20-02-2006, 15:37
|
|
|
חבר מתאריך: 12.02.06
הודעות: 734
|
|
תשובה:
שאלה מצוינת.
שים לב שאני לא יכול להשוות לחי"ר כי אין לי מושג איך זה שם, לכן אתן תשובה רק לגבי חיל האויר והטיסה.
בשנים הראשונות (סגן וסרן צעיר) אכן יש "מחסור" בתחום הפיקוד כטייס בחיל האויר. לפעמים אתה אחראי על איזה חייל או שניים, אבל זה לא ממש פיקוד, וגם באויר אתה תמיד מס-2 ולא מוביל ולכן אתה גם לא המפקד באוויר.
בשלב הסגן המבוגר/ סרן קורים לרוב שני דברים שמשנים לגמרי את התמונה: הראשון הוא שאתה לרוב מדריך בביס"ט, ושם אתה ממש משפיע בתחומים רבים של הדור הצעיר! (זה לא פיקוד במובן החי"רניקי אבל בהיבט הסיפוק זה בוודאי דומה) אתה גם המפקד שלהם ובעיקר מדריך שלהם וזו חוויה אדירה.
הדבר השני שקורה לחלק מסוים מהטיסים והנווטים זה שהם הופכים להיות מובילים באויר. בהיבט הזה יש דמיון לפיקוד חי"רניקי כי אתה פשוט מפקד של 2 מטוסים (ואח"כ 4 אם אתה מספיק טוב) והם טסים "אחריך" ועושים מה שאתה אומר כמפקד (מוביל בחיל האויר..).
עוד דבר נחמד בהיבט הפיקוד הטיסתי בחיל האויר הוא שהוא לא תלוי ישירות לדרגה, אם אתה סרן שמספיק טוב להוביל 4 מטוסים אז מאוד יתכן שמבנה שלך יהיו רס"ן וסא"ל שהם טייסים פחות טובים ממך ואתה המפקד שלהם חד משמעית! אתה נותן את ההוראות והם מבצעים אותם. בחי"ר אני לא חושב שזה יכול לקרות אבל זה גם לא כל כך חשוב, זאת סתם היתי אנקדוטה מענינת.
יש כמובן את עניין הפיקוד כסגן מפקד טייסת וכמפקד טייסת וכו' אבל זה לוקח הרבה יותר זמן וזה לא שונה בהרבה מלפקד על כל יחידה אחרת (אני חושב).
בקיצור, יש יתרונות ויש חסרונות בהיבטי הפיקוד כאיש צווות אויר בחיל האויר, בשנים הראשונות יש פחות אתגר וסיפוק בתחום ואילו לאחר מכן יש אתגרים ועניין רב.
ישנם עוד אפשרויות פיקוד מסוימות כאיש צוות אויר אבל הן יותר נדירות ולא אפרט עליהן כאן, מה שתיארתי כאן, זה מה שקורה לרוב האנשים.
מקוה שעזרתי.
אמיל.
|