|
07-04-2011, 17:26
|
|
|
חבר מתאריך: 01.03.07
הודעות: 5,639
|
|
ציטוט:
במקור נכתב על ידי ralf
ממה שהבנתי, החוזה על סך 150 מיליון דולר הוא חוזה ראשון לייצור חלקים מהמנוע, ועם הזמן ושקעה כספית נוספת מפעל ייצר עוד חלקים, אני אנסה לברר את מה בדיוק אותם חלקים שייוצרו וכמה מספרם והאחוז שלהם מסך חלקי המנוע.
|
יהיה מעניין לראות מה תמצא בעניין.
ציטוט:
כמובן שמדובר בהערכות שתויות בהתפתחיות של הפרויקט JSF , והדבר יכול להשתנות בהתאם לזה, נכון שפרויקט סובל מבעיות (כמו כל פרויקט אחר בסדר גודל דומה), אבל לדעתי המטוס יתברר כהרבה יותר מוצלח גם מבחינה שיווקית, ויש הרבה לקוחות פוטנציאלים אחרים חוץ מהמדינות שמשתתפות בפרויקט שאולי בעתיד ירצו לרכוש אותו (גרמניה אמורה להחליט בעוד כמה שנים על החלפת מטוסי טורנדו, ואני לא רואה מועמד יותר טוב מהמטוס F-35), כך שאני לא כך כך פסימי כמוך לגבי עתיד הפרויקט.
|
בינתיים המגמה היא ירידה במספר ההזמנות מצד המשתתפים בתוכנית. מהמדינות שאינן שותפות, רק ישראל הודיע על הרכישה. וזה היה צפוי, במיוחד לאור העובדות שישראל היא המקבלת הגדולה ביותר של הסיוע הביטחוני האמריקאי, שאין תחליף ממשי אחר פרט ל-F-35 אם חיל האוויר רוצה להכניס מטוס קרב חדש לסד"כ, וגם מפני שלדעתי האמריקאים מאוד מעוניינים שישראל תרכוש את F-35 בגלל ההיבטים התדמיתיים והפירסומיים הכרוכים בזה. ולמרות כל זה, עדיין ראינו שהיו מתנגדים להחלטה גם בארץ, בעיקר לאור המחירים הגבוהים של המטוס.
אז, כדי להעריך את הרכישות העתידיות, בטווח של העשור הקרוב, נגיד, צריך להסתכל על הלקוחות הפוטנציאליים. החשודים המיידיים הן מדינות נאט"ו, מדינות המקבלות סיוע ביחטוני רחב-היקף מארה"ב ומדינות עשירות ידידותיות לארה"ב. ברשימה הראשונה נמצאות הרבה מדינות שותפות לפרויקט, שכרגע מתקשות מהבחינה הכלכלית והמדינית לרכוש את המטוסים. השותפים האחרים לנאט"ו בעלי יכולות כלכליות המאפשרות לרכוש את המטוס בכמויות משמעותיות מייצרות כבר פרויקטים משלהם ("גריפן", "רפאל", "טייפון"), שמטבע הדברים תינתן להם העדיפות לפני ה-JSF.
ברשימה השניה נמצאות ישראל ומצריים שמקבלות את רוב הסיעו הביטחוני האמריקאי. על ישראל כבר דיברתי. ולגבי המצרים לא שמענו על תוכניות הרכש של F-35 אפילו שבשלטון עמד מנהיג פרו-אמריקאי. עכשיו, הסיכוים שהם ירכשו F-35 בשמן הקרוב נהיו אפילו יותר קטנים, לדעתי. שתי מדינות נוספות ברשימה שמקבלות סיוע ביטחוני הנמדד במיליוני דולרים הן פקיסטאן וירדן - גם כן לא הלקוחות האופטימליים בשביל רכישת F-35. לפחות לא בזמן הקרוב.
ברשימה השלישית של המידנות העשירות ופרו-אמריקאיות הן מדינות חצי האי ערב, ובראושן סעודיה. היו דיבורים פה ושם על רצון כמה מהמדינות הללו לרכוש את המטוס, אבל מאז לא ראינו התקדמות כלשי. כניראה שיש לאמריקאים חששות מלמכור חמקנים לאותן המדינות. בנוסף, המדינות כבר מפעילות ציי מטוסי קרב גדולים וחדישים יחסית, מה שמצמצם את הצורך שלהן במטוסי קרב מתקדמים בזמן הקרוב. בנוסף ישנן מדינות במזרח אסיה, כמו טייוואן ודורם קוריאה ויפן, שיש להם צורך במטוסי קרב מתקדמים וגם האמצעים הכלכליים לרכוש אותם. אבל טייוואן מתקשה מאוד לקבל אמל"ח אמריקאי בגלל הסיבות הפוליטיות (התנגדותה של סין), היפנים והקוריאנים בודקים אופציות חלופיות, כמו הפיתוח של מטוס קרב חמקני לאומי, ובנוסף ליפן יש עכשיו בעיות גדולות יותר בבית.
