15-06-2014, 08:10
|
|
|
חבר מתאריך: 28.09.04
הודעות: 5,708
|
|
המשך
כבר בסוף השבוע הראשון לטיסות – מסיבה (חנוכה). ספקטור מתכנן ומביים הכל, ניתן לראות את כתב ידו על הדף עם שירו של אלתרמן, לא משאיר מקום לספק מי ידקלם איזו שורה.
מסתבר שלא היינו היחידים שדיקלמו את השיר באותה שנה:
http://2nd-ops.com/noaml/?p=5632
באותן שנים (שנות השבעים) חיל האויר נהג לטוס שישה ימים בשבוע ובד"כ גם בשני לילות בכל שבוע (ובכל לילה שני מטסים). בטייסת, בד"כ אחד מימי השבוע הוקדש להדרכה.
בעת תדריך לטיסות לילה, בקטע שבו מדברים על בטיחות ואפשרות לוורטיגו, קמאי שירבט את הפרשנות שלו לגורם אפשרי להגיע למצב זה:
לתקופה מסויימת, באימוני קרבות אויר (גיחות קצרות מטבען עקב טיסה ללא מיכלי דלק נתיקים ושימוש במבערי המטוס), כדי להספיק יותר גיחות במהלך היום, ספקטור הנהיג אי הוצאת מצנח בנחיתה בשתיים מתוך שלוש הגיחות. אחרי פינוי המסלול מסיעים לעמדת המראה, מבצעים תדלוק מהיר ממתדלק (ללא כיבוי מנועים) ויציאה לגיחה נוספת. במהלך התדלוק היה הצוות בכל מטוס מתחקר ורושם את הדברים שקרו בטיסה בכדי שבתחקיר (של שתי הטיסות הצמודות) ניתן יהיה להיזכר בכל המהלכים שקרו גם בטיסה המוקדמת. וכך הספקנו 5 גיחות אימון של קרבות אויר במקום שלוש. בקיצור – טסנו המון ! והדבר בא לידי ביטוי ברמה שהלכה ועלתה. מי שנשא בעיקר המאמץ היו צוותי הקרקע המסורים שטרחו באופן יוצא דופן, יום ולילה, כדי שניתן יהיה לבצע את הטיסות הרבות. זה הרגע להודות להם פעם נוספת על כך.
דבר ייחודי נוסף שספקטור הנהיג לשיפור עבודת הצוות, תוך ניצול השכנות הקרובה לביה"ס לטיסה, היה אימוני נווטים בהטסת פוגות. האימונים נועדו להביא את הנווטים לשיפור ביכולת ההטסה והיה מיועד בעיקר למקרים של צורך דחוף בהתערבות הנווט בהטסה. דוגמאות: לקיחת הגאים במשיכה לתקיפת חטף במקרה שהטייס לא מזהה את המטרה ולא נותרו שניות נוספות להסביר לו. אי תימרון לכיוון הטסת הכוונת אל המטרה עלול להביא לביטול המשימה או לסיכון המטוס. תוך כדי ההטסה של הנווט ניתן להמשיך ולהסביר וממילא כשהאף בכיוון הנכון הזיהוי קל יותר וההטסה מועברת אל הטייס. דוגמא נוספת, בקרבות אויר. כאשר נוצר צורך דחוף לשבירה מיריב או להתארגנות והשגת יתרון על יריב, כאשר ההנחיה הראשונית אינה מביאה לפעולה הנדרשת מהטייס וכל שהות נוספת עלולה להביא למופלות או לאיבוד ייתרון פוטנציאלי עד כדי הפלה, זה הזמן שבו הנווט נדרש להתערב בהגאים. כמו כן התאמנו הנווטים בהטסת כוונת באויר/אויר כדי להכיר את הקשיים שאיתם מתמודד הטייס ולעבוד נכון בצוות ברגע כזה.
בהזדמנות זו אזכיר שגם היה "אימוץ הדדי" עם אוגדת שריון (כנראה 252) כדי להבין איך נראית מלחמה מהצד הקרקעי. אנחנו אירחנו בטייסת את נציגיהם והאוגדה הזמינה אותנו לצפות בתרגיל בצאלים. בסיומו של התרגיל התאפשר לנו לנהוג את הטנקים בחזרה לנקודות הכינוס (חוויה אדירה וכך גם כמויות האבק שחטפנו...). ספקטור גם הטיס את תא"ל דוביק תמרי, כנראה במסגרת ה"אימוץ" המדובר.
