הטנק לאן
פעם למדנו שקיימים 3 מרכיבים לבחינת רק"מ והם: מיגון, עוצמת אש וניידות. כיום מצטרף גורם נוסף שניקרא "טכנולוגיה". ה"טכנולוגיה" צריכה להביא את הטנק מהשלב הנוכחי "מרכבה-4" לטנק העתידי דרך מספר אבני דרך, בכל אחת מאבני הדרך צריך לראות התקדמות בלפחות 2 משלשת המרכיבים הקלאסיים של הטנק.
אבן דרך מס'-1 היא נקודת ההתחלה שבה אנו מצויים כיום, זו הנקודה שבה אנו צריכים לאסוף את כל המערכות הקיימות היום ולהתקין אותם ברק"מ שלנו.
לדעתי המיגון והניידות של המרכבה-4 הם מהטובים בעולם ואני לא רואה סיבה נכון להיום לשנות זאת.
לעומת זאת בנושא עוצמת האש יש דרך לשפר את המצב הקיים.
ראינו בתצוגה שניקראת AUSA-2018 שלשה רכבים שאמורים להתחרות בפרוייקט הנגמ"ש העתידי לצבא האמריקאי NGCV והם הציגו מספר פרטים מעניינים:
1. בכל הצריחים של רכבים אלו ניראו תותחים של חברת ATK מדגם "בושמאסטר-3 35/50". תותחים אלו הם בקליבר 35 מ"מ עם אפשרות לירות פגזי 50 מ"מ וזאת ע"י החלפת הקנה ומספר קטן של אביזרים. זו הגדלה ניכרת יחסית לתותח ה-25 מ"מ של ה"ברדלי" או ה-30 מ"מ של הנמר.
2. כל הרכבים הראו את היכולת לשגר מזל"טים למיניהן כאשר הם מותקנים על הצריח או בתוכו. בתמונה למטה ניתן לראות את הכוורת של המזל"ט "סוויטשבירד" שמתאימה ל-9 מזל"טים ואת המזל"ט "שרייק" שיושב על משטח נחיתה/המראה מאחורי הצריח שמותקן על ה"סטרייקר".
שינויים אלו חובה לעשות כבר היום גם בשיריון וגם בחי"ר על הנמרים.
אשר למזל"טים שניראו על הרכבים שהוצגו ע"י חברת "אירו-וירונמנט" הם אולי מתאימים לסיור אבל בוודאי לא לתקיפת מטרות משורינות וחברה זו עוסקת כעת בשידרוג הרש"ק של מזל"טים אלו. קישור למזל"ט ה-"סוויטשבלייד" למטה:
http://www.thedrive.com/the-war-zon...rificing-drones
חברה ישראלית נוספת בשם UVISION הציגה מיגוון רחב של כטב"מים שנקראים HERO ולמטה 2 מהם:
Hero-120
Ideal for anti-tank missions, or other strategic objectives, the Hero-120 is the largest of the short-range systems. It carries a 3.5 kg warhead and can endure an extended flight time of 60 minutes.
Weight (kg): 12.5
Warhead (kg): 3.5
Range (LOS): 40 km
Endurance (min): 60
Engine: Electrical
Launch method: Canister
מזל"ט זה יהיה מעולה בהשמדת מטרות כולל טנקים עם רש"ק במשקל של 3.5 ק"ג.
The Hero-400EC is an innovative all-electric precision Electro-Optical/Infra-Red (EO/IR) guided, man-in-the-loop Loitering Munition system that can locate, track and strike static and moving targets with high accuracy and surprise. With these precision strike capabilities, a large multi-purpose warhead and extended endurance, the Hero-400EC has been proven effective against a wide variety of targets.
Weight (kg): 40
Warhead (kg): 10
Range (LOS): 40 km, 150 km
Endurance (min): 120
Engine: Electrical
מזל"ט זה יהיה מעולה לסיור שקט (מנוע חשמלי), אבל גם לתקיפת מטרות איכות בטווחים רחוקים.
