ידידותי למשתבש -- כתבה ממעריב
ידידותי למשתבש
האלוף עמוס ידלין, תא"ל אמיר אשל ותא"ל יוחנן לוקר, מחזיקים בעמדות חשובות בצה"ל למרות מעורבותם בטעויות מבצעיות. האם מגיע להם בכלל להיות בטופ?
עמרי אסנהיים [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://news.fresh.co.il/icons/maariv.gif] 13/1/2006 13:04
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] זה התחיל כצהרי מילואים שגרתיים, בניחוח "גבעת חלפון," באחד מימי דצמבר .'99 חמשת המילואימניקים, צוות הנ"מ ששהה בשטח במסגרת אימון סוללה יבש, סיימו לפרוס את עמדת המארבים שלהם בציר "פעמונית," המפריד בין שטח האימונים של בית הספר לתותחנים לזה של בית הספר לנ"מ מדרום לקיבוץ משאבי שדה שבנגב. עכשיו, חשבו לעצמם המילואימניקים, ירפדו את כרסם בארוחה מפנקת. אבל תוכניתם שובשה באופן דרמטי ובלתי צפוי.
הראשון שהבחין במשהו מוזר היה ליאור כהן. "בגלל שהתעצלנו לא הגענו עד לעמדה שהיינו אמורים לפרוס בה," משחזר כהן. "זזנו ממנה איזה 400-300 מטר. פתאום, אחרי העצירה, שמעתי שריקה.
אני גר בגבול הצפון, אז שריקות של קטיושות וטילים לא זרות לי. אמרתי לקצין שהיה איתי: 'שמע, יורים עלינו. פגז של תותח או טיל של מסוק.' כולם מסביב צחקו שאני מדמיין. עשר שניות עוברות ובמקום שבו היינו אמורים לפרוס היה פיצוץ חבל על הזמן. ראינו פטריית אש גדולה והרגשנו את ההדף. מיד עזבנו הכל. זרקנו את כל הדברים לנגמ"ש וברחנו משם כמו מטורפים.
אני זוכר שאת הנשק שלי השארתי על הרצפה. רק אחר כך חזרנו לאסוף את הציוד. המילואים ההם השאירו אותי בטראומה. עד היום אנחנו חוששים לפני פריסה בנקודה בשטח."
סרן שלום יאיר, מפקד הכוח בשטח: "אם זה היה פוגע בנו היינו מתרסקים לעזאזל. הייתי צריך להרגיע את החיילים שנכנסו ללחץ. בהתחלה חשבנו שזה תותחנים, כי יום לפני היה שם מטווח שלהם. הודעתי בקשר מה ראיתי ולפני שהספקנו לסיים את הקיפול התקרב מסוק אפאצ'י. הוא ריחף מעלינו, הסתכל שהכל בסדר וטס משם. מאוחר יותר שמעתי שאותו טייס שירה עלינו היה מפקד בסיס חיל האוויר במצפה רמון."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
"הולי מולי"
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] שמו של תא"ל אמיר אשל, אחד מצמד הטייסים שירה את הטיל סמוך לכוח הנ"מ, מעולם לא פורסם בהקשר התקלה המבצעית החמורה. ביוזמת כוח המילואים המבוהל מהנ"מ נכתבו בזמנו מספר שורות על האירוע ב"מעריב," ללא ציון שמם של המעורבים. יתר כלי התקשורת התעלמו. חיל האוויר הודיע שיפתח בחקירה. בינתיים אשל התקדם. אחרי שסיים את תפקידו בבסיס רמון הוא שודרג לפיקוד על בסיס תל נוף. אחר כך מונה לראש להק אוויר (רל"א,( מספר 3 בחיל, והיום הוא משמש כראש מטה חיל האוויר, סגנו הראשון של מפקד החיל.
