|
01-01-2012, 10:17
|
|
מנהל בפורום צבא וביטחון
|
|
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,291
|
|
סיכום 2011
אז מה היה לנו שם?
1. למה לי פוליטיקה עכשיו?
ניראה שככל הבחירות לנשיאות בארה"ב מתקרבות ניצי התוכנית משמיעים את הביקורת שלהם יותר ויותר, הם טוענים שהתוכנית היא כישלון טוטאלי שעולה למשלם המיסים הרבה מאד כסף ויש לבטלה מיד.
מצד שני התומכים בתוכנית, היצרנית, חיהא"א, הצי והמארינס טוענים שהתוכנית חייבת להמשיך קדימה וכי הם חייבים להצטייד במטוס כמטוס הקרב של העתיד כי אין חלופה אחרת.
כשהניצים ראו שלבטל את כל התוכנית זה דבר שאפתני מידי אז תקפו רק דגם אחד מתוך השלושה, את דגם B בגלל ככה ובגלל ככה ובגלל ככה - הגנרל אמוס מפקד המארינס התייצב מייד בוועדת הסנאט יחד עם הקצינים הבכירים של המארינס והעביר מסר חד משמעי "לא מתעסקים עם המארינס, המטוס היחיד שיהיה במקום ה F-35B הוא ה..F-35B", אצלם Semper Fi זה עד הסוף..
2. Money, money, money must be funny:
הקרב הבלתי ניגמר בין הפנטגון ליצרנית על עלות הפרויקט ועל מחיר היחידה המשיך גם המשיך.
הפרויקט מאופיין בחריגות מהלו"ז ומהתקציב אשר ניגררו ל 2011 משנים קודמות, הפנטגון מאשים את היצרנית בניהול כושל והיצרנית מאשימה את הפנטגון באי הזרמת מימון שגרם לעיכובים ולעליית מחירים.
השאלה מי ישלם את החשבון על העלויות הנוספות שנוצרו תמשיך מין הסתם גם ב 2012 ואולי גם מעבר לכך...
3. מלצר אפשר להזמין?
- אחרי קרב ארוך ומתיש על קבוצת המטוסים החמישית (LRIP-5) בין הפנטגון ליצרנית, בוצעה הזמנה של 30 מטוסים במחיר של כ 4 מיליארד דולר מתוך ה 35 שתוכננו מלכתחילה.
הפנטגון טען שזו הדרך היחידה לשלוט על התקציב, היצרנית בתשובה טענה שהדרך היחידה להוזיל את מחיר המטוס ואת עלות הפרויקט היא להזמין כמה שיותר מטוסים והרבה.
- לקראת סוף השנה הפרויקט קיבל רוח גבית חזקה - יפן הכריזה על המטוס כזוכה בתחרות ה F-X.
הזמנה ראשונית של כ 42 מטוסים תתחיל באפריל 2012, בהמשך משרד ההגנה היפני פירסם את מרכיב החלטתו כדלקמן:
50% על ביצועי ותכונות המטוס
45% על מחיר המטוס
5% על עיסקאות הגומלין שנוצרו בהתאם לכך והרכבת מטוסי יפן ואולי יותר על קווי הייצור של מיצובישי
עוד הוסיפו היפנים שאין הדבר אומר שה F-35 יזכה גם בתחרות ה F-XX (החלפת כ 100 מטוסי F-15J)
במבחן התוצאה מחיר מטוס בודד (דגם A) + מערכות נילוות שלו ליפנים עומד על כ 127 מיליון דולר לעומת כ 133 מיליון דולר לישראל ולארה"ב.
- בריטניה, הולנד ונורבגיה הודיעו שירכשו מטוסים בודדים להערכה ואח"כ יחליטו
- אוסטרליה הודיעה שהיא תמתין עד ל 2018 עם ההחלטה
- קנדה רוצה לפחות 60 מטוסים ועכשיו, אבל מאבקים פוליטיים מטרפדים את ההחלטה
- ישראל הודיעה בתוכנית החומש שלה לשנים 2012-2017 שהיא מתכננת הזמנה של עוד 20 מטוסים כניראה במהלך 2012
- טורקיה הודיעה שהיא רוצה להזמין 112 מטוסים ולא 100 אבל בהמשך היא רבה עם ארה"ב ובעיקר עם עצמה אחרי שקיבלה חשבון של 4 מיליון דולר על חלקה בהוצאות החריגה בתקציב.
היא הודיעה בחצי פה "שוברים את הכלים" לא רוצים את המטוס שלכם אנחנו נייצר מטוס משלנו, בהמשך הרוחות התקררו קצת ומאז דממה.
- מדנמרק ואיטליה דממה
- ד.קוריאה, הודו וסינגפור הפכו להיות לקוחות פוטנציאליים
4. BodyBuilding:
בחוץ רוחות עזות, ברקים ורעמים (פוליטיים ותקשורתיים) אבל בתוך מבנה הייצור הגדול של היצרנית ב Fort Worth בטקסס, במתקני BAE, נורת'רופ גרומן ,P&W, בבסיס הצי PAX, בבסיס חיהא"א אדוארדס ועוד שותפות וקבלניות משנה, שמו אוזניות סגרו את החלונות והעבודה מתנהלת בקצב.
