25-11-2004, 14:59
|
|
|
חבר מתאריך: 06.03.03
הודעות: 2,279
|
|
מדריך: עומק שדה - יותר עמוק ממה שחשבתם
עומק שדה – יותר עמוק ממה שחשבתם
כהמשך למסורת המדריכים שלי, אני מוציא בזאת לאור את הפרק הבא בסידרה – עומק שדה – זה יותר עמוק ממה שחשבתם. אני מתנצל על האיורים, הם נעשו על ידי ואני לא גרפיקאי.... (;
במסגרת המדריך אנחנו נעבור על הדברים הבאים:
1. מבוא.
2. מהו עומק שדה ולמה הוא משמש אותנו.
3. מעגל הטשטוש – Circle of Confusion
4. כיצד עומק השדה נגרם.
5. מרחב היפר-פוקלי.
6. מצלמות דיגיטליות.
7. השפעת אורך המוקד על עומק השדה.
8. סיכום.
1. מבוא –
כולנו אוהבים לצלם וכולנו מנסים ליצור תמונות יותר יפות ויותר אומנותיות. צילומים מקרוב ובעיקר מקרוב מאוד (מקרו) מלווים בדר"כ ברקע מטושטש אשר מבודד את הנושא מהרקע ובכך מעניק לו יותר תשומת לב (ועין) של הצופה. הרבה צלמים יודעים בערך מה זו החיה שנקראת "עומק שדה" ורובם יודעים שככל שמיפתח העדשה גדול יותר, עומק השדה קטן יותר, אבל מעט מהם יודעים להסביר כיצד הדבר עובד באמת. לכן אני מוציא את המדריך הזה כדי לעזור לכולכם להבין את הנושא יותר לעומק.
2. עומק שדה –
"המרחב שלפני ומאחורי הנושא בתמונה בה הנושא עדיין חד". מרחב זה תלוי במספר גורמים אותם אנחנו נפרט בהמשך. עומק השדה משמש אותנו לבידוד הנושא מהרקע או ליצירת תמונה בה הפוקוס הוא רחב מאוד ומכסה את כל איזורי התמונה. הבנתו תעזור לנו להבין טוב יותר כיצד ליצור תמונות טובות יותר וכיצד להשיג את התוצאות אותן אנחנו מחפשים.
3. מעגל הטשטוש – Circle of Confusion –
על מנת להבין מהו עומק שדה טוב יותר, נסביר את ההיפך שלו שהוא מעגל הטשטוש. מעגל הטשטוש זהו המעגל שנוצר באיזור שאינו בפוקוס בתמונה. כלומר במקום שעצם שהיה אמור להיות פיקסל אחד, עקב חוסר הפוקוס מאותו המרחק נוצר מעגל של פיקסלים לא חד, זהו מעגל הטשטוש. מאחר ולכל מרחק מהעדשה יש לקבוע פוקוס מדוייק, כל מה שאינו באותו המרחק יופיע לנו לא בפוקוס אלא במעגל טשטוש. ראו איור להמחשה:
4. כיצד עומק השדה נגרם –
אחרי שהבנו מה זה מעגל הטשטוש, עכשיו יותר קל לנו להבין מה זה עומק השדה. עומק השדה זהו המרחב לפני ואחרי הנושא בו התמונה עדיין חדה. שני הגורמים המשפיעים על עומק השדה זה המרחק היחסי מהעדשה ומיפתח העדשה.
א. מיפתח העדשה – ככל שהעדשה פתוחה יותר (F קטן) כך עומק השדה יהיה רדוד יותר וככל שהעדשה סגורה יותר (F גדול) כך עומק השדה יהיה גדול יותר. הסיבה לכך היא הזווית בה קרני האור נשברות בתוך העוצמית עקב מיפתח הצמצם. ראה איור להמחשה:
עדשה במיפתח צמצם גדול (F קטן)
עדשה במיפתח צמצם קטן (F גדול)
ב. מרחק מהעדשה – ככל שעצם קרוב יותר לעדשה באופן יחסי כך עומק השדה יהיה קטן יותר וככל שהוא יהיה רחוק מהעדשה הוא יהיה גדול יותר, זהו ככלל, ראה הסבר בהמשך. לכן בצילומי מקרו עומק השדה הוא ממש קטן ולפעמים אפילו בעובי מילימטרים בודדים ובצילומי נוף עומק השדה הוא אינסופי. ראו איור להמחשה:
מרחק קרוב יותר
5. מרחק היפר-פוקלי – Hyperfocal distance –
המרחק מהעדשה בה אינסוף נופל בתוך הפוקוס במיפתח צמצם נתון. כלומר צילום במיפתח צמצם במרחק נתון שבו עומק השדה הוא כל כך גדול שגם הפוקוס על אינסוף נמצא בו. נשתמש בטכניקה זו בעיקר לצילומי נוף ובאמצעות סגירת מיפתח הצמצם נוכל, מן הסתם, לקרב את המרחק הזה אלינו. לדוגמה בF/2 נוכל לצלם בעומק שדה עד האינסוף ממרחק של 5 מטר, ובמפתח צמצם של F/8 נוכל כבר לצלם מ1.5 מטר עד אינסוף (הנתונים מתייחסים למצלמות דיגיטליות קומפקטיות).
