|
26-10-2004, 06:40
|
|
|
|
חבר מתאריך: 26.10.04
הודעות: 413
|
|
מאמר שמצאתי על הנדסה קרבית . (טירונות) מומלץ
חה"ן=חיל הנדסה, שינה את שמו ל´הנדסה קרבית´ אחרי מלחמת לבנון שבה נדרש מלוחמי החיל לבצע משימות הנדסיות שדרשו גם ידע בחי"ר ועקב כך הועלתה רמת ההכשרה של המוהנדסים ומכאן שמו החדש של החיל שהפך מחיל מסייע לחיל לוחם מוביל. אגב, אחרי 20 שנה סוף סוף השינוי המיוחל הגיע לשיאו והמחזורים האחרונים כבר הוכשרו כרובאי 07 בדיוק כמו חי"רניקים. (עד עכשיו זה היה רובאי 06).
חה"ן מתחלק לשלושה גופים מרכזיים- יהלו"ם, אב"כ והגדודים.
יהלו"ם: מורכבת מיעל ומפלגת סילוק הפצצות ´ס"פ´ (יחס"פ לשעבר), יחידה מובחרת מאוד, מתעסקת בתחומים מאוד מעניינים.
גיבוש יעל רצחני בטירוף (משהו סטייל שייטת) וככה גם המסלול (קרוב ל-50 אחוז נשירה מהמסלול) אבל מי שמסיים יזכה לשרת באחת היחידות המיוחדות בצה"ל.
ס"פ- מאוד מעניין אבל קצת פחות פיזי, המון המון ראש, מאוד מעניין. הגיבוש לא רצחני כמו של יעל ועם קצת רצון לא בעיה לסיים אותו, הבעיה היא להתקבל (נקודה כאובה קצת...). גם כאן המסלול מטורף ואחוז הנשירה עצום. המסלול של שתי היחידות אורך בערך שנה וחצי, ומסיימי מסלול מתחוייבים לחתום מספר חודשי קבע. בכל מחזור רק אחת מהיחידות מגייסת אנשים- במחזור מרץ 4 שנפתח בקרוב יהיה גיבוש לס"פ, באגוסט כנראה יהיה גיבוש ליעל...
מאוד מאוד שווה להגיע אבל גם צריך להיות מאוד רציני.
אב"כ- המערך שאני הכי פחות מכיר בחיל אבל אני אשתדל להסביר עליו...
קודם כל זאת יחידה מעורבת שמשרתים בה גם לוחמים וגם לוחמות.
המסלול שלהם כולל טירונות 03 שמחוברת לכל מיני הסמכות אב"כ- כל זה ביחד אורך 4 חודשים ומתקיים בבהל"צ במקביל לטירונות של הגדודים, משם הם ממשיכים לאימון מתקדם של חודש-חודשיים שבו הם לומדים בצורה יותר רצינית את כל נושא האב"כ. משם לקו מסלול בכור בדימונה של כמה חודשים ואחרי משהו כמו 8-9 חודשים הם מסיימים מסלול. מי שמתאים יוצא לקורס מ"כים אגמ"י בביסל"ח שאורך חודשיים ומשם להשלמת מש"קי אב"כ בצריפין, מי שלא ממשיך למ"כים מצטרף לאחת משתי הפלוגות המבצעיות- אנקור או ברקן שתופסות כרגע בעיקר קווי בט"ש (קווים לא מלהיבים במיוחד...בד"כ הרבה שמירות).
כיום רק ברקן היא פלוגה מעורבת אבל גם אנקור כרגע בתהליכים להפוך למעורבת. ככה או ככה את המסלול הם עוברים בתור פלוגה מעורבת.
גדודים- לחיל 3 גדודים סדירים: גדוד ´אסף´ 601, שייך לחטיבה 401 ולפיקוד מרכז. גדוד ´להב´ 603 שייך לחטיבה 7 ולפיקוד דרום. וגדוד ´המחץ´ 605 ששייך לחטיבה 188 ולפיקוד צפון.