תוכנית הפיתוח הולכת ותופסת תאוצה, הנתונים שלה לשנת 2011 הם כדלקמן:
- כ 55 מטוסים על קווי הייצור בשלבים שונים
- טיסות בכורה: 14 מטוסים עלו לאוויר לעומת 6 ב 2010, 2 ב 2009, 1 ב 2008 ו 1 ב 2006
- מסירות: 12 מטוסים נימסרו לחיהא"א ולצי לעומת 6 ב 2010, 2 ב 2009 ו 1 ב 2007
- מס' טיסות: כ 1000 טיסות בשנת 2011 לעומת כ 500 טיסות בכל 4 השנים (2007-2010)
- דגמי B ביצעו ניסויים ימיים על הספינה USS Wasp והדביקו את הפיגור מול תוכנית הפיתוח ואף עברו אותה (מפחדים שם מהמארינס!), הגנרל אמוס הבטיח שביטול "תקופת המבחן" יהיה בקרוב.
- דגמי C ביצעו ניסויי קרקע בבסיס הצי בניו ג'רסי על מתקני נומ"ט (מעוט אדים, מעוט אלקטרומגנטי, מפנה גזים)
- דגמי A שברו שיאי מהירות (1.61 מאך) ושיאי זמן טיסה (למעלה מ 4 שעות)
- בבסיס אגלין ניפתח מרכז הדרכה משוכלל אשר קיבל במהלך השנה סימולטורים ו 6 מטוסים
- את המנוע המתחרה (F-136 של GE/RR) אף אחד לא רצה, הוא גסס, ניסו להנשים אותו ולבסוף היצרניות שלו העניקו לו המתת חסד (אולי ישתמשו בפגר שלו למטוסים אחרים?!)
- יצרנית המנוע החופשיה והמאושרת (P&W) העבירה עד לסוף השנה 37 מנועים ללוקהיד מרטין (רובם ב 2011)
- מטוס הניסויי מערכות CATBird ניסה בהצלחה את התוכנה בלוק 2 עם מערכות האוויוניקה
אבל רגע, יש בעיות בפרויקט: לדגם C צריך לעצב וו עצירה חדש, מערכת ה IPP עשתה בעיות וקירקעה כבר את כל המטוסים, צירי דלת ה FAN של דגם B נישחקים, יש עיכוב בפיתוח התוכנה, בקסדה של VSI לא רואים את שידורי הוידאו של מערכות המטוס ועוד ועוד (יש רשימה של 13 תקלות), תפסנו אתכם! מה אתם אומרים על זה לוקהיד מרטין? אנחנו אומרים נכון...
5. הבאנו שלום עליכם:
ישראל והפרויקט, 20 המטוסים הראשונים שישראל הזמינה באוקטובר 2010 מתוכננים להכנס לפס הייצור תחת השלבים LRIP-8 ו LRIP-9 החל משנת 2015 לערך.
המטוס הראשון צפוי לצאת מפס הייצור ולהימסר ליידי חיה"א בשנת 2016, שאר המטוסים מתוכננים להימסר עד 2018.
צוותי אוויר וקרקע של חיה"א מתוכננים לצאת אל מרכז הדרכה בבסיס אגלין במהלך שנת 2015 על מנת להתחיל ללמוד ולהתאמן על המטוס.
הפירסומים הרשמיים דיברו על כך שארה"ב לא תאפשר לאף גורם לשתול את מערכותיו במטוס.
עם הזמן הדברים התמתנו מעט וניראה שישראל תוכל לשתול ב 20 המטוסים הראשונים מעט מערכות שיהוו מימשק אל האמל"ח המיוחד של חיה"א (טילי פיתון, פצצות ספייס וכד').
בהמשך נירמז שקבוצת המטוסים הבאה כבר תכיל יותר אלמנטים מתוצרת ישראל ע"פ דרישות חיה"א.
אגב, טורקיה שדורשת בכל תוקף את קוד המקור והכנסת אלמנטים מתוצרתה במטוסים שלה קיבלה סירוב מוחלט, התקשורת הטורקית יצאה בכותרות של "למה ישראל כן ואנחנו לא?"
6. Let It Be:
אז מה יהיה ב 2012? עם עוד קצת אמונה, עוד קצת פיתוח, עוד קצת ניסויים, עוד קצת הזמנות ועוד קצת כסף.....יהיה טוב!
Happy New Year F-35
ריכוז נתוני תוכנית הפיתוח
האשכול הזה כבר כבד, אנחנו מתחילים אשכול חדש החמישי במספר, בהצלחה!
נערך לאחרונה ע"י Fang בתאריך 01-01-2012 בשעה 11:34.
|
|