לאחרונה (ליתר דיוק לפני כמה חודשים) החלטתי שאני רוצה לנסות לצלם שבילי כוכבים
ובאותו זמן החלטתי לעשות את זה כמו שחשבתי שעושים את זה
מצאתי נקודה חשוכה מחוץ לעיר, חיפשתי את כוכב הצפון, מקמתי את המצלמה, שחקתי עם ההגדרות כך שהכוכבים יהיו בולטים יותר.
ושם התחלתי לשים לב לבעיות, לא משנה כמה התרחקתי מהעיר עדין האור הפריע לי.
האיזון בין הרגישות והזמן חשיפה פגעו לי מאוד בדומננטיות של הכוכבים בצילום אבל בכל זאת המשכתי.
לקחתי את השלט האלחוטי של ניקון ושמתי את המצלמה על מצב BULB
והמצלמה התחילה לצלם...10 דקות הכל בסדר, 20 דקות הכל נראה תקין
בזמן הזה הלכתי לחקור קצת מה יש מסביב וכשאני חוזר אחרי 40 דקות של צילום אני שם לב שהמצלמה עושה LONG NR לצילום, ואז אני מתחיל להבין שלצלם חשיפה ממש ארוכה אני לא אצליח.
חזרתי הביתה והתחלתי לבדוק על חשיפות ממש ארוכות בניקון
גיליתי שהD80 על מצב BULB ושלט אלחוטי יכולה להגיע עד חצי שעה של חשיפה, מעבר לזה היא לא יכולה.
אבל בכל זאת הצלחתי לראות ברשת צילומים של אנשים שהצליחו לצלם יותר מחצי שעה
אז איך הם עשו את זה?
התחלתי לבדוק מה הם עשו בצילומים שלהם וגיליתי שיש עוד טכניקה לצילום כוכבים
stack image שבה מצלמים הרבה חשיפות קצרות ברצף ואז מחברים את כולן ביחד.
הבנתי שהטכניקה הזאת תוכל לעזור לי להתמודד עם כל החסרונות
בנוסף חסרון רציני נוסף לחשיפה מאוד ארוכה הוא התחממות החיישן http://theamusing.com/photography/startrails.html/
בחיפוש נוסף אחרי מידע על איך לצלם בstack image מצאתי שמשתמשים בשלט מיוחד עם סופר תמונות, מגדירים לו כמה חשיפות לעשות וכמה זמן חשיפה ופשוט נותנים לו לעשות את כל העבודה.
אז לא הססתי ומיד הזמנתי אחד כזה מeBay
אחרי קרוב לחודש של המתנה קבלתי את השלט אבל לצערי המזג אוויר לא היה לטובתי עד סוף השבוע הזה.
אז פה מתחיל הסט האמיתי
לאור הטעיות שעשיתי בפעם הקודמת החלטתע להתרחק עוד יותר מהעיר
הנקודה החדשה שבחרתי הייתה גשר הרכבת בעמק איילון , 10 דקות נסיע ממודיעין)
בלילה הראשון לצילומים (יום שישי) המזג אוויר לא היה לטובתי ונאלצתי להפסיק
בלילה השני הצלחתי להגיע לשעה וחצי של חשיפה.
הייתי מרוצה למרות כל המכשולים והזמן היחסית קצר אבל בכל זאת רציתי ללכת על כל הקופה ולהגיע לחשיפה הכי ארוכה שאני אצליח לעשות.
אז בלילה השלישי אחרי שצברתי כבר נסיון הגעתי חמוש ב2 סוללות והצלחתי לסחוט 3.5 שעות של חשיפה ובלי משאיות.
אלו התמונות:
לילה שני
250 חשיפות של 20 שניות
ISO400
10mm f4
בלילה הזה עברו משאיות מתחת לגשר וחלק מהחשיפות נפגעו בזמן בנית התמונה
לילה שלישי (בלי משאיות)
650 חשיפות של 20 שניות
ISO400
10mm f4
כך זה נראה מבחוץ
המצלמה כשהשלט מחובר אליה
כדי לשרוד את ה3.5 שעות הגעתי למקום עם שני מחשבים נידים
_____________________________________
פליקס בלי כינוי
Nikon D80 / Nikkor 18-135mm / Nikon 50mm 1.8 / Sigma 10-20mm / Nikkor 10.5mm 2.8
יפה מאוד!
אהבתי את הקומפוזיציה, חוץ מהתאורה מסביב ושקו האופק עשה לי בחילה עקום יתר על המידה לדעתי.