השידוך בין ה-הירו 400EC כמזל"ט סיור שקט (מנוע חשמלי) וה-הירו 120כמזל"ט תקיפה שקט (מנוע חשמלי) יהיה מעולה. ה-הירו-400 יאפשר לכח שמפעיל אותו יכולת ראיה במרחב שלו וההירו-120 יאפשר תקיפה של מטרות קשות כגון טנקים, נגמ"שים ועוד.
המגוון הרחב של מזל"טים (כ-7 במספר) יאפשר לכל כח (פלוגה, גדוד, חטיבה וכוחות אחרים) לבחור את המזל"טים שמתאימים לפעילות שלו ויאפשרו לכוחות השונים את היכולת לסייר ולתקוף כל מטרה בשטח של אותו כח. גם מטרות איסטרטגיות כגון סוללות של טילי נ"מ, שדות תעופה, נמלי ים ועוד, יהיו בטווח הפגיעה של מזל"טי היורו שיוכלו בנוסף גם להפעיל אמצעי ל"א מבלי לסכן מטוסים וטייסים, ואולי בעתיד גם אמצעי מיקרוגל במטרה ל"טגן" את המערכות האלקטרוניות באיזור התקיפה.
מה שאנו הישראלים צריכים לעשות עכשיו זה להוסיף לכל פלוגת מרכבה או נמר, רכב יעודי לשיגור מזל"טים לסיור ולתקיפה כדוגמת זה הנראה למטה.
לאבן הדרך הראשונה ניראה לי שהעלינו את כל מה שניתן לעשות כיום. מאבן הדרך הראשונה ועד לאבן הדרך השנייה, צריך לעשות הרבה שיפורים ושינויים במרכיבי הטנק ורכב הקרב העתידי.
השינוי הראשון יהיה התקנת צריח לא מאוייש שנחליף בו את תותח ה-120 מ"מ בתותח 57/60 מ"מ עם טעינה אוטומטית,.
השינוי השני יהיה החלפת הנהג ב"בינה מלאכותית" שתנהג את הרכב. שני שינויים אלו יקטינו את צוות הטנק ל-2 לוחמים בלבד, מפקד הטנק ומפעיל מערכות.
השינוי השלישי יהיה בנושא ההגנה על הרכב. במקום ההגנה בפני טילי נ"ט בלבד, השלב הבא יתמקד על הגנה של כל הרכב כנגד כל האיומים, הגנה זו ניקראת VPS מערכת הנשק שתתאים להגן על הרק"מ תכלול תותחי לייזר שיותקנו על צריח הטנק וזאת בנוסף למערך חדש של הגנה אקטיבית. בתמונה למטה רואים הצעה של חברת "ראייתיון" לתותח לייזר מותקן על גיפ/בגי.
ההצעה של ראייתיון למערכת לייזר מותקנת ע"ג רכב עם עבירות גבוהה.
השינוי הרביעי יהיה התקנת מרגמת 81 מ"מ שתשגר פצמ"רים חכמים מצוידים ברב"ת לייזר חצי פעיל, שיאפשר פגיעה במטרות, כולל מטרות ניידות, ממרחק של כ-20 ק"מ ויותר. אני מניח שהשיפורים בפצמ"ר ה-81 מ"מ יגיעו גם לפצמ"רי מרגמות ה-120 מ"מ.על פצמ"ר ה-81 מ"מ ראה קישור למטה:
https://www.popularmechanics.com/mi...-major-upgrade/
השינוי החמישי ישדרג את חטיבת הכח בטנק, כאשר חטיבת הכח הקיימת תוחלף במערכת שתשלב מנוע דיזל ומנוע חשמלי. המנוע החדש ישפר את הניידות, את הטווח, את התאוצה ועוד.
אני מקווה מאד שישראל תשתתף בפרוייקט יחד עם שאר המיתחרים ואם נפעל נכון יש סיכוי שנצליח. זה כמובן תלוי מי יהיה השותף שלנו בפרוייקט זה.
כל המערכות שכתבתי עליהם לא באו מספרי זול ורן, חלק ממערכות אלו כגון המזל"טים נימצאים בייצור שוטף ושאר נימצאים בפיתוח/ניסויים ובחצי הראשון של העשור הבא נראה אותם.