לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 03-05-2011, 22:22
  McKaby McKaby אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 19.12.04
הודעות: 337
מכונאים מוטסים בנורד וסטרטוקרוזר

כאשר עיינתי ברשימת הנופלים באתר מרקיע שחקים - נופלים שמתי לב לדבר הבא:
התרסקות נורד מטייסת פילים ב- 29/04/64 - בין ההרוגים מכונאי מוטס רס"ל בר סלע רמי

בנוסף בכתבה באתר חיל האוויר מובא ראיון עם ניצול הפלת סטרטוקרוזר מטייסת הבינלאומית ב-17/09/71 והוא מכונאי מוטס רס"ן חנניה גזית.

כמו כן נטען בערך ויקיפדיה אלחוטאי אוויר
ציטוט:
אלחוטאי אוויר או אלחוטאי מוטס, היה מקצוע של אנשי צוות אוויר במערך חיל האוויר הישראלי עד לשנת 1972. ההכשרה המקצועית לתפקיד ארכה כשנתיים והתקיימה בבית הספר לטיסה, במקביל לקורסי הנווטים והמכונאים המוטסים. בסיום הקורס קיבלו החניכים דרגת סג"מ וכנפי טיסה שבמרכזן - ברק. התפקיד בוטל בשנת 1972 כאשר החל השימוש בטכנולוגיות תקשורת מתקדמות יותר.

כלומר ניתן להבין שפעם מכונאים מוטסים היו בוגרי קורס טייס. וכנפי בד שלמים הם עדות לכך.
אז אני מעריך שחצי כנף היו מקבלים מכונאים במסוקים וכנף שלם מכונאים במטוסים.

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

האם ערכות וסברות שלי נכונות?
יש למישהו מידע ?
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #2  
ישן 03-05-2011, 22:36
  YHS YHS אינו מחובר  
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
 
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
אתה טועה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי McKaby שמתחילה ב "מכונאים מוטסים בנורד וסטרטוקרוזר"

בנורד היו מכונאים מוטסים, שבעיקרם לא היו קצינים ובסטרטו (כמו גם במטוסי בתובלה הגדולים היום) היו מכוננים. מכונאים מוטסים מעולם לא היו בוגרי קורס טיס, אם כי אין מניעה שיגיעו לקצונה "רגילה".

המכונאים המוטסים הם אנשי צוות קרקע שעושים קורס מכונאים מוטסים , בעבר קיבלו כנפי בד מלאות, עם הפרופלור באמצע, שהומרו בשלב מאוחר יותר לחצי כנף וכעת אלו כנפי מתכת. בתקופות מסוימות הרבה מהמכוננים היו קודם לכן מכונאים מוטסים בנורד שהגיעו לקורס טיס ועברו את כל הקורס, כמו כולם.

המכוננים מסיימים את הקורס שלהם במסגרת קורס טיס ואינם בהכרח בעלי רקע טכני קודם. כל הממוינים לטיס הם בעלי אופציה להגיע לקורס מכוננים. בעבר, בסיום הקורס הם היו מקבלים כנפיים מבד עם פרופלור (קטן יחסית) בתוך עיגול. בשנים האחרונות כל מסיימי קורס הטיס מקבלים כנפיים זהות, עם מגן דוד.
_____________________________________
אֲהוּבָתִי לֹא הָיְתָה בַּמִּלְחָמָה.
הִיא לוֹמֶדֶת הִיסְטוֹרְיָה וְאַהֲבָה
מִגוּפִי, שֶׁהָיָה בִּשְׁתַּים, שָׁלשׁ.


נערך לאחרונה ע"י YHS בתאריך 03-05-2011 בשעה 22:39.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #5  
ישן 04-05-2011, 15:27
  OINT OINT אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 27.01.06
הודעות: 403
מקלענים ומטילנים כן עברו הכשרה בבית הספר לטיסה
בתגובה להודעה מספר 4 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "אז כתוב. אז מה?"