המסלול בגדודים- אחרי שהגעתם לבט"ר חה"ן (בסיס טירוני חיל הנדסה) שנמצא בבהל"צ ושובצתם לאחד הגדודים תחלו בטירונות שאורכה 4 חודשים. הטירונות היא טירונות חי"ר שמשולבת בקצת תכני הנדסה- ממש על קצה המזלג. בסופה תוכשרו כרובאי 04 ופלס 05. (ניתן למצוא מאמר נרחב מאוד שלי על הטירונות באגף המאמרים). בסוף הטירונות אחרי מסע כומתה של 56 ק"מ תקבלו את הכומתה הכסופה וסיכת פלס. ומשם...עולים לגדוד ומתחילים אימון מתקדם.
האימון המתקדם של 601 ו-603 מתקיים בבהל"צ, של 605 ברמת הגולן- אבל אמור לעבור גם הוא לבהל"צ בקרוב.
באימון המתקדם תכירו טוב את הכלי המרכזי של החיל- ה´פומ"ה´, פורץ מכשולים הנדסי. מה זה בעצם? טנק שהורידו לו את הצריח (הקנה), שיפרו אותו והפכו אותו ליעודי לחיל ההנדסה. אחלה כלי שבעולם, יותר נייד מטנק ועם עבירות יותר טובה מנגמ"ש (עובד הרבה בשטחים ובעזה- עשה המון בחומת מגן), ממש כיף לנהוג בו וגם סתם לנסוע בו...
הפומ"ה כוללת המון מערכות מאוד מגניבות בתחום החי"ר וההנדסה שאני לא אפרט עליהן עקב מגבלות ב"ש- אבל אני אבטיח לכם שיש לכם למה לצפות...
חוץ מלחרוש על הפומו"ת באימון מתקדם תעלו גם את רמת החי"ר שלכם עם תרגילי כיתה, מחלקה ופלוגה- עד שתוסמכו כרובאי 07, וכמובן תעלו את רמת המקצועיות שלכם בחבלה.
בתום האימון המתקדם שאורך בין 3 ל-4 חודשים תעלו לקו שבו תצטרפו לכל הגדוד שלכם בגיזרה שבו הוא ימצא (שטחים, עזה או צפון- הסבר על הקוים בהמשך). אחרי 4 חודשי קו תסיימו מסלול ותקבלו סיכת לוחם.
בסוף המסלול המתאימים יצאו לקורס מ"כים בבהל"צ שאורכו 4 חודשים, והשאר ילכו לפלוגות הותיקות (רובאיות).
עכשיו קצת על הגדודים...גדוד הנדסה מורכבת מ-7 פלוגות (8 אם סופרים גם את פלוגת הטירונים שלא בדיוק שייכת לגדוד).
3 פלוגות הן פלוגות ותיקות (רובאיות) שמורכבות מלוחמים בוגרי מסלול- אלו פלוגות א´, ד´ ו-ה´.
2 פלוגות הן פלוגות מסלול- אחת היא פלוגת אימון מתקדם, והשניה היא פלוגת המסלול שנמצאת בקו עם הגדוד, אלו פלוגות ב´ ו-ג´.
הפלוגה השישית היא פלוגת הצמ"ה- שזה נושא בפני עצמו...
צמ"ה= ציוד מכני הנדסי. רובכם מכירים אותו דרך ה-D-9, דחפורי הענק הממוגנים שמככבים בחדשות וזה אכן הכלי העיקרי של מערך הצמ"ה אם כי יש להם עוד כל מיני כלים.
איך מגיעים לצמ"ה? לצמ"ה אפשר לצאת בשלושה שלבים במסלול- בסוף הטירונות, בתחילת הקו ובסוף מסלול. יוצאים לקורס של חודשיים וחצי בבהל"צ שמסמיך אתכם כמפעילי צמ"ה ומצטרפים לפלוגת הצמ"ה של הגדוד.
חוץ ממפעילי הכלים יש בפלוגות הצמ"ה גם את מפקדי הכלים כמובן...כיום נפתח מסלול חדש למפקדים בצמ"ה: בתום האימון המתקדם עם פלוגת המסלול יאתרו המפקדים אנשים שמתאמים להיות מפקדים (ובהמשך אפילו גם קצינים) בפלוגת הצמ"ה. אותם אנשים ייצאו לקורס מפעילי צמ"ה, יחזרו לפלוגת הצמ"ה לחודשיים של פעילות מבצעית ואז יצאו לקורס מ"כים רגיל שאחריו יחזרו לפלוגה כמפקדים.
פלוגת הצמ"ה היא חלק מהגדוד אבל כעיקרון פועלות איתו ביחד רק באימונים ובמלחמה כוללת. בד"כ פלוגת הצמ"ה יושבת בנפרד מהגדוד- תופסת כוננות ובאה כשצריכים אותה, כמו כן הם מתפזרים בהרבה מקומות ומסייעים לכוחות השונים.
אני אסיים רק בדעה אישית כנה על צמ"ה- הD-9 באמת כלי מדהים וזאת עבודה מאוד מעניינת, אבל האנשים בצמ"ה הם לא ברמה הכי גבוה בלשון המעטה. בעיקר בגלל שהמפקדים במסלול בד"כ שולחים לשם את האנשים הבעייתים...אז קחו בחשבון...
הפלוגה השביעית של הגדוד היא פלוגת המפקדה- שעוסקת בכל הסיוע ללחימה: קשר, מודיעין, אפסנאות, חימוש וכו´ וכו´...לא צריכה לעניין אתכם יותר מדי. ג´ובניקים אבל טוחנים...אנשים לא משהו- אבל כמו בכל מקום, יש ויש.
ואחרונים חביבים- לא שייכים לשום פלוגה אבל אולי הכי חשובים- המחס"ר- מחלקת הסיור של הגדוד. צוות קטן של 20 אנשים פחות או יותר שאחראי עליהם מ"מ שמעליו יושב רק המג"ד. הצוות מורכב מלוחמים בוגרי מסלול מאוד מאוד איכותיים (בד"כ כאלה שהיו בותיקות לפני שהצטרפו למחס"ר) וממפקדים ברמה גבוה (גם הם, בד"כ מפקדים בתפקיד שני). נוסעים בהאמרים. במלחמה היעוד שלהם הוא לנסוע לפני הגדוד ולזהות אויב ומכשולים- כמו פלס"ר רק בקטן יותר. בשטחים ובעזה הם עושים את כל פעילות החוד של הגדוד- המעצרים הכי מסובכים, מארבים חודרים, פיצוצי בתים וכו´ (אלה דברים שגם הפלוגות האחרות עושות אבל לא באותה כמות כמו המחס"ר).
אלו 7 הפלוגות של הגדוד, ויש גם כמובן את פלוגת הטירונים שאותה לא סופרים כי היא שייכת לבט"ר ולא לגדוד ומצטרפת לגדוד רק בתום הטירונות.
הקוים של הנדסה: קודם כל בואו נשבור מיתוס שהנדסה לא מקבלים קווים טובים- אני עשיתי קו במערב רמאללה עד לפני 3 חודשים, בתקופה ההיא גדוד 202 של צנחנים ישב בצפון רמאללה. לפני שבועיים שני הגדודים החליפו קווים- החי"רניקים קיבלו את הקו שלנו, ואנחנו את שלהם...
מה אני בא להגיד פה בעצם? הקוים הם אותם קוים כמו של חטיבות החי"ר...קפיש?
שלושת הגדודים תופסים קו בשלושה אזורים:
1. עזה- קו שהוא בשנתיים האחרונות נחלתם הבלעדית של גדוד 603 שיושב שם ועושה אחלה עבודה.
2. שטחים- נתפס לסירוגין ע"י 601 ו-605 (8 חודשים 601 ואז 8 חודשים 605), כל פעם בעיר אחרת- בד"כ ברמאללה, בשכם או בחברון. גם כן אחלה קו, אבל תלוי איפה נופלים
3. קו צפון- וואחד בעסה...רק לשמור ולשמור כמו כלבים ולהסתכל על השלג...
אבל זה תכל´ס הקו הכי חשוב אם תפרוץ מלחמה כוללת- גם הוא נתפס לסירוגין ע"י 601 ו-605 שמתחלקים בו.
