לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 20-09-2006, 12:02
צלמית המשתמש של רועי AZ
  רועי AZ רועי AZ אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 26.01.05
הודעות: 13,768
"בכלל לא התאמנו למשימה, והצלחנו בגדול" - על מערך ההרקולס שחוגג 35 שנה בחה"א

"בכלל לא התאמנו למשימה, והצלחנו בגדול"ההרקולס, המטוס האמריקני ששימש את חיל האוויר באנטבה, חוגג יום הולדת 35 בצה"ל. מפקד טייסת: "הטייסים הסתכנו בלבנון כמו כל חייל על הקרקע"
אמיר בוחבוט

20/9/2006 9:29



קישור


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
יום הולדת 35 למטוס התובלה המפורסם של חיל האוויר: מטוסי ההרקולס "הזקנים" ביצעו למעלה ממאה גיחות אספקה במהלך המלחמה בלבנון, במהלכן הצניחו מאות טונות של משלוחי תחמושת, מזון, מים, דלק וציוד לחימה. לרגל ציון 35 שנה מיום כניסתו של המטוס האמריקני למערך האווירי של צה"ל, מרשה לעצמו מפקד הטייסת לפרגן לתפקודם של טייסיו. "נתנו לנו משימה שבכלל לא התאמנו אליה, וביצענו אותה על הצד הטוב ביותר".


רגעים לפני עלות השחר חג לו אחד ממטוסי ההרקולס, או בשמו הצבאי ה"קרנף", מעל כפרים שיעים בדרום לבנון, ששימשו מסתור ללוחמי החיזבאללה, במרחק של חמישה קילומטרים מהגבול עם ישראל. תא המטען של המטוס נפער. לוחמי גולני על הקרקע מסתכלים בהשתאות על המראה של עשרות חבילות ענק הצונחות בעדינות מבטנו של כלי הטיס אל הקרקע.

המשימה הייתה מורכבת, והעיב עליה החשש התמידי שחיזבאללה יפגעו באחד המטוסים הכבדים. חרף הסיכון, טייסי המילואים צבאו על דלתו של מפקד טייסת "הציפור הצהובה", ולרגע אחד היה חשש שרצונם העז לצאת לגיחות המבצעיות, שמספרן היה מוגבל, ידחוף אותם לעקור אותה מציריה.

סגן-אלוף י', מפקד הטייסת, מספר כי לא חסרה מוטיבציה. הוא מתמלא גאווה כשהוא נדרש לספר על אומץ הטייסים, ועל תפקוד הטייסת במערכה בלבנון. "ניתנה לנו משימה שבכלל לא התאמנו אליה, ועשינו אותה בצורה הכי טובה שאפשר", הוא מדגיש. על הטענות שהועלו בזרועות היבשה לפיהן בחיל האוויר לא עשו כל שיכלו כדי לתמוך בכוחות הקרקע, אומרים בטייסת, שהטייסים הסתכנו בדיוק כמו כל חייל בשטח, אלא בגובה של כמה עשרות או מאות מטרים באוויר.


[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
הסוד של ההרקולס - מערכות כפולות



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
"אצלנו בטייסת אומרים שאין מקום רחוק מדי, ואין משימה קשה מדי, וזו לא סיסמה ריקה", מספר מפקד הטייסת. "המבצע באנטבה פתח את גבולות הדמיון: אויב מופתע, מסלול חשוך, חילוץ כוחות עם חטופים מנקודה כה רחוקה".

לדבריו של י', לא קשה ללמד את הקרנף הזקן תעלולים חדשים. הוא מבהיר שמדובר אומנם במטוס ישן, אבל בעל גמישות רבה שמתאים את עצמו לכל מטען. "הוא בנוי חזק מאוד, בעל יכולת טכנית גבוהה ומערכות כפולות שמעניק לו שרידות גבוהה", הוא מלמד יושר על הכלי האהוב.

"כששמענו שמטילים עלינו להצטרף ללחימה בלבנון, כולם קיבלו בשמחה את האחריות הכבדה. בשביל זה אנחנו כאן, למרות הסכנה. החבר'ה בטייסת ממש רבו על מי יטוס". סיפר בגאווה מפקד גף נווטי הרקולס, סרן א', המשרת בטייסת מזה שש שנים.

