|
24-10-2007, 00:29
|
|
מנהל פורומי צבא ובטחון, מילואים והלוחות
|
|
חבר מתאריך: 07.04.02
הודעות: 23,839
|
|
|
אם כבר העלית את עניין היומנימוג והמרצדס בצה"ל זו הזדמנות לפרוק חומרים שהצטברו אצלי
זו כתבה של מאיר שלו לקראת תחילת שיווקו של הדגם האזרחי בארץ. אמנם אין פה כמעט אף מילה על השימוש ביונימוג בצה"ל, אך יש פה מידע נרחב על הרכב כתוב בצורה נעימה וקריאה.
ידיעות אחרונות 12.07.05 יום ג' מגזין ממון
כתב מאיר שלו
צילומים רונן טופלברג,
היונימוג עושה עלייה
הוא רכש לעצמו מוניטין אגדי של יכולות שטח, שרידות ועבודה קשה * אפשר לחרוש איתו שדה, לעשות טיול שטח מקייפטאון לקהיר או להוביל קטיושות * המרצדס יונימוג הגיע לישראל, ישר לידיים של מאיר שלו
יש בינינו ענווי נפש ומסתפקים במועט. כששואלים אותם מה הם רוצים ליום הולדת, הם לוחשים: "לא צריך...", "באמת, תודה...", ו"אולי ספר שירים קטן, זה יספיק". כך קרה שהצטברו אצלי עשרים ושבעה עותקים של שירי זלדה, ואני החלטתי – עם כל חיבתי ליצירתה של המשוררת המנוחה – לשנות ממנהגי. עכשיו, כשבני משפחתי, ידידי ומוקירי זכרי שואלים אותי מה אני רוצה ליום-ההולדת, אני אומר בקול רם וברור: "יוני - מוג". עכשיו הוא גם הגיע לארץ – אז אין יותר תירוצים. זה מה שאני רוצה.
היונימוג הוא רכב עבודה ושטח של מרצדס, שבא לעולם אחרי מלחמת העולם השנייה. בספירת היונימוגים האחרונה בארץ נימנו כשלושים פרטים, כולם קשישים שלא נס ליחם. על הכביש רואים אותם לעתים רחוקות מאוד, אבל הקורא מהסוג המטייל עשוי להיתקל בהם פה ושם, עושים דברים שהלנדרובר או הטויוטה המשופצרים שלו מתקשים בעשייתם. רובם ככולם נרכשו משלל מלחמות ישראל ומכל מיני אורוות-סתר צבאיות, אבל במשך שנים הילכו כאן סיפורים על יונימוגים שהוצבו כמטרות בשטחי אימונים. אלה יצרו סביבתם פולקלור וטיקסי פולחן ליליים. שבת אחת, כך מספרת אחת האגדות, יצא מישהו ביונימוג הישן שלו, לחטוב לו חלקי חילוף באחד משטחי האש. טרח ועבד ופירק, ובמוצאי שבת גילה שמת לו המצבר. הוא חזר הביתה במסע רגלי מפרך, ובשובו בג'יפ של חבר גילה שחיל האוויר הפציץ בינתיים גם את היונימוג שלו.
כך או כך, היונימוג הוא בן כלאיים של טרקטור, משאית, יאק וג'יפ. יש רואים בו ג'יפ שיכול גם לשדד את השדה, ויש רואים בו טרקטור שיכול לנסוע מהר. יש לו יכולות שטח יוצאות דופן וכמה מוזרויות חביבות: ההילוכים שלו מוחלפים גם במצב של נסיעה קדימה וגם במצב של רברס. כלומר – אתה יכול לנסוע במהירות המקסימלית גם לאחור. הסרנים והדיפרנציאלים גבוהים ממרכז הגלגל, מה שמשפר את מירווח הגחון, ובמנגנון שמוריד את הכוח מהציריות אל הגלגל יש הפחתה נוספת של המהירות. ליונימוג, כמו לטרקטור, יש גם "פאואר טייק אוף" מלפנים ומאחור, ומערכות הידראוליות למנופים ולכפות. ויש יונימוגים שאפשר להעתיק בהם את ההגה ואת הדוושות לצד השני של תא הנהג – לא רק בשביל ביקורים באנגליה, אלא לעבודת החריש. כן, בשעות רצון היונימוג מסוגל גם לחרוש.
