17-11-2007, 14:36
|
|
|
חבר מתאריך: 25.08.07
הודעות: 1,097
|
|
הסטוריה, פוליטיקה ומיתולוגיה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי g.l.s.h שמתחילה ב "טכס זכרון במלאת 60 שנה להתקפה שסימנה את פרוץ מלחמת העצמאות"
למקרא החששות בפורום שהועלה בענין ביקור סאדאת - האם ראוי לעסוק כאן בפוליטיקה, כמה מחשבות (והן כמובן מתקשרות לביקור בנחלים):
החשיבות העיקרית, לדעתי, בידיעת ההיסטוריה, היא הבחירה מתוך האוצר הבלום של ארועים שקרו בה, את אותם ארועים שאנחנו מוצאים שהם רלבנטים לעתידנו.
וההתעסקות בעתידנו היא כמובן - פוליטיקה.
הזעם שכה הרבה מאתנו חשים לגבי "ההסטוריונים החדשים" נובע בעיקר מההחלטה שלהם, השונה מההחלטה המקובלת, לגבי "מה חשוב ומה לא". פתאום כל טבח קטן, כל פקודת הגליה שולית, כל שבוי שהגיע למרומים בטרם זמנו - הופך אצלם לעיקר, בעוד ש"אנחנו" מגדירים זאת כטפל.
הויכוח, כרגיל, הוא לא על "האם זה קרה" אלא מה הפרופורציה הנכונה של הזכרון: מה חשוב יותר לדעת ולזכור - האם את מעשי הטבח של הפורעים הערבים בנוסעי האוטובוס מנתניה ומחדרה, או את המעשים הלא-כל-כך-שונים (או אולי שונים-מאד) שאנחנו עשינו להם?
וכאן אנחנו מגיעים לפוליטיקה. על מנת לייצר את המיתוסים המתאימים להשקפת עולמנו הפוליטית, אנחנו מחליטים מה לזכור.
אם אנחנו רוצים לזכור כל מעשה טבח בנו, ללמוד ולמחזר את שנאתנו לערביי א"י, להפוך את הכעס לאבוקה גדולה וחורכת - בואו נקיים עוד ועוד ימי זכרון, עצרות, תהלוכות, טקסים ומסכתות. לא נסלח, לא נשכח, וגם... לא נאפשר לעצמנו פתרון אופטימי כלשהו.
אפשר גם אחרת. הנה, בדרא"פ הם עשו זאת. נלמד, נבין, ונעבור הלאה. לא נשקה ונזין את הכעס ואת השנאה, כי הם לא יובילו אותנו לשום מקום טוב, למעט רחמים עצמיים ושנאת הזר.
למדתי לאחרונה כי בתום מלחמת העולם השניה, כאשר הגרמנים והצרפתים הבינו שהם אמורים לחיות זה לצד זה, קמו ארגונים משני העמים, שתפקידם היה להשכין שלום בין העמים. המדינות כבר חיו אז בשלום, אך העמים עוד לא.
היום, 60 שנה אחרי, הם קוצרים את הפירות של "ההשכחה" הזו. של הסליחה. של המחילה. של ה"בואו-נמשיך-הלאה". הם הצליחו לאחד את אירופה, לשגשג כלכלית, ליצור תרבות משותפת, לחיות.
האם גם אנחנו נצליח בזה?
|