ראיון עם מנכ"ל מספנות "סוומאש" ושל משרד הפיתוח "רובין" אנדריי דייצ'קוב
כל חוזי הרכש הביטחוני לשנת 2011 נחתמו סוף-סוף לאחר ויכוחים והתמקחויות ממשוכים. שארית המסמכים נחתמו ב-9 בנובמבר, והם עסקו בבניית צוללות גרעיניות במספנות סוורודווינסק "סוומאש". על הפרטים של חתימת החוזים הללו וגם על הפרספקטיבת חתימת החוזים בעתיד במסגרת רכש ביטחוני לשנת 2012 סיפר לכתב המיוחד של RIAN סרגיי סאפרונוב מנכ"ל "סוומאש" ומשרד הפיתוח "רובין" אנדריי דייצ'קוב.
- אנדריי ארקדייביץ', האפוס של חתימת החוזה לרכש ביטחוני בשנת 2011 הסתיים. אילו מסמכים נחתמו?
- עם ה"סוומאש" נחתם חוזה לבניית צוללת גרעינית משודרגת Yasen-M. זאת הצוללת הראשית בסדרה, אשר נמצאת בשלבי בנייה. לאחר משא ומתן ממושך עם משרד ההגנה, קבענו את העלות שלה, שמתאימה באופן שווה למשרד ההגנה ולמיזם.
(...)
עם "סוומאש" נחתם החוזה ל-Yasen הראשי בסדרה... אילו עוד חוזים נחתמו? הרי סה"כ היו שבעה.
עם משרד הפיתוח "רובין" נחתם חוזה לפיתוח Borey משודרג - Borey-A.
התאגיד בונה הספינות המאוחד (USC) חתם על החוזה לבניית סדרת צוללות הגרעיניות Yasen-M. החוזה ינוהל על USC, "סוומאש" ישמש בתור קבלן משנה. מדובר על סדרה של 5 צוללות.
(...)
- מתי אפשר לצפות לחתימת החוזה לבניה סדרתית של צוללות פרויקט 955 Borey?
החוזים האלה אמורים להיחתם בשנת 2012. נכון להיום מתנהלת הכנת חישובי העלות והגשת המסמכים למשרד ההגנה. הכנה תרום-חוזית מתנהלת מתחילת הספטמבר. אנחנו מצפים לחתום על החוזה לוקבל מימון לתחילת בניית סדרת הצוללות ברבעון הראשון של השנה הבאה.
- השנה לא יונחו ספינות חדשות?
- השנה לא יונחו ספינות חדשות. בשנה הבאה תונח הצוללת הראשית בסדרה של פרויקט Borey-A, כלומר ה-Borey המשופר. זאת תהיה הצוללת הרביעית של הפרויקט. עדיין אין לה שם. "Svyatitel Nikolay" זהו עדיין השם הלא רשמי של הצוללת.
- זאת תהיה סדרה של 4 צוללות?
- על מספר הצוללות בסדרה יהיה אפשר לדבר בבטחה רק לאחר חתימת החוזה.
למעשה בניית הצוללת Borey הרביעית, הראשית בסדרת Borey-A, כבר החלה.
הרי הנחת הספינה [צוללת] במספנה מתחילה מ-5-10% של המוכנות הטכנית. על המספנה כבר יש לנו עד 80% מהגוף הלחץ של הצוללת, ועד סוף השנה יהיו כל 100%. בתחילת השנה הבאה יתקיים טקס רשמי של הנחת הצוללת. העבודות מתנהלות.
יותר מכך, אנחנו כבר מתחילים בעבודות הכנה לגופי הלחץ החמישי והשישי. בלי לחכות לחתימת החוזה. כלומר מתנהלת הכנת הייצור. הפרויקט הטכני של הצוללת פרויקט Borey-A אושר עוד בשנת 2010. ויש לנו סרטוטי גוף הצוללת בהיקף די גדול.
ברכש ביטחוני לשנת 2011 אין תקציב להנחת הגוף של הצוללת החמישית והשישית. בתוכנית החימוש הממלכתית עד לשנת 2020 מתוכננת תחילת הבניה בשנת 2012.
(...)
- מהו המצב עם החוזה לשידרוג סיירת הטילים הגרעינית "אדמירל נחימוב" (פרויקט 1164 Orlan)?
משרד ההגנה רצה לחתום על שני חוזים - גם חעבודות מו"פ וגם לעבודות תיקון ושידרוג בו זמנית. במהלך השיחות הגענו למסכנה שאין טעם להמשיך בעבודות השידרוג במיזם כל עוד לא נבחרה גרסאת השידרוג הסופית. לכן עבודות התיקון והשידרוג הופסקו.
נחתם החוזה עם PKB "סוורנויה" לפיתוח הפרויקט הטכני המצומצם. PKB אמור להחליט באיה דרך תתנהל שידרוג הספינה.