אשל הוא מטובי טייסי חיל האוויר היום, אולי המוכשר שבהם. הוא זכה לחשיפה תקשורתית באוגוסט ,2003 כשהוביל מטס מרגש של שלושה מטוסי קרב מעל מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו (וכיכב בסרטו הדוקומנטרי של חיים הכט על האירוע.( בחיל האוויר מכנים אותו "נפוליאון" בגלל קומתו הנמוכה והריכוזיות בפיקוד שאותה הוא מפגין. הוא נחשב לאחד שיודע להניע מהלכים, עוצמתי, כריזמטי, יהיר, חותך מהר, ומעל הכל מקצוען. דווקא בגלל זה, כל כך בלתי מתקבל על הדעת מה שאירע לו ב16- בדצמבר .'99
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/archive/gallery/298/600.jpg]
מטוס קרב של חיל האוויר לאחר תאונה צילום: ליאור דיין, ביטאון חיל האוויר
זו היתה גיחה פשוטה. העברה של מסוק אפאצ'י מבסיס רמון לכוננות בגבול הצפון. אשל, טייס מטוסי קרב בהכשרתו, ביצע את ההעברה עם טייס נוסף, בגלל הדרישה ממנו כמפקד בסיס להיות כשיר להטסתם של כל כלי הטיס תחת פיקודו. אחת התרגולות במסוק לא חמוש לאחר ההמראה היא ביצוע "צרור צילום," פעולה שבמסגרתה לוחצים הטייסים על כפתורי שיגור התחמושת לשטח ריק, לרוב מעל הים, כדי לוודא שהמסוק אכן "קר." באופן ברור כשהמסוק חמוש התרגולת אסורה. משום מה העובדה הקריטית כי המסוק "חם" לא התגלתה לצוות המטיס בבדיקה לפני הטיסה. הטיל שוגר. בקשר נשמע אשל צועק "הולי מולי"! מיד אחר כך.
"הידיעה אם המסוק חמוש או לא היא דבר אלמנטרי, ופה בדיוק היתה השגיאה שלהם," מסביר מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף במיל' אביהו בן-נון, "איך הם עלו על מסוק בלי שהם ידעו בוודאות מה יש עליו? זו שגיאה של הטייסת ממנה יצאו, של הצוות הטכני שחימש אותם, אבל זה לא תירוץ. הטייסים חייבים לבדוק את המטוס לפני העלייה כאילו אף אחד לא בדק אותו קודם, וכנראה שהם לא בדקו אותו טוב מספיק."
טייס קרב שצפה בסרט הבטיחות שהופק בעקבות האירוע טוען כי מדובר ב"פדיחה רצינית," שבעקבותיה שונו הנהלים. למשל, הופרדו הצבעים של טילי אמת לעומת אלה של טילי האימונים.
השאלות שנותרו פתוחות הן כיצד לא עלתה העובדה שהמטוס חמוש בתדריך לפני הטיסה? כיצד לא התגלה סוג החימוש בבדיקה המדוקדקת שאמורים הטייסים לעשות? מדוע במהלך ניסוי החימוש לא נבחר שטח אימונים סטרילי יותר, ולא כזה שנשק לכוח המילואים של הנ"מ?
תגובת דובר צה"ל למקרה: "לאחר ההמראה מהבסיס נערך הצוות לביצוע נוהל בדיקת חימוש במסוק. בדיעבד התברר כי המסוק היה חמוש בטיל מבצעי, עובדה שלא היתה ידועה לצוות ולא התגלתה בביצוע בדיקת המסוק טרום טיסה. הבדיקה נעשתה בשטח אש, לאחר וידוא שנקודת המכוון ריקה מאדם ומרכוש. בעת הבדיקה שוגר טיל מהמסוק, שפגע באזור שטח האש המוגדר."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] "לא זוכר את השיקולים"
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] בעקבות האירוע מינה מפקד חיל האוויר דאז, האלוף איתן בן-אליהו, ועדת חקירה חילית. כעונש הסתפק בן-אליהו ברישום לחובה לטייסים. למרות חומרת האירוע, הוא התקשה השבוע להיזכר בו. "אל תשאל אותי פרטים על המקרה, אני עלול לטעות ולהטעות."
אתה זוכר שהתחבטת בעונש?
"לא. קשה לי להיזכר במקרה הזה."
אבל זה מקרה חמור. היית מפקד החיל.
"בסדר, אבל אני לא זוכר את כל השיקולים שהיו אז. כל מקרה לגופו של עניין, לפעמים אתה מקל. עובדה שהמקרה הזה לא פגע באמיר אשל. אם בכל דבר תעניש, תחסל את כל האנשים שלך. אם מישהו עשה משהו תוך עבירה מוסרית או תוך פגיעה בחוק צריך לפגוע בו, אבל אם זו שגיאה שאפשר לגלות לגביה הבנה, אני לא בטוח שלאורך זמן זה צריך לפגוע בקידום של מבצע העבירה."
טייס מסוקים טוען ש"אם זה היה קורה למישהו אחר שהוא לא אשל, זה לא היה נסגר כמו שזה נסגר." ראש להק אוויר דאז, תא"ל במיל' יוסף (ג'ינו) גונן: "עקרונית אין הבדל בטיפול. גם טייס צעיר לא צולבים, מקסימום יכולים לקרקע אותו לתקופה מסוימת. אז אולי מפקד בסיס לא יקרקעו. זה ההבדל."
מפקד בכיר בחיל האוויר השייך למערך הנ"מ מספר כי "אשל דיבר על האירוע בצורה פתוחה לחלוטין. באיזשהו שלב צחקתי ואמרתי לו: 'תראה, כדי לסגור יחידות בנ"מ לא צריך להשמיד אותן."'
