17-10-2007, 14:35
|
|
|
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
|
|
מכל מלמדי הישכלתי
בתגובה להודעה מספר 18 שנכתבה על ידי knight1 שמתחילה ב "עבדו עליך צחי, רימו אותך, שיקרו לך, בגלל זה "הפסדנו במלחמה האחרונה"...:-)"
לאור מה שכתבת, גלשתי לאתרים שונים בכדי להבין יותר בנושא.
לדוגמא, באתר: http://www.kol.co.il/pub/showByCat....e=4&numofrec=10
כתוב בין השאר:
"גלי קול הם גלים מכניים הנוצרים עקב שינויים בלחץ האוויר ומהירותם תלוייה בטמפרטורה ובאלסטיות של המדיום בו הם נעים. האלסטיות היא למעשה מידת יכולת התנועה של המולקולות במדיום ככל שתנועת המולקולות עולה, כך עולה הסיכוי ליצירת התנגשויות בין מולקולות וזה מה שמאפשר את תנועת הגלים. לכן לא קיימת תנועת גלי קול בואקום.
האלסטיות של המדיום מושפעת מגורמים רבים בהם מצב הצבירה של החומר:
ככל שעולה תכיפות ההתנגשויות בין מולקולות החומר שבו נע הגל, כך תעלה מהירות הקול - לכן בתנועה בחומר גזי המהירות היא נמוכה ביחס לתנועה בנוזל. מהירות הקול תהיה הגבוהה ביותר במוצק לעמות גז ונוזל (מכאן המנהג להתכופף אל מסילות הברזל בכדי לשמוע האם הרכבת מתקרבת - זאת מפני שגלי הקול נעים מהר יותר בברזל המוצק לעומת האוויר).
גם הטמפרטורה משפיעה על תכיפות ההתנגשויות בין מולקולות החומר ובעיקרון - ככל שהטמפרטורה עולה, כך עולה גם תכיפות ההתנגשויות ולכן עם העלייה בטמפרטורה, תחול עליה במהירות הקול.
באשר לגובה מעל פני הים - בגובה פני-הים מהירות הקול היא 1,200 ק"מ לשעה או 340 מטר לדקה, והיא פוחתת כאשר עולים לגובה רב יותר.
הנוסחאות לחישוב מהירות הקול מתייחסות לאוויר כמדיום ובדר"כ הטמפרטורה היא המשתנה כאשר את שאר הנתונים - לחץ, לחות, ריכוז CO2 מזינים עפ"י נתוני תנאים סטנדרטיים (לחץ=1 אטמ'')"
ואכן נראה שדבריך נתמכים יפה במקומות השונים.
אני מסכים איתך ש "הרבה טייסים סיימו קורס טייס אחרי 1962, טסו אלפי שעות, ביצעו מאות גיחות מבצעיות, הפילו מיגים, השמידו סוללות טק"א, כור אטומי בבגדאד, יצאו לפנסיה ואולי סיימו את חייהם במיטה בלי לדעת את זה" אגב, לא נראה לי שזה השפיע במשהו על רמת הביצוע. אבל דבריך בהמשך ש: "לדעתי, רובם גם לא ידע מהו ההבדל בין מהירות מכשירית (IAS) ומהירות אמיתית (TAS)" היא סתם השמצה זולה.
|