20-03-2005, 00:17
|
מיכאל מס. סא"ל (מיל.), אוצר מוזיאון יד לשריון בלטרון. מומחה לרק"ם ובעיקר טנקים
|
|
חבר מתאריך: 26.01.02
הודעות: 1,389
|
|
נו טוף
אני חלש בהעלאת תמונות בצורה מסודרת \(ראיתם בוודאי את הבלאגן באשכול ה-M88).
יוסיפון - הרשיתי לעצמי להוסיף את תהמונות. אנא הודע לי אם יש בעיה עם זה.
להלן סדר לפחות בדגמי השוט ובהבדלים.
שוט- צנטוריון בנזין עם תותח 20 פאונדר (20 ליטראות) (שני דגמים , ללא מפנה גזים ועם מפנה גזים צילינדרי צנטרי , כלומר ממורכז למרכז קדח הקנה). הטנק היה מצוייד כאמור במנוע בנזין מסוג רולס-רויס מרלין מטאור שדגם דומה לו הורכב במוסי ספיטפייר והוריקיין ודגם קרקעי הותקן גם בטנקים בריטיים אחרים כדוגמת הקרומוול , מיודעינו והצ'ריוטיר. הטנק אכן היה בעל סיפון מנוע שטוח, ודוד עמם (MUFFLER) בכל אחת מצידי תא המנוע ע"ג הכנף. הטנק שימש בצה"ל במרבית שנות ה-60 ואף נטל חלק במלחמת ששת הימים ובמקצתו במלחמת יום כיפור (ראה סיפרו המצויין של אורי אור "אלה האחים שלי". מדוכות עשן מקוריות וצריחון בריטי נטול שיפורים , היו גם הם מאפייניו של השוט.אכן , החלפת מנוע או ממסרת הילוכים היתה פיאסקו רציני.
^ המנוע הוא הרולס רויס מטאור (תואר בשרשור ישן) שהוא בעצם מנוע הספיטפייר ללא המגדש
שוט-קל-שיפור ראשון בדורותיו של טנק הלחימה העיקרי הכבד הראשון בצה"ל היתה התקנת חטיבת כח (מנוע וממסרת) אמינים. בהתבסס על חטיבת הכח של הפטון (מגח 3) , הותקנה חטיבת כח שכללה את המנוע תוצרת טלדיין קונטיננטל מוטורס (TCM), מדגם AVDS1790-2AC (ׁהאות C היא עבור CENTURION), ביחד עם ממסרת אוטומטית תוצרת אליסון (זהה לכל השוטים והמגחים) מדגם CD850-6/6A. קל בגלל קונטיננטל. ההסבה הצריכה את הארכת התובה באיזור תא המנוע אל מעבר להנעים הסופיים , ובניית תא מנוע מרווח יותר ובעל סיפון גמלוני מוגבה כדי לאפשר את מעבר זרמי האוויר המיועדים לקירור המנוע. כן, להבדיל ממנוע המטאור בעל קירור המים , מנוע הקונטיננטל היה בעל קירור אוויר , מונע ע"י סולר (דיזל) ובעל שני מגדשים (טורבו).התקנת מנוע הדיזל הצריכה את הרכבתם של שני בתי מסנן אוויר גדולים שהורכבו ע"ג הכנפיים כמעט באותו מיקום בו הורכבו האגזוזים בטנקי הבנזין.מכאן גם האותיות המרכיבות את הדגם AVDS, Aircooled,V shape, Diesel,Supercharged. הטנק שימש עד למחצית שנות ה-70 דרך מלחמת יום כיפור , כטנק מערכה מוצלח ובעל אמינות מוכחת למרות מערכת בקרת הצריח המוגבלת שהתבססה על הנעה חשמלית זוללת מצברים. בשוט-קל הוחלפה גם מערכת החשמל בתובה והותקנו פנסים קדמיים ואחוריים כמו במגחים ובזלדות.
שוט-קל ב'-לאחר מלחמת יום כיפור , הגיעו למסקנה שבקרת הצריח החשמלית הבריטית הינה בעייתית ולכן פותחה מערכת בק"צ חדשה שהתבססה על זו שבפטון M48 (מגח 3) ולכן אף נקראה "קדילאק גייג'" ע"ש היצרן המקורי של המערכת ההידראולית. גם השוט-קל ב' רווח בצה"ל בכינוי שוט-קל קדילאק גייג'. המערכת נתנה פיתרון חלקי וכן הותקנה רק בחטיבה אחת. הגעתם של טנקים בעלי ייצוב הידראולי צתוצרת חברת "הניוול" כדוגמת המגחים מסוג 6ב' "רייז" , גירתה את מפתחי חיל החימוש לשאוף ולהתקין מערכות ייצוב הידראוליות מאותה תוצרת גם בטנקי שוט-קל וגם במגחי 6.
שוט-קל ג'- טנקי שוט-קל בהם הותקנה מערכת בקרת צריח מסוג "קדילאק גייג'" ומערכת ייצוב מתוצרת הניוול , נקראו שוט-קל ג'. טנקי הוט-קל ב' , שלא היה הבדל חיצוני ביניהם לטנקי שוט-קל א', הוסבו לתצורת שוט-קל ג' , דבר שהוסיף נתח משמעותי לביצועי הצריח של הטנק שלא נפלו מטנקי מגח 6ב' או 6מ'. ההבדל החיצוני שנוסף לטנקי שוט-קל ג' היה שני קרני פליטה בשני צידי הסיפון. גם במנוע בוצע שידרוג שכלל את החלפת הדינמו בעל 300 אמפר מקורר אוויר באלטרנטור בעל 650 אמפר מקורר שמן כמו זה שבמגחים המיוצבים ומאוחר יותר גם במרכבות 1,2. דגם המנוע הפך להיות AVDS1790-2AG ,(כאשר האות G בגלל GENERATOR). בטנק הותקנו אמצעי בק"ש אך לא נפרט אותם כאן. המיגון מסוג BLAZER הותקן גם בטנקי שוט-קל א' שעדיין לא עברו השבחה.
^ שוט ג' אין שרוול טרמי והמקלעים הם 0.3 אבל המיגון קיים וכן קרני הפליטה המוגבהות
שוט-קל ד'- זהו שוט-קל ג' בעל מערכת בק"ש מתקדמת יותר שמאפייניה החיצוניים היו שרוול תרמי שהותקן מסביב לקנה התותח וכן עמוד מטאורולוגי בגג הצריח. המנוע, הממסרת ובקרת הצריח נשארו כשהיו.
שוט-קל ה'-בשלהי השירות של השוט-קל לדגמיו השונים , עוד היה ניסיון להתקין את מערכת ה"גל" בשוטים ולצורך כך נערכו עיבודים מכננים שנדרשו בצריח. הטנק מוצב בלטרון ביחד עם דגמי השוט האחרים.
נערך לאחרונה ע"י יוסיפון בתאריך 20-03-2005 בשעה 08:40.
סיבה: הוספת תמונות להסברים
|