לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 06-05-2005, 14:06
  elad22 elad22 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 20.04.05
הודעות: 88
טיל הגבריאל



הטיל "גבריאל" הקדים את תפישת הסטי"ל.
הוא אומץ על ידי החיל כתשובה לטווח תותחי משחתת הסקורי שנחשב אז כגדול מתותחי משחתת ה-Z שבשרות החיל.

הרעיון היה להחליף את נשק ההכרעה של המשחתות- הטורפדו, בנשק הכרעה אחר- טיל בעל טווח עדיף על טווח התותח. התכנון היה לצייד את המשחתת בשמונה טילים. שנים קבועים בחרטום ושני דוכנים מצטודדים הנושאים שלושה טילים כל אחד שיחליפו את דוכני הטורפדו.

רפא"ל שנקרא אז מכון – 3 ולפני זה חמ"ד (חיל מדע) , עסק בפיתוח טיל מונחה מאז שנת 1954. טיל זה שכינויו היה "ג - 25 ", הונחה אל המטרה על קו ראיה ע'יJoystick בידי נתב. טווח המעוף המכסימלי של טיל זה היה כ - 20 ק'מ , אך הוא הוגבל כמובן לטווח הראיה של הנתב.

הטיל פותח עבור חיל האוויר ואמור היה להיות משוגר ממטוס דקוטה כשהנתב יושב ליד הטייס. חיל האוויר ויתר על טיל זה והוא הועבר לרשות חיל התותחנים. הוקמה יחידה בשם סוללה 422 שלימים תעבור על ציודה לחיל הים .
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

ניסויי הטיל נערכו בסוף שנות ה- 50 בנגב והוגדרו כמוצלחים ,אך הצורך המבצעי בתחום הקרקעי בוטל עקב הטווח המינימאלי הגדול שהיה ששה ק"מ ,וטווח מקסימאלי שהיה ארוך מהדרוש לכוחות היבשה.הוחלט אז משיקולי עלות/תועלת שסוללת תותחים מודרנית תהיה עדיפה.

חיל הים שנציגיו השתתפו בניסוי הירי בשנת 1958 החליט לאמץ טיל זה שכינויו שונה ל "לוז". בשנת 1959 הותקנה מערכת טילים על המשחתת אח"י אילת ובוצע ניסוי ראשוני בירי ים - ים. הניסוי נערך ביום 18 למאי 1959 וטיל אחד פגע במטרה .

רפאל המשיך בפיתוח הטיל והכנתו לסדרת ניסויי חוף - ים. התבצעו מספר ניסויים כאלה כאשר גובה מכוון המשחתת בו יושב נתב הטיל , מושג על ידי הצבתו במרומי מצוק הכורכר בחוף. על קו המים מתחתיו הוצב רכב השיגור של סוללה 422 .

בניסויים אלו התברר כי גזי הפליטה של הטיל ועשן הנותבים הפירוטכניים שבזנבו יוצרים ענן שחור בבואם במגע עם אויר הים ומונעים אפשרות ניתוב הטיל באופן אופטי ע"י הנתבים. בעיקר התקשו הנתבים בשמירת הגובה הנדרש והטיל נכנס למים לפני המטרה או חלף מעליה.

כדי להתגבר על ליקוי זה הוקם בחיל הים צוות שהחל לפתח נותבים אלקטרוניים שאינם פולטים עשן.

בשנת 1960 הוכנה המשחתת יפו לשיגור טילי "לוז" . שם הקוד למערכת היה "רוקסר" (רקטות סנוור) , השם נועד כדי להסביר לצוות למה עליו להימצא סגור בבטן האוניה כשכל פתחיה אטומים בעת השיגור. ההתקנה הייתה יסודית ורוב בעיות המערכת נפתרו.
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

הניסויים שכונו "כיסא מלכות" נערכו מעל סיפון המשחתת "יפו" בסוף 1961 תחילת 1962 . בחודש אוקטובר 62 נערך הניסוי האחרון כאשר הנתב נוהג את הטיל ממסוק שהמריא מסיפון המראה שנבנה בירכתי המשחתת.

מעניין לספר - ניסויי חוף ים - שנערכו מדרום לנתניה בחודש יולי 1961 שמשו כיסוי לשיגור טיל המחקר שביט 2 שהיה טיל דמה ושיגורו היה, כך אומרים, בעיקר לצורכי בחירות...