בנוסף למדינות הללו אפשר להזכיר שתי מדינות גדולות טחרות שיכולות להביא עניין ברכישת F-35 במספרים לא זניחים בעשור הקרוב, לפחות באופן תאורטי: הודו וברזיל. ההודים מתפתחים מטוס חמקני משלהם ונמצאים בשותפות עם הרוסים לפיתוח וייצור מטוס חמקן אחר, והברזילאים הסתבכו במכרז אחר למטוסי דור 4++, כך שלא סביר שהן ירכשו F-35, לפחות לא בעתיד הניראה לעין.
ציטוט:
הפרויקט בהחלט התעכב כמה שנים, אבל זה בגלל שהטורקים לא רצו לרכוש מסק"ר "מהמדף", הם רצו להשתתף בפיתוח של אותו מסק"ר, לייצר אותו בטורקיה וגם לשוויק אותו למדינות אחרות...
|
בהתחלה הטורקים רצו מסק"ר מהמדף והרבה מהם. אח"כ הם שינו את דעתם, ביטלו את המכרז המקורי והזמינו מסקר"ים מהחברה (שהם עצמם העיפו מהמכרז המקורי בגלל הזמדוק לא עמד בדרישות) בתנאי שיתופיות בייצור וגם זה במספרים קטנים הרבה יותר. אז אני לא התפלא אם במקום 100 F-35 הטורקים ירכשו בסופו של דבר 30 FC-1.
ציטוט:
הטורקים גם משווקים את אותו מסק"ר למדינות כמו דרום-קוריאה,פקיסטן ומדינות אחרות
|
משווקים או מוכרים בפועל?
ציטוט:
מן הסתם מדובר בפרויקט גדול מאוד ששווה מיליארדי דולרים, ולכן צריך לא מעט זמן כדי לקבל החלטה בפרויקטים בגודל כזה, אבל, יתכן מאוד שהחודש הזה ויכרז הזוכה באותו מכרז , ואני מאוד מקווה שהמערת האירופית היא זאת שתזכה ויש סיכוי סביר שזה מה שיקרה.
|
כדי לקבל החלטה בד"כ צריך קודם לקיים מכרז עם ניסויים השוואתיים. מה קורה איתו? ומהי המערכת האירופאית שעליה אתה מדבר? למיטב הבנתי אין עדיין חייה כזאת - רק S-300PMU-2 ו"פטריוט".
ציטוט:
גם בדומה לפרויקט המסק"רים (ולמעשה בפרויקטים רבים אחרים), גרמניה כבר הציעה לטורקים לרכוש מאות טנקים מסוג Leopard 2A6 ואפילו היה משא ומתן בין שני הצדדים, אבל הטורקים העדיפו להתחיל בפרויקט פיתוח טנקי מקומי ואותו פרוקיט נקרא "Altay"...
|
כן, שמעתי על הטנק ה"טורקי" החדש. אבל המכרז המקורי בוטל, למרות כל הדיבורים והציפיות, ובסוף הטורקים הלכו בכלל לכיוון אחר.
ציטוט:
כך שאם יש עיקוב בפרויקטים, מבחינת הטורקים זה לסיבה טובה בכדי שיכולו לפתח את התעשייה הביטחונית שלהם ושתהיה להם היכולת לייצר ולפתיח מוצרים משלהם.
|
זה לא "עיכוב בפרויקט", זה ביטול המכרז והתוכניות המקוריות.
ציטוט:
טורקיה היא מדינה מערבית וחברה חשובה מאוד בנאט"ו כך היה וכך יהיה,והפוליטיקה הזאת לדעתי מוטעת מאוד, יש משבר בין טורקיה לישראל וצריך לנסות ולפתור את זה במקום סתם להתלהם ולדבר שטויות.
|
טורקיה היא מדינה מוסלמית, כאשר בזמן האחרון האכלוסיה שלה נמצאת בתהליך איסלמיזצה והיא משנה את פניה למזרח. אם היא הייתה מדינה מעברית מודרנית היא כבר מזמן הייתה באיחוד האירופאי. והמקום שלה בנאט"ו נבעה מהצורך במערך ההגנה הקדמי נגד ברה"מ וברית וורשאה. בהמשך היא שימשה גם כבסיס לפריסת טילים אסטרטגיים שכוונו לברה"מ. כלומר הצורך בה היה פרקטי לגמרי.