בדרך כלל אתה קונה את היונימוג שלך עירום: תא נהג, מנוע, שילדה וארגז חשוף. ועל הפלטפורמה הזאת אתה מרכיב מיכלים, משאבות, קטיושות, מחפרים, זרנוקים, מכסחות, מיטות, גגונים – לפי הצרכים וההעדפות. אפשר לעשות אותו קראוואן ולצאת לטיול שטח מקייפטאון לקהיר. אפשר להילחם בטאליבאן, לעלות את מעלה זיק, להעביר כוורות, לסלול כבישים או לכבות שריפות.
אלה תולדות
קצת היסטוריה: אחרי מלחמת העולם השנייה הציע הנרי מורגנטאו, חוואי אמריקני שנעשה שר האוצר של אמריקה, לעשות את גרמניה מדינה חקלאית. כידוע, תוכניתו של מורגנטאו לא התגשמה, אבל במסגרת ההתעסקות בה נהגתה המצאתו של כלי חקלאי גבוה וחסון, עם כל הנעילות האפשריות והילוכים נמוכים במיוחד, בהמה שתוכל להשתלב בחיי האיכר ככלי עבודה, הובלה ונסיעה.
שנת 1946 נרשמה כשנת הולדתו של היונימוג, עם מנוע בנזין בן 1,700 סמ"ק. ב-1948 קיבל היונימוג מנוע דיזל צנוע של מרצדס. הוא עורר שמחה גדולה בקרב חקלאים ויערנים וגם הצבא הצרפתי התלהב ורכש 400 יחידות.
לא אייגע אתכם בשפע הדגמים שנוצרו מאז ובפרטיהם הטכניים והתפקודיים. מה שברור הוא שהיונימוג למינהו נעשה כלי רכב מבוקש בשדות, במחצבות, ביערות, במדבריות, באתרי בנייה, במסעות מחקר, במשברי גיל העמידה, במשימות תקיפה וחילוץ. הוא רכש לעצמו מוניטין אגדי של יכולות שטח, שרידות ועבודה קשה. תיבות ההילוכים שלו מסיעות אותו במהירויות שנעות בין חצי קמ"ש (!) ועד כמעט מאה. למיתלים – בולמי זעזועים וקפיצי סליל מלפנים ומאחור – מהלך ארוך במיוחד. קשה להרים גלגל של יונימוג באויר וקשה להפוך אותו. אנחנו, אגב, כמעט הצלחנו, כמו שאפשר לראות בתמונות. אבל אין צורך להיבהל – לנוסעים שלום וגם היונימוג המשיך ויצא משם בלי עזרה מבחוץ.
נוסעים
הרכב שנסענו בו הוא יונימוג 4,000 נטול תוספות שהגיע מגרמניה לתצוגה: שמונה וחצי טון, מנוע דיזל בנפח 4,249 סמ"ק, מגדש ומצנן ביניים. ההספק: 177 כ"ס. המומנט – 68 קג"מ, מתקבל בין 1,500-1,200 סל"ד. הנעת היונימוג היא ´X´ קבועה, עם נעילה מרכזית ושתי נעילות רוחביות. זויות הגישה והנטישה נדיבות: 46 מעלות לפנים, 51 מאחור. מרווח הגחון עומד על 44 ס"מ מתחת הדיפרנציאל הקדמי, וגדול הרבה יותר באזורי גחון אחרים. יש לצין גם את רדיוס הסיבוב שלו – לא של מונית לונדונית, אבל הדוק ומרשים מאוד. ראיתי אותו ולבבי המה.