באוגוסט 1962 שיגרה מצרים לכאורה , טיל קרקע - קרקע שפותח בסיוע מדענים גרמנים. בעקבות זאת התקבלה בארץ החלטה על פיתוח טיל ק"ק . הפיתוח הוטל על רפא"ל אשר העתיק את כל משאביו בתחום הטילנות לנושא זה ופיתוח ה"לוז" הופסק. בהתחשב בתשואה שהעניק ה"גבריאל" לתעשייה האווירית ,יש הרואים בהחלטה זו של רפא"ל החמצה.
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

התעשיה האוירית [ תע"א] שהייתה אמורה לייצר את ה"לוז" עם השלמת פיתוחו ברפא"ל מצאה את עצמה מתמודדת עם מוצר לא מוגמר. החלטתה לקחת על עצמה גם את הפיתוח התבססה על מהנדס בשם אורי אבן טוב שעזב את רפא"ל והצטרף לתע"א ובראשו רעיון חלוקת הפיקוד על הטיל לשני חוגים - חוג הגובה שיתבסס על מד גובה מכ"מי וחוג הכיוון שיתבסס על מקלט מכ"מ בראש הטיל אשר יקלוט את ההד החוזר של מכ"ם בקרת האש מן המטרה (ביות חצי אקטיבי).

מאבקי התקציב במהלך חיי הפרויקט נעשו קלים יותר , עקב מעורבות גורם דומיננטי במערכת הביטחון – התע"א . מנכ"ל משהב"ט דאז מר קשתי מצא תמיד מקורות תקציביים להמשך פיתוח כה מרכזי בתעשייה הביטחונית.

הפיתוח היה ארוך, כצפוי מפרויקט פיתוח מערכת נשק, והוא הושלם ב 1969 כאשר בניסויי הקבלה של הסטי"ל אח"י חיפה – נפגעה וטבעה המטרה (סט"ר שדימה סטי"ל אויב). חיל הים החל בהצטיידות עבור הספינות שאך הגיעו משרבורג.

במלחמת יום הכיפורים היו כבר רוב הספינות מצוידות בטילי גבריאל, 50 טיליםנורו במהלך המלחמה כמחציתם פגעו.


נערך לאחרונה ע"י יוסיפון בתאריך 11-03-2006 בשעה 20:09.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #3  
ישן 08-05-2005, 21:47
  shalom77 shalom77 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 03.10.03
הודעות: 389
שיטת ניהוג ייחודית בתחום טילי הים - ים
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי לבני שמתחילה ב "יופי של מידע ! מעניין מאוד !"

אפשר להוסיף כמה פרטים מידע אישי (חמש לירות, למי שזוכר את "מחפשים את המטמון"):
הגבריאל התייחד בשני מאפיינים כשהופיע בזירה (מעבר לכך שהיה הטיל הטקטי הראשון במערב):
- מאפיין אחד שבזכותו התפרסם הטיל - עובדת היותו בעל מסלול מעוף נמוך יחסית, מה שנתן לו את הכינוי "לוחך ים" (sea skimmer). לעומת המעוף הגבוה של טיל הסטיקס שאיפשר יירוט בנשק נ"מ - הגבריאל רץ נמוך מאד והקשה על מערכות ההגנה של הספינה המותקפת;
- המעורבות של אדם בחוג. בעוד רוב טילי הים-ים עד היום הינם בעלי ראש ביות אקטיבי, כלומר נושאים מכ"ם משלהם המגלה את המטרה ומנחה את הטיל - הגבריאל עשה שימוש בנתב, כמתואר באשכול. השיטה הגבילה אמנם את הירי לטווח האופק של מכוון הספינה ולא איפשרה ירי "מעבר לאופק", אבל היא הגבירה את החסינות של הטיל בפני אמצעי ל"א וגם איפשרה ירי על מטרה בקרבת החוף, שם לרוב היה מכ"ם הטילים הרגילים ננעל על קו החוף ומאבד את המטרה האמיתית. יתרון זה בא לידי ביטוי בקרבות מלחמת יום הכיפורים הן בזירת סוריה והן בזירת מצרים, שם יכלו ספינות חה"י לפגוע בכ"ש של האויב שנמצא בטווח קרוב לחוף, קרוב כל כך שנדמה לי שסטי"ל סורי אחד בקרב באזור סוריה שקע עד לקרקעית אבל נשאר בולט מעל פני המים והיה צורך להתקרב אליו ולסיים את העניין בתותחים.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #6  
ישן 08-05-2005, 23:57
  לבני לבני אינו מחובר  
תחמושת בע"מ
 
חבר מתאריך: 09.03.04
הודעות: 27,743
הגבריאל אינו משדר לאחור תמונה כל שהיא...
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי yanivib3 שמתחילה ב "שאלה בנוגע להנחיית הנתב\כוון"

