29-12-2007, 23:06
|
תחמושת בע"מ
|
|
חבר מתאריך: 09.03.04
הודעות: 27,743
|
|
תמונות ראשונות מתוך הצוללת אח"י גל שבמוזיאון חיל הים (כבד מאוד)....
יש בחיפה לא מעט "פנינים" אמיתיות ששווה לבקר בהן כשאחד מהמקומות החביבים עלי הוא מוזיאון חיל הים וההעפלה הממוקם ממש בכניסה לעיר (מכוון דרום כמובן)...
מדובר במתחם ממש לא גדול בהשוואה למוזיאונים דוגמת מוזיאון חיל האוויר/השריון ואפילו בתי האוסף אך עם זאת מדובר במקום מטופח ושמור המשלב הן מוצגים משוחזרים ודגמים במקביל לפריטים אותנטיים עד רמה של כלי שייט שלמים !
לאחרונה הצטרפה (לשמחתי הרבה) חברה חדשה לנציגות הכלים אשר שרתו בעבר בחיל הים וכוונתי היא כמובן לצוללת "גל" אשר ניצלה מהגורל הרע והמר של שתי אחיותיה ה"תנין" וה"רהב" בכך שנבחרה לשימור ולתצוגה.
הצוללת הועברה למספנות בגרמניה שם עברה הסבה לשמש כמוזיאון המיועד לקהל הרחב שמן הסתם לא ממש יודע /מכיר איך נראה כלי שייט שכזה מבפנים ומהיא בכלל המשמעות של שירות בכלי שייט שכזה ...
אני חייב לציין בהערכה רבה את היוזמה הברוכה של עמותת חיל הים (שמשרדיה שוכנים בתחום המוזיאון בחיפה) להשקיע מאמץ כביר בפרוייקט הייחודי של הכשרת הצוללת והבאתה למוזיאון חיל הים שם היא ללא ספק למנוחה מכובדת וראוייה לאחר ששירתה נאמנה את המדינה במשך שנים ארוכות !
וכך, עם סיומה של פגישת עבודה שנערכה בחיפה החלטתי לנצל את השעה שנותרה עד לסגירת המוזיאון כדי לקפוץ למקום ולראות אם יהיה לי מזל ואוכל להכנס לבקר את ה"גל"... שהרי פורסם זה מכבר שהיא תהייה מיועדת לביקורי קהל לא?...
עם כניסתי למוזיאון פנתה אלי חיילת חביבה ושאלה אם אצטרך הדרכה?...
עניתי לה בנימוס שממש לא היות ובאתי רק כדי לראות דבר מה מאוד ספציפי וישר צעדתי לעבר הרחבה בה מוצבת ה"גל" בחלקו האחורי של המוזיאון.
עם כניסתי לרחבה המדוברת הבחנתי בה ניצבת במלא הדרה מולי, נקייה ומצוחצחת כשבצידי גופה הותקנו שני פתחים אליהם יש לטפס באמצעות גרם מדרגות, פתח אחד סמוך לירכתיים המשמש ככניסה ופתח שני בסמוך לחרטום המשמש כפתח יציאה, כל זאת היות ומפאת החלל הצר שבגוף הצוללת והצפיפות הרבה פשוט לא מתאפשרת תנועה "דו סיטרית" של מבקרים בתוכה !
קצת תמונות חיצוניות של ה"גל" עם דגש על מבנה הגשר, החרטום בו ניתן להבחין בפתחי הצמטי"ם (צינורות מטילי טורפדו) וצילום מקרוב של המדחף היפה שלה בעל מבנה הלהבים המיוחד (ולו רק מהסיבה שהנושא עלה כאן בפורום לא מזמן) :
שנעלה וניכנס פנימה?...
צעדתי במהירות לעבר הפתח האחורי מבין השניים כשבסמוך לגרם המדרגות מוצב לו השלט הנאה הזה בו הקדשת המספנה הגרמנית לחיל הים הישראלי:
עולים במדרגות (וכך גם מפלס ההתרגשות שלי) ואז ניצבים בפתח הכניסה עצמו, מבט לימין (לכוון הירכתיים) מגלה את התמונה הבאה בה נראית מעין "מחילה" המשמשת כציר הגישה לעבר החלק האחורי ביותר והצר ביותר של הצוללת שם ממוקם המנוע הראשי, לנוע בציר הנ"ל ניתן אך ורק בהליכה על ארבע (שלא לדבר על כך שיש לא מעט פעולות תוך כדי הפלגה שיש לבצע באיזור הזה) !