בעבר הרחוק (מאוד) במסגרת בית הספר לטיסה פעלה יחידה שנקרא נמ"א שהכשירה נווטים, מטילינים ואלחוטנים (ומכאן שמה). מכאן שאלחוטנים ומטילנים\מקלענים כן עברו הכשרה במסגרת בית הספר לטיסה (לפחות כשזה עוד פעל בסירקין). למיטב ידיעתי, צבי אבידרור ששירת כמטילן בטייסת 69 מעיד על עצמו כבוגר קורס טיס מס' 1.
עם הוצאת מטוסי ה-B-17 מן השירות (לאחר מבצע קדש) לא היה עוד צורך במטילנים והמקלענים והמקצוע נעלם מחיל האויר.
בנוסף, בעבר מכונאים מוטסים עברו חלק מן ההכשרה שלהם בבית הספר לטיסה (אם כי לא במסגרת קורס טיס).
אגב למקלען היה כנפים שלמות שבמרכזן כוונת. למטילן היו כנפיים שבמרכזן פצצה . אחד המקלענים שנהג לענוד את כנפי המקלען במהלך שירותו (גם לאחר שהמקצוע בוטל) היה ישעיהו לזרסון.

נערך לאחרונה ע"י OINT בתאריך 04-05-2011 בשעה 15:35.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #12  
ישן 05-05-2011, 10:39
  YHS YHS אינו מחובר  
מהנדס אווירונאוטיקה, עוסק במגוון נושאי תעופה שנים רבות
 
חבר מתאריך: 17.07.05
הודעות: 6,249
אלחוטנים מוטסים לא קיימים כיום
בתגובה להודעה מספר 11 שנכתבה על ידי Hacham_Maimon שמתחילה ב "המקצועות לא בדיוק נעלמו..."

לפחות לא ברוח בתפקיד של פעם.

בשנים קודמות מערכות הקשר של המטוס היו בעיתיות ובטווחים ארוכים היה צורך להשתמש ב HF עם מכשיר באיכות נמוכה. מה שדרש אדם בתפקיד מלא שיטפל בנושאי התקשורת, העברת דיווחים וקבלת הודעות. היום כבר אין צורך בזה. גם מערכות תקשורת ארוכות טווח אמינות וגם תקשורת לויינית קיימים במטוסים.
למה שאתה קורא "אלחוטן" אין תפקיד כחלק ממערך ההטסה של המטוס.
החמשים המוטסים הקיימים היום הם לא ממש "מוטסים". הם עולים למשימות ספציפיות בלבד לתפקיד מוגבל.
השאיפה לכנפיים בצבא היא עזה וכל מי שרק מתקרב למטוס מצפה לקבל כנפיים. אבל מה הפלא - גם יחידות חי"ר לחלוטין מקבלות "כנפיים". וכי מה לכנף ולסיירת זו או אחרת?
_____________________________________
אֲהוּבָתִי לֹא הָיְתָה בַּמִּלְחָמָה.
הִיא לוֹמֶדֶת הִיסְטוֹרְיָה וְאַהֲבָה
מִגוּפִי, שֶׁהָיָה בִּשְׁתַּים, שָׁלשׁ.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #17  
ישן 26-06-2012, 19:57
צלמית המשתמש של b.a
  b.a b.a אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 14.05.05
הודעות: 4,443
בתגובה להודעה מספר 16 שנכתבה על ידי mikim1 שמתחילה ב "Hf....היה באיכות נמוכה.איזה..."