א' יושב בתא הנווט ומסביר ששום דבר בלחימה בלבנון לא מובן מאליו, לא כל שכן, הטלת ציוד מהאוויר. "צריך לחבר בין מיקום הכוחות המדויק למקום שבו נטיל את הציוד. חוץ מזה, צריך גם לחשב את הרוח והמהירות כדי לדעת איך המטען יצנח לקרקע", הוא אומר. "הסיכון מטילים ומירי נ"מ עובר בראש, אבל ברור לכולם שזה לא ייגמר טוב אם לא נעביר את הציוד והמזון ללוחמים בשטח".



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
"טסנו משם בלי להשאיר עקבות"



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
אל"מ א' עובד באזרחות בחברת אל-על. במילואים הוא מוותיקי טייסי ההרקולס. הוא נזכר במפגש הראשון שלו עם הכלי: "אחרי קורס טייס בשנת 71', הגיעו שני המטוסים הראשונים. התפעלנו מתא הטייס הענק והמרשים. מאוחר יותר אני זוכר את הימים של מבצע אנטבה. אכלנו את הלב בבסיס כשכל זה קרה. הבטנו על אותם טייסים בקנאה".

אבל א' לא ישב אז בחיבוק ידיים. הוא הצטרף לעשרות מבצעים, חלקם מסווגים. הוא הסכים לדבר על אחד מהם, תוך שהוא בורר את המילים בקפידה. "הוטל עלינו לפנות כוח בהתרעה קצרה ממקום רחוק בגלל שהתעורר חשש לחיי החברים בו. הצלחנו לשכנע את הממונים שאנחנו המתאימים למשימה, טסנו בגובה נמוך לטווח רחוק", הוא משחזר. "היה חושך מוות, לא היה סדק אור. הצלחנו לזהות את הכוח, ולנחות בשטח. זו הגדולה של ההרקולס. בשטח אויב, התחבקנו עם הכוח על הקרקע. טסנו משם בלי להשאיר עקבות".

הרומן הממושך של צה"ל עם מטוס ההרקולס החל בעקבות איתותים ששלח הממשל האמריקני בשנת 1971. מפקד חיל האוויר, האלוף מוטי הוד ז"ל, מינה את תת-אלוף במילואים יהושע שני לעמוד בראש משלחת חשאית לארה"ב, שתלמד את מטוס התובלה הטקטי- ה"הרקולס".

כעבור כמה חודשים, המשלחת טסה בחזרה לישראל בשני מטוסי הרקולס חדשים, הראשונים בחיל האוויר הישראלי. במהלך מלחמת יום כיפור, הגיעו מארה"ב 12 הרקולסים ישנים, ותיקי מלחמת וייטנאם, במסגרת הרכבת האווירית שנועדה לסייע לישראל במלחמה. עד שנת 1976, קלט חיל האוויר כמה מטוסים נוספים. חלקם הוסבו למתדלקים אוויריים – מעין תחנות דלק מעופפות עבור כלי טיס. לשם כך הוקמו שתי טייסות: טייסת "הפילים" וטייסת "הציפור הצהובה", שהוצבו בבסיס לוד.

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]


עתידו של ה"קרנף" לוט בערפל



[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]

[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
חברת "לוקהיד מרטין", יצרנית המטוס, חוגגת בימים אלו 50 שנה להולדת מטוס. מאז הקמתה של החברה יוצרו במפעלי החברה האמריקנית כ-2,300 מטוסי הרקולס מדגמים שונים, שנמסרו ל-67 מדינות ובהן: בריטניה, אוסטרליה, איטליה ודנמרק.

בימים אלה ניצב עתידו של המטוס בצומת דרכים. הרמטכ"ל, רב-אלוף דן חלוץ, יכריע אם להשביח את ההרקולס הוותיק ולתת לו אפשרות לטוס עוד שני עשורים, או לרכוש את ההרקולסים החדשים מסוג סופר הרקולס C-130J.

"כולנו מחכים לרגע שבו נטוס למשימה רחוקה ומורכבת ב"קרנף". המטוסים האלה היו כבר בקניה, באוקראינה, ברואנדה, בארצות הברית, בהודו, ברומניה, בטורקיה, באתיופיה. היו גם מקומות שעליהם אסור לספר", מספר אל"מ א'. "בין שלל המשימות עסקנו גם הקמת בתי חולים שדה באפריקה, חילצנו ישראלים מטורקיה, וביצענו עוד שורה ארוכה של מבצעים הומניטרים. ללא ספק מטוס ההרקולס הוא מכפיל כוח".

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 14:22

הדף נוצר ב 0.03 שניות עם 10 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר