|
17-09-2010, 16:34
|
|
מנהל בפורום צבא וביטחון
|
|
חבר מתאריך: 26.11.05
הודעות: 10,291
|
|
והמשרד החדש בחיה"א
כמעט יום שלם עבר מאז החלטת הממשלה על רכישת המטוס, אפשר להמשיך ולסקור את מערכותיו...
הפעם ניסקור את משרד המנהל או כפי שנהוג לכנותו "תא הטייס"!
רקע:
במהלך התחרות על פרויקט ה JSF היצרנית LM עיצבה את תא הטייס של ה X-35 במיטב הטכנולוגיה והתפיסה של סוף שנות ה 90 - צגי MFD גדולים, תע"ל (HUD), סטיק בימין, מצערת בשמאל, חופת בועה וכד'
אחרי הזכיה, כשהלחץ הראשוני ירד החל התכנון שניבנה על התפיסה החדשה של המאה ה 21 "מה שהטייס לא צריך לדעת, לא לספר לו".
התפיסה הזו היא היפוך מוחלט של התפיסה הקודמת שאמרה "הטייס חייב לדעת הכל ובכל רגע נתון" לכן נמלא את הקוקפיט בשעונים, מנורות, זמזמים, מפסקים וכו' וכו'.
תא הטייס הפך להיות מרכז מידע בלתי נילאה על כל מה שקורה בתוך המטוס ומחוצה לו בכל רגע נתון.
ללא ספק זהו מידע חיוני וחשוב ומישהו חייב לפקח עליו.
עד למטוסי שנות השבעים זה היה הטייס, בשנות השבעים החלו המחשבים להכנס לשימוש מסיבי והפכו להיות חלק מרכזי במטוס שעזר לטייס, הדוגמה הטובה ביותר היא ה F-16 ששילב את מערכות FBW, ניהול מנוע, מכ"מ, EW וכד'.
עם השנים (שנות השמונים והתשעים) המחשבים השתכללו והפכו להיות יותר ויותר דומיננטיים במטוס אבל עדיין המידע זרם אל הטייס רק האמצעים השתנו (במקום שעונים מכניים, צגי MFD, מפה נעה וכו').
Glass Cockpit:
ב F-35 המחשב המרכזי הוא כל כך רב עוצמה ששולט על כל מערכות המטוס ומנטר כל דבר בכל רגע נתון (כולל את גופו של הטייס מבחינה ביולוגית), האדם שבמכונה הפך להיות עוד אמצעי INPUT במטוס.
המושג Glass Cockpit מסמל את תאי הטייס המודרניים שהמעניקים לטייס (בכל סוגי כלי הטיס בתעופה הצבאית והאזרחית) מערכות צגי LCD שופעי מידע, מעט מפסקים המרוכזים כ HOTAS, נוחות, הנדסת אנוש גבוהה, ביטחון ושליטה.
LM היצרנית העניקה לחברת L-3 את הזיכיון לעצב את תא הטייס ואצלה נולד הרעיון של צג מגע אחד גדול (8X20 אינץ') במקום כל השעונים, צגים וכו'.
על הצג הזה תהיה תצוגה מינימלית בלבד, המחשב שולט על הכל וכל עוד הכל פועל בצורה תקינה וחלקה אין צורך להציגו (אולי תצוגה מינימלית אבל בשום אופן לא עשרות שעונים שיודיעו על לחץ שמן, סל"ד, מהירות וכד') - כך הטייס חופשי יותר להיות מרוכז במשימה.
במידה וקורה אירוע פנימי במטוס או חיצוני (איום, מעבר נ"צ מסויים וכד') אז המטוס מתריע לטייס שלוקח החלטה בהתאם (אם הטייס לא יהיה מסוגל לקחת החלטה, מחשב המטוס ייקח או הבקרה מהקרקע).
ע"פ התפיסה החדשה, ב F-35 הטייס פנוי ל Situation Awareness יותר מבכל מטוס אחר שקיים כיום.
מבחינת הנדסת אנוש, על שולחן המנהל צעצועי מנהלים שכוללים סטיק אלקטרוני קטן בימין, מצערת אלקטרונית בשמאל, מפסקי HOTAS, הכל נוח כמו כפפה ליד (לא צריך להרים ידיים בשביל פעולות, בג'י גבוה זו פעולה מורכבת).
אין תע"ל, לטייס קסדת תק"ע מותאמת אישית המחוברת למחשב המטוס.
מבחינת בטיחות, גם אם חלק מהצג או כולו ייפגע המידע החיוני ימשיך לזרום אל החלק שלא ניפגע ואל הקסדה.
זה המטוס האמריקאי הראשון שמותקנת בו מערכת זיהוי פקודה קולית Speech Recognition System, ז"א אפשר לדבר עם המטוס ולהגיד לו במילים קבועות מראש מה לעשות והוא ממושמע שכמותו...יעשה!
כיסא המנהל הוא היצירה האחרונה של מרטין בייקר, הכיסא US16E-JSF שיהיה בכל הדגמים עם תכונה ייחודית לדגם B - הפלטה אוטומטית.
הנוף מהמשרד ניראה מבעד לחופת בועה פנורמית מצופה בחומר בולע קרינה ומקרר מתוצרת חברת GKN Aerospace
בעידן השעונים בטיסה הקרבית במטוסי סילון לטייס לא היה זמן לקרוא את השעונים, הטייסים קלטו את מצבם בזווית העין ומנסיונם ידעו מה זה אומר, דוגמה: מיראז' 3 בזמן קרב אוויר במלחמת ששת הימים, במהלך פניה הדוקה אחרי מיג, עיני הטייס מרוכזות במיג אבל לפתע ציפצוף מתריע לו על תקלה, הוא חייב לקרוא שעונים, הוא מעיף מבט סקירה קצר עליהם וקולט מה מצבו של כל אחד (אין זמן לקרוא ערכים ושנתות אלא רק לקלוט את מצב המחוגים: בזה מחוג עומד, בזה מחוג על הצד, בזה מחוג שוכב וכו) עד שמגלה את התקלה, מתקן אותה ומחזיר את המבט אל המיג אם הוא עדיין שם...
בעידן הנוכחי אין דברים כאלה, ה F-35 שבנוי סביב תפיסת First Look First Shot First Kill לרוב ישמיד את המטרה (אוויר או קרקע) מרחוק כשאף אחד בכלל לא ידע שהוא שם ומאיפה זה בא להם.
במידה וכן ייכנס למצב הדומה לדוגמה, מחשב המטוס ינהל את התקלה, הטייס יהיה פנוי לטפל במשימה בלבד!
L-3 Display Systems כבר לא לבד, בתערוכת פרנבורו האחרונה חברת אלביט מערכות הציגה את הקוקפיט העתידי שלה שקיבל את הכינוי CockpitNG שניתן להתאימו לכלי טיס רבים.
האבולוציה של קוקפיט ה F-35
נערך לאחרונה ע"י Fang בתאריך 17-09-2010 בשעה 18:58.
|
|