09-04-2013, 23:47
|
|
|
חבר מתאריך: 13.11.04
הודעות: 16,823
|
|
הסיפור המעניין על ברודי (האמיתי, לא זה מ "הומלנד") ונושאת המטוסים הקטנה בעולם
סרן ג'יימס ברודי היה קצין בחיל האספקה האמריקני במלחמת העולם השנייה שבאמצע המלחמה המציא מתקן גאוני למדי המאפשר להזניק ולהנחית מטוס סיור ותצפית קל יבשתי מצידה של נחתת טנקים סטנדרטית ממשפחת ה LST. – המתקן עצמו כלל כבל ארוך הנמתח מעל הים בין שני מוטות עיליים המורכבים בקצות הנחתת הגדולה, שהייתה ארוכה, גבוהה ויציבה מספיק כך שמרחק בין המוטות מאפשר ה "המראה" ו "נחיתה" בטוחים למטוסים דוגמת ה L-4 וה L-5. כמו כן היה בנחתת הגדולה די מקום לאחסן מטוסים, דלק, חלקי חילוף, צוות טכני ואת הטייסים עצמם בסיפון העליון או התחתון. מטוסים אלו שמשו לאורך כל המלחמה (ולמעשה עוד שנים רבות אחריה) לתובלה קלה, הטסת מפקדים, סיור ותצפית ארטילרית, בדומה למטוסי הדרור והעגור בזמנו בח"א.
כזכור גם בפסיפיק, למרות כל הגלוריקה הראויה חיל הנחתים, עדיין היה זה צבא היבשה שנשא בעיקר נטל הלחימה, כולל השתתפות ברוב מבצעי הנחיתה והטיהור היבשתיים הגדולים – באיי הגילברט, באיי המריאנה, באיי האדמירליטי, בפיליפינים, בגוודלקנל, בגינאה החדשה, באוקינאווה וכמובן התכנונים לכיבוש המדורג של יפן עצמה. צבא היבשה עבד מסודר והאגדים הארטילריים הגדולים של כל דיוויזיה וקורפוס התלוו אל יחידות האם שלהם גם במבצעי הנחיתה. לעתים בוצעה נחיתה מקדימה באי סמוך ליעד המרכזי במטרה להפכו לבסיס לאגדי הסיוע לפני הנחיתה העיקרית, כך שלרשות הכוחות הנוחתים עמדו משאבים מגוונים לריכוך המגינים - גם ספינות הצי, גם מטוסים מנומ"טים (בעיקר בשנה וחצי האחרונות של המלחמה) אבל גם הארטילריה האורגנית של העוצבות עצמן. כחלק מזה נדרש גם מערך תצפית מוטס קדמי ומאחר והצי לא יכול היה להפריש נומ"טים קלות לטובת העניין (קרי כסיפון מהם יפעלו מטוסי התצפית), נדרש פתרון כלשהו לימים והשבועות הראשונים של המבצע, עד לשלב בו אובטח ונבנה שדה נחיתה כלשהו ביעד העיקרי עצמו.
וכאן נכנס לתמונה ג'יימס ברודי והמתקן המוזר שהמציא, שנתן מענה לצורך הזה ואפשר למפקדי צבא היבשה את הגמישות המבצעית וחוסר התלות במטוסי הצי למשימה טקטית זו. הפרויקט היה משותף לצבא היבשה (הלקוח במקרה זה, הזקוק למטוסי התצפית שלו גם בעת פעילות סער אמפיבית), אווירית הצבא (שהפעילה את המטוסים) והצי האמריקני שתרם 25 נחתות לעניין (שוב מתוך כוונה לשמר בשליטתו המלאה את כל הנומ"טים, ואפילו הקטנות מבינהן). בפועל הוסבו 8 נחתות בלבד לפני תום המלחמה ורק אחת מתוכן (LST-776) השתתפה בפועל בפעילות מבצעית כלשהי, החל מהפלישה לפיליפינים בסוף 1944, לאחר מכן באיוו ג'ימה (שם למרבה האירוניה שימשה דווקא את טייסת מטוסי התצפית של חיל הנחתים ולא של צבא היבשה (שאגב טסה במקביל גם מסיפון הנומ"טים הקלות, כי הצי הרי דואג לנחתיו) ולבסוף באוקינאווה (הפעם שוב בשירות הצבא). למרות הקושי הרב שנראה שנדרש להטסה מוזרה שכזו בפועל לא אירעו תאונות רבות, אולי בגלל הסלחנות הרבה של מטוסי הסיור. כל הנחתות יצאו משימוש מיד לאחר המלחמה ולא נעשה יותר שימוש מבצעי במתקן.
וידאו של הנחיתה וההמראה של מטוס סיור L-4 מהברודי
http://www.youtube.com/watch?v=zZpTm5LgHQA&feature=player_embedded#!
אגב ב 1943-1944 נעשה שימוש קונבנציונלי יותר בנחתות LST כנומ"טיות מאולתרות למטרה דומה. מסורתית הסתייג הצי האמריקני במלחמת העולם השנייה משליחת הנומ"טים היקרות שלו למרחבים סגורים דוגמת הים הצפוני, הים התיכון ואפילו ים דרום-סין, שם הן פגיעות מאד למפציצים מבסיסי יבשה ולצוללות. ההסתייגות נותרה אפילו אחרי ההתעצמות הכמותית האדירה של השנתיים האחרונות למלחמה. למיטב זכרוני, אף נומ"ט אמריקנית, גדולה או קטנה, לא פעלה במרחבים אלו במהלך מלחמת העולם השנייה. בקיצר, על מנת לאפשר למטוסי התצפית לסייע לכוחות הנוחתים בסיציליה ולאחר מכן לחופי איטליה ודרום צרפת, הותקן משטח המראה על גבי הסיפון הפתוח העליון של חצי תריסר LST כך שהן יכלו לתפקד גם כנומ"טיות מאולתרות (עבור גף בן 9-10 מטוסי תצפית) אבל גם כספינות תובלה, קרי לשרת את צבא היבשה פעמיים - הן כנחתת (כזכור חיל הנחתים לא פעל מחוץ לפסיפיק וכל מבצעי הנחיתה בים התיכון וכמובן בנורמנדי בוצעו על ידי צבא היבשה בלעדית) והן כנומ"ט מאולתרת. למעשה למטוסים לא היה דרך לנחות בחזרה על הספינות והן נאלצו לחזור לבסיסים יבשתיים סמוכים בתום משימת התצפית. חיסרון זה, לצד העדר בסיסים יבשתיים סמוכים ברחבי הפסיפיק העצום, היה לאחד הקטליזטורים עבור סרן ברודי.
מקורות
http://www.militaryhistoryonline.co...cretweapon.aspx
http://wonderduck.mu.nu/the_littlest_aircraft_carriers
http://www.ospreypublishing.com/store/Landing-Ship,-Tank-(LST)-1942%E2%80%932002_9781841769233
נערך לאחרונה ע"י strong1 בתאריך 09-04-2013 בשעה 23:50.
|