05-10-2011, 17:42
|
|
|
|
חבר מתאריך: 16.11.02
הודעות: 14,010
|
|
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי רומק שמתחילה ב "איך התחומי מחקר שלו מסתדרים עם התואר ומרכיביו שאתה לומד?"
כפי שכתבתי בפורום סקופים:
בשנות ה70 וה80 חקר פרופ' שכטמן את התכונות הפיסיקליות של חומר מעובה. קשר הנושא לתחום לימודי כסטודנט להנדסת חשמל ופיסיקה הוא בעיקר במוליכות על ומבנים גבשיים של החומר.
גבישים, כפי שכולנו ודאי מדמיינים, בנויים מסימטריה כלשהי (הנקראת סימטריה גבישית). הסימטריות מתחלקות לתת קבוצות, אך כשמה כן היא, הלא היא הסימטריה הידועה לכולנו. רוצה לומר, שינוי צירי של הגביש, העתקה, בבואת מראה, וכו' כולן סוגי סימטריות ידועות (שיוצגו בד"כ ע"פ המבנה שלהן: משולשת, מרובעת..).. הסימטריות, כפי שניתן להניח, הן מחזוריות בגביש (ובפרט, במישור).
שכטמן גילה בתחילת שנות ה80 מצכ חדש: סימטריה איקוֹסאדרית (כמעט מחזורית ומחומשת). היא איננה מחזורית במישור אחד, אך מחזורית במישור הניצב (וזאת משום שלא ניתן לסדר מחומש משוכלל על מישור)... גבישים אלו זכו לשם: Quasicrystal (גבישים כמו מחזוריים).
הניסויים שערך היו ניסויים יחסית פשוטים מבחינה תאורתית (כמו רוב התגליות בהיסטוריה).
לפיסיקאם שבנינו: הצבת מקור גלים (קרני X אם אני זוכר נכון), בחינת התבאכות הגלים והסקת המסקנות המתאימות מפיזור בראג) על המסך.
(אני מודה שניסיתי להיות ברור כמה שניתן, אך לא בטוח שהצלחתי במשימה. מי שמעוניין בהרחבות והבנה יותר עמוקה, עליו לקרוא על מכניקת הקוונטים, תורת החבורות במתמטיקה ועל קריסטלוגרפיה).
יש לומר כי התחום נחקר במשך מאות שנים (כבר במאה ה13 פיבונאצ'י פרסם מודל בנושא) והתגלית הזאת חוללה מהפיכה בכימיה ובפיסיקה.
עד אותה עת, המדע קבע נחרצות שלא ייתכן גביש עם מחזוריות מחומשת מהסוג ששכטמן גילה. הספקנים במשך שנים ניסו להפריך את התגלית ע"י ניסויים חוזרים ונשנים.
לאור הדברים, שונתה הגדרת הגביש (שהיה ידוע כמחזורי) והחל מחקר מואץ בתחום.
כדי לסבר את האוזן, יש לציין כי האגדה מספרת ( ) ששכטמן גילה את הגבישים הרבה לפני פרסום הדברים, אך עקב התגלית הבלתי סבירה לכאורה, פרסומה התעכב שנים, וכאמור.. גם לאחת הפרסום - זכה לביקורות צוננות תחילה עקב חריגות הממצאים.
אגב, אנקדוטה קטנה: אם אני זוכר נכון... פרופ' שכטמן הוא מרצה בפקולטה להנדסת חומרים, ולא בפקולטה לכימיה או הנדסה כימית.
_____________________________________
|