ולגבי המשך דבריך אכן נעשה שימוש במערכת תצפית שנועדה לעקוב אחריו ולהביא לפגיעתו במטרה ( אשר נרכשה ונעכבת ע"י מערכת \ מכ"מ בקרת האש ).
אם תיכנס לאשכול שפתחתי בו מוצגות תמונות ממוזיאון חיל הים (אני חושב שהוא נמצא בדף מס' 3 או 4 ) ותסתכל על הצילום של הסטי"ל אח"י "מבטח" תוכל לראות מתחת לדגל חיל הים המתנופף מעין תא שקוף, תא זה נקרא "מכוון" ובו נמצא בעמדות קרב צוות של שני כוונים, המכוון מסתובב ב 360 מעלות ע"פ הצורך והוא הנו למעשה יחידת העקיבה המשמש לעקיבה אחר המטרה \ טיל כשבו מצויות שתי משקפות קבועות בעלות הגדלה גבוהה.
עקב מיקומו הגבוה והצורך להסתובב סביב צירו בשעת פעילות מבצעית היה נחשב לסיוט להמצא בו בים סוער בו פרט לתנודות מעלה ומטה בקצב הגלים ההית גם מסתובב סביב עצמיך..... גהינום אמיתי !
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #9  
ישן 11-03-2006, 16:20
  משתמש זכר kufxh kufxh אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 08.08.05
הודעות: 866
מידע נוסף
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי suspect שמתחילה ב "אני מניח שיש לו כבר מחליף בחיל הים ?"

תפקיד הנתב (כסא שמאל במכוון) היה לקבל ראשון את השליטה על הטיל לאחר שיגורו ולתקן את מסלולו כדי להביאו אל הקו המיועד. הנתב כאמור יושב במכוון (נהנקודה המאויישת הגבוהה שבספינה מאחורי הגשר הפתוח) לאחר הכנסת הטיל לנתיב המיועד, היה הטיל עובר משליטה ידנית של הנתב לשיטה אלקטרונית של בקרת האש (נמצאת בבטן הספינה, במי"ק). ממילא קרבות בים נערכים בלילה כך שעין הנתב לטווח רחוק לא יעילה. כלומר, טווח העין אינו מיגבלת הטיל !!!!
כשהוא בשליטת בקרת האש הטיל היה מונהג אל המטרה כשהוא משדר לאחור אותות אלקטרוניים (לא תמונת טלויזיה) של איך הטיל קורא את אותות בקרת האש שבסטי"ל שנוהג אותו, איך הטיל קולט את המטרה.
בשלב מסויים לאחר שהטיל עמד בכל המדדים היה בקר האש מעביר את הטיל לביות ולאחר שבויית ניתן היה לשגר טיל נוסף כלומר: להחזיק שני טילים באוויר, לקצר את טווח הזמן בין שיגור טיל לטיל. גם זה ייתרון גדול.
במלחמת יוה"כ היתה לחיל הים הצלחה בכל המערכות ולא רק בירי הטילים. גם מערכות אחרות כמו הל"א הצליחו. מעבר לציוד הצלחה רבה יש לתת לערכים שהונהגו. לפיקוד האנושי. לתיפקוד כל מי שאייש את חיל הים, ביבשה ובים. המודיעין, ההאזנה, קבלת ההחלטה להערך למלחמה מחר עוד ביום שישי ערב יום הכיפורים, קבלת ההחלטה להערך למלחמה העתידית כמעט עשור קודם, שיטת האימון והשינון ושילוב של משמעת, שקיפות, בחירת צוותות מתאימים ואימונים חוזרים לשינון השיטות ולוגיקות המערכות. התייחסות רצינית ("יורמית") לקרב, תורת הקרב, לאוייב ולמקצוענות הנדרשת, משמעת ברזל בשילוב עם חברות ופתיחות, צניעות ועוד. לא לשכוח שיוקרתו של חיל הים בתוך צה"ל הייתה נמוכה ביותר. תקציבים ניתנו אז ל "מלכת הקרב" (השריון) ולחיל האוויר.
חלק מהטילים לא פגעו בגלל תקלות מערכת בטילים (הלילה הראשון בזירה המיצרית).
ההיסטוריה של הפיתוח משנות החמישים כתובה ב: "רפא"ל" (1981) מאת מוניה מ. מרדור ז"ל. (גם כאן קיבל חיל הים את השאריים שנשארו לאחר שהופסק פיתוח עבור כוחות אחרים)
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 18:54

הדף נוצר ב 0.05 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר