לצערי אני לא יכול לסייע בפיענוח הכתוב.
אבל יש לי שאלה לגבי שרידי רכבת העמק בקטע שמהווה, מאז 1967, את גבול ישראל-ירדן (בין חמת גדר במערב, למפגש הירמוק עם הראקאד במזרח (משלוש הגבולות ישראל-סוריה-ירדן).
האם יצא לך לראות שרידים של מסילת הברזל באזור הזה. אני מתעניין בעיקר בגשרים ובמנהרות.
מהאזורים הנגישים לאזרחים אני זוכר כמובן את גשר הירמוק שפוצץ בלילה שבין ה 16 ל 17 ביוני 1946 בפעולת ליל הגשרים של ההגנה (ולא שוקם מאז, גם לא ע"י הבריטים בשנה האחרונה של המנדט). גשר זה מכונה "גשר הירמוך ה 2" אם סופרים את הגשרים והמנהרות ממערב למזרח החל מהכניסה של תוואי המסילה לאפיק הירמוך. הוא נמצא במבואות המערביים של אתר חמת גדר של היום וחלקו המרכזי, מברזל, הרוס (קרס מהפיצוץ אל תוך אפיק הירמוך).
בסה"כ על המסילה באפיק הירמוך היו 14 גשרים (רובם גשרי מתכת עם עמודי אבן, בחלקם בנויים על קשתות אבן) ו 7 מנהרות.
על גבי הגשרים האלו המסילה למעשה "מזגזת" בין הגדה הדרומית של הירמוך (כיום בשטח ירדן) לגדה הצפונית (כיום ישראל עד אפיק הראקאד וממזרח לשם בסוריה). מיד ממזרח לאתר חמת גדר יש גשר מתכת נוסף ש"מחזיר" את תוואי המסילה לגדה הדרומית (הצד הירדני) שם היא עוברת בתוך הכפר הירדני בטנה. במפה ישראלית מ 1974 בקנ"מ 1:100000 הגשר הזה מצויין כ"גשר בטנה (ברזל)".
כ3 ק"מ ממזרח לשם חוזרת המסילה לצד הצפוני של הירמוך, מעל גשר הירמוך ה 3. כמה מאות מטרים ממזרח לשם נמצאת מנהרת הירמוך הראשונה (מתוך 7) באורך של 256 מטרים. ממה שאני יכול לראות בגוגל ארץ, תוואי המסילה גם בקטעים שבהם היא עוברת מצפון לירמוק, כנראה אינו נגיש בכלל (גם לא למילואימניקים של צה"ל) כי הוא נמצא מחוץ (ז"א מדרום ומבחינה טופגרפית מתחת) לתוואי דרך הפטרולים בגבול (בחלקה הדרך הזאת מסומנת ככביש 7599 לפי גוגל ארץ).
המידע שמופיע פה מבוסס על הספר:
Hedjaz Railway by R. Tourret; Tourret Publishing 1989 ISBN 0-905878-05-1
על מפה בשם: "ישראל, ירדן, סוריה גליון 7156 – טבריה" בקנ"מ 1:100000 של אגף המדידות (עדכון פרטים חלקי אפריל 1978).
ועל GOOGLE EARTH
לתמונות ומידע נוסף לגבי קטע המסילה ממזרח לשם לאורך גבול סוריה ירדן (ממזרח לראקאד) ראה את הקישור הבא:
נראה שהסורים דווקא שימרו די יפה את תוואי המסילה בשטחם (אפילו שמאז 1967 הוא לא מוביל לשום מקום) והם אפילו מפעילים עליו רכבות קיטור היסטוריות לפעמים.
אשמח על כל מידע שאתה יכול להוסיף (במגבלות הצנזורה הצבאית כמובן) בעיקר על נגישות לתוואי המסילה באזור.