* פקחי טיסה - כל מה שרציתם לדעת *
הרבה חבר'ה פונים אליי עם שאלות על המקצוע "פקח/ית טיסה" בחיל האויר, ולכן החלטתי לכתוב את המאמר הזה עם כל מיני תשובות לשאלות ששאלו אותי הרבה אנשים פה על המקצוע.
מה זה בכלל פקח טיסה?
פקחי הטיסה נמצאים במגדל הפיקוח בבסיס הטיסה שלהם, והם אחראים לניהול התעבורה האווירית במרחב שדה התעופה בצורה בטוחה, יעילה ואחראית, ועל ויסות קצב נחיתות והמראות המטוסים בשדה התעופה.
פקחי הטיסה הם אלו שמדברים בקשר עם הטייסים, נותנים הוראות טיסה, ואחראים על כל המטוסים וכלי הרכב (והצוותים השונים) שעובדים בחלק המבצעי של הבסיס (=מסלולי הטיסה וההסעה).
בנוסף, הפקחים הם אלו שמתפעלים תקלות למטוסים (דואגים לעשות את כל הסידורים כדי שהמטוס התקול ינחת בשלום). הפקחים הם גם אלו שמתפעלים הזנקות בזמן אמת - ככה שבפעם הבאה שתשמעו "מטוסי חיל האוויר זינקו היום בגלל..." - תדעו שהיו אלה פקחי הטיסה שהזניקו אותם.
בשמיים יש הרבה מסוקים, מטוסים גדולים, מטוסים קטנים, מטוסים אזרחיים, מטוסים צבאיים - וכדי שהם לא ייתנגשו אחד בשני, יש צורך בפקחי טיסה שיתנו להם הוראות טיסה. התפקיד דורש אחריות גדולה (מתעסקים במטוסים ובחיי אדם), אך הוא גם מעניין מאוד, מאתגר, ובעל שירות ייחודי - פרטים בהמשך.
מי יכול להיות פקח טיסה?
במקצוע הזה יש גם בנים וגם בנות - ההבדל הוא שבנים צריכים פרופיל עורפי (64 ומטה) ובנות לא. בעוד הנתונים המדויקים לגבי קב"א ודפ"ר נחוצים מסווגים (אבל תדעו שהם גבוהים ולכן אם זה במנילה שלכם - כל הכבוד!), אני יכול להגיד שכדי להתקבל יש לעבור מספר שלבים:
1. מיונים ממוחשבים - שכוללים בדיקה של כל מיני כישורים שפקחים צריכים.
2. בדיקות רפואיות - בדיוק אותם בדיקות של צוות אוויר (מה שמוכר כ-ירפ"א ב').
3. סיווג בטחוני - יש לעבור סיווג בטחוני לפני הכניסה לתפקיד.
ומה אז?
אם עברתם את 3 השלבים הראשונים - ברוכים הבאים למשפחת חיל האויר! אבל אתם עוד לא פקחי טיסה...על מנת להיות פקחי טיסה, תתבקשו לעבור (מיד אחרי הטירונות) קורס בן 7-8 שבועות שמתקיים בבסיס חיל האוויר בעובדה. בקורס לומדים את כל הידע הבסיסי שנדרש מפקחי טיסה, ולאחר מכן מקבלים צווי הצבה למגדלי הפיקוח השונים. מזל טוב, כעת אתם פקחי טיסה בחיל האוויר הכי טוב בעולם :-) - אבל זו רק ההתחלה...
הגעתי למגדל, עכשיו מה?
מהרגע שתגיעו למגדל ותכירו את החבר'ה, ישר יתחילו להכניס אתכם לעניינים. בעוד החומר שלמדתם בקורס הפיקוח בעובדה הוא בסיסי בלבד, במגדל ילמדו אתכם ספציפית על התעבורה בבסיס אליו תגיעו - אם זה בסיס קרב (שבו יש מטוסי קרב) או בסיס תובלה (שבו אין). תהיה לכם תכנית התלמדות אישית, חונך אישי, ותתלמדו בקצב שלכם על העמדות השונות במגדל.
התלמדות והסמכות במגדל
הגיע הזמן להתחיל ללמוד להיות פקח טיסה. פקחי טיסה לא נזרקים ישר למים העמוקים, אלא מתחילים ללמוד לאט-לאט, שלב אחר שלב, עד להסמכה האחרונה. פרק הזמן של ההסמכות משתנה ממגדל למגדל (בהתאם לאופי הפעילות באותו בסיס), ולכן יש מגדלים בהם ניתן להגיע להסמכה הבכירה ביותר אחרי שנתיים ויש מגדלים שבהם לא ניתן להגיע להסמכה הבכירה ביותר אלא אם חותמים קבע (או יוצאים לקצונה).
בכל מקרה, כפי שאמרתי, כשתגיעו למגדל תהיה לכם תכנית התלמדות אישית. התכנית כוללת הדרכות (שיעבירו לכם פקחים אחרים), חומרי קריאה (שלומדים לבד, כמו בבי"ס), סימולציות (פקח אחר שידמה לכם מטוסים על הקשר למשל, ויבדוק איך אתם מגיבים למצבים השונים שהוא יתן לכם), ומבחנים כתובים (מה, חשבתם שנגמר בי"ס אז אין יותר מבחנים?) - וכך לאט לאט תתקדמו בסולם ההסמכות. וכמובן שעם כל הסמכה - יש שיפור בתנאי השירות!