לא שירתתי בחיל האויר, אולם עברתי קורס אלחוטאי מורס בחי"ק.
מכשיר ה-HF הנפוץ, בסוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70, היה הקולינס. מכשיר SSB מוטס, שהיה מותקן גם במטוסים אזרחיים. המכשיר שירת בצה"ל גם ביחידות השדה בשתי וורסיות: מק 708, כמכשיר קשר חד פס לכוחות השדה ו- מק 718- שהיה ורסיה של המכשיר בתצורתו האוירית, והיה מותקן בתק"שים (דומני שהתק"ש נקרא 128)
המכשיר היה מכשיר אמין וטוב שלא נפל בהרבה מציוד החד פס המודרני יותר שבא לאחריו. הבעיה היתה באופיו של של קשר הHF, אשר סבל מהפרעות אטמוספריות ושינויים עיתיים (למשל בלילה כשהשחקים יורדים), אשר חייבו החלפת תדרים ומיומנות בתפעול הציוד.
עקב ההפרעות לקליטה, העדיפו שימוש בקשר מורס, אשר ניתן היה לשמרו גם בתנאי קשר קשים ביותר. אף הספק השידור שמפיק המשדר גבוה יותר כאשר אין צורך לאפנן את השידור. עובדה היא כי כאשר תקשורת הדיבור היתה כמעט ובלתי אפשרית עקב הפרעות, עדיין ניתן היה לקלוט באזניות את ציוצי המורס.
ברור, כי לשם כך יש צורך באלחוטנים מיומנים ומאומנים.
_____________________________________
.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #18  
ישן 29-06-2012, 07:31
  mikim1 mikim1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 19.07.05
הודעות: 68
בתגובה להודעה מספר 17 שנכתבה על ידי b.a שמתחילה ב "לא שירתתי בחיל האויר, אולם..."

ציוד ה HF בנורדים בדקוטה ובסטרטו היו מיושנים. ציוד מסורבל ומיושן שעשו שימוש בו ב WW2. היתה אנטנה ארוכה שנתנה פיצוי על האיכות הנמוכה של הציוד, וככל הנראה גם SWR די גרוע. השימוש ב AM באיפנון - בתקשורת עם תחנות אזורית שהיו חלק אינטגרלי מ - ATC בכל מרחב טיסה, היו באיכות של "העולם הקודם". האלחוטנים באו לידי ביטוי בתקשורת מורס כשנדרשו לכך. ונדרשו הרבה. המורס עבר נהדר בכל פינה בעולם והיה באמניות מעולה. תדרי היום והלילה עשו את שלהם. מה הבעיה?. הגובה הפיזי של אנטנה - תרם לא מעט לרמת התקשורת. כשנכנס החד פס, נלחמו בצפורניים בהנצחת המורס ומשכו עוד שנתיים. כבר בשנות ה 70 היתה ל"אל על" תחנת SSB עם מערכת CELLCALL. עבדה נהדר מכל פינה בעולם. השירות החדש והמעניין נוצל נהדר גם לטיסות ח"א. ציוד החד פס החדש במטוסים היה קולינס, והאפשרות לבורר תדרים ידני היה חידוש מופלא.

האלחוטנים עברו הכשרה של שנתיים מלאות בביסט'. מכין פלוס שלש תקופות של אז. למדו מורס , נוהלי דיבור בנלאומי באנגלית וצרפתית מלאה!. כולל כל מערכת התקשורת של מזג אויר באנגלית וצרפתית. טיסות אימון. מבחנים ועוד. מקצוע קסום למי שהיה גם חובב קשר, וגם רצה להיות מחובר להווי חיל אוירי.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #24  
ישן 04-05-2011, 20:58
  משתמש זכר Soloavia Soloavia אינו מחובר  
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
 
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
טעות נפוצה
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "אתה טועה"

ציטוט:
במקור נכתב על ידי YHS
המכונאים המוטסים הם אנשי צוות קרקע שעושים קורס מכונאים מוטסים , בעבר קיבלו כנפי בד מלאות, עם הפרופלור באמצע, שהומרו בשלב מאוחר יותר לחצי כנף וכעת אלו כנפי מתכת. בתקופות מסוימות הרבה מהמכוננים היו קודם לכן מכונאים מוטסים בנורד שהגיעו לקורס טיס ועברו את כל הקורס, כמו כולם.

המכוננים מסיימים את הקורס שלהם במסגרת קורס טיס ואינם בהכרח בעלי רקע טכני קודם. כל הממוינים לטיס הם בעלי אופציה להגיע לקורס מכוננים. בעבר, בסיום הקורס הם היו מקבלים כנפיים מבד עם פרופלור (קטן יחסית) בתוך עיגול.


מרחוק אכן קשה לעמוד על ההבדלים.

