24-10-2005, 23:48
|
|
|
חבר מתאריך: 28.10.01
הודעות: 7,753
|
|
gfgf
ציטוט:
במקור נכתב על ידי AlexKarpman
אבולוציה היא תהליך שנמשך מיליונים רבים של שנים, בעוד שלחברה האנושית
לקחו בערך עשרת אלפים שנה להיווצר, כך שתיזת המוסר האבולוציוני-ביולוגי
לחלוטין אינה עומדת במבחן המציאות.
|
גם קופים חיים בלהקות - מבנה חברתי לא ייחודי לבני האדם.
"מוסר" ו"מצפון" קיימים גם במינים של עטלפים מוצצי דם, למשל. העטלפים מהזן המסויים הזה זקוקים לאספקה קבועה של דם כדי לשרוד, משום שקצב חילוף החומרים שלהם מהיר. אם עטלף מסויים לא הצליח לצוד מספיק דם בלילה מסויים, העטלפים האחרים בלהקה ישתפו אותו בדם שמצצו. אם עטלף מסויים מחליט לא לשתף דם כשאחר זקוק לכך, הלהקה תזכור לו את זה ולא תשתף אותו בשעת צורך.
יש עוד דוגמאות לבע"ח שחיים בלהקות שמקיימות "חוקים סוציאליים", כך שלא ברור לי איך אתה פוסל את העיניין בכזו נחרצות (מבלי שום נימוק ממשי שאני מסוגל לראות).
ציטוט:
במקור נכתב על ידי AlexKarpman
הנסיון שלך לטעון כאילו החברה האנושית לפני...המממ, בוא נאמר 3000 שנה,
הייתה פרימיטיבית יותר מזו שלנו כי שם נדרשו מקל וגזר כדי לשמור על התושבים
בתלם היא גאוותנות נטו. גם היום משתמשים בשכר ועונש(או לפחות אמורים, בוא
לא ניכנס לדיון על מערכות אכיפת החוק ובתי המשפט בארץ...) כדי לשמור על
התנהגות "נאותה" מצד התושבים. אין זה ממש משנה אם אתה מציית לחוקים כי
אתה מפחד משוטרים כחולי מדים או מאל בלתי-נראה ובלתי-מוחשי(ומשליחיו, שהם
אלו שבעצם מבצעים את האכיפה). ההבדל הוא טכני, לא מהותי. החברה לפני
אלפי שנים הייתה אולי פרימיטיבית יותר מבחינה טכנולוגית, אך לא מהבחינה הזו.
גם אז וגם היום שומרים על החוק מפחד העונש, וחוק האצבע אינו "אסור לפשוע",
אלא "אסור להתפס"...
(וזה רק עוד מסמר בארון המתים של תיזת המוסר האבולוציוני שלך)
|
בשעורי אזרחות מלמדים את ההבדל בין דמוקרטיה כצורת ממשל לבין דמוקרטיה מהותית לבין "דמוקרטיה כדרך חיים".
בכל מקרה, האמונה באל נועדה לספק מקור הרתעה מלאכותי, כדי לאכוף קוד מוסרי שהוכתב ע"י אנשי הדת של אותה תקופה. זו דרך אחרת לקבלת אותה תוצאה.
הבעיה היא ב"תופעות הלוואי" - היהדות של היום הפכה בעיקר למערכת חוקים מסואבת, מאובנת, צרה ומונוטונית שמחמיצה את המטרה.
במקום לתת הנחיות עקרוניות להתנהגות נכונה, היהדות של היום נוהגת במאמין כאידיוט חסר שיקול דעת, שצריך הכוונה step-by-step ברמת פירוט של דיני חיטוט באף בשבת.
מעבר לכך - ההלכות שהצטברו מותאמות למציאות של מאות ואלפי שנים אחורה.
ציטוט:
במקור נכתב על ידי AlexKarpman
בכ"א, זו הייתה סטיה (קטנה) מהנושא, ונחזור לטענה הפיסיקלית:
זמן, כגודל פיסיקלי א"א למדוד באופן אובייקטיבי, אבל אפשר למדוד את מהירות
האור באופן כזה. אי-אפשר למדוד מרחק בין שתי נקודות באופן אובייקטיבי, אבל
אפשר למדוד כל קבוע פיסיקלי שתרצה באופן מוחלט ומוסכם על כל צופה שהוא.
לנו נראים המרחק והזמן כפרמטרים בסיסיים יותר, ואילו מהירות נתפסת כפרמטר
מורכב יותר - מרחק חלקי זמן. מסתבר שבתורת היחסות המהירות(המסויימת הזו,
מהירות האור) היא הבסיסית יותר, והזמן והמרחק הם נגזרות שלה.
תורת היחסות הוא שם שגוי, למען האמת, שכן תורת היחסות מדברת על דברים
מוחלטים - היא קובעת שמהירות האור זהה עבור כל הצופים הנעים בחופשיות.
במקרה נובע מכך שכמה פרמטרים בעולם ה"רגיל"(בניגוד לעולם הפיסיקה) בעצם
יחסותיים(במידה בלתי מורגשת ברוב המקרים ה"רגילים").
נו אז? אז זה אומר שבמסגרת מודל פיסיקלי מסויים דברים מסויימים קבועים, ואחרים
יחסיים להם. במודלים אחרים, המצב שונה. במכניקה הקלאסית המרחק והזמן מוחלטים.
פיסיקה היא-היא המקום שבו ניתן לומר שהכל יחסי, ודבר אינו מוחלט, שכן אין הפיסיקה
מתיימרת לקבוע אמיתויות, אלא לספק מודלים. הדבר חסר משמעות מבחינה "האמת".
הדוגמה של שרית חדד סובייקטיבית מסיבה אחת: אין לנו את כל המידע עליה, ולכל
אדם יש מידע שונה("אבל כשאני ביקשתי ממנה חתימה היא נפנפה אותי"; "ולי היא
סידרה סיבוב מאחורי הקלעים"), וחשוב מכך - אין לך הגדרה ברורה ל"מטומטמת".
בשלב הזה הדיון הופך לסמנטיקה מעיקה.
אני לא אומר כאן דבר לגבי המוסר. האם הוא יחסי או מוחלט. כל שאני אומר הוא שלא
ניתן להשליך ממודל פיסיקלי כזה או אחר לעניין המוסר.
|
המודל הפיזיקלי ממחיש את הטענה שאין נקודת מבט אובייקטיבית. אתה חייב להוסיף למודל הפיזיקלי משהו קבוע - "אל אינוסופי בלתי מוחשי", למשל, כדי לקבל משהו שהכל נקבע ביחס אליו.
עד אז הכל יחסי (ע"ע רלטביזם).
לגבי הדוגמה של שרית חדד - לשני צופים יכולים להיות אותם נתונים, אבל הם עדיין יכולים לעבד אותם בדרך שונה. זו הנקודה העיקרית (למשל איש שמאל ואיש ימין, שמסתכלים על אותה ידיעה חדשותית).
|