10-06-2006, 15:12
|
|
|
חבר מתאריך: 20.09.04
הודעות: 168
|
|
מטאור 17 בקיבוץ דן
מטוס המטאור שבקיבוץ דן הוא מדגם T.Mk 7 שנועד במקורו למשימות הדרכה ועל כן לא נשא חימוש.
חיל האוויר רכש שישה מטוסי מטאור מדגם זה (אינני מתייחס כעת ליתר הדגמים שנרכשו). השניים הראשונים הגיעו ארצה ב- 17.6.53 וחנכו את טייסת הסילון הראשונה באותו היום. היו אלו זוג הסילונים הראשון של חיל האוויר, ובטקס קליטתם המכובד שנערך בבסיס רמת דוד במעמד ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון הוענקו להם מספרי הזנב 13א ו- 14א (א' מציין אימון) ושמות שנבחרו ע"י רוה"מ "סופה" ו"סער" בהתאמה. מאוחר יותר הגיע הזוג השני: 15 ו- 16 שכונו "רעם"(ולימים שונה השם ל"שפיפון") ו"ברק" בהתאמה. שנתיים אח"כ בשנת 55 נרשו זוג נוסף של מטוסי מטאור מדגם 7, שלבהדיל מארבעת קודמיהם, היו מעודפי חה"א הבריטי וסומנו 17 ו-18. שניים מהמטוסים הנ"ל הוסבו למטוסי צילום באמצעות התקנת מצלמה לצילום אנכי. עד היום לא ידעתי אילו מספרי זנב הוסבו למטוסי צילום אנכי.
לגבי מטוס 17:
סומן בחיל האוויר המלכותי הבריטי WL434. המטוס הגיע ארצה בשנת 1955 ונכנס לשירות בטייסת הסילון הראשונה. המטוס שירת בטייסת זו פחות מעשור, עד אשר קלטה הטייסת את מטוסי המיראז' (שחקים) בשנת 62. בשנה זו הועבו מטוסי המטאור מטייסת הסילון הראשונה למספר טייסות, כאשר המטוסים דו-מושביים 15, 17 ו-21 (שהיה מדגם 7.5) הועברו לטייסת אבירי הצפון שהיתה כזכור טייסת ווטורים, לשמש כמטוסי הדרכה לטייסים צעירים למטוס הווטור. בטייסת זו קיבלו שלושת המטוסים הנ"ל את השמות:"שפיפון", "צפע" ו"אפעה" בהתאמה. מטוסים אלו שירתו בטייסת אבירי הצפון עד פברואר 1970. לאחר הוצאתם משירות הועברו המטוסים 15 ו-21 למוזיאון חה"א. וכיום אני לומד שה-17 שרד במצב לא רע יחסית בקיבוץ דן!
לגבי הסימון שקורנסון מצא בזנב. אמנם הוא זיהה שם את הספרות 368. אך מהסתכלות מעמיקה יותר זיהיתי את הכיתוב המלא ליד צלמית המצלמה: "21.3.68" - כן יש גם נקודות. מה המשמעות? ובכן, ביום זה היו שני מבצעים גדולים כנגד פעילות חבלנית של אש"ף: "תופת" (הזכור גם כפעולת "כראמה") ו"אסותא" - הרחבה בהמשך.
מאחר ופורסם שמטוסי ווטור נטלו חלק פעיל במבצע "תופת" באותו היום סביר להניח שמטאור 17 מאותה הטייסת שהוסב בשנת 55 למטוס לצילום אנכי, זכה להשתתף אף הוא במבצע, כמטוס צילום לצורך הערכת הפגיעות. את זה אני מסיק ישירות מהכתובת והצלמית על הזנב. וכמובן אנסה לוודא זאת באופן חד משמעי.
פרט מעניין נוסף הוא שבטייסת אבירי הצפון נהוג היה לסמן מבצעים או אותות מלחמה על זנבות המטוסים (כפי שנראו על זנבות מטוסי הווטור ועל זנב מטאור 21 במוזיאון חיל האוויר). זהו הסימון הראשון מסוגו שיוצא לי לראות של גיחת צילום על מטוס כלשהו של חה"א.
וכעת מעט פרטים על המבצעים מתוך אתר חיל האוויר:
21 במרס 1968
מבצע "תופת"
לאחר השתלטות מחבלים על כפרים ועיירות ירדניות לאורך הגבול, והפיכתן לבסיסי מוצא לפעולות חדירה ופיגוע באזרחי ישראל, החליטה הממשלה לתקוף את המחבלים באזור העיירה כראמה שממזרח ליריחו.
כוח שריון וצנחנים, בחיפוי חיל-האוויר וכוחות ארטילריה, חצה את הגבול ותקף את העיירה, שהפכה לבסיס של ארגון הפת"ח. מסוקי חיל-האוויר הנחיתו את כוחות סיירת הצנחנים בפיקודו של סרן מתן וילנאי על הגבעות שממזרח לכראמה, במטרה למנוע את בריחת המחבלים ולחסום אפשרות לתגבור כוחות מצד הצבא הירדני.
קודם לפעולה, פיזרו מטוסי מיסטר של טייסת "הכנף המעופפת" כרוזים, שהודיעו לצבא ירדן שאין בכוונת כוחות צה"ל לפגוע בהם, וזאת כדי שלא יתערבו בלחימה. אולם פעולה זו גרמה לכך שחלק ניכר מהמחבלים, ובראשם מנהיגם דאז, יאסר ערפאת, הצליחו לברוח מזרחה עוד בטרם הונחתו כוחות החסימה הישראלים, שהתעכבו עקב מזג האוויר הקשה ששרר באזור הנחיתה המתוכנן. שרשרת ארוכה של טעויות ומחדלים, והתערבות בלתי צפויה של כוחות שיריון ירדניים שהתחפרו בשטח שולט, גרמו בסופו של דבר להפעלת חיל-האוויר ביתר מאסיביות מהמתוכנן.
בהפרשי זמן קצרים תקפו מטוסי ווטור מטייסת "אבירי הצפון" ומטוסי מיסטר מטייסת "הכנף המעופפת" את כוחות השיריון הירדניים שבאזור גשר אדם. מטוסי אוראגן מטייסת "הצרעה" ומטוסי סופר-מיסטר מטייסת "העקרב" הגיעו ותקפו אחריהם. גם מטוסי מיראז' מטייסות "העטלף", "הסילון הראשונה" ו"הקרב הראשונה" השתתפו בתקיפות, על-אף שביכולתם לשאת בגחונם שתי פצצות בלבד.
מסוקי S-58 של הטייסת "הראשונה" ומסוקי סופר פרלון של טייסת "הצרעות" החלו לפנות בשעות הצהריים את הכוחות החוסמים שהצליחו לפגוע במספר מחבלים. בו בזמן פינו מסוקים אחרים של שתי הטייסות את הנפגעים הרבים מאזור הגשרים. מטוס נורד ריחף מעל לאזור הקרבות וסייע במימסר התשדורות בין הכוחות השונים. מטרת המבצע הושגה, לבסוף, והעיירה כראמה טוהרה ממחבלים: רובם ברחו, וכ-150 נפלו בשבי. אך המבצע גבה מכוחות צה"ל מחיר כבד: 28 הרוגים, שלושה חיילים נעדרים (גופת אחד מהם הוחזרה לאחר-מכן) וכ-90 פצועים. בשטח נשארו ארבעה טנקים, שני זחל"מים וכלי רכב אחרים. מטוס אוראגן מטייסת "הצרעה" הופל באש נ"מ ירדנית, אך טייסו צנח וחולץ בשלום.
מבצע "אסותא"
במקביל למבצע "תופת" ("כראמה"), נערכה פשיטה נוספת על משטרות צאפי, פיפה ודחל, הכפר צאפי ובתי מחבלים בוואדי אל חנזירה. במבצע "אסותא" השתתפו לוחמים, שהוטסו על-ידי מסוקי הטייסת "הראשונה" בפיקודו של סגן מפקד הטייסת, רס"ן יגאל מור, ובליווי של מסוק סופר פרלון מטייסת "הצרעות". במבצע השתתפו גם כוחות שריון שחברו לכוחות המוטסים. הכוחות הצליחו להרוג כ-50 מחבלים ולפגוע בבתים ובמספר כלי-רכב של הצבא הירדני שהתערב בלחימה. מטוסי סופר מיסטר מטייסת "העקרב" העניקו סיוע לכוחות הקרקע, בו בזמן שטייסי הסקייהוק של חיל-האוויר נאלצו להסתפק בהופעה "דרמטית" ראשונה במסדר כנפיים שנערך באותו יום בחצרים, וזאת בשל מדיניות ארה"ב שמטוסים מתוצרתה לא יעורבו בלוחמה עם ירדן, בת בריתה.
קורנסון - ח"ח גדול על היוזמה. נראה לי שניתן ללמוד לא מעט מהצילומים הנהדרים שלך.
בן
|