ציטוט:
המדינה הזאת בעתיד תהווה משקל נגד לההתעצמות וההשפעה של רוסיה באיזור, ולכן אני רואה בהתעצמות של טורקיה כדבר מבורך ואינטרס של ברית נאט"ו כנגד האיום הרוסי.
|
על מי בדיוק מגינה טורקיה מפני ה"איום הרוסי" הנואה שאתה מדבר עליו? על סוריה, עירק או אולי יוון? אם כבר, מדינות מזרח אירופה כמו פולין והמדינות הבלטיות הן הקוו הקדמי, אלא שלא מדובר בקוו הגנתי כפי שנדמה לך, אלא בבסיס קדמי של נאט"ו נגד רוסיה. כי הרוסים כבר לא מאיימים על אף אחד - אפילו את הגיאורגיה הם לא כבשו כאשר הטנקים שלהם היו כמה עשרות ק"מ מהבירה. כמעט כל הצבא הרוסי, למעט המערך האסטרטגי, נבנה עכשיו כדי לתת מענה לבאיזורים הקרובים אליה או בתוכה, בעיקר נגד תנועות ואירגונים איסלאמיים קיצוניים. ובאירופה מבינים את זה יפה מאוד, ולכן אפשר לראות שצבאות אירופה מתנהל תהליך של צימצום הכוחות והאמל"ח. אנחנו כבר מזמן לא בשנות ה-70 של המאה שעברה.
ציטוט:
ותבדור את המעורבות של טורקיה בפרויקטים אירופים, שהם שותפים בהם ולא רק רוכשים, ותבדוק את היקף העסקאות בין טורקיה למדינות אירופיות. בשנת 2009 טורקיה הייתה הלקוחה הגדולה ביותר לנשק גרמני, ואחד הלקוחות הגודולות לנשק אמריקאי. ונקודה שהיא מאוד חשובה, בעוד שמדינות אירופיות מקציציות באופן מסיבי בתקציבי הביטחון, הטורקים הגדילו ב 10 אחוז את תקציב הביטחון שלהם לשנה הזאת, ולכן טורקיה נחשב ליעד מאוד אטרקטיבי לחברות אירופיות ואחרות.
|
אני לא אמרתי שהטורקים אינם ארקטיביים לחברות ביטחוניות מערביות. גם לחברות רוסיות וישראליות הם נראים אטקטיביים (אולם, לדעתי, פחות מבעבר, בגלל הפליפ-פלופים שלהם). אבל זה לא קשור לדיונינו, הרי.
ציטוט:
אז אתה יכול לעשות רשימות כמה שאתה רוצה, הטורקים חושבים אחרת.
|
אני רואה שאתה נמצא בסינכרון מושלם אם הטורקים. אולי תוכל לספר לנו על ההתפתחויות האחרונות בעניין רכש מאסיבי של F-35 בשביל חיל האוויר הטורקי? נירא לי שהיו חדשות מעניינות בנושא לפני שבוע או משהו...
ציטוט:
נו אז אתה מסכים שהטורקים ירכשו את המטוסים, אז ההתערבות היא על הכמות והתאריך ?
|
אני מסכים שהם יכולים אולי לרכוש מספר מוגבל של F-35, למרות שגם בעניין הזה יש לי ספקות מסויימות. אני לא מסכים שהם ירכשו 100 או יותר מטוסים ואנ ספקן לגבי האפשרות שנשמע על חתימת החוזה בחודשים הקרובים.
ציטוט:
חיל האוויר הטורקי צריך לפחות 100 מטוסי F-35 בכדי להחליף את מטוסי F-4 שלו , ולא נראה לי שהם יסתפקו בפחות מזה. וגם משרד הביטחון הטורקי לא משנה את התוכניות שלו והוא כבר הגיש בקשה למשרד האוצר בכדי להסכים על התוספת במחיר ( 10 מילארד דולר כבר מובטחים לרכש המטוסים), כך שאנחנו נצטרך לחכות לתשובת משרד האוצר, וגם למשא ומתן שיתנהל בין הטורקים והאמריקאים בעניין.
|
ככה הם יקפצו ממטוס קרב דור 3 למטוס קרב דור 5 ביחס של 1:1? אם איננו טועה, האמריקאים ראו ב-F-22 תחליף ל-F-15, נכון? כמה F-15 יש להם וכמה F-22 (וההבדל ביניהם הוא רק דור אחד, דרך אגב)?
_____________________________________
בבקשה תקנו אותי כשאני עושה שגיאות כתיב.
|
|