למכונאי מוטס יש כנפיים עם פרופלור

למכונן היו (כאמור כל בוגרי קורס טיס מקבלים כיום כנפיים אחידות) כנפיים עם משהו שנראה כמו סליל הקלטה של טייפ.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.iaf.org.il/Sip_Storage/FILES/6/14616.gif]
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק


נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 04-05-2011 בשעה 21:01.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #30  
ישן 29-06-2012, 07:14
  mikim1 mikim1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 19.07.05
הודעות: 68
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "אתה טועה"

מכונאים מוטסים בנורדים: היה סוג של קידום למכונאי מטוסים במערך התובלה. היו נגדים. עברו רק את שלב המכין של בביסט'. ולאחר מכן קורס יעודי בנושא מכונאי מוטס נורד. הצרפתים בנו את התפקיד סביב תכנון המטוס ותפעולו.

בסטרטו זה היה סיפור שונה. מכונאים מוטסים קיבלו קפיצה משמעותית בקידום ובמעמדם. כנפיים שונות ומעמד צ"א מלא. מקביל ושווה לטייסים. קורס שונה בביסט'. הסטרטו היה מורכב ומסובך לתפעול. המכונן היה המוח הטכני שהיה חלק מתפעול המטוס. נוצר מושג חדש בחיל - "מהנדס טיס". מעמדם היה שונה לגמרי מזה בנורדים. נפתחה בפניהם ההזדמנות לביסוס המקצוע והשרשתו בשאר מטוסי התובלה שיגיעו במרוצת השנים. לכל טיסת סטרטו לחו"ל נוספו גם מכונאים של תע"א כתגבור לתחזוקה מיידית לכל צרה שלא תבוא. והיו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #31  
ישן 29-06-2012, 07:19
  mikim1 mikim1 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 19.07.05
הודעות: 68
בתגובה להודעה מספר 2 שנכתבה על ידי YHS שמתחילה ב "אתה טועה"

מכונאים מוטסים בנורדים: היה סוג של קידום למכונאי מטוסים במערך התובלה. היו נגדים. עברו רק את שלב המכין של בביסט'. ולאחר מכן קורס יעודי בנושא מכונאי מוטס נורד. הצרפתים בנו את התפקיד סביב תכנון המטוס ותפעולו.

בסטרטו זה היה סיפור שונה. מכונאים מוטסים קיבלו קפיצה משמעותית בקידום ובמעמדם. כנפיים שונות ומעמד צ"א מלא. מקביל ושווה לטייסים. קורס שונה בביסט'. הסטרטו היה מורכב ומסובך לתפעול. המכונן היה המוח הטכני שהיה חלק מתפעול המטוס. נוצר מושג חדש בחיל - "מהנדס טיס". מעמדם היה שונה לגמרי מזה בנורדים. נפתחה בפניהם ההזדמנות לביסוס המקצוע והשרשתו בשאר מטוסי התובלה שיגיעו במרוצת השנים. לכל טיסת סטרטו לחו"ל נוספו גם מכונאים של תע"א כתגבור לתחזוקה מיידית לכל צרה שלא תבוא. והיו.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
  #34  
ישן 26-06-2012, 22:24
  יסעור יסעור אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 07.02.05
הודעות: 2,160
אשפוך לכם קצת אור על מכונאים מוטסים
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי McKaby שמתחילה ב "מכונאים מוטסים בנורד וסטרטוקרוזר"

הידע שלי נכון ל 25 שנה האחרונות ,

אפתח ואגיד שמכונאי מוטס הוא מין "יצור" שח"א מעולם לא ידע ממש איך "לאכול" אותו וכעת ההסבר.

נכון לשנים המדוברות המקצוע הזה קיים במסוקי המסע"ר אנפה/ינשוף ויסעור שם המ"מ (להל"ן המכונאי מוטס) אחראי על כל נושאי תא המטען לרבות ירי במאג ביצוע חילוץ במנוף הצלה , מטלה מטען , העמסת ופריקת לוחמים ורכבים ועוד .... ביסעור יש למכונאי מוטס מגוון תפקידים בקוקפיט, במהלך הטיסה ויש לו אחריות על חלק מהבד"חים, תפעול המערכות השונות וטייסות בטחון, (גובה, שיעורי הנמכות , פניות, ניקוי משטחי נחיתה ועוד ועוד). ביסעור הצוות המזערי לטיסה הוא טייס,טייס משנה ומ"מ. לעולם לא ימריא יסעור ללא מכונאי מוטס, אינני יודע מה הצוות המזערי לטיסה בינשוף.

