התאוריה שהציג אמיל והמהפכה הציונית
אינני מכיר את הנתונים המספריים ולכן התגובה מורכבת יותר, היות שאין לי כוונה להכנס לשיפוט אלא לעסוק רק בעובדות - ואין בידי הרבה עובדות.
בכל זאת:
התיאוריה שהציג אמיל, נכונה או לא - איננה מנותקת לגמרי מהמציאות ומהתהליך ההסטורי שהביא את כולנו לכאן. איך שלא נסתכל על זה, הזרם היוזם והדומיננטי ביותר בציונות ולאחר מכן ביישוב העברי בארץ ישראל, הוא הזרם שהיה מורכב מצעירים מזרח אירופיים, שראשית הגדרתם העצמית היתה המרד בהורים, במוסד המשפחה היהודית המסורתית, וכמובן בתורה ומצוות. אלה האנשים, שזרקו את המוסד הפטריארכלי, ככל שהיה קיים, אל מאחורי גבם ויצאו להתחיל דרך חדשה בחיים, שבמקרה שלנו היתה הציונות (אגב, רבים אחרים, שמרדו באותו אופן, פנו לקומוניזם והנהיגו את המהפכה ברוסיה ואת ברית המועצות, עד שבא סטאלין וחיסל אותם אחד אחד).
עכשיו צא וראה מי הם טייסי ישראל, או יותר נכון - מי היו עמוד השדרה המרכזי של טייסי ישראל, בעשרות השנים הראשונות לדיומו של חיל האוויר: בעיקר בני ההתיישבות העובדת, דור שני ושלישי לאותם מורדים (לטוב ולרע) שהשליכו מעליהם את המסגרת המסורתית והדתית (ולהשלמת דברי אמיל - הפטריארכלית) ובאו לארץ. היו גם הרבה עירוניים, נכון, אבל הם היו קבוצה מוגדרת פחות ובכל מקרה - גם בשורשיהם ניתן למצוא הורים וסבים שהגיעו לארץ באותו אופן - לאחר שניתקו קשר מחייב לעברם בעיירה המזרח אירופית.
אני מקווה שאני לא פותח כאן תיבת פנדורה, אבל ראו את ההבדלים העצומים באחוזים בין טייסים ספרדיים לאשכנזים, בעיקר באותן שנים מעצבות של חיל האוויר ומעמדו בחברה הישראלית. הרי ככל שמדובר בתכונות מולדות, אין שום סיבה שבעולם שיבוא מלש"ב ספרדי ויקבל ציונים נמוכים יותר במיונים מאשר מלש"ב אשכנזי (במיוחד בתקופות האמורות, שאז היכולות הפיזיות-נוירולוגיות כמו קואורדינציה טובה, התמצאות במרחב, חלוקת קשב וכדומה, היו משמעותיות יותר במכלול מאשר היום, כאשר מטיסים מחשב מעופף יותר מאשר מטוס של ברזלים, הגאים ומנוע) ובכל זאת, כמעט שלא מצאת טייסים ספרדיים (ואם כבר, גם אז יכולת למצוא יותר נווטים ויותר ממוצא עיראקי - הספרדיים היותר "חילוניים" ומרדנים, כמו סומך (טייס קרב) שאול לוי, רחמים סופר ושבתאי בן שוע ז"ל (נווטי קרב) ומן הסתם אחרים עליהם לא שמעתי.
היום, ככל שהחברה הספרדית מתחלנת, ניתן למצוא יותר ויותר חניכים - ומן הסתם גם בוגרים - ספרדיים בבית הספר לטיסה. יתרה מזו - אין לי נתונים מדוייקים, אבל אני משוכנע שאם ניתן יהיה לבדוק אמפירית, הרי נגלה שבין הבוגרים הדתיים של קורס טיס, החלוקה בין ספרדים לאשכנזים שוויונית הרבה יותר מאשר בקרב החילוניים (אתגר לגולשי הפורום) - זאת, כיוון שהרקע שהם מביאים איתם דומה, והקשיים שהם מתמודדים איתם דומים, ובאותם כלים ממילא.
לסיכום - לא יודע אם ניתן לקבוע נחרצות, אבל ייתכן שיש משהו בתאוריה שהציג אמיל ובכל מקרה - חובת ההוכחה ההיפך על הדתיים. בקרוסים האחרונים, על פי נתוני בטאון חיל האוויר, היו 4-6% מסיימים דתיים (בכל המגמות) נתון קטן ביותר, לא רק ביחס לחלקם באוכלוסיה - אאין זו ההשוואה הנכונה - אלא ביחס לחלקם ברוב היחידות הקרביות האחרות, כולל יחידות עילית שונות, ובמיוחד בהשוואה לחלקם בפיקוד ובקצונה בדרג הזוטר ובדרג הביניים.
אליהו
|