26-10-2005, 20:50
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
קצת סדר
מטוסי הצי מתדלקים באוויר בשיטה הזכרית - כלומר שיטת הגשוש והמשפך
מטוס חיל האוויר (האמריקאי) כולם מתדלקים בשיטה הנקבית.
חיל האוויר שלנו הפעיל מטוסים הדורשים את שתי השיטות - מה שיצר אתגרים שנפתרו בצורה יצירתית במיוחד:
א. בחלק ממטוסי הבואינג (ואולי בכולם?) ניתן להתקין תחת קצה בכנף גם מיכלי תדלוק "עמית" לשם תדלוק מטוסי עייט (להערכתי תדלוק מסוקים מבואינג זה לא דבר מעשי בגלל הבדלי מהירות קיצוניים).
ב. מטוסים המשתמשים בשיטת התדלוק הזכרית (גשוש משפך) ניתן לתדלק ע"י מיכלי "עמית" בהם מטוס נושא תחת גחונו מיכל דלק עם צינור נגלל ומשפך, ויכול לתדלק מטוס אחר. שיטה זו היתה מקובלת בעיקר בתדלוק מטוסי עיט וקורנס, כאשר העייט היה בד"כ במטוס שנשא את המיכל.
ג. כפי שהוזכר - ח"א מפעיל מספר קרנפים המשמשים כמיכליות (KC-130) חלקם יועד לתפקיד במקור ואחרים הוסבו לכך מאוחר יותר (K/C-130) - אלו משמשים בעיקר לתדלוק מסוקים, למרות שבעבר אף שמשו לתדלוק קורנסים ומטוסי עייט.
ד. ח"א בחן בעבר פיתוח מיכל גשוש עבור מטוסי הנץ\ברק, שהיה בנוי כמיכל דלק שהותקן על כנף המטוס, אולם ניתן היה לשלוף מתוכו גשוש שהתחבר לסל תדלוק. בניסויים שנערכו (האם המערכת נרכשה והוכנסה לשרות?) תודלק ה-F-16 ע"י קרנף ואף ע"י בז שנשא מיכל עמית.
כאן אולי המקום לציין שארה"ב מנעה במשך זמן רב אספקת מטוסים עם יכולת תדלוק נקבית (מתדלקים) מתוך הכרה שתדלוק כזה מקנה לישראל יכולת אסטרטגית, בעוד שתדלוק זכרי לא נחשב ככזה.
ישראל הצליחה לרכוש מספר מטוסים עם מנורי תדלוק (סטרטוטנקר) שמערכות התדלוק שלהם לא הוגדרו כמבצעיות (ואכן היה מקרה אחת או שניים שהצינורות פוט נשרו מן המטוסים במהלך אימוני תדלוק בארץ), עד אשר הוחלט להסיר מן המטוסים את המנורים, לשפצם ולהתקינם על מטוסי בואינג.
רק לאחרונה התאפשר לח"א רכש של מנורים שיועדו ל-KC-135. הראשון שבהם הוכנס לשרות לפני מעט יותר משנה (ואולי כבר יותר?).
המטוס האיראני שנחטף לישראל ונחת בעובדה, היה בעצם מטוס תדלוק שנשא מיכלי תדלוק עמית בקצות הכנף. המטוס נראה כאן כשהוא מלווה במטוס בז ישראלי. אין למטוס מנור לתדלוק נקבי!
תדלוק עמית - מטוס קרב אחד מתדלק מטוס אחר
תדלוק F-16 ע"י הרקולס.
למרות שבטאון ח"א שחרר לפרסום רק תמונות של ניסוי תדלוק ממטוס F-15, בעזרת המכל הנ"ל, הרי שחיל האוויר ביצע גם ניסוי לתדלוק ה-F-16 באמצעות ההרקולס. הניסוי בוצע ע"י ברק דו-מושבי של מנ"ט.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
נערך לאחרונה ע"י Soloavia בתאריך 26-10-2005 בשעה 20:52.
|