לא עשו מזה סיפור בחיל.
"לא. אני לא זוכר שהיה מזה סיפור. בוא נאמר שאם אני מהקרקע הייתי יורה על כוח אחר שלידי, היו שומעים מזה."
אתה חושב שזה קשור לזהות המבצע?
"עזוב, אל תמשוך אותי במילה. אני רחוק מזה כבר."
כשפגשת את אשל הוא התנצל בפניך על המקרה?
"אמיר פעם התנצל בפני מישהו? זה לא אומר שהוא לא מבין את המשמעות. התנצל, לא התנצל, זה לא חשוב בכלל."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] דוקטרינה ייחודית
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] תא"ל אשל איננו היחיד שמעורבותו בתקלה חמורה של "אש ידידותית" לא מנעה את קידומו לצמרת פירמידת חיל האוויר. תחקיר "סופשבוע" מעלה כי שני בכירים ביותר נוספים מצמרת החיל נושאים גם הם בעברם השתתפות באירועים קשים. תא"ל יוחנן לוקר, היום ראש להק אוויר (רל"א,( הבא בתור אחרי תא"ל אשל בצמרת הפיקוד, היה הנווט בפנטום המוביל שהפציץ את כוחותינו בוואדי ביאנור בלבנון ב"מבצע שלום הגליל." אירוע שהסתיים במותם של 24 חיילים ובפציעתם של מאה, מקרה "ירי כוחותינו על כוחותינו" החמור ביותר בתולדות צה"ל. האלוף עמוס ידלין, שהתמנה בשבוע שעבר לראש אמ"ן לאחר ששימש בעבר כראש להק מודיעין וראש מטה חיל האוויר (לפני שהפסיד במירוץ לתפקיד מפקד החיל לאלוף אליעזר שקדי,( שיגר ברשלנות טיל חי אל מטוס אף15- מהטייסת שעליה פיקד במהלך תרגול קרב אוויר. באירוע, שנחשב נדיר בחומרתו, נפגע המטוס ורק בנס הצליח הטייס להנחית אותו.
מעטים אמנם הטייסים בחיל שעברם חף מטעויות, אך הקצינים אשל, לוקר וידלין היו מעורבים בתקלות קשות מהרגיל ויוצאות דופן במיוחד. ראוי כמובן להבדיל בין שלושת המקרים: אחד מהם נעשה תחת לחץ המלחמה, בעוד השניים האחרים התבצעו באימונים, דרגותיהם של הקצינים בזמן ביצוע התקלה היו שונות וגם תפקידם בכלי הטיס שונה מאירוע לאירוע. למרות זאת, גם ותיקי החיל לא זוכרים מקבץ צפוף כל כך של קצינים בכירים שלקח חלק באירועי ירי רשלניים כה חמורים.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/archive/gallery/317/130.jpg]
שיגר ברשלנות טיל חי. האלוף עמוס ידלין
קידומם של שלושת הקצינים לשפיץ הפירמידה הוא לאו דווקא פסול. הדעות האם אנשי צוות אוויר הטועים טעויות חמורות ככל שיהיו בעברם ראויים להמשיך לצמרת, חלוקות.
"אם תעניש אדם על כל טעות מקצועית שהוא עושה לא יהיו לך טייסים בחיל האוויר," אומר אלוף במיל' גיל רגב. "כל אחד יטוס עם עורך דין צמוד." "כולנו הולכים עם חומרי נפץ מחוברים אלינו," מחזק אותו מפקד החיל לשעבר אלוף במיל' הרצל בודינגר, וגונן (ג'ינו) מסכם: "האנשים הטובים ביותר הם אלה שלוקחים את הסיכונים הגדולים ביותר. אני לא אומר שהמערכת צריכה לחיות עם הרבה אנשים כאלה, אבל הם קיימים בכל מקום, ואם היא רוצה להגיע לקצה היא צריכה לדעת להפיק מהאנשים את המקסימום ולעצור אותם בזמן המתאים."
בניגוד לחילות השדה, הירוקים, אימץ לעצמו חיל האוויר דוקטרינה ייחודית, שלפיה התקלה המבצעית מתוחקרת בראש ובראשונה למציאת פתרונות למניעת הישנותה בעתיד, בניגוד לחיפוש מיידי של האשמים בגרימתה. מצד אחד מרוויח החיל הפקת לקחים מעולה, מהמתקדמות בעולם, אך מצד שני טוענים המבקרים כי הקלות שבה ממשיכים האשמים להתקדם עלולה לשדר מסר שלילי כלפי הדרגות הזוטרות. ללא קשר, מדיניות התחקור והענישה הפנימית שבוצעה בתנאים סטריליים של מערכת סגורה (בניגוד לחילות השדה, שם היו הדברים פתוחים יותר) עלולה לא לעמוד במבחן הפתיחות התקשורתית שמנהיג כיום הצבא.
"אם הבנאדם בסדר, גם תקלה קשה לא אמורה לפסול אותו מלהתקדם," טוען תא"ל במיל' רן פקר, טייס קרב לשעבר. בן-אליהו: "בטיס, הלוחמים והמפקדים הם גם המבצעים בעצמם. אני לא מכיר אלופי פיקוד בירוקים שיושבים בתוך הטנק ולוחצים על ההדק של התותחים. לעומת זאת המפקדים הטייסים מדי פעם מתיישבים ב'טנק,' מדי פעם 'לוחצים על ההדק.' צפוי שפה זה יכול לקרות במהלך הזמן ולכן צריך לבדוק כל מקרה לגופו של עניין."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] צה"ל מגבה את לוקר
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] לפני מספר חודשים פורסמה ידיעה קטנה בעמודים האחוריים של העיתון על מינויו של תא"ל יוחנן לוקר לתפקיד ראש להק אוויר. לוקר, שהחליף בתפקיד את תא"ל אשל, עשה היסטוריה. הוא הפך לנווט הראשון שמונה לתפקיד הבכיר. לאורך כל הקריירה שלו פרץ גבולות. הנווט הראשון שפיקד על טייסת קרב והנווט הראשון שפיקד על בסיס גדול (חצרים.( טייס ותיק בחיל האוויר אומר שהתקדמותו המטאורית למרות היותו נווט מראה על יכולותיו הנדירות. אלא שלוקר, במהלך התקדמותו, נאלץ לדלג על משוכה גבוהה ומאיימת יותר: הכתם שאותו הוא סוחב על גבו מאז אותו יום נורא בוואדי ביאנור.
זה קרה ביום החמישי של שלום הגליל ביוני .'82 יום לאחר שטייסת הפנטומים שבה שירת לוקר השתתפה במבצע מוצלח של השמדת מערך הטילים הסורי בבקעת הלבנון, יצאו סא"ל דני שאקי, הטייס, וסרן לוקר, הנווט, במטוס שהוביל שני פנטומים נוספים (פנטום רביעי הצטרף בהמשך) מבסיס חצרים להפציץ כוח סורי נסוג בצפון מזרח סוריה. כשהיו באוויר שונתה המטרה. במקום לתקוף את הכוח המקורי נקראו המטוסים להפציץ כוח קומנדו סורי שנע בציר שונה בכיוון דרום לעבר כוחות צה"ל.
הם טסו מערבה וזיהו את המטרה מגובה רב. זו היתה הטיסה הראשונה המשותפת של שאקי ולוקר. לדברי לוקר, כפי שהם מופיעים בדוח ועדת החקירה, זמן ארוך יחסית לפני ההפצצה פרץ ויכוח בתא הטייס בינו לבין שאקי בנוגע לזהות המטרה שאותה עמדו לתקוף. לדבריו, הוא זיהה שהמטרה איננה זו שאותה נשלחו להפציץ. שאקי, לטענתו, התעקש להמשיך בגיחה והורה לו לשחרר את פצצות המצרר הקטלניות. בתחקיר ציין לוקר כי לא רק שהביע חשש מכך שהמטרה איננה נכונה, הוא אף סירב בפועל להפציץ אותה. הטייס ניסה לשחרר את הפצצות בעצמו, אך התגלתה תקלה בפיקל, מנגנון שחרור הפצצות. רק אז שיחרר לוקר את הפצצות בעצמו בהתאם לפקודה.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/archive/gallery/441/326.jpg]
המראה על הקרקע היה מחריד. "מכיוון שלא היינו מוכנים להתקפה אווירית ישבנו בנגמ"שים עם מדפים פתוחים," מספר ניר בלזר, לוחם מגדוד 931 של הנח"ל שנפצע באירוע. "פתאום, מאה מטר מאיתנו, הגיחו פנטומים בגובה מאוד נמוך. בשלב הראשון ראינו אותם לשנייה, ומיד הרגשנו את המצררים והפצצות. חבר'ה נהרגו, נפצעו, היה תוהו ובוהו, קטסטרופה. אני נפצעתי בכל צד שמאל: כתף, יד, גב, הועפתי מהנגמ"ש. כמובן שלא ידענו שזה חיל האוויר שלנו, עד שאמרו לי אחרי שנותחתי בבית החולים."
השבוע, לראשונה ובניגוד לפעמים רבות בעבר שבהן סירב להתייחס, סיפק דובר צה"ל את גרסתו הרשמית לאירועים בתא הטייס: "הטייס המוביל התבקש לפגוע בכלי רכב והוא היה איש הצוות היחידי שזיהה כלי רכב. שאר טייסי המבנה, כולל הנווט מהמטוס המוביל,סרן לוקר,לא ראו כלי רכב לפני התקיפה.הנווט לוקר הבחין כי יש שגיאה בזיהוי ואמר כי הם תוקפים נקודה שונה מזו שהיו מיועדים לתקוף. לפי ממצאי ועדת החקירה הטייס לא התחשב בהערותיו של סרן לוקר והמשיך בתקיפה. חלק ממטוסי המבנה ראו את הכלים במהלך התקיפה וחלקם תקפו במקום שבו נפלו פצצות המוביל.
ההחלטה בדבר שיגור החימוש לא נעשתה על ידי סרן לוקר ולמעשה בוצעה חרף ספק שהועלה על ידו ביחס לנקודת התקיפה." בכך, בעצם, תומך דובר צה"ל בגרסתו של לוקר.
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
מיישרים קו וממשיכים
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] משיחות עם טייסים צעירים עולה שגם בביסל"א (בית ספר ללוחמה אווירית) מוצג הסיפור שלפיו לוקר התנגד בתוקף להפצצה. שאקי, הטייס, סירב השבוע להגיב לדברים. בכתבה שפורסמה לפני מספר שנים על ידי אסף לוי במקומון התל אביבי "העיר" טען שאקי כי "לא היה ויכוח בתא. לא היתה פקודה של 'תעשה משהו בניגוד לרצונך,' אין כאלה דברים. זה לא הולך ככה באוויר. לא היה ולא נברא. למיטב זיכרוני, אף אחד לא הביע התנגדות, לא לגבי מיקום המטרה ולא לגבי שום דבר אחר." באותה כתבה נחשף גם כי תא"ל במיל' רפי הרלב, שהיה ראש ועדת החקירה מטעם חיל האוויר, הוא קרוב משפחתו של לוקר ומכיר אותו מגיל צעיר. הוועדה בראשותו פטרה את לוקר מאחריות. למרות זאת לוקר התעקש שיירשם ציון לחובתו בתיקו האישי כיוון שהיה חלק מהצוות. אחרי המקרה הוא המשיך להתקדם בחיל עד לתפקידו הנוכחי. שאקי, לעומתו, סיים את תפקידו בבית הספר לטיסה ולבסוף הוחלט שלא יקבל את הפיקוד על טייסת כפיר. חמש שנים לאחר מכן פרש מצה"ל בדרגת סגן אלוף.
כיצד קרה שהקריירה של הטייס המוביל נקטעה לעומת נסיקתו של הנווט? אנשי צוות אוויר שנשאלו בנושא תולים את הסיבה בגילו הצעיר של לוקר יחסית לשאקי, ובעובדה ששאקי הוא מפקד המטוס בפועל ולכן החלטתו היא הסופית. גיל רגב: "לוקר היה ילדון. ההשפעה שלו בתוך הקוקפיט היתה מוגבלת. למרות זאת הוא נושא איתו את הצלקת הזאת הרבה שנים." מצד שני, במהלך התקדמותו ידע לוקר לגבור על טייסים רבים ופיקד על המוכשרים מביניהם,למרות שמעולם לא הטיס בעצמו. "מוזר שמצד אחד הוא התגבר על היותו נווט במהלך התקדמותו ומצד שני מקלים איתו בגלל שהיה נווט," אומר איש צוות אוויר.
נחמן ריבקין, שהיה מפקד חטיבת השריון שכוחותיה הופצצו, טוען כי בכל פעם שפורסם על התקדמותו של לוקר "חלק מהמשפחות כאבו וטענו נגד המינויים. היתה פעילות בעניין הזה. ניסו לערב גם אותי ולא הסכמתי. אני לא חושב שנכון לעסוק בעניין של מיצוי דין כלפי אדם. יותר חשוב זה כלפי המערכת.
חיל האוויר בדק את האירוע יותר ברמה העניינית-מקצועית, ולא בהתייחס לגודל האסון. לגבי תשלום על הטעויות, אף פעם לא עסקתי בזה. אני לא מאמין שעשו משהו. זאת היתה האג'נדה שלהם: מיישרים קו והולכים קדימה. כך זה נראה לי אז."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
2" תשבור"
כשאביהו בן-נון שימש מפקד חיל האוויר בתחילת שנות התשעים הוא מינה כראש לשכתו את לוקר. ללא קשר, מונה על ידיו באותם ימים סא"ל עמוס ידלין לתפקיד היוקרתי של מפקד טייסת אף.15-
באופן בלתי צפוי נקשרו שני המינויים.יום אחד הכניס הרל"ש לוקר פתק ללשכת מפקד החיל. בן נון: "בפתק היה כתוב 'הלך לנו אף.'15-דבר ראשון, לפני שאני בודק, אני דואג לשלום הטייס שהופל. הבנתי שהוא נחת עם המטוס הפגוע בשלום. ואז, אחרי שידלין נוחת מהגיחה, הוא מרים אלי טלפון בעצמו ואומר: 'שמע, יריתי טיל במטוס שלנו."'