מתחילים בתפקידים זוטרים (כמו הוראות למטוסים על הקרקע בלבד, או לענות לטלפונים) ולאט לאט מתקדמים עם ההסמכות לתפקידים בכירים יותר (הוראות טיסה למטוסים באוויר, ניהול קומה וכו').
סדר היום במגדל
מתעוררים בבוקר, עוברים תדריך בוקר (מזג אויר צפוי, טיסות צפויות, סגירות אוויריות בתחום השליטה הקרקעי והאווירי שלנו וכו'..), אוכלים משהו, ומתחילים לשבת בהתאם לסידור שהכין אחראי המשמרת (אחמ"ש) של אותו היום. בזמנים בהם יש עומס של טיסות, קומת הפיקוח נמצאת באיוש מלא (לפחות פקח אחד בכל עמדה), ובזמנים שאין עומס הקומה באיוש חלקי (מס' קטן של פקחים לוקחים בו-זמנית כמה עמדות ביחד). בין לבין יש זמן ללמוד, לעשות סימולציות, לאכול, או סתם לצאת לבלות איפהשהו בבסיס (פרטים בהמשך, מבטיח!).
החיים במגדל - מישהו אמר פרוייקט Y?
אז ככה. לוקחים משהו כמו 20 חבר'ה, בני 18-21 (פלוס מינוס), שמים את כולם במקום אחד (מגדל הפיקוח) שנמצא יחסית מבודד מהבסיס (מאחר והוא בד"כ ממוקם באזור מסלולי הטיסה), ונותנים להם לחיות שם. אוכלים במגדל, ישנים במגדל, מתקלחים במגדל, יש מועדון במגדל. הכל שם. אין שום מקום אחר בצה"ל (לפי דעתי) שיש בו הרגשת קומונה כמו שיש במגדלי הפיקוח. זה כיף שאי אפשר לתאר. וכן, עדין יש שילוב ראוי ;-)
אז מה עושים כשלא מתעסקים בפיקוח?
אני יכול להעיד על המגדל שלי - יש ערבי מגדל (יוצאים מהבסיס למקום קרוב לבלות או סתם מזמינים פיצה ואוכלים במועדון), יש מועדון (טלויזיה, YES, מערכת קולנוע ביתית, מחשב עם משחקים, DVD, כורסאות...), יש בורגרקינג, בריכה, חדר כושר, מגרשי ספורט, חדר אינטרנט בסיסי, קולנוע בבסיס, וכו'... - אבל אל תטעו, לא יהיה לכם הרבה זמן לדברים האלה, אם בכלל, ככה שתורידו ציפיות.
וואלה נשמע מגניב, אז איפה הקאץ'?
הקטע הבא עלול להרתיע חלק מכם מהתפקיד, ואם כן - כנראה שאתם לא עשויים מהחומר הדרוש בשביל תפקיד שכזה. הנה כמה מהדברים שחובה עליכם לדעת לפני שאתם קופצים לעסק הזה:
1. בנות - אתן חותמות 3 שנים שירות. במילים אחרות, בדיוק כמו בנים. למה? כדי שתספיקו להיות מוסמכות על העמדות הבכירות במגדל (ולא רק הבנים!) וגם כדי שיהיה לבנים תירוץ להישאר :-) אבל אתן יכולות להתנחם בעובדה שיש הרבה בנות במגדלים (ככה שלא תהיו לבד) ובכך שכחלק מהתפקיד תדברו עם טייסים כל היום (והבנות במגדל אוהבווות את החיכוך עם הטייסים).
2. יציאות - בהתחלה עושים חצאים (11-3). כלומר, שבוע אחד סוגרים, שבוע אחרי זה יוצאים חמשו"ש, וכך הלאה. עם ההסמכות המצב נהיה טוב יותר ויותר, ויש פקחים שעושים החל משלישים (שבועיים יוצאים, שבוע סוגרים) ועד חמישיות (4 שבועות יוצאים, אחד סוגרים). וכל זה לא כולל את האפטרים שמקבלים, ההטבות שמקבלים עם ההסמכות השונות (אצלנו החל מהסמכה כלשהי לא עושים יותר תורנויות!) - הכל בהתאם למגדל אליו תגיעו.
3. התפקיד - מאחר והוא אחראי, הוא דורש הרבה השקעה. אתם תצטרכו ללמוד הרבה נושאים (למרות שרובם מעניינים מאוד אז זה עוזר), וייבחנו אתכם הרבה. למה? כדי להיות בטוחים שאפשר לתת לכם את האחריות הזאת לידיים.
לסיכום...
פיקוח טיסה זה תפקיד אחראי מאוד, אך מאתגר ומהנה. פקחי הטיסה יודעים על כל מבצע שיוצא, על כל מטוס שעולה לאויר מהבסיס שלהם, ואחראים שאותם מבצעים וטיסות יצאו בזמן - ובבטחה. הפקחים יתנו אישורים להמראה ונחיתה (כשהדבר יהיה בטוח), יתפעלו הזנקות, תקלות במטוסים, ישלחו צוותים במקרי שריפה, והכל בצורה היעילה והבטוחה ביותר שניתן. אם תשאלו אותי, זה אולי התפקיד הכי איכותי בחיל האויר (אחרי טיס כמובן), אבל זו רק דעתי.
המלצה שלי - לכו על זה!!!
_____________________________________
עומרי סודרי
פקח טיסה
חיל האוויר
|