לקורס מ"כים כמו שכבר ציינתי יוצאים בד"כ בסוף מסלול, ניתן לצאת אליו גם כחריג בהקצאה שניה אחרי 4 חודשים ברובאית, ויש גם אופציה לצאת לקורס כבר אחרי אימון מתקדם (מאוד מאוד לא מומלץ). הקורס אורך 4 חודשים ומתקיים בבהל"צ, ובו לומדים לפקד על כיתת חה"ן- בכל התחומים, חי"ר, פומו"ת, חבלה וכו´.
אחרי קורס מ"כים יש מספר אופציות: המתאימים ממשיכים מיד אחרי קורס מ"כים לקורס קצינים שכולל 3 חודשים בבה"ד 1 והשלמת קציני הנדסה של 4 וחצי חודשים בבהל"צ שבסופה הוא מוכשר כקצין בחיל.
אלו שלא ממשיכים לקצינים יכולים לפתוח מחזור בתור מ"כים ולעשות עם חיילים מסלול שלם- מהבקו"ם עד סוף הקו.
כמו כן ניתן להצטרף לאחת הרובאיות כמפקד או להישאר להדריך בקורס מ"כים.
אפשר גם לקבל תפקיד הדרכתי בבהל"צ- שזה חיים טובים מבחינת התנאים והיציאות אבל זה ממש לא קרבי וממש לא מספק (לא אותי לפחות).
לסיום רק נספר קצת על...בהל"צ...
השם הזה עלה הרבה במאמר הזה ואני מתאר לעצמי שרובכם אפילו לא יודעים מה זה...
בהל"צ= בית הספר להנדסה צבאית, ידוע גם כ´בה"ד 14´.
בסיס ההדרכה המרכזי של החיל, נמצא בצוקי עובדה שבנגב- 40 דקות נסיעה מאילת. בהל"צ מתחלק למספר ענפים- הראשון הוא הבט"ר שבו עוברים כל טירוני החיל את הטירונות שלהם (כולל אב"כ ויהלו"ם)
השני הוא ענף אימון מתקדם שבו מתקיימים האימונים המתקדמים של 601, 603 ושל אב"כ.
השלישי הוא ענף מפקדים שבו מתקיים קורס מ"כים של לוחמי הגדודים, וגם הכשרות הנדסיות ללוחמים ולמפקדים בפלחה"נים השונים של חטיבות החי"ר.
הרביעי הוא ענף קצינים שבו מתקיימת ההשלמה החילית של קציני הנדסה
וחמישי ואחרון- ענף מקצועות שכולל את קורסי הצמ"ה וכל שאר הקורסים שעוברים הלוחמים בחיל בתחומי ההנדסה והחי"ר (קורס נהגי פומ"ה, קורס קלעים, קורס אר. פי. ג´י. קורסים בנושאי קשר וכו´ וכו´)
איך התנאים בבהל"צ? מעולים. לא כמו הלונה בא"ח אבל לא רע בכלל.
כולם חוץ מאימון מתקדם ישנים בחדרים ממוזגים. הבסיס בנוי ממבנים חדשים ודי יפים. יש אחלה שק"ם והכל מסודר ונחמד.
בעיה אחת, די גדולה- היא האוכל, אבל גם הוא במגמת שיפור.
לסיום, כמה דברים בקשר לציוד. הנשק הוא אמ-16, בהתחלה כמובן ארוך- בהמשך מקוצר. קשה להגיד בדיוק מתי תקבלו מקוצר...אבל כיום המצב לא רע בכלל ורוב הסיכויים שתקבלו אותו כבר באימון מתקדם או בקו מסלול.
פלטופים יהיו לקלעים בלבד, לפחות בינתיים.
וסטים תקבלו בותיקות ולא במסלול (וככה צריך להיות).
הנעליים הן נעליים שחורות- קלות, כמו של החי"רניקים.
טיפ קטן- תשקיעו בציוד שלכם ותשפצרו אותו טוב ואל תתעצלו להשקיע כדי שיצאו לכם דברים יפים. בסופו של דבר זה איך שאתם נראים, איך שאתם מרגישים והכי חשוב- זה חלק מאוד גדול מהמבצעיות שלכם. אז לא להיות מצ´וקמקים, אה?
|
|