מספר שעות קודם יצא ידלין במטוס חד מושבי חמוש במבנה עם מטוס נוסף למשימה מחוץ לגבולות המדינה. אחרי שהמשימה, שבמהלכה לא השתמשו במערכות החימוש של המטוס, הסתיימה, החליטו ידלין ובן זוגו לתרגל קרב אוויר, נורמה שהיתה שגורה אז כדי לנצל עד תום את מכלי הדלק המלאים. במסגרת המשימה המבצעית שאליה נשלחו במקור, היו מפסקי החימוש של המטוסים "חמים," כלומר, כל לחיצה עליהם משחררת טיל. ידלין שכח להעביר את המפסקים למצב אימונים,רשלנות שהיתה עלולה לעלות לחברו בחייו.במהלך האימון "נעל" ידלין על בן זוגו ולחץ על כפתור שחרור התחמושת.
לתדהמתו שוגר טיל שפגע בצורה קשה במטוס של חברו. ידלין עוד הספיק לצעוק 2" תשבור,"! מזהיר את בן זוגו על העומד לקרות,אבל זה היה מאוחר מדי.המטוס נפגע. רק בנס הצליח הטייס להנחיתו.
"המזל של ידלין היה שהם טסו באף,15- כי מטוס אחר לא היה מצליח לנחות," אומר טייס קרב. הטייס שמטוסו נפגע היה אל"מ שי גלעד, היום ראש מחלקת תכנון המערכה בחיל האוויר. גלעד, אגב, היה מעורב לימים בתאונה משלו, כשמטוס שאותו הטיס הפיל בשוגג פצצה על כביש הערבה.
"בדרכם חזרה מפעילות מבצעית החליט המוביל לבצע תרגול עם חימוש חי," התייחס השבוע לראשונה דובר צה"ל לאירוע שמעולם לא פורסם באופן רשמי. "במהלך אחד היעפים לחץ המוביל אינסטינקטיבית על כפתור שיגור החימוש. כתוצאה מכך שוגר טיל מכנף ימין. המוביל הבחין בטיל היוצא ושידר על כך למטוס השני במבנה, אולם הטיל פגע בו לפני שהטייס הספיק לבצע פעולה כלשהי. כתוצאה מפגיעת הטיל פרצה אש במנוע ימין. הטייס כיבה מנוע, ביצע פעולת חירום ונחת בשלום. בעקבות האירוע כתב סא"ל ידלין ביוזמתו מכתב למפקד חיל האוויר, שבו ביקש לסיים את תפקידו, תוך לקיחת אחריות פיקודית."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] "תקלה מאד חמורה"
מכר של ידלין מתאר אותו כ"אדם חושב, על גבול המחוננות, לא פוץ, לא מתנשא, אדם מיוחד. שקט מאוד, בלתי לחיץ." בעברו השתתף ידלין במבצעים רבים וזכה לכבוד להטיל את הפצצות הראשונות על הכור הגרעיני בעיראק. אחרי שהודח בידי בן-נון מפיקוד על הטייסת הפך לראש מחלקת תכנון וארגון במטה חיל האוויר. לאחר מכן ביצע קאמבק לשדרת הפיקוד של החיל. הוא פיקד על בסיסי חיל האוויר בנבטים ובחצרים, שימש כראש להק מודיעין וכראש מטה חיל האוויר, ושנתיים אחר כך קיבל דרגות אלוף ומונה למפקד המכללות הצבאיות. לפני מספר חודשים הדהים הרמטכ"ל דן חלוץ כשמינה אותו לראש אמ"ן, התפקיד הרביעי בחשיבותו במטכ"ל.
"ידלין נענש כבד," מסביר רגב. "הוא היה שנים בגלות במטה בקריה, עוכב וגם נשא חרפה גדולה על לבו. אם אתה שואל אותי, זה העונש הכבד ביותר." גונן (ג'ינו "התקלה של ידלין היתה מאוד מאוד חמורה. לא תמצא טייס בחיל האוויר שיגיד לך שוועדת החקירה מרחה את הנושא בגלל שזה היה ידלין. יכול מישהו להגיד שבסופו של דבר הענישה שהוא קיבל היא יותר נמוכה מהצפוי."