- ובכל זאת על מה יושם הדגש במהלך השידרוג העתידי של הספינה?
- זה יהיה גידול מאוד משמעותי בחימוש, בפרט במערכת הטילים. היום הספינה חמושה בטילי "גרניט", אבל "גרניט" כבר לא מיוצר. גם בעוצמה וגם בטווח טילי "גרניט" כבר לא מספיקים. לכן תותקן שם חימוש טילים חדש חזק יותר.
הנעת הספינה לא תשתנה. כפי שקיימת מערכת הנעה גרעינית, היא גם תשאר כזאת. השאלה היא לגבי החימוש.
עד סוף אפריל עבודות המו"פ אמורות להיות מושלמות. לאחר מכן יתחילו עבודות תיקון ושידרוג. בשנת 2012 ב"סוומאש" לא יתנהלו עבודות בפרויקט הזה.
אולם משרד ההגנה הסכים לממן את אחזקת הספינה במזח של המפעל.
אני מדגיש, שמדובר אך ורק על "נחימוב". "אושקוב" (ספינה של אותו הפרויקט "אדמירל אושקוב") נמצאת במפעל תיקונים בסוורודווינסק Zvezdochka, אבל, למיטב זכרוני, הוא יצא ממערך הפעיל של הצי.
- מתי יתחילו התיקונים של הנומ"ט היחידה בשירות "אדמירת הצי קוזנצוב"?
תיקוני "קוזנצוב" יש לבצע ב"סוומאש". אולם בינתיים, בחוזים לשנת 2012, לא ראיתי את "קוזנצוב" במסמכי עבודות התיקון.
- האם "סוומאש" באופן עקרוני מסוגל לבנות נושאות מטוסים מאפס?
- כן. "סוומאש" מוכן לבנית הספינות מהטיפוס הזה.
- באיזה מצב נמצאות עכשיו עבודות התיקון והשידרוג של נומ"ט "אדמירל גורשקוב" בשביל חיל הים ההודי?
- אחוז המוכנות הטכנית של הספינה מתקרב ל-90%, בשנת 2012 היא תועבר ללקוח.
- מה גורלן של הצוללות הגדולות ביותר בעולם 941 מטיפוס "אקולה" ("טייפון" לפי ציון נאט"ו)?
- שתי הצוללות הנותרות של הפרויקט "ארכאנגלסק" ו"סוורסטאל" נמצאות בשטח הנמל סוורודווינסק. עדיין אין החלטה בנוגע לעתידן.
אנחנו יחד עם מפקד חיל הים הרוסי וולדימיר וויסוצקי דיברנו על גורלו של "דמיטריי דונסקוי", אשר שודרג לטובת השיגורים הניסיוניים של הטיל "בולאווה".
נכון להיום הצוללת השלימה את עבודתה בתור מתקן ניסוים בשביל "בולאווה".
סיכמנו עם משרד ההגנה שהספינה תתבסס בבסיס חיל הים בבלומור במטרה לסייע בביצועי ניסוים של הצוללות החדשות. קיימת שורת המשימות אשר נדרשות לביצוע בעת הניסוים - עבודה של "צוללת בצוללת". העבודות האלה יוטלו על "דמיטריי דונסקוי". אלו הן בדיקות המערכת ההידרו-אקוסטית, בדיקות מערכות הנשק - במצב הזה נדרשת צוללת שניה לניסוים. קודם לכן למטרות האלה, בדרך כלל, באה צוללת מהצי הצפוני, מה שהסיח אותה מהפעילות המבצעית.
- האם ישנן תוכניות לשדרג את הצוללות מטיפוס Bars של פרויקט 971?
- בשנה שעברה משרד הפיתוח "מלאחיט" השלים את הפרויקט הטכני והוא אושר. מדובר על תיקונים ושידרוג. יש תקציב לעבודות האלה, הן יבוצעו ב-Zvezdochka.
- מתי תועבר לצי ה-Yasen הראשונה, כלומר הצוללת הרב-משימתית "סוורודווינסק"?
- מסירת "סוורודווינסק" ללקוח, כלומר למשרד ההגנה, מועברת לשנה הבאה. משתי סיבות.
הסיבה הראשונה היא איכות הרכיבים אשר קיבלנו מהספקים שלנו. אלו לא מערכות שליטה קרביות - איתן הכל בסדר. השנה ביצענו ניסוי שיגור ראשונים של הטיל החדש "קליבר". כלומר החלנו בעבודות על מערכת הטילים. אלו רכיבים אחרים.
והסיבה השניה קשורה בכך שעל הצוללת הזאת מערכות הטילים מותקנות ללא השלמת ניסוים ממלכתיים. אותו המצב כמו עם "בולאווה".
עד עכשיו הצוללת יצאה פעמיים לים. בדקנו את בטיחות השיט - אחד, ומוכנות מערכות טילים לביצוע השיגורים - שתים. ועד סוף השנה נעסוק במערכת הטילים.
