08-12-2010, 19:42
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.03
הודעות: 4,107
|
|
אינני שולל את הביקורת הלגיטימית. שללתי אך ורק את השימוש בביטויים שאליהם התייחסת, ואת המקרים שבהם כן מכלילים ומגזימים. בתגובתי לתבור (תגובה 23) ציינתי בעצמי את הנקודות אותן העלית. (הסברתי שם גם את ההתייחסות לדברים מנקודת מבט חרדית).
בהמשך לתגובותיי באשכול:
אוסיף כי הציבור החרדי בעשור האחרון עובר שינויים משמעותיים. בעבר הוא היה קטן והומוגני ומציאות זו אפשרה בדלנות כמעט מוחלטת. כיום עקב מספר גורמים כמו הריבוי הטבעי, היווספותם של אוכלוסיות שונות למגזר, מהפכת התקשורת, חוסר האפשרות לפרנס אוכלוסייה גדולה כל כך על ידי הוראה ומתן שירותי דת, ועוד, נחשפים חלקים גדולים של בוגרי הציבור החרדי למגזר הכללי. המכללות החרדיות מלאות בתלמידים העוסקים בלימודים אקדמאים, ישנם רבים מאוד העוסקים לפרנסתם במגוון תחומים נרחב, ואחוז הגברים במגזר הפונה לכוון זה עולה בהתמדה. מרביתם של החרדים אכן מעמידים את לימוד התורה בראש הסולם הערכי שלהם, אך מציאות החיים היא שלא כל אחד מסוגל לשבת וללמוד כל חייו. וכיום לאחר שהוסרו כמה חסמים חברתיים והוקמו מסלולי לימוד אקדמאיים חרדיים, נוצרת שכבה חברתית של חרדים שעוסקים במקצועות חופשיים לפרנסתם.
לדעתי מוקדם מדי לשפוט את תרומתו של הציבור החרדי למדינה ולמשק, ויש להבדיל בין התרעומת המקומית לבין התרומה הכללית של הציבור לחברה ולמשק. ההתייחסות לציבור זה במבט צר של האם שירת בצבא או לא, האם כרגע אתה משלם מיסים למדינה בהתאם ליכולת ההשתכרות שלך או לא, מחטיאה לפחות בחלקה את האמת. בעיקרון מדובר במאגר אנושי איכותי של אנשים שהם בעלי יכולות אנושיות גבוהות מסירות ואמינות, ובהמשך גם ציבור זה ימצא את ההזדמנות להשתלב במשק ולתרום למדינה בהתאם לאורח חייו ויכולותיו. (גם בצבא, במסגרת הנח"ל החרדי למשל).
יחד עם זאת ברור שישנם פערים שצריך יהיה לגשר עליהם גם באמצעותה של הבנה והכרה בכך שאורח החיים החרדי כפוף להלכה היהודית, ולעקרונות מסוימים השונים מאלו של החברה הכללית. לפערים אלו התייחסתי בתגובותיי הקודמות.
הייתי מצפה מכל המבקרים של הציבור החרדי, לפלח אותו כיאות, ללמוד את התהליכים החברתיים המתרחשים בו, ולמקד את ביקורתם הרבה יותר. (למען הסר ספק אני לא מתכוון לטעון שמי שלא מתייחס לנקודות ולדקויות שהעלתי הוא אנטי חרדי).
נערך לאחרונה ע"י channb בתאריך 08-12-2010 בשעה 19:45.
|