מבט שמאלה (לכוון כללי החרטום) מגלה את הדלת אל חדרי המכונה/מצברים:
כשנכנסים למדור מבעד לדלת ומביטים על הרצפה (לכוון הבילדג') ניתן לראות מבעד לחלון שקוף את מצברי הצוללת המשמשים להנעתה ותפקוד מערכותיה כשהיא מתחת לפני המים, מצברים אלה מצריכים טעינה מחדש אחת למספר שעות והדבר מתבצע על ידי תהליך הנקרא "שינור" בו על הצוללת להמצא בעומק מסויים תחת פני המים, ה"שינור" מתבצע באמצעות תורן מיוחד.
הנה מספר תמונות של חדר המכונות כשתמונת המצברים היא האחרונה מביניהן (התמונות עדיין לא ממחישות את הצפיפות הרבה ! .... נסו רק לדמיין את התחושה להמצא במדור סגור וצפוף שכזה במשך שעות רבות עם תאורה מעומעמת וחשש להשען בטעות על ידית או ברז לא נכון) ......
ההגאים...
עמדות ההגאים של הצוללת ממוקמות מול הדופן (דופן ימין ) ולא כמקובל בכל כלי שייט או רכב "עם הפנים קדימה" !
בתמונה נראית עמדת הגה הכוון... "הגאי שמור קורס" !!!!!
ממדור המכונה ממשיכים הלאה למדור הנקרא מי"ק (מרכז ידיעות קרב) המי"ק הוא למעשה מרכז העצבים של הצוללת , מי"ק קיים אף בסטילי"ם ובו בעצם מתבצעות כל הפעולות הקשורות לקשר חוץ ופנים, מערכות המכ"ם, הל"א והנשק, במי"ק נמצא מפקד כלי השייט מרבית זמן ההפלגה ומשם הוא פוקד על הצוות, שלא כבסטי"ל במי"ק הצוללת ממוקמות גם "העיניים של המפקד" שזה הפריסקופ !
בצילום הבא נראה הפריסקופ של ה"גל", כ"כ ניסיתי לצלם מבעד לעדשות הפריסקופ ובתמונה שהתקבלה ניתן להבחין במסעדת יטבתה וברכבל שעל חוף הים מול המוזיאון, משמאל לפריסקופ ניתן להבחין בעמדת המענ"ש (מערכת הנשק) :
קצת מהמכשור והמערכות שבמי"ק...
מלמעלה למטה - עמדת צג המכ"ם, המענ"ש, מד עומק ("אלאק"), ומכשור נוסף.....
אגב - על חלק לא קטן מהמכשור נותרו עדיין תגי בדיקה המתוארכים לשנת 94 :
והנה המקום היחיד בצוללת בו אפשר היה לקבל קצת פרטיות...
בפינה נסתרת של המי"ק הסתתר חדרון פצפון אשר שימש כחדר האלחוט !
האלחוטן היה יושב כשפניו מול הדופן עליה הותקנו מכשירי הקשר והמורס:
והנה המת"ם (משגר תת מימי) , אמצעי זה הממוקם באלכסון מול דופן הצוללת נועד לשמש לשיגור של אמצעים דוגמת נרות זרחן, זיקוקי מצוקה ועוד... אל פני המים בעיקר לשם סימון מיקום הצוללת במצוקה.
ומה עם קצת תנאי שירות?... הא?....
אז ככה, בצוללת ללא ספק נשברו כל הכללים הקשורים לחיסכון במקום ויעילות !
נתחיל בשירותים...
כך נראה תא השירותים המפואר כשהסכנה יכולה לנבוע מחוסר תשומת לב המשתמש שבטעות יכל לסובב/לפתוח/לסגור את הידית הלא נכונה .....
ומה לגבי המטבח שאלתם?....
אז ככה - בחדרון שמימדיו כ 1.5X2 מטר יש פרט לכיור הנירוסטה הקטנטן גם פלטות חשמליות ותנור אפייה כפול ! במטבח הזה מוכנות ארוחות לכ 35 אנשי צוות רעבים בתנאים בלתי אפשריים בעליל ! (לצורך העניין קחו בחשבון שמימדי הדלת של תנור האפייה הם כמימדי מסך מחשב 17 אינטש בערך) !!!...
אמרנו פתרונות מקוריים?..
הנה דוגמא נפלאה...
מה שרואים בתמונה הבאה הוא שילוב מעניין ומנצח בין מגירה לכיור.....
בסיום השימוש... סוגרים את הכיור חזרה.....
ומה עם המגורים???...
