במקור נכתב על ידי ai22
ובטח שלא תנחית מטוסים במדינה שהיא חצי אוייב.
מתדלקים - עם מטוסי תדלוק, כי תדלוק בין מטוסים זהים - הוא פחות יעיל.
מובן מאליו...אני רק מתייחס לפנטזיה הלא סבירה בעליל שנצטרך פתאום להנחית פלוגת מגלן וצנחנים מחוץ לטווח של הרקולס מודרני, סטייל אנטבה.
במבצע אנטבה אגב, בחזור נחתו בקניה לתדלוק....
ברור גם שלתדלק בין קרנפים לבין תדלוק עם KC46 הוא פחות יעיל. אז מה? בשביל הפעם ב50 שנה שמבצע כזה ידרש, אז 'יקריבו' קרנף אחד או שניים לתדלוק, והשאר ינחיתו את הכוחות. מה הבעיה בזה?
החישוב שלך של הטווחים - פשוט שגוי.
אתה מתבסס על חישוב FARRY: הובלת מטוס ללא תחמושת, עם מקסימום דלק, בגובה האופטימלי להובלה למרחק.זו ממש לא תצורת קרב.
החישוב לא שגוי בכלל. התייחסתי לטווח הטיסה מרמת דויד, לנקודת החדירה מול חופי סוריה, לנקודה הרחוקה ביותר בסוריה - וחזרה באותו המסלול. בדיוק כמו שנעשה בתקיפת הכור רק הרבה יותר רחוק - לקצה סוריה. ועדיין, גם אם תוריד 1000-1500 ק"מ מהטווח המוצהר רק על טיסה בגובה נמוך ונשיאת פצצות, עדיין תישאר עם לא מעט עודף.
נזכיר שוב שגם בתקיפות בסוריה ככל שפורסם וגם בתקיפה באוסיראק בעירק עם F16 מדגם A בלי מיכלים צורניים, הגיעו, תקפו וחזרו - בלי תדלוק עם אף מתדלק.
ההתייחסות למיראג'ים אגב היא רק אנלוגיה לכך שבעבר, (כמו התקיפה באוסירק) תקפנו רחוק עם מטוסים עם שבריר היכולות והטווח של המטוסים שברשותנו היום, בלי שום מטוס תדלוק משוכלל
התדלוק - מן הסתם נעשה מחוץ לטווח המיירטים - או אחרי שהם הושמדו.
אם המטוס טס בנתיב טיסה בינלאומי מרוחק מאות ק"מ מהמדינה המותקפת - למה שהוא יתגלה?
באמת נראה לך סביר שימריאו כאן עשרות מטוסי קרב ומטוס תדלוק ענק, יעברו מעל אילת נניח, יעברו לחופי ערב הסעודית עם סוללות הפטריוט, הF15SA ושאר מכ"מים מתקדמים, לעבר נקודת שיוט מעל מפרץ עומן פחות או יותר, שם יתדלקו ורק משם יחדרו לאירן ובחזרה, כמשהו שלא יתגלה כמעט מיד? זה קצת תמים לחשוב לסעודים, מדינות המפרץ. מצרים, ירדן והאירנים אין מכמ"ים או אפילו תצפיות פשוטות שיכולות לגלות מטס כזה.
אם יטוסו מהנתיב הצפוני, נניח סוריה/עירק/טורקיה - איפה תמקם את המתדלק ? בים התיכון בין סוריה לקפריסין? כמה זה כבר יעזור בהגדלת הטווח?
מעל סוריה - אי אפשר להטיס מתדלק. גם לא מול חופי סוריה כי יש שם S300/S400, לא קרוב לפחות. להשמיד אותם או כל איום נ"מ אחר בדרך - זה כמובן ממש לא ריאלי ולא תפתח מלחמה עם כל אויב/ידיד בדרך כדי להטיס בבטחה מתדלק לתקיפה באירן.
יש כמה נתיבים סבירים לתקיפה באירן -
1. 'ישיר' - מעל סוריה-עירק. יש כאן סיכון גם מול העירקים וחיל האוויר המתחדש שלהם, ואמריקאים פה ושם. זה המסלול הישיר והחסכוני ביותר בדלק וזמן. להטיס מתדלק במסלול הזה - בין אם זה מעל ירדן, עירק, סוריה או אירן - לא נשמע לי סביר או בטוח.
