02-05-2005, 09:58
|
|
|
חבר מתאריך: 20.06.02
הודעות: 1,872
|
|
הרמבם
הרבמב"ם היה פורץ דרך גדול במחשבה היהודית. אם הוא היה מפרסם את ספריו בסדר הפוך, כלומר, קודם מורה נבוכים ואח"כ את משנה תורה, לא היינו שומעים עליו היום.
הרמב"ם פירסם את המורה נבוכים לאחר שפירסם את משנה תורה וקנה את מעמדו כפוסק הגדול בכל הדורות.
המורה נבוכים שיצא אח"כ, זכה לקבלת פנים אופיינית לכל נסיון שינוי, ספריו נשרפו על ידי קהילות רבות.
עד היום לא תמצא ישיבה חרדית שמחזיקה את המורה נבוכים ולא בלא סיבה.
הספר הזה מערער את יסודות היהדות כפי שהיא מקובלת, עבורי הוא היה אבן דרך חשובה בדרך לחזרה בשאלה. אחת התיזות המעניינות של הרמב"ם עוסקת בנושא הקורבנות וטוענת שאלוהים ציווה את הקורבנות על מנת לשרש את מינהגי עבודת האלילים שהביאו איתם בני ישראל ממצרים.
השאלה הראשונה שמתבקשת על ידי כל אחד היא, אם כן, התורה אינה נצחית, כלומר יש בתורה חלקים שהיו רלוונטים רק עבור זמן מסויים ואינם רלוונטים כיום, כי לכולי עלמא ברור, מנהגי עבודת האלילים שורשו לחלוטין (או הרבה יותר אצל החילונים מאשר אצל הדתיים...) ומשניפרץ הסכר, מי ידע היכן לסגור אותו? הרמב"ם הרגיש בזה וטען שלמרות מה שאמר יש לקורבנות משמעות שאיננו מבינים והם עדיין חלק אינטגרלי מהתורה (ספר ויקרא).
מהפיכה נוספת שהביא הרמב"ם היתה האמונה הרציונלית, אמונה שמושתתת על אינטלגנציה, של שאלות השקפה ונסיון לענות על השאלות האילו, דת עם פילוסופיה ומדע.
הוא בז וקילל את עושי הקמעות ועובדי המזלות למניהם והיו כאילו שטענו שמעולם לא הכיר את הקבלה כי אז היה משנה את דעתו.
הוא היה יהודי של תורה ועבודה, לא דוגמא טובה עבור היהדות החרדית היום.
הרמב"ם היה איש של פריצות דרך כמעט בכל תחום שנגע בו, הוא לא פחד משינויים ולא פחד משאלות.
הוא לא פחד מהמדע ולא היה עליו מורא בשר ודם.
|