05-01-2005, 03:55
|
|
|
|
חבר מתאריך: 30.11.01
הודעות: 6,813
|
|
ההבדל בין ספויילר (Spoiler) לכנף (wing).
אחת ולתמיד - ההבדל בין "כנף" (wing) לספויילר (spoiler).
ספויילר - הקצה הקדמי, מחובר לגוף הרכב - בעוד הקצה האחורי מורם בזווית.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://discover.staff.fresh.co.il/Spolier.jpg]
כנף - מעין "מדף" אשר תלוי באויר, כאשר שני קצותיו, הן הקדמי והן האחורי, לא נוגעים בגוף הרכב בצורה ישירה - אלה מחוברים ע"י מוטות מסוג כלשהו.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://discover.staff.fresh.co.il/wing.jpg]
-----
כשמכונית נוסעת מהר היא חותכת את האוויר ויוצרת מעין וואקום, וואקום שהאוויר מנסה למלא ברגע שהאוטו מפנה את המקום שהוא תפס.
כאשר 2 המטרות העיקריות הן:
1) לא "להתנגש" באוויר - אלה "לחתוך" אותו
2) את האוויר אוויר שמגיע מה"וואקום" יש לפנות שלא ימשוך את הרכב ויעכב אותו
(הדגמה טובה לכך, אפשר לראות במרבית דגמי הפרארי אשר מעוצבים בצורה של כנף הפוכה)
הספויילר מייצר יותר כוח-הורדה (downforce) במהירות נמוכה, בעוד הכנף מייצרת יותר כוח-הורדה במהירות גבוהה.
אבל - ספויילר המעוצב ומורכב בצורה נכונה ומתאימה לרכב, יוריד את הגרר (החיכוך של הרכב באוויר) של המכונית במהירות גבוהה, ולא יעלה אותו.
תוספת של ספויילר או כנף - אפקטיביים! - למכונית מוסיפה יציבות במהירות גבוהה.
כאשר אתה יכול להרגיש את זה עובד בכניסה לפניות במהירות בעוד המכונית פשוט נדבקת לכביש.
-------
ברוב המכוניות המשפחתיות ה"ספויילר"/"כנף" משמשים להדבקת מבטים לרכב, מאשר להדביק את הרכב לכביש.
לא רק שזה לא מוסיף כלום, אם היה לזה כוח הצמדה כלשהו, זה היה גורע, כיוון שרוב המכוניות המשפחתיות הן הנעה קידמית - בעוד הספויילר (אחורי)/כנף מצמידים את הגלגלים האחוריים.
בנוסף לכך, לרכב יש תכונה של היתרוממות עקב היותו בעל צורה של כנף, וגם עקב לחץ אוויר מתחת לרכב.
בזמן האצה חרטום הרכב מתרומם במעט ויוצר זווית התקפה חדה יותר, מה שמביא לעילוי נוסף, והיגוי מעורפל.
(ניסית פעם להוציא את היד מחלון של רכב נוסע כשהיא ישרה? יפה! ומה קורה שאתה ניתן לה זווית קטנה כלפי מעלה? (בדיוק מה שעושה הספויילר/כנף)...
עכשיו, במקרה כזה, היית רוצה עוד טיפה לחץ על זנב הרכב?
-------
ספויילר אפקטיבים יכול להיות מאוד קטן - וכמעט בלתי מורגש.
יש מכוניות המגיעות מהמפעל עם קצה תא-מטען מעוצב בצורת ספויילר.
לדוגמא, תמונה של קצה תא-המטען של סדרה 6 של BMW.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://discover.staff.fresh.co.il/645%20spoiler.jpg]
את ההבדל בין רכב עם ספויילר, לרכב ללא ספויילר - אפשר לראות בתמונה הבאה:
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://discover.staff.fresh.co.il/Spoiler-effect.jpg]
- תודה רבה למוטי אלמגור, עבור ההסבר ועבור התמונות. -
מוטי אלמגור הוא ישראלי שגר שחי בארה"ב, הוא מתחרה ומדריך במסלול מרוצים בקליפורניה.
המכונית שמופיע בהדגמה של הספויילר לעומת כנף, הינה מאזדה מיאטה (MX5), מצויידת בטורבו, אשר מהווה את רכב המרוצים של מוטי.
_____________________________________
2007 Porsche 911 Carrera 4S Coupe (White)
נערך לאחרונה ע"י Discover בתאריך 05-01-2005 בשעה 06:04.
|