אז ככה - מגורי צוות הצוללת ממוקמים בחלק הקדמי של הגוף (למעשה ההמשך של מדור המי"ק מוביל אל מגורי הצוות והקצינים), אנשי הצוות ישנים על דרגשים מתקפלים הממוקמים בצמוד לדפנות הגוף כשלקצינים ולמפקד "סוויטה" מיוחדת שנראית בסופו של דבר כמעט...... אותו הדבר....
במרכז המדור ממוקמים שולחנות המשמשים בעיקר לארוחות, כשהשולחנות אינם בשימוש הם פשוט מתקפלים כדי לפנות מקום למעבר...
שימו לב ל"לוקרים" לציוד האישי:
ועכשיו נא להפעיל קצת את הדמיון ...
למעשה בפועל לצוללת אין פתחים בצידי הגוף שדרכם נכנסים או יוצאים ממנה, אל הצוללת היו נכנסים מבעד לפתח אחד אשר היה ממוקם על סיפון החרטום וממנו באמצעות סולם מתכת אנכי היו יורדים ישירות אל מגורי הצוות...
עכשיו - דמיינו אתכם יורדים עם הסולם למטה (כשהפנים אל הסולם עצמו)...
הגעתם לרצפה?.. יופי ! עכשיו אם תסתכלו ימינה (לכוון החרטום) הייתם רואים את המראה הזה:
אלו הן דלתות הטעינה של שמונת צינורות הטורפדו המהווים את כלי הנשק העיקרי של הצוללת (ושלרגע לא נשכח כי מדובר בעצם בסוג של ציידת) !
מבט שמאלה היה חושף בפנינו את מגורי הצוות ואת המשכם שזה בעצם המי"ק...
או כמו שתמיד תיארתי את זה "זה כמו לרדת דרך צינור קטן אנכי לתוך צינור גדול יותר אפקי".....
ולסיכום הסיור חידה חביבה...
מי יידע לומר מהוא הפריט הבא (ההשתתפות אסורה על יוצאי חיל הים ובני משפחותיהם) !!! :
עד כאן להפעם !
ולסיכום הסיור הקצרצר אני חייב לציין מספר דברים חשובים.
ראשית - אין מילים כדי להודות לעמותת חיל הים ולכל שאר הגופים שנטלו על עצמם את היזמה הברוכה הזאת !
קשה מאוד לתאר את ההתרגשות שאוחזת במי שקצת מכיר/זוכר את הכלים האלה וזוכה לבקר בהם אחרי כל כך הרבה שנים !
מדובר בכלי שייט שהיו בשעתם פאר הצי, כלי שייט ששייטו במקומות שהס מלהזכיר ונטלו חלק במבצעים ופעילויות שכנראה על חלק גדול מהם לא נשמע עוד שנים רבות.......
עצם הידיעה שתמיד אפשר לבא ולבקר בכלי שכזה זה פשוט נפלא !
עם זאת כולי תקווה שככל שיחלוף הזמן לא נהייה עדים לתופעות של "העלמת ציוד" ופריטים שלא נאמר חבלה על ידי "ידיים זדוניות" כמקובל לצערי במחוזותינו....
אני חייב לציין שנדהמתי לגלות שבצוללת נותרו חלק גדול מאוד מהמערכות והציוד המקורי ואפילו הריח שכל כך אפייני לכלי שייט בחיל הים, (ריח שבחיים לא הייתי מאמין שאתגעגע אליו כל כך) .......
הכלי נראה כאילו שהצוות שלו יצא לחופשה קצרה ועומד לשוב ממש תוך דקות !
אני חייב לציין שלפחות בהתחלה עצם המחשבה שאני עומד בבטן הצוללת ומצלם תמונות עורר בי תחושה מוזרה שהרי מי העלה בכלל על דעתו אי פעם לצלם בתוך צוללת???? !!!!!....
בקיצור - מדובר באטרקצייה וביקור שללא ספק כל אחד שיש בו קצת עניין חייב זאת לעצמו !
ולסיום - ביציאה מהמוזיאון אי אפשר שלא לעצור למספר דקות ולהתעכב ליד שרידי הגשר של הצוללת אח"י "דקר" ולהרהר באנשי צוותה שלעולם לא זכו......
אשכול זה מוקדש לכל שועלי היבשה וטורפי השמיים שבפורום......
בברכה.
לבני.
קישור לאשכול "ביקור במוזיאון חיל הים" ובו צילומים מתוך אח"י מבטח (שעדיין לא נפתחה לקהל):
http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...%EC+%E4%E9%E D
נערך לאחרונה ע"י לבני בתאריך 29-12-2007 בשעה 23:13.
|