היונימוג מעורר חיבה מיידית, ולא רק בזכות המוניטין והמיתולוגיה שנצברו סביבו בשישים השנים האחרונות. החוסן, הפשטות, העיצוב הפונקציונלי, העדרן המוחלט של מתכות נוצצות, הגלגלים הגדולים, והפרופורציות המיוחדות של אורך-רוחב-גובה – מעניקות לו חן של צעצוע-מידות. הרכב גבוה מאוד אבל ניחן ביציבות מרשימה גם בכביש המפותל. הוסף לכך את השילדה הגמישה ואת המיתלים הנ"ל – וקיבלת חובב שיפועים חריפים, בורות, חריצים, עיקולים, סלעים ותלוליות.
ליונימוג שמונה הילוכים בתחום הגבוה (ציור של ארנבת על הכפתור) ושמונה בתחום הנמוך (ציור של חמור). ההילוכים מוחלפים כמו באופנוע: קליק קדימה מעלה הילוך, קליק לאחור מוריד. אבל צריך להתרגל – שלא כמו באופנוע, שילוב ההילוך לא מתבצע מיד, אלא רק אחרי דריכה ושחרור של המצמד. היתרון הוא קלילות ההחלפה, מיעוט הידיות והחריקות, והאפשרות להכין את ההילוך הבא מראש. החיסרון הוא שאסור ללחוץ ולהרפות מהמצמד מהר מדי, לדעתו של היונימוג. במקרה כזה הוא לא ישלב את ההילוך ואף יגיב בהשמעת סימולציה ממוחשבת צורמנית, סונטה לגלגלי שיניים וחצץ.
חיסרון נוסף הוא שאינך יודע באיזה הילוך אתה נמצא. אומנם על לוח השעונים יש תצוגה דיגיטלית שכוללת גם את מספר ההילוך, אבל קשה מאוד להבחין בה באור יום. לפעמים צריך להצל בכף היד ואף לקרב את הפרצוף. בנסיעה מינהלתית בשדות העמק זה לא ממש משנה, אבל בחגווי הסלע ובערוצי הרפש שתיקלנו אחר-כך כדאי לשמור את הידיים על ההגה ואת המבט בשיפוע הצד הקרוב.
מטפסים
יחסי ההעברה מדהימים. ארבעת הילוכי החמור הראשונים נמוכים מכל הילוך נמוך של כל רכב שטח אחר שנסעתי בו. חצי קמ"ש אינו מליצה, אלא המציאות עצמה. עליות תלולות מאוד – וירידות תלולות עוד יותר – מתבצעות בזחילה מעוררת השתאות. שכח את כל מה שאתה יודע על זינוקים ועל תנופות. כלי שטח קטנים וזריזים ממנו מסוגלים לפתח מהירות מסוימת גם לאורך מטר או שניים שלפני המכשול. אבל היונימוג ניגש בשקט אל הבעיה, מתייעץ עם הנהג בנוגע לנתיב ולהילוך, ומתחיל בהתקדמות איטית, בלי להטריד אף אחד בדיווחים של עיתונאי רכב על חוויות הורמונליות ותחושות בגחון.
הגלגלים הגדולים מטפלים יפה במהמורות וקפיצי הסליל נפתחים למימדים מפתיעים. אתגרים שגבו מחיר כבד מהאגו ומחשבון הבנק – נעשים פתאום מסלול ריקורטן משובח. במקום אחד התקשינו מעט: הכל נעול, הכל עובד, כל הגלגלים נוגעים בקרקע – אבל מדרגות הסלע הגדולות מכוסות פודרה חלקלקה והגלגלים מפרפרים אט-אט על עומדם. בסופו של דבר התגבר היונימוג על הבעיה בעזרת עוד סגולה מסגולותיו – ניתן לרוקן אויר מהצמיגים ולנפח אותם תוך כדי נסיעה.
אגב, ליונימוג עוד יתרון. אופיו הבוטח והנינוח משפר גם את מיזגו של הנהג. הויתור לא פוגע בציפורי הנפש הגברית. גם אם לא הצלחנו לעבור – לא קרה שום דבר. על אף הניסיון המוגבל שלי והרקע הטכני האפסי – אני מרשה לעצמי להעיר כאן הערה: מתג הנעילה הרוחבית של היונימוג נועל את הדיפרנציאל האחורי והקדמי בעת ובעונה אחת. לעניות דעתי עדיפה כאן הפרדת רשויות. נעילת הדיפרנציאל הקדמי מפחיתה מאוד את יכולת ההיגוי של הרכב, וכשאתה מטפס בנתיב תלול ומסולע לעבר מפגש T יש בעיה: הסתפקת בנעילה מרכזית – לא הצלחת לעלות. נעלת את שתי הרוחביות – ואתה צריך לבצע כמה רברסים כדי להפנות את החרטום לכיוון החדש.