בין הטיסות, וגם בזמן שנותר מסיומן ועד לתחקיר היומי (ובעיקר – לאחריו), לכל אחד בטייסת מוגדר תפקיד (או תפקידים) שאותם הוא מבצע.
בתמונות הבאות: גילוץ, הקמב"ץ, עובר על הפקודות המבצעיות המגיעות לטייסת (ומגיב לצלם בפוזה משעשעת) ומנוף, קצין הניווט, בעבודה על התכנונים לאותם מבצעים:
כאמור, עדיין משפצים את הבניין וכולנו נרתמים לעזור:
ספקטור מצייר עם גיר על רצפת החדר המיועד להיות חדר המבצעים את צורת השולחן המיוחד שיתאים לתפעול הטייסת, עם המכשירים שישוקעו בתוכו ועם העמדות לממלאי התפקידים ומביא את אנשי יחידת הבינוי של הבסיס, שרטטים ונגרים, כדי שיבצעו את רעיונותיו. מסתבר שבהמשך שאר טייסות החייל העתיקו את מבנה השולחן שכל כך התאים לייעודו. כמו כן, בעזרת קציני הגף הטכני, מתבצע תכנון החדר הצמוד, חדר ההטסה המאוייש ע"י נציגי הגף הטכני, האמור לאפשר עבודה אחודה עם חדר המבצעים בהפעלת הטייסת. לוחות מצב, אשנב העברת לוחיות מטוסים (כל לוחית מייצגת מטוס עם רישומי הדלק והחימוש. ניתנת להצמדה בעזרת מגנטים על לוח הפעלת הטייסת בשני החדרים. כאשר המטוס על הקרקע הלוחית בחדר ההטסה עד להשלמת הכנת המטוס. מרגע שהוא מוכן – היא מועברת לחדר המבצעים ומונחת על הלוח בהתאם למשימה, למבנה ולצוות המיועד לטוס על המטוס). גם מערכת ניהול זו התפשטה לשאר טייסות החייל (כיום הדבר מתבצע בעזרת מערכות ממוחשבות שאז טרם הומצאו).
תמונות של חדר המבצעים וחדר ההטסה, כפי שצולמו במלחמת יוה"כ והועלו ל"אשכול" של תיאור הטייסת באותה מלחמה
(http://www.fresh.co.il/vBulletin/sh...055#post4438309 )
ראו, לדוגמא, כיצד מרכזת הטלפונים הענקית, התלויה על הקיר בחדר ההטסה, בתמונה השמאלית תחתונה, שקועה לחלוטין בשולחן חדר המבצעים (בתמונה הימנית התחתונה).
גם חדר התדריכים שינה צורתו. בשלב ראשון נבנתה מערכת של לוחות עבור התדריכים ומתחתיה – ארוניות ומגירות לכל הדברים הנדרשים (מפות, ספרים עזרי הדרכה וכד'). סוף סוף היה ניתן להכין תדריכים ותחקירים כראוי.
ובהמשך כל מערכת הישיבה הוחלפה למערכת קבועה של שורות שולחנות וכיסאות מתאימים, כפי שניתן לראות בתמונה ממלחמת יוה"כ:
בחדר ציוד הטיסה הוחלפו ארונות פחי המתכת לארונות עץ ראויים ולשורות קולבים שאיפשרו תליית הציוד כראוי (תמונה מהמלחמה):
כל השיפורים הנ"ל נפרסו על פני חודשים לא מעטים.
החלה מסורת של השתתפות עם הגף הטכני בשטיפת המטוסים לקראת סופי השבוע:
בכל טייסת קיים "ספר השמצות" שבו אפשר לכתוב דברים משעשעים שקרו (וגם כאלה שלא בדיוק קרו כפי שנכתבו, ומכאן המונח "השמצות") בלי שאף אחד ייעלב.
ליקטתי כמה מהם לאלבום הטייסת וריכזתי לכאן מהחודשים הראשונים ("דרוג" = דגל הנגרר ע"י מטוס ועליו מבצעים מטוסי הטייסת אימון בירי חי של התותח. האימון מתבצע מעל הים ובסופו הדגל מושלך ליד הטייסת ומתבצעת ספירת הכדורים שפגעו בו. כל מטוס מקבל כדורים הצבועים בצבע אחר ולכן ניתן לדעת מי פגע וכמה):
|