האבסורד, כלשון השופט, בדרישה למגן את כסא הנוסע. ברכב רגיל מערכת האזעקה מותקנת בתא המנוע. הדרישה למגן את מכסה המנוע, הודה המומחה, נועדה למנוע פריצה לתא המנוע, כדי לנטרל את מערכת האזעקה, קודם לפריצה לרכב.
והרי באוטובוס הזעיר של דורנט, מציין השופט, מערכת האזעקה אינה מותקנת בתא המנוע, אלא מאחורי לוח השעונים. גנב שיודע זאת, לא יטרח אם כן לפרוץ לתא המנוע קודם לפריצה לרכב. גנב שאינו יודע זאת, וירצה להגיע לתא המנוע יצטרך לפרוץ קודם כל לאוטובוס עצמו. אז ממילא מערכת האזעקה המותקנת מאחורי לוח השעונים אמורה לפעול.
השופט כספי מצליח למצוא נקודת זכות אחת בטיעוניה של מנורה: "לפחות לא נטען כי לוח השעונים הוא מכסה המנוע", אמר לפני שדחה מכל וכל את טענותיה של מנורה.
בפסיקת הוצאות המשפט ושכר טרחת עו"ד, כותב השופט כספי, מוסמך בית המשפט להביא בחשבון את התנהגותו הבלתי הולמת של אחד הצדדים. בשים לב לטענותיה של מנורה במשפט, חייב השופט כספי את מנורה בתשלום שכר טרחת עורכי דין בסך 30,000 שקל בתוספת מע"מ. סכום זה הווה כשליש מהסכומים שנפסקו לדורנט בתביעה.
הכותב הוא עו"ד המתמחה בנושאי ביטוח
|
קטעים עם חברות הביטוח המתחמקות מתשלום..
_____________________________________
חתימתכם הוסרה כיוון שלא עמדה בחוקי האתר. לפרטים נוספים לחצו כאן. תוכלו לקבל עזרה להתאמת החתימה לחוקים בפורום חתימות וצלמיות.
|
|