|
07-12-2004, 00:14
|
|
|
חבר מתאריך: 20.12.01
הודעות: 20,962
|
|
יום לימודים ארוך:
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי רומק שמתחילה ב "הויכוח התרבותי השני- בעד או נגד יום לימודים ארוך"
נתחיל מוידוי אישי מרגש ומזעזע. זה דבר שלא קל לכתוב בפורום ולפרסם ברבים, אך למען זיכוי הרבים
(בואו נהיה רציניים, הסיכוי לקבל צל"ש בקושי מפצה על המבוכה שבגילוי המעשה המביש הבא) אני אספר
את הדבר. במוצ"ש האחרון היה לי שיעור מתמטיקה בין שבע בערב לעשר בלילה. השיעור היה לחמישה
תלמידי 5-יח"ל מכתות י"א-י"ב שיש בבית הספר(דבר מזעזע בפני עצמו), ועוד כחמישה-עשר תלמידים חיצוניים
(אלה שמשלימים בגרויות אחרי הצבא וכו'). בינתיים נראה שהייתה בשיעור די תועלת.
בשנה שעברה(שעבורי הייתה כתה י') למדתי מדמ"ח ברמת 5 יח"ל. השיעורים היו בין השעה 2 אחה"צ ל-4
אחה"צ למיטב זכרוני, בימים שני ורביעי. זה נכון שהיה לי ידע מוקדם מסויים בנושא, ועדיין 95 סופי בבגרות
לא הולך ברגל...
מכיוון שכל סקר או מחקר הם מגמתיים מעצם קיומם(מי שתומך ביום לימודים ארוך ומזמין מחקר שבמקרה
מראה שזה מועיל לא אמין בדיוק כמו שמי שמתנגד ליום לימודים ארוך ומזמין מחקר אחר שבמקרה נותן
תוצאות הפוכות בדיוק למחקר הראשון לא אמין אפילו לא טיפ-טיפונת), אני יכול להסתמך על הנסיון האישי
שלי, שבינתיים מראה ש"יום לימודים ארוך" משיג את מטרתו.
מצד שני, מאחר ולא ברור מהו בדיוק "יום לימודים ארוך" מבחינת התחרות הקטנה שלנו, נביא מקרה קצת
יותר "כבד". מדובר בישיבה תיכונית שאני מכיר מקרוב, שבה הלימודים היו עד פחות או יותר עד 4 אחה"צ
לכתות ז'-ח', ובכתה ט' זה רק מתחיל לעלות לשעה 6 בערב יומיים בשבוע, וממשיך וממשיך עד ל8 בערב
בכתות הגבוהות.
נכון. מדובר בסוג אחר של מוסד לימודי, שבהחלט לא מתאים לכולם(וזה כולל אותי, לדוגמה) - אבל גם הוא
משיג את מטרתו ביום הלימודים הארוך-מאוד הזה.
מחקרים או לא. כנראה שזה עובד.
לפני שנהפוך אותי לחסיד גדול של "יום לימודים ארוך" חשוב מאוד להדגיש את הנקודה החשובה ביותר בעניין,
את חוק האצבע שבו תלוי האם כל העסק יפעל או לא
כל האמור לעיל נכון ותקף כל עוד הכל עשוי "כמו שצריך". אם המערכת לא מאורגנת כמו שצריך, אז תוספת של
עוד שעתיים ביום שמאורגנות באותו אופן לא ממש תעזור. אם מורים גרועים יתעללו בכתה במשך עוד 10 שעות
שבועיות, ספק אם תהיה בכך תועלת מרובה.
שוב, מכיוון שכל מחקר גרוע מהאחר, אני נאלץ להתסמך על מעט הנסיון שיש לי, אשר לפיו שעות כפולות ומשולשות
הן הכי יעילות: אם יש 8 שעות ביום, זה מטורף לסחוב 8 מקצועות בתיק, ולעשות "סוויץ'" במוח בין כל המקצועות,
וכך 5 ימים בשבוע...שעות כפולות ומשולשות אומרות שיש 3 או 4 מקצועות באותו יום. משמעו של דבר הוא פחות
משקל לסחוב, פחות שינויים מחשבתיים בזמן הלימוד, ולדעתי האישית זה גם נותן תחושת סדר וארגון בלימוד.
