26-11-2023, 15:24
|
|
|
חבר מתאריך: 21.01.03
הודעות: 2,286
|
|
עפר גרוזברד על מגבלות התפיסה בחטיבת המחקר
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי yave333 שמתחילה ב "עדויות להתעלמות מהתרעות התצפיתניות לפני טבח 07.10"
הפסיכולוג עפר גרוזברד פרסם היום מאמר בהארץ שמתאר את ההתנסות שלו כיועץ לחטיבת המחקר באמ"ן במשך כמה חודשים לפני כשנתיים. גרוזברד עוסק בחקר הבדלי תרבויות ופרסם מספר ספרים העוסקים בהבדלי התרבויות בינינו לבין החברות הערביות וההשלכות שלהם על דפוסי החשיבה. גרוזברד התרשם מאיכותם של אנשי החטיבה, אבל יש לו בקורת רבה על דפוסי הדיון וקבלת ההחלטות שם. כיוון שהמאמר נמצא מאחורי חומת תשלום, אביא רק כמה ציטוטים.
"נכחתי במפגשים שבהם לא נשמעה ולו השגה אחת על פרויקטים חדשים. באחד המקרים ניגש אלי לאחר המפגש בכיר והתוודה שהוא "רוצה להרביץ לעצמו" משום שהוא לא אומר את דעתו במפגשים האלה. ברור שהוא לא היה היחיד. הוא הוסיף ואמר, שהרמטכ"ל משבח אותם כל כך, שכבר אין להם מה להשתפר.
לי באופן אישי נאמר פעמים רבות מה ואיך להגיד. למשל, לא לומר בפורום נרחב שחטיבת המחקר היא קבוצה סגורה שמחזקת את עצמה משום שזה מעליב (בכל זאת אמרתי, פשוט משום שלא חרדתי למקומי). לא להציע הצעות שונות, משום ש"יעשו לי איפון" (הטלה על המזרון בג'ודו). כשהתעמתתי עם בכיר מסוים ששלל כל תפקיד לפסיכולוגיה הבין־תרבותית (טען שלא ניתן להכליל על תרבויות), נאמר לי שהוא המוציא ומביא לראש אמ"ן ואני רק עושה צרות. כשהצעתי הצעות שנראו לי חדשניות נאמר לי, שלא יקדמו אותן משום שהדרג הפוליטי לא יקבל אותן, שכעת זה לא הזמן ושעלי להתאזר בסבלנות. ביקשתי פשוט להשמיע את דעתי וזכותם כמובן לקבל או לדחות, אבל סורבתי"
"המקרה של יחיא סינוואר יכול להדגים את חשיבותו של הפסיכולוג הקליני בהיבט נוסף. במהלך עבודתי נפגשתי עם מרבית בכירי חטיבת המחקר. חלקם אנשים שעוקבים אחר התנהלותו של סינוואר לפרטיה ומכירים אותו לאורך שנים. בחדרי אחדים מהם נמצאת תמונה גדולה שלו. ברור שבקשר קרוב שכזה מתפתחים רגשות כלפי מושא המחקר. עודדתי אותם לבטא את רגשותיהם ביחס אליו. היו שאמרו שהם מאוד מעריכים אותו, היה מי שריחם עליו ותיאר אותו כאדם שנמצא בתנוסה מתמדת. אחר אמר שבעיניו הוא דמות של אב חם, ואחר אמר שהוא חש ממש שנאה אליו.
כל אחד מאותם בכירים המליץ למערכת לפעול באופן שונה כלפי סינוואר. ההמלצות נומקו באופן רציונלי אבל היה ברור שהן תלויות ביחס הרגשי של כל ממליץ: מי שהעריך אותו או ראה בו דמות אב פחות נטה לפגוע בו, ואילו זה שחש שנאה התלונן בפני שהוא לא מבין את פקודיו שחושבים שלא ניתן לעשות דבר נגדו. "מה הם חושבים, שהוא אלוהים?!", הוא מחה, וגרס שיש לחסלו. כלומר, הבכירים הפעילו למעשה רציונליזציה — מנגנון הגנה שנועד לנמק עמדות רגשיות — ולא חשיבה רציונלית כפי שהם וודאי סברו. פסיכולוג קליני יכול להצביע על הטיות כאלה."
"חשתי שנוצרה ממש שפה בחטיבת המחקר — שפה גבוהה שתפקידה לא לתת המלצות ולקדם הסתרות והתחמקויות. לשם מה לי להמליץ ולספוג לאחר מכן ביקורת, עדיף לאמץ שפה דיפלומטית שתקדם אותי בסולם הדרגות. במקום קבוצת "איפכא מסתברא" ובמקום שפה של הסתרות, צריך לעודד את אנשי אמ"ן לקחת סיכון ולומר את מה שהם באמת חשים וחושבים. דיון כזה, שפסיכולוג ינחה אותו, יכול להילחם בנטייה האנושית להיות בסדר עם כולם."
"כשנכנסתי לעבודתי התבקשתי לקרוא כרך עב כרס על תפישת המודיעין ועבודתו. כפסיכולוג קליני נחרדתי מהשתלטות האג'נדה הקוגניטיבית על נפש האויב. נסראללה למשל, תואר כחושב על פי תרשים זרימה (צומתי בחירה של כן ולא) המתאים לעבודת מחשב. שאלתי, האם כך באמת חושב נסראללה, העלתה חיוך והסכמה שלא כך הוא חושב. היכן העולם הרגשי המנווט את כולנו? היכן ההגנות, הכבוד הערבי הידוע, השקרים המתוחכמים שמוליכים אותנו שולל שנים, השאיפות להשמדתנו? אין ספק שהחבר'ה הצעירים המוכשרים האלה עושים עבודה קוגניטיבית נפלאה עם טכנולוגיה יעילה, אבל הן מפאת גילם והן מפאת נטייתם האנליטית הם חסרים כל כך את ההיבט הרגשי — הן כלפי עצמם והן כלפי האויב — מה שמותיר אותנו חשופים.
עבודתי בחטיבת המחקר באה אל סיומה כשכתבתי מכתב לראש אמ"ן המשתף אותו בקושי שלי להכניס את הפסיכולוגיה בכלל ואת הפסיכולוגיה הבין־תרבותית בפרט לעבודת אמ"ן, ומבקש את עזרתו בנושא שלשמו הוזמנתי. האחראי עלי ביקש שלא אשלח את המכתב. לא הסכמתי ושלחתי. אז פוטרתי. מראש אמ"ן לא שמעתי מעולם."
|