האם היה ראוי שהוא ימשיך להתקדם בחיל?
"זו שאלת מיליון הדולר. כל אחד ודעתו. דעתי, שלא חשובה במקרה הזה, היא שהוא לא יכול היה
להתקדם בחיל האוויר, אבל יש לזה המון פנים. אני חושב שמה שהחליטו לגביו בסדר. אין לי ביקורת על ההחלטה."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
תקלות מבצעיות מביכות
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] בדיקה שנעשתה לקראת כתבה זו העלתה כי תקלות מבצעיות מביכות, במלחמה ומחוצה לה, היו עניין שבשגרה גם לטובי הטייסים לאורך ההיסטוריה. ההבדל הוא שבעבר היה קל יותר לחיל האוויר לשמור על האירועים מאחורי דלתיים סגורות. אביהו בן-נון, למשל, התנגש ונטש במהלך קרב אוויר. רני פאלק, מבכירי החיל עד לשנים האחרונות (והיום מנכ"ל המשרד לבטחון פנים,( התנגש במפקד הטייסת שלו, אבשלום פרידמן, שנהרג.יפתח ספקטור,מטובי הטייסים בחיל, התנגש גם הוא. על איתן בן-אליהו מספרים שעד היום הוא לא מודה בזה שמיג הפיל אותו, ושבמקרה אחר השבית אף16- לאחר נחיתה גרועה במיוחד. גם דוד עברי, מפקד החיל בעבר, נקלע לסחרור שבסופו נאלץ לנטוש את מטוסו במהלך קרב נגד מיגים כשהיה טייס צעיר. גם אש ידידותית, למרות נדירות המקרים, קרתה. במלחמת יום הכיפורים מיראז' יירט בשוגג פאנטום ישראלי לאחר שזיהה אותו בטעות כמטוס אויב. הטייס נחת בשלום.
"קח גם את גדעון שפר בבית ספר לטיסה," מעיד על עצמו אלוף במיל' שפר, "ששכח להוריד גלגלים בטיסת סולו מספר שלוש בקורס טיס, נחת בלי גלגלים, ומפקד בית הספר דאז, דוד עברי, נתן לו עוד צ'אנס ולא זרק אותו. תאורטית אפשר היה לקחת את המקרה ולהגיד 'יאללה, נזרוק,' אבל הנה, גדעון שפר ברבות הימים נעשה לוחם וקיבל צל"ש חיל האוויר על גיחה מיוחדת, והתקדם לדרגת אלוף בצה"ל."
אבל לא בכל המקרים הקלו עם האשמים. סא"ל ירון בול, למשל, פיקד על הטייסת בזמן שגיל ז"ל, בנו של דוד עברי, נהרג בגלל היעדר מנוחה מספקת בין טיסות. בול לא המשיך בחיל האוויר. "הוא לא הודח," מסביר בן-נון, שהיה מפקד חיל האוויר באותה תקופה. "הוא הגיע למקום שממנו הוא לא יכול להתקדם יותר ועזב. נכון שהאירוע בטייסת שלו לא החמיא לו, אבל בשום מקום לא שמו אותו אחראי."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
לא גוררים לכל החיים
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] מקרה בולט יותר של סיום קריירה היה תא"ל עמירם אליאסף, שהיו מי שאמרו כי היה מגיע לקצה הפירמידה. באפריל ,'93 כשהיה מפקד בסיס חצרים, אישר אליאסף מפגן ירי לכבוד יום הורים באחת הטייסות. "באותו יום היו עננים נמוכים," נזכר אליאסף בהתייחסות ראשונה למקרה. "מפקד הטייסת היה צריך להפסיק את הטיסה. הירי של המטוסים היה כל כך שטוח שהכדורים קפצו כמו אבנים שנזרקות על המים. זה פגע בשני חיילים." מפקד חיל האוויר דאז, הרצל בודינגר, החליט להפסיק את תפקידם של מפקד הבסיס אליאסף, מפקד הטייסת שבמסגרתה נערכה הטיסה ומוביל הטיסה. אליאסף החליט לפרוש מצה"ל.
בודינגר: "זו היתה תקלה שאי אפשר לעבור עליה לסדר היום. אליאסף, למרות בקשתי שיישאר בצבא בתפקיד אחר, לקח את זה אישית וקשה אולי מעבר למה שציפיתי, והלך הביתה. אני רציתי שהוא ילך הצדה לתקופה ויחזור כמו ידלין. אתה לא יכול לדרוש מקטנים מה שאתה לא דורש מגדולים."