סיכום
ביונימוג שנסענו בו לא היה מזגן, אבל היה שנורקל, מה שמעמיק את עומק הצליחה שלו משמונים ס"מ סטנדרטיים למטר ועשרים.
לא היו חלונות חשמליים, אבל היה פתח מילוט בגג.
אני בטוח שאת כל החסרים האלה אפשר להזמין אצל הסוכן, אבל יש כאן גם הצהרת כוונות: לפנינו כלי עבודה. כאן לא תמצאו אלקטרוניקה מוגזמת וגאדג'טים מיותרים. יש לו כל מה שצריך בשביל לעבוד בשטח, ויש לו גם פי שניים אישיות – תכונה שהולכת ונעלמת מעולם רכבי השטח. לפחות במקרה שלי – היונימוג סיפק יותר חיוכים לקילומטר מכל רכב שטח אחר. נהניתי מכל רגע. עוד לא נפרדנו וכבר רציתי עוד.
בסופו של יום, כמו שהפוליטיקאים שלנו אומרים בזמן האחרון, ערכתי לעצמי את הסיכום הבא: לו אני קבלן, רכז משק, בוקר, יערן, כוורן, מזכיר הוועדה לסימון שבילים, מבריח נערות ליווי, חברת חשמל, מכבי אש, צה"ל, מקורות, הקרן הקיימת, רשות שמורות הטבע, יחידת חילוץ גולן או מגילות – הייתי רץ וקונה לי כמה כאלה תיכף ומיד.
כיוון שאני סתם יהודי פרטי שאוהב לטייל בארצו הקטנה, נדמה לי שהיונימוג קצת גדול עליה ועלי. לצאת איתו לטיול של פסח ופה ושם לאיזו שבת – זה נחמד, אבל דומה לרכישת סמיטריילר בשביל לקחת את הילדים לגן. אבל כשיבוא השלום ואוכל לנסוע מכאן לטורקיה דרך לבנון וסוריה, לרדת לאורך הפרת, לחצות את המדבר הסעודי עד תימן, לעלות על המעבורת לאפריקה ולחזור במורד הנילוס – אני אמכור את הדירה כדי לרכוש את ה"יונימוג אקספדישן", לאבזר אותו כדבעי ולצאת למסע. כמו שאמר ידידי אינג'ינר דוקטור בנימין בר-יוסף: "עם הדירה קצת קשה לנסוע אבל ביונימוג תמיד אפשר לגור". *
תעודת זהות מרצדס יונימוג 4000 U
מנוע: טורבו-דיזל, 4,249 סמ"ק, 177 כ"ס ב-2,200 סל"ד, 68 קג"מ ב-1,200 סל"ד.
תיבת הילוכים: ידנית, 8 הילוכים בתחום הגבוה והנמוך.
ביצועים: נצח מ-0 ל-100 קמ"ש, 97 קמ"ש מהירות מירבית.
ממדים: בסיס גלגלים 3.25 או 4.10 מטר. משקל מירבי: 8.5 טון.
בטיחות: בלמי דיסק, ABS .
מחיר: החל מ-350 אלף שקל.
עוד כתבה מוצלחת ופחות משבחת על היונימוג
_____________________________________
אני כותב רק מה שאני יודע, או שאני חושב שאני יודע ואם אין לי מה להוסיף - אני שותק, מקשיב ולומד!
© יוסיפון - על כל האמור בהודעה זו חלים כל כללי זכויות היוצרים הקבועים בחוק. לשם קבלת הרשאה להעתקה או לשימוש במידע יש לפנות אלי לדוא"ל yossifoon@fresh.co.il
|
|