6. מצלמות דיגיטליות –
בוודאי שמעתם הרבה צלמים בפורום מתלוננים שאם היתה להם SLR הם היו מגיעים לעומקי שדה הרבה יותר מרשימים. למה במצלמה דיגיטלית קומפקטית לא ניתן להגיע לעומק שדה כמו במצלמה מקצועית? התשובה לכך נעוצה בגודל החיישן. אם מצלמת פילם היא בפורמט 35 מ"מ והדיגיטליות המקצועיות מתקרבות אליהן ולעיתים אפילו משתוות אליהן, במצלמה דיגיטלית קומפקטית גודל החיישן הוא בערך בגודל של הציפורן של הזרת שלכם. לכן המצלמות הדיגיטליות הקומפקטיות משתמשות באורכי מוקד קצרים יותר כדי להגיע לאותו אורך מוקד מקביל בפורמט 35 מ"מ ולכן הן יכולות להגיע לעומקי שדה פחות מרשימים ולכן גם מפתחי העדשה שונים ומסתפקים בF/8 עפ"י רב בעוד שבSLR צריכים גם F/22 כדי להגיע לעומק שדה באותו גודל.
7. השפעת אורך המוקד על עומק השדה -
נהוג לחשוב שככל שאורך המוקד גדול יותר, כך עומק השדה באותו צמצם יהיה רדוד יותר. בעיקרון ככה זה נראה, אך אתר המובא לעיל טוען אחרת ורציתי להביא את ההסבר שלו לתשומת לבכם: האם ככל שאורך המוקד גדל עומק השדה קטן? בעיקרון לא. עומק השדה יקטן במידה והעצם שלך יגדל ואז בעצם עומק השדה יהיה רדוד יותר כי "המרחק" או הגודל היחסי של העצם בפריים יגדל. אם תשמור על העצם באותו גודל יחסי בפריים בעדשת 35 מ"מ ובעדשת 200 מ"מ תראה שעומק השדה ישאר אותו דבר. ההוכחה לעניין פורסמה באתר http://www.luminous-landscape.com/tutorials/dof2.shtml .
כדי לחסוך בלבול מיותר - עומק השדה נראה רדוד יותר בגלל שהעצמים ברקע נראים גדולים כתוצאה משינוי בפרספקטיבה ולכן עומק השדה נראה לנו יותר רדוד בעדשות עם אורך מוקד גדול ולכן עדשת 200 מ"מ F/2.8 תראה לנו עומק שדה רדוד יותר מאשר עדשה 18 מ"מ F/2.8 כאשר העצם, כאמור, באותו גודל יחסי בפריים.
התמונה הבאה צולמה עם ניקון D70 באורך מוקד 200מ"מ (מקביל ל-300מ"מ) בצמצם F/2.8 :
8. סיכום –
עומק השדה הוא כלי מאוד חשוב בצילום על מנת להגיע לתוצאות טובות. ניתן להשתמש בכלים שלמדנו כדי להשיג עומק שדה רדוד ולבודד את הפורטרט או הנושא שלנו מהרקע או שאנחנו יכולים ליצור תמונה בעלת עומק שדה מאוד עמוק ובכך ליצור רקע חד בנוסף לנושא כך שיתרום לו. לא נגעתי בהרבה נושאים הקשורים לעומק שדה כי אני לא רוצה להעמיס מידע מיותר.
אני מצרף קישור למחשבון עומק שדה - http://dfleming.ameranet.com/dofjs.html
אני מקווה שהמדריך עזר לכם להבין מהו עומק שדה, כיצד הוא נגרם וכיצד ניתן לשלוט עליו.
אם ישנן שאלות אני אשמח לענות,
תודה על ההקשבה, ואני מקווה שהכל היה ברור,
בברכה,
רועי גליץ
כל הזכויות על המדריך, התמונות והאיורים שמורות לרועי גליץ
_____________________________________
רועי גליץ.
Nikon D300, Nikon 16-85 VR, Nikon 500 F/4 VR, Nikon 10.5mm fisheye, Sigma 120-300 F/2.8, Sigma 10-20, Nikon 85 F/1.8, Zeiss 85 F/1.4, Tamron 180 F/3.5 macro, Nikon 50 F/1.8, Nikon SB800 X 2 and some other toys...
צילום, קורס צילום, מאמרים בצילום
|