אליאסף: "בחרתי לסיים בדרך שסיימתי וחזרתי להיות מפקד אף15- מהשורה. על בודינגר היה לחץ מאוד גדול. היום אני רואה את זה כטעות. אני למעשה לא עשיתי עבירה. מי שעשה זה הפקודים שלי. נקטעה לי קריירה די מצליחה, אבל זה בסדר. במקרה התגייסתי לחיל האוויר, במקרה נהייתי טייס, ובמקרה מפקד, כך שזה לא היה נורא."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
אין רצפטים
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] גם תא"ל חיים גופן, שנחשב לטייס מעולה ולמפקד עם עתיד בחיל האוויר, לא המשיך לגבהים אליהם ציפו שיגיע אחרי שבמהלך תקופתו כמפקד בסיס תל נוף אירע אסון המסוקים בשאר יישוב. למרות זאת מסביר גופן כי "השיקולים שבגללם סיימתי את השירות בחיל האוויר הם מענייני האישי. אין דבר שלא קשור לשני. כל החיים קשורים, אבל ההחלטה היא אישית. מבחינה פורמלית, ועדת החקירה סיימה איתי בנזיפה."
היכן, אם כך, עובר הקו המפריד בין סיום הקריירה, כמו במקרה של אליאסף, ענישה וצינון כמו במקרה
של ידלין, והתקדמות חלקה כמעט לגמרי כמו במקרה של אשל? האם דרושים קריטריונים קבועים לענישה או שעל המפקד להמשיך ליהנות מדרגות חופש בלתי מוגבלות? האלוף במיל' רן גורן כתב לפני כעשרים שנה מאמר שנושאו "משמעת הטיסה ודרכי הטיפול בה." גורן, השבוע: "במשמעת טיסה, בשונה מענישה משפטית אזרחית שבה קיימת הגדרה של עונשים מרביים לכל סוג עבירה, אין
רצפטים. הכל תלוי בנסיבות, לא רק של המקרה עצמו, אלא באווירה הכללית בחיל, איך הדברים מצטיירים חיצונית בתקשורת, מעמד המבצע בהיבט של דוגמה אישית, רציפות של אירועים חוזרים וכמובן מידת הנזק שנגרם. יש בהחלט הבדל אם אתה מבצע שגיאה שהורגת,לבין אותה פעולה עצמה כשהיא מסתיימת אחרת."
האלוף שפר: "אילו היו כללים שעונים על כל דבר והיה אפשר לעשות הכל בעבודת מחשב האנשים היו
מיותרים. צריך לבדוק כל מקרה לגופו של עניין. התמונה הכללית הרבה יותר משפיעה מהפן האישי."
אחרי שכבר ניתן העונש, על פי אילו אמות מידה מוחלט על חזרה להמשך הקידום?
"יושבים,בודקים. אחרי סיום העונש לא גוררים את זה לכל החיים, למעט מקרים חריגים מאוד."
מי מחליט מה חריג ומה לא?
"לא יודע, מחליטים. בשביל זה יש אנשים בפירמידה. זה לא כתוב בשום מקום וגם לא יהיה."
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
ענישה של פעם
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif]
[התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.nrg.co.il/images/nrg/gifs/t.gif] ואולי הענישה הקלאסית, אם בכלל צריכה להינקט, היא זאת של פעם. כמו ההיא שביצע אביהו בן-נון כשפיקד על אחד מבסיסי חיל האוויר.בן נון: "טיפלתי בבנאדם באופן שאולי היום היו מקטרגים אותו כהתעללות. באחד מאימוני צליפת תותחים, טייס כפיר בדרגת סרן, מרוב להיטות לפגוע במטרה, טס נמוך מדי ונגע בה עם הזנב של המטוס. בנס לא קרה לו דבר. ברור שזו טעות טייס: יתר מוטיבציה, שיקול לא נכון. ההבדל בין זה לבין מותו היא בערך סנטימטר. הפסקתי את הטיסות, אספתי את כל צוות האוויר וכינסתי את כולם בחדר תדריכים. במרכז החדר שמתי ארון עטוף בדגל ישראל וערכתי לו לוויה. קראתי לו שיקום ויספר מול כולם מה היה ותיארתי בפניו איך אני הולך לאישה שלו ולהוריו לספר
מה קרה. שאלתי אותו מה אני צריך להגיד, כי אני זה שצריך לספר והוא ממשיך ליהנות לו בתוך המטרה. זה עשה רושם כבד מאוד והשיג את מה שרציתי. כולם התעשתו. הבחור קיבל עונש של קרקוע, אבל אחר כך המשיך. פעם היה אפשר לעשות דברים כאלה. לא בטוח שהיום זה היה עובר."
נערך לאחרונה ע"י יוסיפון בתאריך 14-01-2006 בשעה 19:40.
|