18-07-2010, 10:53
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
אמיר - ישנו, כפי שאמיל הסביר כאן, הבדל בין טיסה אווירובטית לבין תחרות אווירובטית שבה, בדומה למרוצי מכוניות, מטוסים אמורים לעמוד בקריטריונים אחידים - כמו מכוניות במרוצי פורמולה.
כך תמצא בחוקה של ה-FAI את הקטגוריות הבאות:
*Piston-engined aircraft - Unlimited Class "U"
*Piston-engined aircraft - Advanced Class "A"
*Piston-engined aircraft – Yak52 Class “Y52”
*מחלקות המגבילות את המטוסים עפ"י סוג ויצרן (למשל מטוסי PITTS)
במצב זה - חלים עליהם כללי צורה ומבנה למען תחרות הוגנת - אך זה לא מה שהופך אותם (או פוסל) כמטוסים אווירובטיים.
באשר למערכות שבתא הטייס, יכולת כינוס גלגלים וכד' - אני חושב שהנ"ל נמצאים\נעדרים במטוסים כפועל יוצא משיקולי חיסכון במשקל ונחיצות ולא כאילוץ חוקתי.
מצד שני - ישנם הרבה מאד מטוסים בעולם שמבצעים אווירובטיקה, גם בהיבט התחרותי, מבלי שנבנו ככאלה - ובהם מטוסי קרב מוסבים למשל YAK-52 (שאף מוגדר כקטגוריה תחרותית בחוקה) שפותח כדגם מופחת ביצועים של ה-YAK-50, שפותח ממטוס קרב ותיק. המטוס מוגדר בכלל כמטוס אימון, ויש לו מערכת כני נסע מתכנסת, מבלי שהדבר יפגע כלל בהגדרתו האווירובטית עפ"י תפישתך.
מעבר לכך - הגדרת פלטפורמה עפ"י היישום הראשוני שלה - יש גם בה בעייתיות רבה.
אתה קובע שמטוס ה-KC-135 צריך להיות מוגדר כמטוס נוסעים מוסב (אם תקרא אודות המטוס והפרוייקט - תראה שלחלוטין לא מדובר באותו מטוס אלא בפרוייקט שפותח במקביל ל-707 בעל מאפיינים ייחודיים לו - למשל גוף צר יותר), ואתה נותן דוגמאות גם למטוסים נוספים.
יש באמירה זו ראייה צרה של הגדרת הפלטפורמה עפ"י המשימה, ולא עפ"י היכולת. כך למשל לא יוגדרו מטוסי ה-R למיניהם כמטוסי צילום (אלא כמטוסי קרב) וכנ"ל מטוסי ה-E - ומטוסי הקרב - האם הם יותר מטוסי תקיפה או עליונות אווירית? ומה נגיד בכלל על כל הכטב"מים? האם ההרון (שובל) הוא מטוס סיור? מטוס ל"א? מטוס בקרה? מטוס סיור ימי? סתם טיסן גדול?
משימתו של מטוס נובעת מהיכולת שלו, ולא מהרעיון הראשוני, או היישום הראשוני שפרץ אל התודעה.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|