18-04-2012, 21:04
|
|
|
חבר מתאריך: 11.09.06
הודעות: 10,353
|
|
חלופות ל- F35:
א. תלויות מאוד בגורמים חיצוניים. נניח ומצד אחד כלכלת ארה"ב והעולם המערבי תשתפר פתאום, ומנגד ה- J20 ו/או ה- T50 יתבררו כמטוסים מצויינים שגם מיוצרים בקצב של אייפון. ברור שתהיה דרישה להשלים את ה- F35 במין "כמעט-רפטור", מטוס עליונות אוירית עם ביצועים טובים משל ה- F35 (בפרט, מצד כל המדינות שאינן ארה"ב, שאין להן F22). אם המשבר הכלכלי יעמיק והמתחרים הרוסי והסיני יתגלו כבעייתיים בעצמם- ייתכן והרבה לקוחות יבחרו גם בעוד 20 שנה להסתמך על F15/F16/F18 עדכני. שני האיורים באשכול נראים "עתידניים" יותר מה-F35, ואולי זה מרמז על חתימת מכ"ם נמוכה יותר.
ב. לגבי ה- X-32: קח בחשבון את הפרופורציות:
- בואינג ו-LM קיבלו חוזי פיתוח אבי טיפוס בנובמבר 96' בשווי 750 מיליון דולר כ"א, בספטמבר 2000 החלו ניסויי הטיסה של אבות הטיפוס ובאוקטובר 2001 נבחר ה- X35. כלומר ה- X32 מייצג עבודת פיתוח בהיקף של 750 מיליון דולר, לאורך 4-5 שנים. אני מניח שבואינג לא השקיעה בו עבודה רבה מאז, כך שזה מצב הפיתוח בדגם הזה גם כיום.
- לעומת זאת, ה- F35 מייצג כבר כ-70 מיליארד דולר שכבר הושקעו בפרויקט (נכון, חלקם לרכש ותשתיות- אך חלק גדול מהם הוא פיתוח שיידרש כדי להביא את ה- X32 לרמה מבצעית) לאורך 16 שנה!
- כלומר, ה- F32 נמצא בשלב התחלתי מאוד ביחס ל-F35 (מאית עד רבע); ביחס ל-F35, אין הרבה הבדל אם מתחילים ב- X32 או ממש מאפס. בפרט שה- X32 נבנה לפי דרישות שמימוש ה-F35 הראה כמה קשה לעמוד בהן (פלטפורמה משותפת ל-3 זרועות). ייתכן, למשל, שאם מוותרים על דרישת ה- STOVL אפשר יהיה לקבל משהו עדיף מה-F35 או מהתבססות על ה- X32.
כל האמור הוא דעה אישית של חובב. אשמח להערות.
|