לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה __ ברוכים הבאים לפורום מתגייסים וסדירים__ חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > מתגייסים וסדירים
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #5  
ישן 08-12-2005, 20:07
  sss1987 sss1987 אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 22.03.05
הודעות: 1,672
תגובה
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי Shpitzen1 שמתחילה ב "פקודה בלתי חוקית ופקודה בלתי חוקית בעליל"

פקודה בלתי חוקית בעליל היא פקודה לא חוקית אשר אסור לחייל לבצע אותה. במידה וכן יבצע אותה הוא יועמד לדין, וכמובן שגם נותן הפקודה יועמד לדין.
במקרה של פקודה בלתי חוקית, החייל חייב לבצע את הפקודה ובמידה ויסרב הוא יועמד לדין. במקרה כזה נותן הפקודה יועמד לדין .
ההבדל הוא שפקודה בלתי חוקית בעליל יש בה מקרה חמור של חוסר צדק ברור לכל אדם. לדוגמא מפקד הנותן פקודה לירות באזרח לא חמוש ולא מסכן את החיילים זוהי פקודה בלתי חוקית בעליל כמו מקרה כפר קאסם.

במקרה שמפקד נותן לדוגמא פקודה לעשות חיפוש בבית בלי שקיבלו לכך אישור. זוהי פקודה שעל החייל לבצע אותה למרות שהיא בלתי חוקית ( סתם נתתי דוגמא) והמפקד יועמד לדין. החייל חייב לבצע את הפקודה למרות שהיא לא חוקית מכיון שכל הצבא מבוסס על משמעת ובשעת קרב אסור לחייל להטיל ספק בפקודה שהמפקד שלו נתן לו והביצוע של הפקודה אינו נתון לשיקול דעתו. רק במקרה שהפקודה היא בלתי חוקית , שזהו מקרה שעל פי הגדרת בג"ץ כל אדם שפוי יבחין שהיא בלתי חוקית בעליל- אז חייב לסרב פקודה.

יש מקרים שמאוד קשה להחליט אם הפקודה היא בלתי חוקית או בלתי חוקית בעליל ובמיוחד באמצע קרב והנושא הזה הוא די מעורפל. גם פסיקת בג"ץ שקבעה מה היא פקודה בלתי חוקית היא לא ממש ברורה ודי מעורפלת.

מקרה כפר קאסם:
  • באוקטובר 1956, עם פתיחת מבצע קדש, הוטל עוצר על כפרי המשולש הקטן, וביניהם הכפר הערבי הגדול כפר קאסם. הפקודה ניתנה בצהרי אותו יום והכפריים הערבים, שיצאו עם שחר לעבודתם בשדות ובערים יהודיות, לא ידעו כמובן דבר על העוצר. תחילת העוצר נקבעה לשעה 17:00 והודעה על כך נמסרה למוכתרי הכפרים חצי שעה לפני כניסת העוצר לתוקפו. מג"ד משמר הגבול (רס"ן מלינקי) הוזמן אל מפקד החטיבה (אל"מ שדמי) וקיבל ממנו פקודה חמורה בזו הלשון: "יש לירות על מנת להרוג" בכל מי שמפר עוצר. לשאלה: מה דין אנשים שיחזרו מהעבודה בלי לדעת על העוצר? השיב בלשון ציורית: "אללה ירחמו".

  • המג"ד העביר את ההוראה למפקדי הפלוגות שפוזרו בין הכפרים עם חייליהם. המפקדים הקשיבו. רק אחד מהם ביצע את הפעולה כלשונה. רק בגיזרה אחת ערכה חוליה של משמר הגבול טבח באזרחים תושבי הכפר בתואנה שהפרו עוצר. הכפריים הועמדו בשורה ונורו בדם קר בהתאם לפקודת מפקד החוליה (סגן דהאן). בטבח זה נהרגו 43 בני אדם, ביניהם נשים, זקנים וילדים. סך כל ההרוגים באותו לילה היה 49. התביעה הוגשה על הריגתם של 43 מתושבי כפר קאסם שנעצרו במבוא המערבי של הכפר.

  • החיילים הועמדו לדין וטענו להגנתם כי קיבלו פקודה ולכן עומדת להם הגנת הצידוק. בית המשפט קבע שהפקודה שניתנה היא בלתי חוקית בעליל. אל"מ שדמי נקנס באגורה. רס"ן מלינקי נדון ל17- שנות מאסר. סגן דהאן נדון ל15- שנה והחיילים ל7-שנים. כולם קיבלו חנינה או שוחררו עד נובמבר 59.

תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 13:29

הדף נוצר ב 0.06 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר