|
03-03-2006, 16:03
|
|
|
|
חבר מתאריך: 19.04.04
הודעות: 4,734
|
|
תרעומת על משתתפי הסרט
http://glz.msn.co.il/glz/culture/bi...F5FD51C7B60.htm
הקרב על הבופור [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif] מאת: דני ספקטור, מתוך בילוי נעים עם מולי שפירא
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif] השבוע החלו במצודת נמרוד שבצפון הארץ צילומי סרטו החדש של הבמאי יוסף סידר "הבופור". לתפקידים הראשיים גויסו השחקנים איתי טיראן, איתי תורג'מן, אושרי כהן ואוהד קנולר ונדמה שלסרט הזה ישנם כל הנתונים להצליח. אבל מאחורי הקלעים הורמו לא מעט גבות לאור הליהוק הבעייתי. שלושה מהשחקנים הראשיים לא שרתו שירות מלא בצה"ל, שניים מהם לא שירתו לדעתי כלל, אחד שירת כמה חודשים, ורק אוהד קנולר, מכל הרביעיה, שירת בצבא. שלא לציטוט אומרים אנשים בהפקת הסרט: "איך יכול להיות ששחקן שלא שירת בצה"ל ישחק בתפקיד כל כך רגיש של חייל קרבי, הם עושים כסף ובונים קריירה על הדם של החיילים שנהרגו שם".
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif] [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://glz.msn.co.il/s.gif]
יותר משמונה מאות טון בטון הובאו למצודת נמרוד שליד החרמון כדי לשחזר כמעט במדויק את מוצב הבופור המקורי. אפילו את לוח הזיכרון לזכרם של ההרוגים בקרב המפורסם לכיבוש הבופור הביאו לשם והכל בשביל צילומי הסרט הישראלי החדש "הבופור" המספר את סיפורה של קבוצת חיילים בימים האחרונים שלפני נסיגת צה"ל מלבנון. לזכותם של יוסף סידר במאי הסרט וצוות ההפקה יאמר שהם באמת מנסים להיות אותנטיים ומדויקים מאד בכל הקשור לחיי החיילים אז, אבל בכל זאת יש אנשים שלהם הסרט הזה מפריע. רפי טיטו שכל את בנו לירז בלבנון לפני שבע שנים והוא לא מבין למה השחקנים שמשחקים את החיילים צריכים להיות משתמטים.
"בושה וכלימה למדינת ישראל, למפיקים ולבמאי של הסרט הזה שבמקום לבחור שחקנים שהם ממיטב בחורינו ששירתו בצבא ביחידות קרביות ושירתו שירות צבאי מלא של שלוש שנים, הולכים ובוחרים סתם חנונים. אולי הם שחקנים טובים אבל הם אנשים שלא שירתו את הצבא.. עד לאן המדינה הזאת תידרדר? צר לי."
אלי בן שם, אבא של סגן קובי בן שם שנפל בלבנון ויושב ראש ארגון יד לבנים מצטרף גם הוא לדברים.
"מדובר בחוסר רגישות. בזמן שהבנים שלנו והבן שלי שירת בלבנון למעלה משנה וגם נפל בלבנון, השחקנים האלה השתמטו מהצבא, למדו משחק והיום הם באים לקבל כסף בתור שחקנים על התקופה שהם למדו בזמן שהבן שלי שירת בלבנון ונפל שם. אני חושב שזה חוסר רגישות ואני מתפלא איך קרן רבינוביץ' שהיא קרן ציבורית נותנת כספים ומממנת סרט כזה. אין לי אין שום בעיה אם השחקנים האלה היו משחקים בסרט על מלחמה בוויטנאם או בעיראק.. אבל על מלחמה בלבנון ששחקנים שלא שירתו בצבא, זה מקומם ומכעיס ואני מרגיש השפלה."
בסרט הזה מככבים חמישה שחקנים, שניים מהם לא עשו שירות צבאי בכלל, אחד מהם עשה שירות צבאי קצר ועזב את הצבא ועוד אחד, אוהד קנולר, שמשחק גם הוא בסרט, שרת שלוש שנים מלאות. אבל לדבריו הוא שייך לדור אחר, דור השחקנים של היום כבר מוותר על הצבא.
"אני חושב שזה פער הדורות, זה ממש משמעותי פה. אנשים בני עשרים ושתיים, הרבה מהם כבר לא הולכים לצבא. היום הרבה יותר נורמטיבי לא לעשות צבא, בגיל שלי זה היה קצת פחות."
