|
02-06-2007, 10:06
|
|
|
חבר מתאריך: 27.10.04
הודעות: 339
|
|
לא, לא. אל תכנס לפינה
אסור לי להתייחס באופן מדוייק לאיך הופלו מזל"טי/טיסני החיזבאללה במהלך המלחמה
אל תתיחס לזה משום שזה לא ציר הדיאלוג בינינו. הנושא הוא כטב"מ "איתן" שהערת לגביו שהוא 'בעייתי' בפניות עקב כנפיים ישרות וארוכות, שראש הדמאתי יעשה עליו "חגיגה" ורמזת שהשיטה האפשרית להפלתו היא מטוס קרב שיאט ויצלוף בו בתותח. כלומר, יצרת את הרושם שמדובר בכטב"מ פגיע. לכן, לא חשוב מה ישראל עושה כדי להפיל כטב"מים ערבים, אלא חשוב מה ערבים יכולים לעשות לכטב"מ מסוג "איתן".
א - ה. נכון,
כלומר, אתה מצטרף לדעתי שקשה לגלות כטב"מ (מסוג "איתן") במכ"מ התרעה או מכ"מ מוטס והדרך הכמעט יחידה היא שהטייס המיירט יגלה אותו בעיניים.
ובכלליות, הדרך היחידה לטפל באיום כזה, לפחות בצורה המקובלת בעולם, היא לדעת כיוון כללי של המזל"ט, ולהגיע לאיזור הזה.
רגע, אם לא ניתן לגלות אותו, איך ניתן להגיע "לכיוון הכללי שלו"? סוריה ולבנון הן "קוביות אוויר" של אלפי קילומטרים-מעוקבים. בכל רגע ביממה, בכל אחת מהקוביות האלה, ובכל גובה יכול להיות כטב"מ. אז איך הם יגיעו אליו, אם הם לא יודעים את הזמן, המקום, הגובה והכיוון?
באופן תיאורטי, אגב, אני חושב שכן אפשרי לשחרר את העין של ראש הדמאתי ולתת לה לחפש.
באופן מעשי צריך מערכת הנעה שתניע את העין הזו בסריקה ומערכת שתצייר על מסכי המטוס את התמונה המתקבלת. זה עוד לא קיים אלא אם כן אתה מתבלבל בין מערכת IRST ורב"ת הדמאה. אפשרות תיאורטית נוספת היא לשעבד את הרב"ת לכקס"ד ולנענע בראש "כן, כן, לא לא". סגולה בדוקה לגרום לטייס כאב שרירים בצוואר, סחרחורת ועוד מריעין בישין. אנחנו לא רוצים את זה, נכון?
עוד יותר מעשית הוא מה קורה אם תשחרר את העין כשאין לה מטרה "חמה" להינעל עליה. היא תתעורר איפה שגרוויטציה ומתחים שיוריים יורו לה להביט ושם תישאר תקועה עד נצירה מחדש בבורסייט. אם במקרה מס' 2 של המיירט יהיה בכוונת שלה, היא תינעל עליו, תודיע לטייס שהיא "רואה" משהו, הוא אפילו לא ידע היכן היא (אם יצאה מאד מתחום התע"ל) ובכך יצליח להפיל את בן זוגו.
הרגישות של החיישן בפיתון 5 גבוהה מאוד,
רק שאתה לא יודע להגיד מהי הרגישות של טיל חום כלשהו בהשוואה להספק הקרינה של מטרה (מיליוולט או מיקרוולט לוואט, באורך גל נתון). אתה גם לא יודע להגיד אם רגישות זו גבוהה יותר משל AIM-9X או "אסראם" או R-77.
האם אתה מכיר איך "נראית" תצוגה של חיישן הדמאתי?
כן, וזה לא שייך לציר הוויכוח משום שלערבים אין "פיתון" וטרם הוכחת שיש להם טיל חום שאיכותו מתקרבת לזו של "פיתון".
ו. אחת הדרכים המובטחות ביותר לנער מטוס יירוש מכטב"ם היא שינויי גובה מהירים: הכטב"ם יכול לרדת מגובה רב, לצבור המון אנרגיה פוטנציאלית בדרך,
אתה יודע מהי מגבלת מהירות Vne של כטב"מ כזה? אם מהירות השיוט שלו היא, נניח, 100 קשר, האם הוא יכול להגיע בצלילה ל- 500 קשר? אם לאו, כל מיירט סילוני ידביק אותו.
