שאלה לגבי התהפכות טנק ברצועת הביטחון בלבנון בשנת 1993
שאלה למומחי השיריון,סמ"ר ניר דובב מפקד טנק מרכבה בגדוד 82 נהרג ברצועת הביטחון בדרום לבנון ב 18 לפברואר 1993 כאשר הטנק שלו התהפך במעלה ההר בדרכו למארב.
האם כאשר טנק מרכבה מחליק במדרון הצוות לא אמור להיות מוגן?
סה"כ הטנק לא מתפרק (כמו למשל מכונית בתאונת דרכים)
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי orenp1 שמתחילה ב "שאלה לגבי התהפכות טנק ברצועת הביטחון בלבנון בשנת 1993"
רוב ההרוגים בהתפכויות טנקים ורק"מ אחר הם מפקדי הכלים, ולא במקרה; מט"קים בצה"ל נמצאים עם הגוף בחוץ בעת נסיעה ולא מספיקים לעתים להיכנס לתא בעת התהפכות ועשויים להימחץ. שאר חברי הצוות סובלים בדרך כלל מחבלות.
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי orenp1 שמתחילה ב "שאלה לגבי התהפכות טנק ברצועת הביטחון בלבנון בשנת 1993"
גם מכונית פרטית לא "מתפרקת" כשהיא מתהפכת. ברוב המקרים ניתן למצוא רכב הפוך על גג/צד כשלמעט שפשופים ופגיעה באביזרים חיצוניים אין פגיעה משמעותית למבנה הרכב.
אומר זאת מניסיון של טיפול במספר לא קטן של אירועים כאלה.
כאשר הנהג/נוסעים לא רתומים בחגורות בטיחות אז הסיכוי לפגיעה חמורה עד פטאלית עולה מאד (כתוצאה מהעפה אל מחוץ לרכב, הילכדות בינו לקרקע, חבטות מפנים הרכב וכו').
משער שכך גם בטנקים.
_____________________________________
Diplomacy is about surviving until the next century - politics is about surviving until Friday afternoon
Sir Humphrey Appleby
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי G_Zhukov שמתחילה ב "גם מכונית פרטית לא "מתפרקת"..."
בטנקים חובשים אנשי הצוות קסדות, מה שמקטין כמובן את הסיכון לפגיעות ראש ושני אנשי צוות המט"ק והמפקד לובשים שכפ"צים שמגינים עליהם במידת מה. אך לשני אנשי צוות אלה (בעיקר למפקד) יש סיכוי
לא מבוטל לעוף מהטנק או להימחץ תחתיו. בתוך הטנק יש שפע של עצמים חותכים ודוקרים ואין חגורות (לפחות בזמני לא היו).
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי sartorius שמתחילה ב "בטנקים חובשים אנשי הצוות..."
כשהמט"ק מזהה התהפכות, הוא מזהיר את הצוות, והצוות מבצע תרגולת התהפכות - תרגולת שהצוות מכיר היטב כי מתרגלים אותה אינספור פעמים. בהתאם לסוג הטנק, כל אחד מאנשי הצוות עושה סדרה מסויימת של פעולות שמסתיימת בד"כ באחיזה חזקה במקום כלשהו בפנים הטנק המיועד לכך, וכך אמור להפחית את הסיכון לפציעה אם וכאשר הטנק מתהפך.
לעיתים זה עובד - לעיתים לא, אבל זה יותר טוב מכלום.
_____________________________________
"אילו שמוכנים לוותר על חירות חיונית כדי להרוויח ביטחון זמני, לא ראויים לא לחירות ולא לביטחון - ומהר מאוד חסרים את שניהם." -בנג'מין פרנקלין
ציטוט:
במקור נכתב על ידי Carl Sagan
"If you wish to make an apple pie from scratch, you must first invent the universe"
אפילו בלילה, עמידה בחוץ מאפשרת לך תצפית של 360 מעלות מחוץ לטנק, כשלרוב, אחוזי הירח מאפשרים שליטה די טובה גם בלי אמר"ל.
פנים התא המוגבל לא מאפשר תצפית רחבה, וכשהתצפית היא דרך סקופים ומצלמות, ההרגשה פחות אינטואיטיבית.
הבעיה היא באמת הכניסה המהירה לתוך הטנק ברגע שאתה מזהה התהפכות והעובדה שיש לך לא יותר מכמה שניות.
היה פה פעם דיון דומה על ההתהפכות של אוריאל פרץ ליברנט, ב-2009. המקרה שונה במקצת, כי ההכוונה לא הייתה של המט"ק אלא הכוונה קרקעית, אבל העיקרון זהה.
בתגובה להודעה מספר 6 שנכתבה על ידי efekt שמתחילה ב "גם כיום אין חגורות, זה לא פרקטי בטנק."
תרגולת התהפכות תמיד הרגישה כמו כסת"ח. צריך לבצע תרגולת, או ליתר דיוק לדווח על ביצוע תרגולת אחת ליום, למשל בדרך למארב, אז אין בעיה, מכריזים על תרגולת התהפכות, הנהג עוצר, מצודדים בהתאם לכיוון התיאורתי של ההתהפכות. כל זה בערך ברמה של בוחני הוראות הבטיחות (אין להניע טנק שמנועו מונע) שבו המ"מ התורן היה קורא את השאלות, קורא את התשובות ומבקש מאיתנו לכתוב 10 על הבחנים לפני שהוא אסף אותם. מעניין מה עשו עם כל הניירת הזאת.