16-04-2005, 01:42
|
|
|
חבר מתאריך: 22.07.04
הודעות: 906
|
|
בואו נסדר כמה דברים/מושגים בקשר למנועים.
קודם כל יש מס' שיטות התנעה,כמו שכבר נאמר:
1.סטרטר אויר דחוס ממתקן חיצוני(מזרימים אויר דחוס דרך הסטרטר,שמחובר ע"י תמסורת גלגלי שיניים
לציר המנוע.כשמגיעים למהירות ציר רצויה,מזרימים דלק+הצתה חד פעמית עד שהאש נדלקת.מהרגע הזה האש בוערת כל הזמן ללא מצת).
2.סטרטר חשמלי-בד"כ במנועים קטנים.משמש גם כסטרטר-גנרטור(בהנעה סטרטר ובסיום ההנעה מייצר חשמל למערכות המטוס).שיטת ההנעה זהה לקודם.מחברים בד"כ עגלת מצברים חיצונית כדי לחסוך במצבר הפנימי.ניתן להניע גם עם מצבר פנימי.
3.סטרטר כפ"ט/תחמיש-מורכב מסטרטר אויר(דומה למס' 1),אשר מונע מפיצוץ כפ"ט(כדור פירוטכני).הגזים שנוצרים בפיצוץ מסובבים את הסטרטר(היה מורכב במטוסים הבריטיים CANBERRA).
4.מנוע APU-מורכב בד"כ במטוסי תובלה/נוסעים.מספק חשמל,לחץ הידראולי ולפעמים גם מיזוג על הקרקע.יכול להזרים אויר/גזי פליטה לכיוון אחד המנועים להנעה.
5.APU/EPU של F-15/16-מהווה מנוע העובד על נוזל מסוכן מאוד לבריאות-הידרזין(HYDRAZINE),
(משתמשים בדלק הזה גם בטילי חלל).זהו גם מעין מנוע סילון קטן(כל נחיתת חירום של המטוסים הנ"ל מוכרזת כאירוע חומ"ס-חומרים מסוכנים.לכן אנשי החילוץ מגיעים עם חליפות אטומות לחומרים כימיים).
לגבי ה-EPU הנפוץ-המדחף הנשלף הקטן,במטוסי הנוסעים הוא בגחון והוא לא קיים בכל המטוסים.
לגבי שיטת העבודה של מנוע סילון:המנוע הפשוט ביותר- טורבו סילון.מדחס אחד,המחובר עם ציר אחד לגלגל טורבינה אחד.המדחס יונק את האויר מבחוץ,דוחס אותו ומזרים לתא השריפה.האש,כמו שהזכרתי קודם,בוערת כל הזמן.בתא השריפה מרוסס הדלק אל תוך זרם האויר ונדלק.כאן מתווספת אנרגיה תרמית מהשריפה,שהופכת לאנרגיה קינטית(תנועה)של גזים שרופים(לכן גם מנוע סילון נקרא "טורבינת גז"-על שם החומר הזורם בטורבינה,להבדיל מטורבינת המים או קיטור).הגזים השרופים יוצאים במהירות עצומה ובדרך מסובבים את הטורבינה,אשר מחוברת בציר עם המדחס.
ישנם מנועים עם 2 או 3 מדחסים(כ"א עם ציר משלו-ציר בתוך ציר),כל מדחס מותאם ללחץ עבודה אחר.מול כל מדחס כזה ישנה טורבינה עם דרגה אחת עד 3.
לא כל הגזים השרופים ביצעו עבודה בטורבינה,רובם יוצאים החוצה בתור דחף.
הערה ל-y_schone:אתה מתבלבל בין מתקן התנעה לבין מזגן חיצוני,שנראים דומים.בנתב"ג בקיץ מחברים מזגן כזה למטוסים חונים.
לגבי הזנקות מהירות של מטוסי הקרב-או שהמנועים מונעים והטייס נכנס ויוצא,או שהמערכות מקבלות מיזוג+חשמל חיצוניים ופשוט מאופסות ומוכנות להמראה(ראית כמה זמן לקח להפעיל מערכות ב-F-16.
מקווה שהבהרתי כמה דברים.
|