ההגבלה של "שעור משולש" היא מאחר וזה כבר מצב גבולי. 4 שעות אקדמאיות של אותו מקצוע פשוט "מטגנות"
את המוח, והשעה הרביעית הופכת לבזבוז זמן מוחלט.
"כמו שצריך" גם אומר שאורך היום הוא פונקציה של התלמיד. מי שבאמת לא מתאים לו 8 שעות ביום - לא צריך
ללמוד 8 שעות ביום. הרי אמרתי שיש 5 תלמידי תיכון ב-5 יח"ל שאצלנו הוא די תובעני(יש מספר דומה של תלמידי
פיסיקה-5 אצלנו, וממש טיפה יותר היה במחשבים-5, למרות שבמחשבים-3 היו בסביבות 10-15 תלמידים למיטב
זכרוני).
אם כבר נכנסו לנושא, צריך להתייחס לכיתות המדוברות. יום לימודים כזה מתאים לכתות י'-י"ב באופן וודאי(ועל זה
אני מדבר). ביסודי, לעומת זאת, אני לא רואה יתרון גדול ביום לימודים עד 4 במקום עד 1 או 2 אחה"צ, אא"כ אנחנו
מתייחסים לבית-הספר כבייביסיטר(ואכן, עושה רושם שזה התפקיד היחיד שהוא מסוגל למלא כראוי בימינו...)
לגבי כיתות ז'-ט' אני רואה את הפתרון הטוב ביותר כעליה הדרגתית מהמצב של היסודי(כמה ארוך שהיום יהיה)
ל"רמת תיכון"(שוב, אם זה עד 4 עליה מתונה, ואם זה עד 6 אז עליה תלולה יותר).
כמובן שזה לא מוחלט, ויכול להיות שכבר בכתה ו' נתחיל ב"עליה" הזו או שרק בכתה ח' נעשה את זה. החלוקה
הייתה לשלוש קבוצות באופן כללי, שהן בערך יסודי; חט"ב וחטיבה עליונה. לפרטים המדוייקים אפשר להגיע רק
ע"י נסיון וטעיה - אבל כבר יש לנו כיוון כללי, וזה אמור להיות נסיון מהיר שיכלול מעט מאוד טעיה.
עכשיו אתייחס למספר טענות של הכותבים האחרים:
לטענותיו של ka אין קשר דווקא ליום הלימודים הארוך:
בעיית הספרים קיימת תמיד, ו-6 שעות שונות זה הרבה יותר ספרים(ששה מקצועות) מאשר 3 מקצועות שמתפרשים
על פני 8 שעות(חסכון של פי-2 במשקל!) - מדובר בתכנון המערכת.
הטענה שהמוח לא פועל אחרי 3 לא נכונה עובדתית, כי שיעור פיסיקה שלי היום היה בין השעה 4 אחה"צ לשש וחצי
אחה"צ שבמהלכן למדנו חומר שבתיכונים "רגילים" מלמדים תוך שבוע וחצי(ללא סיבה מוצדקת, יש לציין).
הטענה השלישית של ka שוב מתייחסת לתכנון המערכת ולא לאורך יום הלימודים. אם יש לנו עשרה מקצועות לכתה
(י' נניח) - אז יש לנו 3 מקצועות ביום שמתפרשים על פני חמישה ימים בשבוע, ובא שלום על ישראל. כל מקצוע ילמד
פעמיים בשבוע במשך שעור כפול או "משולש". יש זמן ללמוד, זמן לתרגל - ויום הלימודים לא חייב להיות ארוך במיוחד
(ועוד אפשר להוריד את יום ששי בכלל).
איתי עושה את אותה טעות. הוא טוען טענה שהוכחה כשגויה עובדתית. המוח כן פועל בין שעה 4 אחה"צ לשעה 6 וחצי
אחה"צ, אחרי 5 שעורים מתשע עד 2(כשביניהן היה לי מבחן קטן בחיבור). זה נכון שהמוח של תלמידים מסויימים לא
פועל אחרי השעור הששי, אבל השלכה מן הפרט אל הכלל היא פשוט שגיאה.