מולי שפירא: אני חושב שזה חמור מאד, אני לא מבין למה שחקנים לא יכולים לעשות צבא? למה, כי הם לא רוצים לבזבז שלוש שנים? כולם עושים את זה.
איתי טיראן שייך לדור הזה של השחקנים. הוא לא שירת בצבא אבל הוא לא רואה למה זה צריך להפריע לו, לדבריו הוא משחק חייל בסרט הזה בדיוק כמו שהוא משחק כל תפקיד אחר וגם יש לו כמה דוגמאות.
"השאלה הזאת מבחינתי היא בדיוק כמו לשאול שחקנית שמגלמת את אנה כריסטי שהיא זונה אם היא יצאה לרחוב כדי להתנסות בזנות או כשאני אשחק את קיטל ב"גטו" אם אני מתעלל ביהודים בשעות הפנאי או חש איזה אנטישמיות כלפי היהודים. זה נושא שקשור במיומנות, כישרון ובמחקר שכל שחקן צריך לדעת לעשות ולביוגרפיה האישית שלי אין שום רלוונטיות לזה."
מולי שפירא: זה תגובה מאד אקסצנטרית. זה נכון שמבחינת התפקיד אתה לא צריך להיות בדיוק זונה כדי לשחק זונה אבל השאלה היא האם בסרט על הבופור שלנו שבו נהרגו חיילים שלנו, אין טעם לפגם שאתה עושה קריירה וגם כסף, שאתה מרוויח די יפה, כשאתה בעצמך לא שרתת בצה"ל שלך, והאנשים האלה ששומרים עליך. והוא שחקן מצוין איתי טיראן, אבל כנראה שבעניין הזה הוא לא רואה את התמונה הכוללת אלא רק את עצמו.
גם אושרי כהן שמשחק בסרט את מפקד המוצב, הוא עזב את הצבא אחרי כמה חודשים, לדעתו אין סתירה בין זה ובין התפקיד שלו בסרט. עבורו זה כמו חוויה חדשה.
"זה מוזר, זה מוזר לשים עליי נשק, לשים עליי אפוד.. זה מוזר כמעט כמו כל דבר שהוא סוג של תחפושת, אין מה לעשות. גם אם הייתי משחק בחליפת עסקים זה גם סוג של תחפושת. זו איזו מסיכה שאני שם עליי כדמות וזה שזה דמות וזה שזה סרט זה תירוץ טוב להתאהב בדבר, להתאהב בנשק, להתאהב בריצות, בפק"לים ובאקשן."
כנראה שהוא התאהב עכשיו בצבא, כנראה שכבר קצת מאוחר מדי.
מולי: אף אחד מהם לא הגיב על הבעייתיות הזאת לשחק למרות שהם עצמם לא עשו את הצבא? לשחק חיילים שנהרגו ונפצעו כאן למען המדינה.
הם אומרים שאין קשר. מבחינתם זה רק תסריט.
מולי: פעם לאומנים הייתה רגישות חברתית, סוציאלית, לצרכים של המדינה. היום זה הכל הגשמה אישית?
יוסי סידר, במאי הסרט לקח את השחקנים לטירונות של שבוע, מין טירונות מקוצרת לפני תחילת הצילומים של הסרט והוא אומר שמבחינתו זה לגמרי מספיק.
"לקחנו את מי שהיה זקוק לרענון לתקופת הכשרה בצבא, תקופה שגם חידדה את התסריט וגם את הדמויות ובאגב גם נתנה להם להרגיש יותר נוח עם הצד הקרבי והמבצעי. אין פה אף שחקן שמגיע לסרט וזו הפעם הראשונה שהוא מחזיק אם 16 עם כוונות טלסקופיות. הרקע של השחקנים לחלוטין לא רלוונטי לעבודה שלהם כאן בסרט. הפוך, אני חושב שזה יתרון. חייל קרבי מקבל המון דברים כמובן מאליו, שחקן שמגיע לסרט כזה ונדרש לעשות תחקיר ולהתבונן על משהו שחדש לו, מצליח לדלות תובנות מעניינות יותר ממישהו שלוקח את הדברים כמובנים מאליהם."
אנשי ההפקה, במאי ושחקנים העדיפו להתחמק מההורים השכולים שהחליטו לצאת נגד הסרט הזה. את השאלה הזאת הצגנו גם לקרן רבינוביץ', הקרן שתמכה בסרט ונתנה לו את הכספים.. גיורא עייני, מנהל הקרן, העדיף לא לענות על השאלה ולהגיד שכשהם מאשרים את רשימת השחקנים לסרט שאליו הם נותנים תקציבים... הם לא מסתכלים מי עשה צבא ומי לא. זה לא מה שמעניין אותם. הם לא מפיקים אלא בסך הכל נותנים כסף.
מולי: בעייני זו תגובה בעייתית לפחות של הנהלת קרן רבינוביץ' שמממנת מכספנו אנו וגם מכספי ההורים השכולים ששמענו בכתבה הזאת, את הסרט. זה בעייתי. אני לא אומר שצריך להטיל צנזורה על חיילים ששירתו או לא שירתו, אבל לפחות לבחון את הבעיה הזאת לדעתי מי שנותן את הכסף... הרי אנחנו נותנים את הכסף. כולנו.
הבמאי יוסי סידר התקשר לתוכנית. להלן השיחה עם מולי שפירא:
סידר: "הופתעתי מאד מהכתבה שלכם, אני אולי יכול להבין למה גלי צה"ל ינסו להרים תחקיר כזה אבל זו גם תוכנית תרבות ואני שואל אותך אם אתה מצפה שאני אעשה אודישנים לשחקנים ואסנן מראש מי שלא עשה שירות צבאי?"
מולי: "כן. אני בהחלט חושב שלגבי סרט שעוסק באחד המיתוסים הגדולים של צה"ל שאנשים שלנו נהרגו ונפצעו שם, אחרים שבזמן הזה למדו בבית ספר למשחק וקידמו את הקריירה האישית שלהם ומרוויחים מהסרט, הם לא צריכים לשחק בסרט הזה. זה תוכנית תרבות, זה אולי לא "פוליטקלי קורקט" בכמה עיתונים, אבל אני בהחלט חושב כך ואני לא לבד בעניין הזה."
סידר: "אני רוצה להעלות זווית קצת אחרת למה שאתה הצגת. אתה חושב שאם הייתי בוחר שחקנים שאני חושב שהם לא השחקנים הכי טובים והייתי בוחר אותם רק בגלל העבר הצבאי שלהם והייצוג שלהם בסרט היה פחות טוב מאשר יכל להיות.. זה כן היה עושה טוב לסרט?"
מולי: "יש מספיק שחקנים טובים ששרתו בצבא. אני לא חושב שהיה צריך לבחור אותם רק בגלל הרקע הקרבי .. יש מספיק שחקנים ששרתו בצה"ל, נתנו את התרומה שלהם למדינה, לא השתמטו מהצבא, אפילו אם זה לא בשירות קרבי.. אפילו אם זה בדברים אחרים. כמובן שאם יש שחקנים מצוינים שלא שרתו בצה"ל בגלל סיבות רפואיות זה משהו אחר. פעם היו מתייחסים גם לעניין המוסרי של החברה הישראלית, לגיטימציה להשתמטות מהצבא בשם האומנות היא חמורה מאד בעיניי, זה לא היה ככה אף פעם במהלך השנים ומי שנותן לזה יד, כמוך, טועה בגדול ועם כל הכבוד לסרט שלך, יש דברים יותר חשובים ממנו."
סידר: "להגיד לך את האמת? לפחות בשאלה המוסרית, בעיניי אין הבדל כל כך גדול בין מישהו שמקדם את הקריירה העיתונאית שלו במסגרת השירות הצבאי שלו בגלי צה"ל ובין מי שלא עושה צבא בכלל."
אפי בן אברהם: "אתה טועה, ובגדול. אני חייב, מולי, להצטרף לדברים בתור מי ששרת כאן כחייל בגלי צה"ל. אנשים כאן משרתים שלוש שנים ואף יותר מזה בזמן שהם היו יכולים להרוויח הרבה מאד כסף בחוץ..אבל הם לא עושים את זה, הם כן עושים צבא כמו כולם. לא כולם יכולים להיות חיילים קרביים, יש כאן אנשים עם פרופילים נמוכים יותר אבל הם לא בוחרים בהשתמטות."
מולי: "אבל למה לקחת לסרט על מיתוס כזה... ואתה שמעת את ההורים השכולים איך הם מדברים בדם ליבם, דווקא שחקנים שבמודע לא שירתו בצבא והם אומרים את זה באופן גלוי. אפילו לא בלהקה צבאית, אפילו לא בתאטרון צה"ל. אפילו לא בתפקידים משרדיים, שרות לאומי בבתי חולים. משתמטים, פשוט משתמטים."
סידר: "בעניין המוסרי אני אומר לכתב של גלי צה"ל, טול קורה מבין עיניך. אתה מקדם את הקריירה שלך בדיוק כמו שחקן שלומד משחק בזמן שירות צבאי. את הדילוג שאתה עושה בחיים המקצועיים שלך בזמן שאני לדוגמא הייתי בלבנון, אני אף פעם לא אוכל להשלים. אתה בגיל עשרים ואחד כבר כתב מנוסה, למה? כי הצבא נתן לך את זה. אין הבדל מוסרי בזה ובין לא לעשות צבא בכלל."
אפי: "ובכל זאת שרתתי בצבא ולא השתמטי ולא עשיתי דברים אחרים. בכל זאת שירתתי בצבא גם אם זה גלי צה"ל וגם אם זו להקה צבאית, זה עדיין שירות בצבא. זה לא השתמטות."
סידר: "ואני אגיד עוד משהו, על כל האווירה של הסרט הזה. השחקנים שנכנסו לפרויקט הזה נכנסו ביראת כבוד עצומה לסיפור, לאנשים, למורשת, להיסטוריה. אנחנו עושים, לדעתי , משהו ששם את האור במקום הנכון ביחס לשכול ולחללים ולכל המלחמה הזאת. הזווית שאתה מעלה, אני חייב להגיד לך, במדינה שבוחנת את השחקנים שלה רק על פי השירות הצבאי שלהם, מדינה כזאת חייבת סרט כמו שאני עושה."
מולי: "אף אחד לא בוחן את השחקנים על פי השירות הצבאי שלהם. אם זה היה בסרט על עיראק או על וויטנאם, לא הייתה לנו בעיה עם זה.. יש בעיה בסרט כזה כשאנו יודעים שחלק מהחיילים שהיו שם נהרגו או נפצעו. ואצלך, אחרים החליטו מסיבות אידיאולוגיות לא ללכת לצבא. בעיניי זה חמור ולא תשכנע אותי בנושא הזה."
סידר: "מולי.. אני כל כך כועס ואני מתפתה לעשות משהו שהוא ממש מתחת לחגורה... אבל יש איזה קרוב משפחה שלך שאם הוא היה עושה אודישן ומתקבל לסרט.. מעניין אם היית שואל את אותה השאלה."
מולי: "הוא שירת בצה"ל שלוש שנים, הקרוב משפחה הזה. כמו כל אחד. הסרטים שלך מצוינים יוסי סידר, אתה במאי נפלא... בעניין הזה לדעתי לא ראית את כל התמונה, את הרגישות. ואני אומר לך את זה מכאב, כי פעם זה היה אחרת במדינה הזאת."
סידר:"אני חושב שדווקא אני רואה את התמונה הכללית יותר, דווקא בהקשר של סרט מלחמה. הזווית שלכם היא כל כך מיליטנטית, היא כל כך שנות השבעים, זה לא יאומן."
מולי: "אם להיות ציוניים במדינה הזאת זה שנות השבעים, אז אנחנו שנות השבעים. לא פוסט ציונות. סליחה, אנחנו לא משדרים על אותו גל"
סידר: "הסליחה באמת במקום. אני חושב שמגיעה התנצלות לנו והאמת.. לשחקנים שכן שירתו בצבא. יש בקאסט באמת אנשים שלא רק שרתו, איבדו אנשים קרובים..
מולי: "אגב שחקנים מצוינים... אני ראיתי את איתי טיראן בהמלט, הוא שחקן נפלא."
סידר: "אז תנו לעשות סרט טוב.."
מולי: "עם כל הכבוד לסרט.. סרט טוב לא יותר חשוב מאשר ערכים בסיסיים והערבות ההדדית במדינה שלנו."
סידר: "אז את זה אני לא מצפה לשמוע ממישהו שעורך תוכנית תרבות.."
מולי: "למה, אני לא חי פה?
סידר: "אז אתם תמשיכו להיות אחראיים על הציונות ואני אמשיך לעשות סרט טוב."
_____________________________________
"The Nation that draws too great a distance between its soldiers and its scholars
will have its children taught by cowards and its fighting done by fools." Thucydides
"When a true genius appears in the world, you may know him by this sign, that the dunces are all in confederacy against him."
John Kennedy Toole
נערך לאחרונה ע"י סירפד בתאריך 03-03-2006 בשעה 16:32.
סיבה: תמונה הועלתה לשרת
|
|