ומאידך...המכונאי מוטס הוא חייל שבדרך כלל צמח בליין המסוקים , התחיל את דרכו כמכונאי מה שנקרא "מהסמרטוט", לאחר כל התהליכים ובד"כ כשהוא כבר איש קבע הוא יוצא להכשרתו בקורס מ"מ ובסיום הקורס עם קבלת הכנפיים מבחינת הסטטוס הוא כביכול "מנפץ תקרת זכוכית" ונהיה "איש צוות אויר",

מכיוון שההגדרה איש צוות אויר אצל מכונאים מוטסים לא התיישבה טוב אצל הטייסים דאז (לפני כ 25 הומצא המונח "צוות עזר אויר" למכונאי מוטס ואליו הצטרפו לוחמי 669, פקחי העמסה ועוד... בהבדל שכל שאר האוכלוסיות לא מוגדרות כצוות מזערי לטיסה, כמו כן הונפקה כמובן תעודה שונה לחלוטין שחלילה לא יתבלבלו נלקח מעיל העור/פרווה לאחר מכן שונו ונלקחו עוד סמלי סטטוס וזאת בכדי ליצור את ההפרדה הברורה בין מי שטס שעבר דרך הביס"ט למי שלא.

הכנפיים הפכו לפח וקוצצו ועוד כל מיני דברים קטנים נשללו, היו חלק מהבסיסים שבהם התקבלה החלטה פנימית שהלינה במלון צוות אויר לא מותרת למ"מ וכך יצא שבכוננויות בכנף 1 למשל עוד בימי לבנון העליזים הייתה בעיה לצוותים ללון ביחד על אף הצורך המבצעי. וטייסים ישנו עם מכונאים בפריקסטים ולא במלון ועוד אין ספור רגעים מביכים ופתטים שנגזרים מהצורך לעשות את הבידול בין האוכלוסיות. כך מאז ולאורך השנים, עברו במטה כל מיני פקידים בעלי אג'נדות שאחראים על משהו כלשהו ושיחקו במעמד המ"מ ללא הפרעה ומין הסתם בגיבוי הגנרלים הגדולים.

לסיכומו של דבר וחרף כל זאת, במערך המסוקים עד רמת המב"סים בבסיסים בהם יש מכונאים מוטסים ישנה הכרה ברורה בחשיבות והאחריות המוטלת על כתפיהם הרחבות של המכונאים המוטסים, הצוותים עצמם,מכונאים וטייסים לא מתעסקים ביום יום בזוטות אלו אלא בעשיייה הבטחונית גרידא. ישנה אחוות לוחמים ויחסי חברות אמיצה לכל החיים בין מכונאים וטייסים, והמוטיבציה לשרת בתפקיד הנחשק הזה עולה משנה לשנה. מי שנשאר פתאטי הוא מטה חיל האויר על פקידיו שמתעסק בזוטות ושצריך את החיץ הזה כדי להמשיך להרגיש נח עם עצמו.

דעתי האישית היא שנכון וצודק שיהיה הבדל ברור בין מי שעבר דרך הביס"ט לבין המכונאי המוטס אך לא דרך הקטנתו של זה , אלא דרך הגדלתו של השני.

שאו כולכם ברכה , שלא נדע מלחמות וצרות ושכולם יטוסו בטוח כי בתכריכים כולם נראים אותו דבר ;-)
_____________________________________
תרבות גדולה איננה יכולה להיכבש מבחוץ
עד שלא הרסה את עצמה מבפנים.
וו. דונארד


נערך לאחרונה ע"י יסעור בתאריך 26-06-2012 בשעה 22:42.
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 07:00

הדף נוצר ב 0.09 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר