04-02-2010, 15:09
|
|
|
|
חבר מתאריך: 14.12.09
הודעות: 9,751
|
|
יש כמה סוגים של "המתת חסד"
דבר אחד הוא להרוג מישהו אקטיבית, ודבר אחר הוא למנוע הארכת חיים של מישהו שימות לבדו
ללא הארכת החיים הזו. הריגה אקטיבית נחשבת לאסורה לגמרי בהלכה. לעומת זאת אי-הארכת
חיים היא כבר סיפור אחר, ואיתה המצב לא כל-כך ברור.
יש סיפור בגמרא על עיר ששמה אינו זכור לי שמלאך המוות לא יכול היה להיכנס אליה והאנשים
בה היו "חיים לנצח", וכשרצו למות היו פשוט יוצאים אל מחוץ לעיר ומתים שם. כלומר, ניתן להצדיק
"המתת חסד" שבה לא הורגים מישהו, אלא נותנים לו למות באופן טבעי בלי להאריך את חייו.
מצד שני, גם בזה יש בעיה מסוימת, כי ניתן לומר שאם אדם לא יאכל הוא גם ימות באופן טבעי, ללא
התערבות חיצונית (לא סם מוות ולא כדור בראש), אבל אנחנו לא מתייחסים לאוכל כאל "הארכת חיים
באופן מלאכותי".
לגבי הפלות, אני בכלל לא צריך להיכנס להלכה כדי להצדיק את האיסור על הפלות:
זה שיש לך יצור אנושי שבמקרה נמצא בתוך הרחם של אמא שלו איננה היתר לרצח כמו שזה שיצור
אנושי נמצא בהונלולו אינה היתר לרצח. המיקום של אדם במרחב לא קשור לזכותו לחיים. גם הטיעון
שהוא "לא אדם בפני עצמו" כי הוא לא יכול לשרוד ללא אמו (שממנה הוא ניזון דרך חבל הטבור,
וממילא אינו מפותח) הוא גם שקר גמור בעצם: גם פגים אינם מפותחים לגמרי ואותם לא מציעים
להרוג, וגם תאומים סיאמיים לא ישרדו אחד בלי השני, אבל זה לא היתר להרוג אותם. ומה עם לבצע
"הפלה" למישהי שנתקפה צירים? התינוק עוד שעה בחוץ, אבל כל עוד הוא בפנים אפשר להרוג אותו?
|