זו בדיוק הסיבה שיום לימודים ארוך לא צריך להיות החלטה גורפת של משרד החינוך, אלא אופציה שמתאימה לחלק
מהתלמידים, ולא מתאימה לאחרים. היא צריכה להיות מופעלת כשיש צורך, ולא סתם כך כי איזו ועדה חסרת תועלת
המונהגת בידי תפוח אדמה שלוק החליטה שהיא חייבת להמליץ משהו אחרי כמה חודשי עבודה ובזבוז כספי ציבור...
עכשיו נעבור לדבריו של ירון(Segmany).
מה שהוא כתב מאוד מאוד מעניין, ולפני שנתייחס לטענות עצמן, ננסח אותן שוב בקיצור.
סעיפים 1 ו-3 שלו בעצם אומרים שאנחנו אמורים להיות מדינה-100%-קומוניסטית שבה בית-הספר מתפקד כבייביסיטר
לילדים ומונע מהם "להדרדר לסמים ולפשע". זה רעיון נחמד, אלא שהוא כבר נוסה ולא פעל. ילדים צריכים להיות מחונכים
בידי ההורים שלהם. בתי הילדים כבר לא קיימים באף קיבוץ בארץ - פשוט כי זה לא פועל. בית-הספר אמור להקנות ערכים,
נכון, אבל להשאיר את התלמיד 3 שעות בבית-ספר כל יום, למרות שאין שום חומר לימודי שהוא צריך ללמוד בזמן הזה רק
יהפוך את מערכת החינוך לשנואה עוד יותר מכפי שהיא שנואה כיום(ושונאים אותה מאוד), מה שישיג בדיוק את המטרה
ההפוכה. התלמידין ימרדו על-תקן "לעשות דווקא", ובמקום להרחיק אותם מ"פשע וסמים ברחוב" הם יסתובבו בדיוק עם
אותם עבריינים שהרעיון הזה מנסה להרחיק מהם...
נעבור לדי-ג'יי הפ33תי שלנו, djDimaX:
באופן מפתיע הוא חוזר על הטענות שהאחרים כבר אמרו(בייביסיטר, הדרדרות לסמים וכו') - ופשוט אפשר להציץ פסקה
אחת למעלה ולראות את תגובתי לטענה המעניינת והחשובה הזו. הספור האישי על סגנית-המנהל היה מעניין מאוד, אבל
לצערי פספסתי כיצד הוא מוכיח שיום לימודי ארוך טוב או רע.
הערה נוספת לדימה: ללמוד עד 1:15 זה לא ממש יום לימודים ארוך. 14:55 מתקרב לזה...
ואחרון חביב, עופר(ZigZag):
עופר הדגים יפה מאוד איך יום לימודים קצר מספיק בהחלט כדי להוציא תעודת בגרות מלאה, אבל החלק שהוא פספס
הוא המקצועות המוגברים("מגמות"). אם אני רוצה לעשות 5 יחידות מתמטיקה/אנגלית/פיסיקה אין לי ברירה אלא להשאר
בשעות 4 אחה"צ עד 6 אחה"צ בשביל הפיסיקה, ולבוא בימי ששי בשביל המתמטיקה. במידה וזה לא ברור, אני מדבר
על סניף אחר של רשת אנקורי.
כל מה שהוא אמר נכון לחלוטין, כשמדובר על כתה י"ב שבאנקורי(לפחות בסניף שלי) מדובר על מספר קטן של בגרויות
(מורחבים, הסטוריה ב') וכל מקצוע שרוצים לשפר. ברור שאין צורך בהרבה ימים ושעורים(אצלנו י"ב מגיעים לשלושה
ימים בשבוע) - אבל שוב, המקרה הפרטי הזה לא אומר שאין תועלת בימים ארוכים יותר במקרים אחרים...
ומה שעולה מהתגובות שלי לכולם הוא מה שסיימתי איתו את דעתי למעלה: יום ארוך פועל עובדתית, אבל צריך להפעיל
אותו במידה ושיקול דעת: צריך להפעיל אותו עבור תלמידים שזה מתאים להם, ומהסיבות הנכונות.
|
|