|
21-05-2008, 16:23
|
|
|
|
חבר מתאריך: 04.05.04
הודעות: 10,227
|
|
מדריך לשימוש בסיסי ב-3DS Max.
בעקבות השיעורים שאני עובר במכללה, החלטתי לשתף בכמה טריקים נחמדים ובסיסים בתוכנה:
1. הצעד הבסיסי: יצירת קוביה כלשהי.
2. צעד שני, שינוי כמות ה-Segments של הקוביה, בתפריט ה-Modify (הקשת שליד יצירת אובייקטים חדשים).
זהו תפריט מאד חשוב, משום שחלק גדול מהפעולות מתבצע דרכו, כולל הפילטרים המובנים בתוכנה.
3. לחיצה ימנית על האובייקט, convert to > Editable Poly
חשוב להגדיר את מספר ה-Segments לפני שעושים את הפעולה הזו, משום שאח"כ אי אפשר לשנות אותו שוב.
ישנם כלים כדי לשנות את מספרם, אבל זה מסובך יותר.
חשוב לציין, בניגוד לתוכנות גרפיקה דו מימדית, עיצוב בתלת מימד דורש קצת יותר תכנון מקדים.
נ
4. לאחר שהפכתי את הצורה לפוליגון שניתן לערוך, שימו לב שישנה שורה צהובה.
הדבר אומר שכרגע אני במצב עריכת פוליגונים. (ליד הפוליגון המופיע כריבוע אדום, ישנם גם כלים
לעריכת קווים, נקודות וצורות שלמות. כדאי להתנסות בזה).
בחרתי פוליגון מסוים, ועכשיו לשלב הבא.
5. לאחר בחירת הפוליגון הלכתי לתפריט נוסף > Extrude המופיע בתפריט Edit Polygons.
שוב, זהו תפריט שכדאי מאד להכיר.
פעולתו פשוטה מאד. לחיצה על הכפתור המדובר (Extrude) מוציאה את הפוליגון בכיוון נתון (פנימה או החוצה),
באופן שניתן לערכו מאוחר יותר. ניתן לשנות לאחר מכן את גודל הפוליגון (כדי ליצור צורות דמויות פירמידה,
למשל), ניתן לשנות את מיקומו, כיוונו ולסובב אותו, הכל בהתאם לדרישה.
6. ועכשיו לטריק חשוב ביותר - TurboSmooth.
פותחים את תפריט ה-Modifier List וגוללים עד שמגיעים לאופציה TurboSmooth.
לפי אלגוריתם מוגדר מראש, הצורה תוחלק במידה מסויימת.
אם מדובר בקוביה, הפילטר המדובר יעגל את פינותיה, שוב, כדי לנסות ולראות.
הרצתי את הפילטר על הצורה המדוברת, ככה נראית ההחלקה:
(טיפ חשוב: מומלץ שלא להעלות את ה-Iterations מעל 2 או 3, אחרת זה מכביד מאד על התוכנה ותוקע אותה).
כדאי גם לסמן ב-V את ה-Isoline Display כדי להוריד מכמות הפוליגונים המוצגת.
7. כשהפילטר (ושכבה) Editable Poly מוארת בצהוב, ובחרתי פוליגון, אני שוב מוציא Extrude.
הפעם גם שיניתי את גודל הפוליגון, ובגלל ה-TurboSmooth אני מקבל צורה מעניינת יותר ומוחלקת.
8. ניתן לבחור פוליגונים כאוות נפשכם, להוציא אותם, לבחור להם כיוון, לשנות את גודלם וכן הלאה.
תמיד כדאי לראות איך זה נראה לפני ואחרי ה-TurboSmooth.
9. ועכשיו לעריכה קצת יותר מתקדמת:
כפי שרואים במסך ה-Pespective, בחרתי שני קווים (כשאני נמצא ב-Editeble Poly ובמצב של בחירת קו -
הצורה השבורה והריקה).
לאחר שיש לי שני קווים סמוכים בחורים, אני הולך לתפריט Edit Edges ובוחר - Connect.
כעת נוצר לי קו (Edge) חדש, בדיוק באמצע הקווים שבחרתי. המשמעות היא שנוצרו לי שני פוליגונים
במקום האחד שהיה קיים קודם, ולכן אני יכול ליצור צורות מסובכות יותר.
10. יחד עם 9.
11. שוב, אני מוציא פוליגונים בעזרת ה-Extrude.
12. בדיקת העריכה לאחר TurboSmooth.
כלים בסיסיים:
א. Create ו-Modify הם שני הכלים שמשתמשים בהם הכי הרבה.
האחד יוצר צורות חדשות והשני מאפשר לערוך אותן, גם בדיעבד.
מאידך, ברגע שיוצרים צורה כלשהי ומשנים את הפרמטרים שלה, מקוביה לפוליגון, למשל, לא ניתן יותר לשנות
את מספר ה-Segments שלה בדרכים המקובלות.
ב. שכבות ופילטרים. בלשונית ה-Create מופיעים הפילטרים שהרצנו על האובייקט.
הסדר פה חשוב, והמראה הסופי מושפע מסדר השכבות והפילטרים.
בהדגמות שלי זה לא ניכר, אבל ישנם פילטרים אחרים שישפיעו על המראה הסופי כל אימת שנשנה
את סדרם. אם למישהו ישעמם - שידגים
ג. בשלב על עריכת פוליגון, אלו שלושת הדברים שכדאי להכיר:
1. Vertex - נקודה שניתן לערוך. (לגרור, להכפיל, למשוך וכן הלאה.
2. Egde - קו המחבר בין שתי נקודות (כנ"ל, ניתן להקיץ עליו מניפולציות, וכן לשנוטת את גודלו.
3. Polygon - מישור בין כמה נקודות. ניתן לשנות את כיוונו, גודלו, הסיבוב שלו וכן הלאה.
כמובן שכל אחד מאלו ניתן להכפיל באמצעות Extrude. וראינו שאפשר ליצור קווים חדשים באמצעות
Connect.
האפשרות שסימנתי בעיגול הינה החלת כל הפילטרים שהרצתי על האובייקט שלי, אפילו אני נמצא בשכבה
מוקדמת יותר.
זה חשוב משום שבמצב עריכת פוליגון לא ניתן לראות כיצד הדבר משפיע על ה-TurboSmooth, אלא
אם האופציה הזו מופעלת. מצד שני, כדי לבטל אותה מדי פעם כדי לראות כיצד נראית צורת הבסיס לפני
הפילטר, ולודא שאין לנו צורות "לא חוקיות" (כלומר נקודות, קווים או פוליגונים שנכנסים אחד בתוך השני).
זהו בינתיים.
בקרוב מדריכון קצרצר לטקסטורות ו-Bump.
מי שמכיר את האופציות הנ"ל, ויש פה לא מעט, מוזמן להקדים אותי
|
|