|
16-09-2006, 03:25
|
|
|
|
חבר מתאריך: 03.01.05
הודעות: 4,584
|
|
הכתבה מאתר NRG :
ציטוט:
הצד האפל של צה"ל
המלחמה בלבנון חשפה לא רק כשלים מבצעיים קשים והתנהלות בעייתית במטה הכללי, אלא גם מאבקי כוח, חוסר כבוד ושחיקת ערך הרעות בצה"ל.
אמיר בוחבוט 15/9/2006 11:41
זו הייתה עוד ישיבה של פורום המטה הכללי בקריה בראשות הרמטכ"ל, רב-אלוף דן חלוץ, ימים ספורים אחרי תחילת המלחמה. בישיבה נפרשו כמה מפות, והאלופים דיברו על הצירים הלוגיסיטים שלא נפרצו כדי להביא אספקה מגוונת ללוחמים בשטח. אלא שהחלטות לא ממש התקבלו, ובמהלך המלחמה לא נפרץ אפילו ציר לוגיסטי אחד – פשוט שערורייה. הכשל המבצעי הוביל למאבקי כוחות בצמרת צה"ל. נרשמו חוסר כבוד הדדי ושחיקת ערך הרעות - והנחשים הסתובבו בקיריה.
אלופי המטכ"ל ישבו וחשבו על דרכים להביא אוכל ותחמושת לכוחות שנמצאים קילומטר וחצי מהגבול. ההתברברות והרעיונות הבלתי ישימים נמשכו עד שמפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, הרים את ידו והציע את עזרת הטייסים. זאת, למרות הסיכון הרב, ובניגוד לפקודה המטכ"לית לפיה חיל האוויר לא יסייע בהובלת אספקה בטווחים של עד 5 ק"מ מהגבול. שקדי הבין שמדובר במשימה חיונית, מאחר ושום ציר לוגיסטי אחד לא נפרץ בדרום לבנון בכל מהלך המלחמה.
"כל מה שחיל האוויר יכול לעשות, ייעשה", אמר שקדי לאחר שהבין כי אין פתרונות אחרים לבעיה הלוגיסטית. מערך המסוקים נרתם למשימת האספקה תחת חשש כבד מטילי הנ"מ שבידי החיזבאללה. אחרי כמה גיחות נתן שקדי הנחייה למלא את המסוקים במזון ומים עד תום, כדי שבשטח ינחתו מאסות יותר גדולות וימנעו גיחות מיותרות.
אבל אפילו כאן הייתה תקלה. ציוד ומזון לא הגיע בזמן לבסיסי חיל האוויר כדי להעמיס את המסוקים במטען המירבי. נוצר עיכוב בנתיבי התעבורה, ואת הכשל הזה, הטייסים יתקשו לשכוח לאנשי הלוגיסטיקה.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
חיל האוויר שלח את ה"סבא" למערכה
הקצב היה מסחרר, והדרישה מהשטח לאספקה רק עלתה וגברה. שקדי קיים הערכת מצב והחליט לגייס למשימה את מטוסי ההרקולס. בחיל האוויר היה מי שחשב ש "בעל הבית השתגע". אמנם המטוס הוותיק נושא בבטנו פי 8 מטען ממסוק ממוצע, אבל הוא גדול, בולט, וחשוף לפגיעה.
ההחלטה נפלה, ושקדי לקח על עצמו אחריות כבדה, כשהחשש שמטוס שכזה יופל על ידי החיזבאללה נלקח בחשבון. למעלה ממאה גיחות של הרקולס הביאו כמויות אדירות של מזון ללוחמי צה"ל, דלק ותחמושת, וזאת תחת סכנה ממשית שבאמצעות מא"ג או אפילו רובה קלאצ'ניקוב, יפגעו במטוס שנחשב כבר ל"סבא" בחיל האוויר.
צה"ל מעולם לא העביר אספקה לכוחות גדולים כל כך בטווחים קצרים כל כך. המנהיגות של מפקד חיל האוויר לא הסתיימה רק בזה, ובניגוד לדעת רבים, הוא זה ששבר את מחסום הביטחון של טייסי חיל האוויר, שעה שבעקבות קריאות לעזרה של כוחות היבשה הוא צמצם את טווח הטלת הפצצות מכוחות החי"ר.
הלוחמים זעקו: "אש מהשמיים בכל מחיר"
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
מטוסי קרב הטילו פצצות בטווחי רדיוס של 1000 מטרים מכוחות צה"ל, כדי לא לפגוע בלוחמים עצמם. טווח הביטחון נלקח לאחר בשנת 82' מטוס קרב של חיל האוויר הטיל פצצה בקרבת כוחות צה"ל, שהרגה 24 לוחמים. כוחות החי"ר זעקו מהשטח לעזרה, כשחטפו אש מאסיבית בכפרים הלבנונים.
החיילים ביקשו "אש מהשמיים בכל מחיר", כדי לחסל קני טרור שהיו בקרבתם, תוך סיכון ממשי של כוחות על הקרקע. שקדי נטל על עצמו אחריות, וצמצם בתחילה את טווח הבטיחות ל-900 מטרים, שירד בהדרגה ל-700 מטרים. הבקשות ממפקדי החטיבות לא פסקו מלהגיע, והוא עצר את טווח הבטיחות על 150 מטרים, למרות שהיו בקשות להטלת פצצות מהאוויר בטווח של 30 מטרים מכוחות צה"ל.
"זו אחריות גדולה עם המון אומץ לב", מסביר טייס קרב, "כי בסוף זו החלטה שלו, ואם היה מתרחש אסון, הוא לא היה יכול בשום מקרה להתחמק מאחריות". שקדי אישר כל הפצצה כזאת באופן פרטני ונתן משמעות שונה לסיסמא "כוח במצוקה? עוזרים לו בכל הכוח".
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] איפה הנחש ואיפה המעדר?
נכון שקצת קשה לשכוח את הרברבנות של מפקדי חיל האוויר, שהגדירו את החיזבאללה בשחצנות כ"חברי כנופיה", בזמן שלוחמי צה"ל על הקרקע חטפו אש תופת מדויקת מכל הכיוונים. מפקד אחר בחיל הזכיר לעם ישראל שהוא מושבניק ומלחמה בחיזבאללה זה כמו לראות נחש במושב - הוא נוטל לידיו מעדר, ומרוצץ את ראשו של הנחש. איפה הנחש היום ואיפה המעדר?!
אך האמת יותר חזקה מהכסת"חנים, ואת אומץ הלב של טייסי חיל האוויר לא ניתן לקחת מהם, גם לא את התעוזה. המלחמה התקדמה, הימים עברו, וכשהחלה הביקורת על חיל האוויר שום אלוף לא נשמע מגונן על הטייסים. אף אחד לא העז לספר מי באמת היה צריך לשאת בנטל ומי כשל.
הביקורת חשפה את מאבקי הכוחות בצמרת צה"ל, חוסר הכבוד ההדדי, שחיקת ערך הרעות, הנחשים שמסתובבים בקריה, הרברבנות, האלופים שבנו סביבם חונטות פוליטיות – כשאני רואה את כל התופעות האלה אני מתבייש. אני מביט על המציאות ומנסה להבין האם זה צה"ל שעל המיתוסים שלו אני גדלתי? לא ולא. זהו צה"ל במלוא כיעורו.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
הסוסים הטרויאנים
אלוף בצה"ל הגדיר השבוע את האלופים במילואים שנוטלים חלק בוועדות הבדיקה כ"סוסים טרויאנים". "הם אלו שמדליפים את פרטי התחקירים אל חבריהם ולכלי התקשורת", אמר האלוף.
אבל בזכות ההדלפות האלה, בקרוב מאוד, נוכל לדעת מה באמת היו יחסי הכוחות בין האלופים. למרות שמרבית התחקירים מתבצעים באחריותו של מנגנון אגף המבצעים ולא באחריות בין זרועית, בקרוב נדע בדיוק מה הייתה מידת המעורבות בתחום ניהול הקרב של הרמטכ"ל רב-אלוף דן חלוץ, סגן הרמטכ"ל, האלוף משה קפלינסקי, המשמש כמומחה היבשה הבכיר בצה"ל, אלוף פיקוד צפון אודי אדם, ושאר בעלי תפקידים בכירים בצה"ל שהביאו לכשלים.
לכן, לדרישה של האלופים במילואים, להרחיב את מעורבותם בוועדות הבדיקה, יש משמעות רבה
|
דיברנו על כך במספר אשכולות, והבעיה מסוכמת יפה במאמר של בן כספית במעריב של סופ"ש עם הראיון של האלוף במיל. רון-טל. אין ספק שהשינויים המבניים שעבר צה"ל בשנים האחרונות, אשר הגיעו לשיאם בתחום הלוגיסטי עם פירוק אגדי התחזוקה והקמת האלמ"רים, תרמו רבות לעובדה שבסוף הדבר האלמנטרי של הבאת מים לפלוגות הלוחמות הפך למשימה בלתי אפשרית, שבוצעה בסופו של דבר ע"י העמסת מים על גדוד צנחנים במילואים על מנת שיספק מים לגדוד 890 שהיה בקו אדום.
_____________________________________
! This is Sparta
נערך לאחרונה ע"י יוסיפון בתאריך 16-09-2006 בשעה 20:24.
|
|