08-09-2006, 09:32
|
|
|
|
חבר מתאריך: 06.04.04
הודעות: 2,257
|
|
ענקים נשכחים - ההאדסון והלודסטאר
באוקלנד. במקור חשבתי לפתוח אשכול די סטנדרטי שבו נציגות לפריטים השונים במוזיאון, אבל הפעם החלטתי לגוון. הסיבה לשינוי היא שני פריטים מעניינים שמצאתי במוזיאון, הפתעה נעימה שלא ציפיתי לה. חשבתי שזו תהיה הזדמנות טובה להזכיר שני מטוסים כמעט אלמונים, אולם עם נגיעה היסטורית קצרה בחיל האויר הישראלי.
לוקהיד האדסון
ציטוט:
מטוס תובלה דו-מנועי, ששירת בחיל-האווירבזמן מלחמת העצמאות. כ-200 מטוסים נרכשו על-ידי חיל-האוויר המלכותי של בריטניה ערבמלחמת העולם השנייה, על-מנת לענות על המחסור שנוצר במטוסי סיור מודרניים בעלי טווח ארוך.
במלחמת העולם השנייה זכה המטוס לתהילה לאחר מספר מבצעיםמרשימים ובהם: גילוי ספינת-הכלא הגרמנית בפיורד נורבגי והכוונת כוחות חילוץ, מירדףאחר ספינת-המערכה "ביסמרק" וקבלת כניעתה של הצוללת הגרמנית "U-570". ארבעה מטוסיהאדסון נרכשו באוסטרליה, והגיעו לארץ בטיסה. למרות שייעודו המקורי של המטוס היהסיור ימי ולוחמה בצוללות, הוא נרכש על ידי חיל-האוויר כדי לשמש כמפציץ בינוני.
המטוס הראשון הגיע בנובמבר 1948, והיה כשיר לטיסה בדצמבר שלאותה שנה. המטוס ביצע מספר מצומצם של גיחות. שני המטוסים האחרים הגיעו לארץ במחציתהשנייה של דצמבר, אך לא הוכשרו כלל. הרביעי הגיע מאוחר יותר.
|
המטוס הראשון (VH-BIH לשעבר)הגיע ארצה ב 8 בנובמבר 1948, אולם כאמור לא היה שמיש עד לסוף דצמבר. השניים הבאים הגיעו ב 12 במרץ 1949 והרביעי כנראה במהלך מאי. קנייתם התאפשרה בין היתר באמצעות תרומה של הקהילה היהודית באוסטרליה.
עוד דף בנושא שירות ההאדסונים האוסטרלים בחיל האויר הישראלי :
המטוס בתמונות הוא NZ2031 . המטוס נבנה במקור עבור ה RAF אך נמסר לידי חיל האויר הניו-זילנדי, בו החל את שירותו באוקטובר1941. ב 1949 נמכר לידי אזרח אשר השתמש במטוס כמחסן. כעבור כמעט 20 שנה נתרם על ידו למוזיאון.
לוקהיד לודסטאר
ציטוט:
מטוס תובלה דו-מנועי, ששירת בחיל-האוויר בזמן מלחמתהעצמאות. הדגם הוא פיתוח של מטוס הלוקהיד-14, ויוצר בסוף שנות ה-30 כמטוס תובלה צבאי במדינות רבות.
מטוס לודסטאר אחד נרכש על-ידי חיל-האוויר ב-1948. הוא נצבעבצבעי הסוואה ועבר לשרת בטייסת התובלה ברמת-דוד. המטוס נוצל במבצע "אבק" להטסתאספקה לנגב במלחמת העצמאות, וב-1949 יצא משירות.
|
תוכלו למצוא מאמר מפורט על הלודסטר ושירותו בחיל האויר באתר "מרחב אוירי":
המטוס בתמונה הוא ZK-BVE. הוא נבנה במקור עבור United Airlines ועם פרוץ מלחמת העולם השניה גויס ל USAAF ונמסר לידי חיל האויר המלכותי. מאוחר יותר שירת עם חברת התעופה BOACוחיל האויר הספרדי וב 1958 נקנה ע"י חברנ ניו-זילנדית. הוא יצא משירות ב 1970.
_____________________________________
"Perpetuo vincit qui utitur clementia"
נערך לאחרונה ע"י קורנסון בתאריך 08-09-2006 בשעה 09:40.
|