ותודה על השיתוף, בידיוק גם אני התחלתי להתעסק עם חשיפות ארוכות כאלה רק שאני התחלתי בTime Lapse, ומה שאתה עשית זה בידיוק הדבר הבא שתיכננתי.
רק רציתי לשאול, איך עשית את את החיבור בין התמונות?
Time lapse את זה אני לא מכיר, אז יש לי משהו חדש לחקור
ובקשר לתאורה מסביב, מצטער, אחרי הכל אנחנו לא גרים באלסקה ובתור מישהו שגר במרכז זאת הייתה הנקודה הכי מבודדת שהצלחתי למצוא. אני מקווה שאתה סולח לי על זה.
והקוו אופק העקום, טוב, זה עניין של טעם, אני אישית לא אוהב את הקומפוזיציות סטטיות שהכל סמטרי בהן, אני אוהב לצור דינמיות על ידי שבירה של הסמטריות, זה רק עניין של טעם.
בתגובה להודעה מספר 3 שנכתבה על ידי FX-1988 שמתחילה ב "תודה רבה
Time lapse את זה..."
תודה על התשובה!
לגבי ה-Time lapse תסתכל על מה שהעלתי מהניסיון הראשון שלי, זה למעלה בפורום, קראתי לזה סטופ מושן - שקיעה, בהתחלה לא ידעתי שקוראים לזה Time lapse אז קראתי לזה Stop Motion, טעות שלי. אתמול בערב התחלתי לעבוד על Time lapse בלילה, רואים ממש את כיפת השמיים זזה.
לגבי הערות שלי צודק אנחנו לא גרים באלסקה, אבל אני גר ברמת הגולן ואפשר למצוא מקומות כמו באלסקה (פחות או יותר) ממליץ לך לנסות להגיע למקום.
והשאר כמו שאמרת עיניין של טעם.
בתגובה להודעה מספר 5 שנכתבה על ידי High_Hopes שמתחילה ב "תודה רבה על ההסברים..."
דרך אגב לא חייבים את השלט, זה פשוט יותר נוח, אפשר לעשות את אותו הדבר דרך מחשב ותוכנה. אני אישית משתמש בתוכנה של Nikon שנקראת Camera Control Pro, זה ספציפי לניקון וגם לשאר החברות יש פתרונות.
בתגובה להודעה מספר 7 שנכתבה על ידי High_Hopes שמתחילה ב "ניסיתי פעם עם התוכנה של קנון,..."
האמת שאני הלכתי על הגרסה הקצת יותר יקרה של ה20 דולר עם המסך והאפשריות תכנות
בכל אופן אני מרוצה ממנו, לא השקע גדולה .
בקשר למחשב, לא ידעתי שיש את זה בתוכנה של ניקון (אבל אין לי את הכאבל)
ודבר נוסף , הסוללה במחשב מתה יותר מהר מהסוללה של המצלמה כך שבשטח עדיף שלטכדי להשיג מקסימום זמן.
_____________________________________
פליקס בלי כינוי
Nikon D80 / Nikkor 18-135mm / Nikon 50mm 1.8 / Sigma 10-20mm / Nikkor 10.5mm 2.8
בתגובה להודעה מספר 8 שנכתבה על ידי FX-1988 שמתחילה ב "האמת שאני הלכתי על הגרסה הקצת..."
לגבי הכבל, זה הכבל הUSB הרגיל שלך, פשוט צריך להעביר את שיטת החיבור לPTP.
ולגבי הסוללה אם אתה מעמם את המסך זה נותן לך עוד שעות עבודה, ואם אתה סוגר את המסך של הלפטופ שלך זה בכלל נותן לך לפחות 5-6 שעות עבודה לערכתי. כמובן שאם אתה סוגר את המסך צריך להגדיר שהוא לא יכנס למצב שינה בסגירה.
נתחיל בתוצאה: היא מצויינת !!!
הפרספקטיבה בשתי התמונות הראשונות, המאפשרת הבנה תלת מימדית של המקום, מוסיפה המון.
אגב, ניתן לדעת מהתמונה מה היה זמן החשיפה הכולל. מודדים את זווית הקשת של מסלול אחד הכוכבים (ביחס לכוכב הצפון) ומחלקים ב 15 (כדוה"א מסתובב 15 מעלות בשעה).