למעשה מתקיימים ניסוי מערכת הטילים ולא ניסוי הצוללת.
לאחר השלמת הניסוים האלה וקבלת הצוללת ע"י הועדה הממלכתית, היא תועבר לחיל הים. כל זה מצריך 180 יממות ים, כלומר 6 חודשים בים. סוף 2012 - קבלת הצוללת לשירות. כלומר כמעט כל השנה הצוללת תהיה בים ותכשיר את מערכות הטילים, מיכשור רדיו-אלקטרוני ומערכות הצוללת. הצוללת עצמה, בתור פלטפורמת חימוש, הראתה תוצאות טובות.
- מה מציע "סוומאש" לייצוא מבחינת הספינות הלוחמות?
- רוב הסיכוים שבאמצע שנת 2012 תתקיים המכרז ההודי לצוללות דיזל, אשר בו, אני מקווה, אנחנו נזכה.
אנחנו מציעים צוללת מאוזנת, בעלת יכולות קרביות גדולות, אני מדבר על Amur-1650.
הצוללת חמושה במערכת טילים "קלאב". המערכת הזאת עושה שימוש בטיל רוסי-הודי שפותח במשותף "ברהמוס". אנחנו מציעים לחמש את Amur-1650, שאיתו אנחנו נכנסים למכרז, במשגרים כאלה. עשינו בדיקה - הטילים נכנסים במצב אנכי לתוך הצוללת.
אולם הלקוח החליט שהוא חייב מערכת אנאירובית. זאת אופנה עולמית. אני לא מוציא מכלל את האפשרות שבעוד כמה שנים כולם ישכחו על זה, אבל עכשיו בשוק העולמי יש ביקוש דווקה לצוללות עם מערכות כאלה.
- האם מתנהלים ברוסיה פיתוחים כאלה?
"רובין" מנהל עבודת גדולה לפיתוח מערכת אנאירובית. אנחנו למעשה משלימים את ניסויי המעבדה. הוכחנו את היכולת הטכנית לקבל מימן בתוך הצוללת. אחר כך בא מחולל חשמל אלקטרו-כימי. התצורה הזאת מאפשרת לא לאחסן מימן על הצוללת, כמו אצל הגרמנים, אלא לייצר אותו שם.
המערכת גם מאפשרת להשתמש בסולר תקני, לא מצריכה עבודות תחזוקה מסורבלות על החוף. יחד עם זאת, המערכת לא כוללת חלקים נעים, כלומר מבחינה אקוסטית יש לנו יתרון גדול.
בדצמבר השנה מתוכנן להציג את הפרויקט למשלחת ההודית.
- האם במשרד ההגנה מממנים את העבודות הפיתוח של מערכת אנאירובית?
נכון להיום חיל הים לא הזמין עבודות מו"פ בתחום מערכת אנאירובית - משרד ההגנה בכלל לא מזמין עבודות מו"פ בזמן האחרון. הוא מזמין רק מוצרים גמורים. הפיתוח הזה מתנהל ע"י "רובין" בלבד.
ייתכן שבעתיד זאת תהיה תוכנית יעודית פדרלית. מכיוון שבהמשך "רובין" אמור לבנות אב-טיפוס - וזה כבר מאוד יקר, את העבודות האלה יש לבצע בשותפות עם עוד מישהו. מדובר בהרבה מאוד כסף.
-
בשוק האמל"ח העולמי קיים ביקוש לנשק אשר נמצא בשירות הצבא של הייצואן. Amur-1650 זאת גרסאת ייצוא של פרויקט הצוללת 677 Lada, אשר עדיין לא נמצאת בשירות חיל הים הרוסי...
- Lada, כלומר הצוללת "סנקט-פטרבורג" נמצאת בשירות ניסיוני של החיל. בינתיים היא מבצעת משימות בים הבלטי. לצורך השלמת ניסוי המערכת ההידרו-אקוסטית היא צריכה להגיע לימות הצפון לעומקים גדולים. השנה, לצערי, לא התאפשר לקיים הפלגה כזאת. אנחנו נתכנן יחד עם משרד ההגנה הרוסי הפלגה לצפון בשנה הבאה.
"רובין" ביצע את עבודות שיפור הפרויקט הטכני על-פי הנחיית משרד ההגנה על בסיס פרויקט Lada תוך התחשבות הניסיון הפעלה שנצבר בניסוי "סנקט-פטרבורג".
- זאת היא הסיבה שחיל הים בינתיים מזמין את הצוללות שהוכיחו את עצמן עם השנים מטיפוס "וורשאוויאנקה", כלומר פרויקט 636?
כאן הסיבה העיקרית היא זמן וכסף. את הצוללות האלה אפשר לבנות מהר וזול. אולם יש להתחשב בכך שזהו לא אותו הפרויקט 636 שהולך לייצוא. זאת צוללת משודרגת.
http://ria.ru/interview/20111202/503747393.html