2. עקיף - להקיף את אפריקה או דרך הים האדום, לתדלק באזור מפרץ עומן או רחוק יותר ולחדור לאירן מדרום, לחזור לתדלוק וחזרה לישראל. זה אפשרי והגיוני יותר ומחייב מתדלק רציני, אך אפקט הפתעה - לא סביר שיהיה כאן, למרות המסלול הלא שגרתי ובכלל הסבירות להצלחה - לא גבוהה.
3. עקיף קצר - כאמור להציב את המתדלק מול צפון סוריה/קפריסין. התוקפים יחדרו דרך סוריה/לבנון/צפון עירק. זה המסלול הסביר ביותר, אם כי מסובך ומסוכן עם ההצבה של S400 וכוחות רוסים בצפון סוריה. כאן באמת ניתן לראות ערך מוסף במתדלק כי טיסה מרמת דויד, לאזור קפריסין/צפון סוריה וחזרה, הוא כמה מאות ק"מ שעשויים להיות משמעותיים. סך המסלול בטיסה מרמת דויד, לכמה עשרות ק"מ מול חיפה נניח ומשם לנקודת תדלוק בין סוריה לקפריסין ומשם לאירן וחזרה, הוא כ3500 ק"מ. זה כבר גבולי מידי גם לF15I עם נתיקים.
לא ממש.
רוב האיומים על ישראל - הם בטווחים הקצרים מאוד (דרום סוריה ולבנון, עזה), ובהם אין ייתרון לשיגור ממטוסי קרב.
אז צה"ל קונה הרבה - לטובת איומים פחות סבירים,
והאיום האיראני - סביר לא פחות מהם.
לא הבנתי...כמעט כל התקיפות בסוריה בשנים האחרונות נעשו עם חימוש STAND OFF, לא פעם עוד משמי ישראל, ממטוסי קרב. העובדה שרוב רובם של האיומים על ישראל הם בטווחים הקצרים מאוד - מסכים..זו בדיוק הנקודה. ברור שצריך מענה גם לאיום האירני, רק שהמתדלק ענק - לא מצטייר לי כפתרון האידאלי.
גם לא הכל זה מטוסי קרב,
אם תיקח למשל מטוסי נחשון - במשימות ארוכות הם צריכים תדלוק, ואין להם קיבולת מספיק גדולה כדי לתדלק מטוסי קרב.
ברור שלא תיקח מטוס נחשון שגם ככה עמוס במכ"מים ומערכות וצוות ותוסיף לו לתדלק מטוסי קרב.
אבל אם הצליחו לדחוף כל כך הרבה לנחשון, למה לא יכולים לקחת גאלפסטרים כזה ולהפוך אותו למתדלק קטן? גם אם הוא יתדלק רק 2 F15I נניח. עדיין תקבל מענה טוב למשימה, אם לא טוב יותר, כי הוא מהיר וגמיש יותר מבואינג ענק ופגיע, בשבריר המחיר, ואפילו עם ייצור בארץ. כמה כאלו עונים לך על הצורך של תדלוק מהיר מעל הים התיכון מול סוריה של מטס תקיפה וגם תדלוקים פה ושם מעל שמי הארץ. אפשר לקנות 6.5 גאלפסטרים (עליו הנחשון מבוסס) במחיר של KC46 אחד.
הצי האמריקאי מפתח מל"ט שעושה בדיוק את זה. להבדיל ממה שאמיר מנסה לטעון - לא אמרתי שאפשר לקנות אותו היום, אבל כן אפשר להשקיע כספים בלפתח משהו דומה, גם אם לא חמק"ני. בכל זאת אנחנו מעצמת מלט"ים לא? גם יכולות תדלוק פיתחנו כאן. אז מה כל כך מופרך בלשלב בין השניים?
דווקא נשמע - שמשמרים יכולות, אבל לא מחליפים באופן עיוור.
חיל האוויר מצמם סד"כ, כי אין צורך בסד"כ ענק,
אבל הפחתת יכולות משמעה יהיה שלא יהיה מענה מבצעי למשימות שצריך לבצע,
וזה פשוט רע.
|