כעת, כאשר אתה כבר יודע את המלאכה על בוריה, כדאי לחשוב על רעיונות נוספים. כגון צילום בלילות של מטאורים ("כוכבים נופלים").
רעיונות ניתן גם לשאוב מאתר הצילום היומי של נאסא (http://apod.nasa.gov/apod/ ).
אם בקישור ל"חיפוש" תרשום את המילים Star Trails תראה צילומים רבים בסגנון. http://apod.nasa.gov/cgi-bin/apod/apod_search
עשיתי נסיון מחוץ לבית שלי וצילמתי 3 שעות חשיפה של 30 שניות וזאת התוצאה:
הבעיה שלי זה למה אני לא רואה את הקשת, זה בגלל כיוון הצילום אליו הפנתי את המצלמה אני מנחש אם כן אז לאן אני צריך לכוון אותה?
אכן, כיוון צפון
רשמתי את זה האמת, אבל כנראה שזה לא היה מספיק בולט
ממליץ לך בפעם הבא לכוון את המצלמה לכוכב הצפון.
אבל בכל אופן נחמד לראות את ההתפלגות של התזוזה של הכוכבים , כיוון אחד מתעגל לכיוון צפון והשני לדרום כשבמרכז המסלול שלהם ישר.
בכל אופן נסיון טוב מאוד לפעם ראשונה , אני רואה שהיו לך 7 עצירות בדרך
_____________________________________
פליקס בלי כינוי
Nikon D80 / Nikkor 18-135mm / Nikon 50mm 1.8 / Sigma 10-20mm / Nikkor 10.5mm 2.8
תאמת שהבנתי את זה עוד לפני שהתחלתי לצלם ומשהו לא הסתדר לי כביכול צילמתי לכוכב הצפון (מצורף תמונה) אבל הבעיה שזה היה יותר לכיוון מזרח מאשר צפון, זה הכוכב הכי בוהק בשמיים, עריכה: ופה הטעות שלי, אבל כן גם לכיוון מזרח או מערב זה מגניב כמו שאמרת לראות את המריחה לצפון ולדרום.
ולגבי העצירת נכון באמת ואין לי מושג למה זה עצר.
תאמת שהבנתי את זה עוד לפני שהתחלתי לצלם ומשהו לא הסתדר לי כביכול צילמתי לכוכב הצפון (מצורף תמונה) אבל הבעיה שזה היה יותר לכיוון מזרח מאשר צפון, זה הכוכב הכי בוהק בשמיים, עריכה: ופה הטעות שלי, אבל כן גם לכיוון מזרח או מערב זה מגניב כמו שאמרת לראות את המריחה לצפון ולדרום.
ולגבי העצירת נכון באמת ואין לי מושג למה זה עצר.
ובכן, טענתך לגבי כוכב הצפון אינה נכונה. מדובר בכוכב הלכת צדק.
אותו דבר ניתן להגיד גם על "העגלה הקטנה". מדובר בצביר הכוכבים "פליאדות" המוכר גם בשם היפני "סוברו" (ודאי הבחנת בסמל של יצרנית המכוניות בעלת אותו שם) וגם בשם העברי הקדום "כימה": http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3851588,00.html
אני דווקא חושב שצילמת באיזור מצויין, מול "קו המשווה" השמימי. ככל שמתרחקים ממנו (לעבר הצפון או הדרום), הקשתות מתעגלות יותר ויותר. בצילום שלך כבר רואים זאת. אם היית מצלם בעדשה עם זווית רחבה יותר היית אף מקבל את האפקט הרבה יותר מודגש. כמו כאן, למשל: http://apod.nasa.gov/apod/ap090314.html
וגם כאן (צילום שכולל גם מטאור): http://apod.nasa.gov/apod/ap071208.html
בקיצור, כדאי לנסות בכל הכיוונים. במיוחד אם יש לך קומפוזיציה מעניינת עם תכסית שעל פני השטח.
המלצה לטיול: טפס על הקלימנג'רו באפריקה (כוכב הצפון שם קרוב לאופק) ותוכל לצלם תמונה דומה לזו (הצילום הראשון שראיתי בתחום הזה והתלהבתי...): http://apod.nasa.gov/apod/ap030307.html
נערך לאחרונה ע"י yaari בתאריך 04-10-2011 בשעה 22:07.
בתגובה להודעה מספר 26 שנכתבה על ידי yaari שמתחילה ב "[QUOTE=Mr.K]תאמת שהבנתי את זה..."
תודה רבה על ההסברים המפורטים.
2 טעויות שהתחברו לאחת גדולה אבל לא נוראית, גם ה"עגלה הקטנה" וגם כוכב הצפון.
חבר הסביר לי אתמול איפה הוא נמצא ואיפה אני יכול למצוא אותו ממשית בשמיים, ויש לי כבר מקום לקומפוזיציה טובה, בהמשך תוצאות.
מאוד מעניין העיניין של צילום לקו המשווה שכמעט יצא לי ממש אהבתי את התוצאה שהראת.
חבר הסביר לי אתמול איפה הוא נמצא ואיפה אני יכול למצוא אותו ממשית בשמיים
אז "טיפ" נוסף למידע שקיבלת מהחבר:
כוכב הצפון נמצא מעל האופק בדיוק באותה זווית של קו הרוחב של המקום בו אתה נמצא.
בממוצע, במרכז ישראל אנחנו בקו רוחב מעט מעל 30 מעלות צפון, לכן יש לחפש אותו בשליש הגובה (הכוונה לזווית) שבין קו האופק לזניט (זניט = הנקודה שמעליך).
השלט הוא שלט שפשוט שולט על המצלמה דרך מצב BULB
אתהיכול לתכנת אותו איך שאתה רוצה , דילי, כמה זמן חשיפה, כמה פעמים לחזור על החשיפה, וכל מיני דברים נוספים אחרים שאני עדין לא יודע.
בתגובה להודעה מספר 38 שנכתבה על ידי גודלן-ארז שמתחילה ב "פלמחים אבל לא ראיתי כלום..."
ציטוט:
במקור נכתב על ידי גודלן-ארז
פלמחים אבל לא ראיתי כלום :|
ניראה אולי הצילומים יניבו משהו
אני ראיתי בודדים (בעיקר כיוון שידעתי היכן לחפש) אבל הם היו מאוד חלשים (בגלל אורות הירח והעיר).
בספרד מישהו הצליח לצלם אותם כה יפה שהצילום הועלה ל"צילום האסטרונומי היומי" של נאסא (בהעברת הסמן על התמונה תוכלו להבחין בקבוצות הכוכבים. בלחיצה על התמונה תתקבל הגדלה): http://apod.nasa.gov/apod/ap111019.html
פליקס אני מוריד פניך את הכובע! עד עכשיו חשבתי שהסיכוי היחיד שלי לחשיפות כאלה ארוכות יהיה בעזרת מצלמה אנלוגית כדי לא לשרוף את החיישן, אבל עכשיו פתחת לי דלת חדשה לעולם הזה!
2 שאלות לי אליך
1. למה צריך לבצע הפסקה בין צילום אחד לשני? ולא לצלם את כל התמונות רצוף? ומה טווח הזמן שלדעתך צריך לקחת?
2. ראיתי בכמה פוסטים שהיו קווים מקוטעים, ככל הנראה בגלל הפסקות ארוכות, למה לדעתך זה נובע (ההפסקות הארוכות) בגלל השלט, המצלמה או התוכנה?
תודה רבה , אני מאוד שמח "שגיליתי" לך את הטכניקה הזאת ושעכשיו תוכל לצלם גם כך
ולשאלותך
האמת שזה בגלל ההגדרות של השלט, הוא לא מאפשר אחת אחרי השניה, רק מינימום של שניה בין לבין.
אבל עכשיו אני מבין שבהפסקה בין תמונה לתמונה אמורה לעזור לצילום מהסוג הזה
אחרי כל חשיפה לתת לחיישן להתקרר קצת http://ghonis2.ho8.com/rebelmod450d16c.html
כמה שניות שאתה לא מצלם בהן לא ישפיע על הצילום, וזה גם עונה על שאלתך השניה.
ההפסקות שראיתה הן הפסקות של כמה דקות ויותר
גם בנסיון הראשון שלי לא תכנתתי נכון את השלט והוא הפסיק לצלם אחרי חצי שעה ושמתי לב רק אחרי 10 דקות שהוא לא מצלם , אז נוצר לי חור.
אפשרות שניה היא שנגמרת הסוללה ואתה לא שם לב.
בכל אופן כדי שזה לא יקרה אני ממליץ לך כל כמה דקת לבדוק שהכל תקין עם המצלמה.
בהצלחה
_____________________________________
פליקס בלי כינוי
Nikon D80 / Nikkor 18-135mm / Nikon 50mm 1.8 / Sigma 10-20mm / Nikkor 10.5mm 2.8