שנית, כלי טייס לא צובר אנרגיה פוטנציאלית בצלילה. לכל היותר הוא מקטין את האנרגיה הפוטנציאלית שלו (תלוית גובה) וצובר אנרגיה קינטית (תלוית מהירות). נדמה לי שקוראים לזה בפיסיקה 'עקרון שימור אנרגיה'.
בכל מקרה, אני מדבר על תרחיש שעבד מצויין בניסויי הפיתון 5, למרות שהוא מאוד מורכז - זהבן (אני חושב, לא זוכר במדוייק) טס מעל המדבר, בלי הנור הרגיל שמיועד למשוך את עין הטיל, כשהחתימה התרמית שלו קרובה מאוד לחתימה של המדבר. לאחר שיגור הטיל הזהבן גם שובר לפה ולשם, מה שלא עוזר לו במיוחד. עשו גם ניסויים אחרים - שאני ראיתי, לצורך העניין - של ירי טילי חום, ולאו דווקא הדמאתיים - לכיוון מטרה עם חתימה נמוכה - על רקע שמשי ביותר שאמור לבלוע אותה.
אתה חוזר ומספר לי על הניסים והנפלאות ש"פיתון" מסוגל לעשות ומתעלם מסצנריו פשוט יותר (וזול יותר) שהצגתי לך. אנסה בדרך אחרת. אין צורך בראש הדמאתי כלשהו כדי להפיל כטב"מ-סיור, ובוודאי לא מעל רקע מדברי. כל מה שצריך לעשות הוא לטוס מתחת לכטב"מ הסיור שמטבעו טס גבוה. הטיל הפשוט והזול יראה רק רקע של שמים אחרי הכטב"מ. לא רקע מדברי, לא שמש ולא שום דבר שיגנוב את העין. את זה יכול לעשות גם "אטול". מה דעתך?
ז. זה, שוב, מה שאתה אומר. אני אומר לך, מצד שני, שאפשר, ומבחינה תיאורטית זה גם יחסית פשוט, לספר לטיל LOAL מה המהירות של המטרה ומה המרחק שלה, באמצעות מכ"ם המטוס. האם זה קיים בפיתון 5? לא יודע.
הסבר לאהבל כמוני מה עושה טיל חום עם מידע מהירות מטרה. אם היא מהירה הוא "פותח גאז"? אם היא איטית הוא "סוגר מצערת"? גם אם תזין אותו בנתוני מהירות מטרה לפני שיגור, מה הוא יעשה אחרי שיגור כשהמטרה תאיץ? האם יש לו צינור פיטו שימדוד את מהירותו הוא? יש לו מכ"ם דופלר פנימי שימדוד את מהירות המטרה?
בכל מקרה, מזמן עברנו את הימים שבהם מנסים להפיל באמצעות תותח כלים איטיים.
אז אתה חוזר בך מההצהרה המקורית שלך שכל מטוס שמהירות ההזדקרות שלו קטנה יכול להפיל את הכטב"מ האיטי וארוך הכנפיים הזה?
אם צריך, ירימו לכיוונו איזה עיט מזדקן שיכול לחזיק את עצמו יותר טוב במהירות נמוכה.
בוא נראה מה אתה מתאר. "עיט" גר בבסיס כלשהו בדרום. האם הטייסת הזו מקיימת כוננות יירוט עם טייס בתא? נניח שהצופר בטייסת יצפור. כמה זמן יקח לטייס לזנק מחדר כוננות להגיע למטוס? כמה זמן יקח לו להיקשר, להניע, להסיע ולהמריא? כמה זמן יקח ל-"עיט-יירוט" לטפס, נניח לגובה 10,000 ולגמוע את המרחק מהדרום עד גבול ישראל בצפון (בהנחה שהטייס מקפל אפילו את האוזניים שלו)? איזה מרחק יעבור הכטב"מ שלנו בינתיים?
והנה ה-"עיט יירוט" שלנו מתיצב עם סכין בין השיניים מאחורי הכטב"מ. האם לדעתך הוא צריך להוריד מדפים, גלגלים, להוציא מעצורים כדי להגיע למהירות הכטב"מ? נניח שכן ( ) איך ידע הטייס מהו הטווח בינו לבין הכטב"מ? להזכיר לך, ל-"עיט" אין טלמטר והערכת טווח נעשית מכאנית ע"י חיוג מוטת כנפי המטרה. אבל הטייס לא יודע מהי מוטת כנפי הכטב"מ!
|
|