16-08-2005, 20:16
|
|
|
|
חבר מתאריך: 23.09.03
הודעות: 12,141
|
|
סקירה - אמצעי עילוי מתקדמים - חלק 1 מתוך 2 (כבד)
בחלק זה בחרתי להתמקד באמצעי העילוי המתקדמים המותקנים בשפת ההתקפה של הכנף. החלק הבא יתמקד באמצעים המותקנים בשפת הזרימה.
הקדמה
מטוסי הנוסעים מהטיפוס המוקדם, שהיו איטיים יותר, לא דרשו אמצעי עילוי מתקדמים בגלל עומס הכנף הנמוך יחסית שהיה להם (עומס כנף = משקל המטוס חלקי שטח הכנף), והיחס בין מהירות השיוט ומהירויות ההמראה\נחיתה היה קטן. למרות זאת, כבר אז הייתה הכרה ביתרונות של אמצעי העילוי מתקדמים. אמצעי העילוי המתקדמים שבוצע בהם שימוש היו מדפי שפת זרימה פשוטים על מנת להשיג שליטה טובה יותר על זווית הגישה לנחיתה (Glide Slope).
ככל שמהירות השיוט של מטוסי הנוסעים גברה כתוצאה מפיתוחם של מנועים חזקים יותר, עומס הכנף גבר גם הוא, והיה צורך דחוף באמצעי עילוי מתקדמים על מנת לשמור על מהירויות הנחיתה וההמראה בתחום סביר. תוצאה נוספת של פיתוח מנועים חזקים יותר הייתה תחילת השימוש בכנף משוכה לאחור, שניצלה יותר טוב את המנוע החזק ואיפשרה למטוסים לטוס מהר יותר (פחות גרר). לכנף משוכה יש גם עומס כנף גבוה יותר (וכתוצאה מזה מקדם עילוי גבוה יותר ועילוי נמוך יותר במהירויות נמוכות).
מהירויות ההמראה ונחיתה במטוסי סילון מוקדמים גברו, ולכן היו חייבים להאריך את מסלולי ההמראה מסביב לעולם. ישנן הגבלות כלכליות לאורך המסלולים, הגבלות בטיחותיות למהירויות המראה ונחיתה ומגבלות מהירות לצמיגי המטוסים. לכן היה צורך דחוף באמצעי עילוי מתקדמים יותר על מנת לשמור על מהירויות ההמראה והנחיתה בתוך המגבלות הנ"ל.
אמצעי עילוי מתקדמים שונים
(הערה: אמצעים אלה ידועים יותר בשמם האנגלי {לי לפחות}, לכן אני אתרגם את שמם ב"תרגום חופשי". מי שיודע את שמם העברי בוודאות, מוזמן להוסיף ).
אמצעי שפת התקפה
"שפת התקפה נתלת" (Hinged Leading Edge / "Drop-Nose")
באמצעי זה משתמשים בעיקר במטוסי קרב, ולא ידוע לי על מטוס נוסעים המצויד באמצעי זה (אבל הוא מוצע למטוסי מטען צבאיים עתידים בשביל חיל האוויר האמריקאי). החסרון הבולט של אמצעי זה הוא שהעקימון של שפת ההתקפה הדוק מידי, מה שגורם לניתוק זרימת האוויר (למרות שניתוק כזה לא מהווה בעיה גדולה במיוחד במהירויות על קוליות, שבה שפת ההתקפה המשוכה לאחור מייצרת מערבולות על משטחה העליון של הכנף, מה שתורם ליצירת עילוי).
"שפת התקפה בעלת עקימון משתנה" (Variable-Camber Leading Edge)
NASA ערכה בהצלחה ניסוי ב VCLE על מטוס ה AFTI (Advanced Flight Technology Integration) 111 שלה (מטוס F-111 שעבר מספר שינויים, לא לבלבל עם תוכנית ה AFTI של ה F-16). למרות זאת, הניסוי הראה שה VCLE יעיל רק במהירויות גבוהות יותר, ולכן לא ישולב בקרוב במטוסים מסחריים (אבל שוב, כמו ה Hinged Leading Edge, עתיד להיות משולב במטוסי מטען על קוליים עתידיים).
"חריץ קבוע" (Fixed Slot)
ב Fixed Slot משתמשים בעיקר במטוסי STOL (המראה ונחיתה קצרות), אך הגרר הרב שנוצר מונע את השימוש היעיל בהם ע"י מטוסים מסחריים בעלי מהירות שיוט גבוהה יותר.
"מדפי קרוגר פשוטים" (Simple Krueger Flaps)p/u]
מדפי הקרוגר הפשוטים באים לידי ביטוי ע"י פאנל המורכב על צידה התחתון של שפת הזרימה הנע ע"י מנוף קטן, המאפשר לו להיפתח קודם למטה ואחר כך קדימה, ונועל אותו במקומו, כך שהוא בעצם אוטם את המרווח בינו לבין צידה התחתון של הכנף. בדר"כ הוא יוצר זווית של בין 60 ל 80 מעלות ביחס לציר האופקי של הכנף. נעשה שימוש כזה בכנף המרכזית של הבואינג 707. אמצעי זה הוא הפשוט ביותר מבין אמצעי שפת ההתקפה המותקנים על מטוסי נוסעים מסחריים.
"מדף קרוגר קשיח" (Folding Krueger Flap)
אפשרי לייעל את מדפי הקרוגר הפשוטים ע"י הוספת חלק מתקפל קטן בעל חתך D בקצה ("Bull-nose"). חלק זה מאפשר למדף להיות יעיל במגוון רחב של זוויות התקפה (בניגוד למדפי הקרוגר הפשוטים). מדפים מסוג זה מותקנים בין השאר על מטוסי בואינג 727.
בואינג 727
"מדף קרוגר בעל עקימון משתנה" (Variable-Camber Krueger Flap)
ניסיון נוסף לשפר את ביצועי מדף הקרוגר. שני סוגי מדפי הקרוגר הקודמים מוגבלים ע"י חתך הכנף בשפת ההתקפה ("הפרופיל"). מתכנני מדפי ה VC Krueger שינו את חוקי המשחק ע"י החלפת הפאנל הקשיח לפאנל גמיש יותר, המאפשר לשחק עם הצורה שלו, וביכולתו לשנות את צורת החתך. שינוי זה משפר את ביצועיו הכלליים, ומעניק לכנף ביצועים אווירודינמיים טובים הרבה יותר. מדפים מסוג זה מותקנים בין השאר במטוס הבואינג 747.
_____________________________________
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning. -Rick Cook
נערך לאחרונה ע"י DeepSpace בתאריך 16-08-2005 בשעה 20:22.
|