לוגו אתר Fresh          
 
 
  אפשרות תפריט  ראשי     אפשרות תפריט  צ'אט     אפשרות תפריט  מבזקים     אפשרות תפריט  צור קשר     חץ שמאלה ●●● ברוכים הבאים אל פורום צבא וביטחון ●●● לפני הכתיבה בפורום חובה לקרוא את דבר המנהל ●●● עקבו אחרינו! ●●● חץ ימינה  

לך אחורה   לובי הפורומים > חיילים, צבא וביטחון > צבא ובטחון
שמור לעצמך קישור לדף זה באתרי שמירת קישורים חברתיים
תגובה
 
כלי אשכול חפש באשכול זה



  #1  
ישן 25-10-2005, 15:06
  Desert Seagull Desert Seagull אינו מחובר  
 
חבר מתאריך: 01.04.04
הודעות: 454
מידע טזק"א - מהמערכת הישנה

מהמערכת הישנה - http://www.fresh.co.il/dcforum/Army/9373.html

בסוף שנות החמישים, ובתחילת שנות השישים, התפתחה טכנולוגיית הטילים האוטונומיים, בדגש על טילי אוויר-אוויר, מונחי חום. טילים נגד מטוסים לטווח קצר. הרצון היה לחמש במערכות אלה, בדגם מוקטן, גם את הכוחות הקרקעיים, על מנת לספק להם חיפוי אישי, שלא תלוי בסוללות טק"א מסורבלות וגדולות אשר היו קיימות אותה העת. במסגרת תוכנית זו, לפיתוח טיל משוגר כתף מונחה חום כנגד מטוסים, פותח ה"Red Eye", טיל הכתף הראשון בעולם, וגם הטיל האמריקני הראשון. הטיל נכנס לשירות סדיר בשנת 1965, ושולב רבות במלחמת וויטנאם. זמן קצר לאחריו, באה תשובת הסובייטים. בסוף שנות השישים יצא הסטרלה, ה-SA-7. מאז ועד היום, נותר המבנה הבסיסי של ה-טיל זעיר קרקע אוויר (טזק"א) זהה כמעט לחלוטין, ולמעשה רוב השינויים התבצעו ביכולת עקיבה, תמרון, וטווח.


עקרונות הפעולה של טילי כתף:

טזק"א הוא טיל אשר נישא על ידי אדם. לפי הגדרתו, הטיל משוגר מן הקרקע אל עבר מטרה אווירית אשר טסה בגובה נמוך יחסית, ואיטית יחסית (מטרה מועדפת על טילי הכתף הם המסוקים ומטוסי הסיוע הקרוב). גוף הטיל הגלילי מורכב מכמה חלקים בסיסיים, אשר איכותם משתנה מדור לדור: ראש ביות, מנגנון הנחיה, כנפוני היגוי, ראש קרב, מרעום, ומנוע. כיוון שהטיל משוגר ע"י אדם, אין מגלש עליו נישא הטיל, ולכן השתמשו בשיטה המוכרת של "זביל", "צינור" בו הטיל נמצא, אשר נועד גם לתת לטיל כיוון כללי של המטרה. לצד הזביל, או מתחתיו, נמצאת קת רב פעמית אשר בתוכה נמצאים מעגלים אלקטרוניים, בית ההדקים, וסוללה.

המנוע - המנוע ברוב טילי הכתף הוא מנוע דו שלבי. קיים מנוע ראשוני על בסיס הודף מוצק אשר מטרותיו היחידות הן לשלוף את הטיל מן הזביל, ולתת לטיל מהירות ראשונית. מנוע זה עובד משך כשנייה, ולאחר מכן נופל מן הטיל אל הארץ. לא מספיקה לעבור שנייה אחת מרגע שנשר המנוע הראשוני עד שנכנס לפעולה המנוע העיקרי של הטיל. אך לפני שהמנוע העיקרי מוצת, על הטיל לעבור מרחק ביטחון מסוים מהמשגר, בדרך כלל כ-10 מטרים. המנוע העיקרי הוא זה המקנה לטיל את מהירותו המרבית, אשר עומדת על 1.5-2 מאך. מנוע זה פועל למשך של 7 עד 10 שניות, לערך, ובמהלכן ניתן לראות שובל לבנבן מאחוריו. לאחר שמנוע זה מפסיק לפעול, הטיל מסתמך על האנרגיה הקינטית שלו וממשיך בדרכו אל עבר המטרה. לא ניתן לראות את הטיל לאחר הפסקת פעולתו של המנוע העיקרי.

קת רב פעמית - שינוי שקיים החל מהטילים שבאו אחרי ה-Red Eye. הRed Eye, אם יורשה לי לומר, הוא גירסה כנגד מטוסים של ה"לאו"...פשוט לשגר את הטיל, ולזרוק את המשגר ל"אלף עזאזל". השינוי שהוכנס לאחריו הוא כזה. קת הזביל ניתקת ממנו, ומתחברת לאחרי כן לזביל חדש, ובכך חוסכת עלויות. על הקת נמצאות כמה סוללות אשר מטרתן היא לספק מתח וליצור זרם חשמלי אשר "יתניע" את כל המערכת. אבל מה? הסוללה היא לא כמו סוללת דיסקמן כזו של 120 שעות ניגון רצופות...ה-טזק"א, מה לעשות, הוא כנראה צרכן חשמל גדול יותר. סוללת הטיל מספיקה לכחצי דקה בלבד. דבר שהוא די הגיוני. מזהה את המטרה, מחכה שהיא תגיע לטווח העסקה, להכניס את הסוללה, להמתין לצליל אישור (במידה וקיים), ולשגר את הטיל. לרוב המערכות יש מספר סוללות המחוברות על הקת. כך לדוגמא הסטינגר, עליו נמצאות שלוש סוללות, למידה שתקבל פקודת חדל\המטוס בחר לצאת ממעטפת הירי\סתם שיהיה עוד כמה, מה רע?

ראש ביות - רוב השינויים והשיפורים שבוצעו במהלך השנים ב-טזק"א הם בתחום ראש הביות (רב"ת). כל גוף פולט קרינה אינפרא-אדומה (IR). הקרינה נפלטת בתדירות מסוימת, כלומר באורכי גל שונים. ככל שגוף יותר חם הקרינה האינפרא-אדומה שתפלט ממנו תהיה יותר אנרגטית. ראש הביות, כאשר הוא מזהה מטרה חמה, הוא ננעל עליה, ומתחיל בעקיבה אחריה. ה-רב"ת מספק מידע על מיקום המטרה בכל רגע נתון למערכת הניהוג של הטיל, הכנפונים, המכוונת את מסלול מעוף הטיל לפגיעה במטרה. רגישות החישה של ה-רב"ת השתנתה רבות בארבעים השנים האחרונות. בעבר ראש הביות היה מזהה את המטרה רק ב-rear aspect, גזרה אחורית. כלומר, ירי על המטרה כאשר היא טסה ממך הלאה. ירי ישירות על נחיר הפליטה של מנוע המטרה. כיום רגישות ה-רב"ת מקנה לטיל נתוני ירי כלל גזרתיים, all-aspect seeker. הדבר הושג, בין היתר, ע"י קירור ראש הביות. זוכרים את הסוללה? ובכן בתוכה נמצא גם מיכל קירור קטן אשר מזרים גז המקרר את ראש הביות והופך אותו לרגיש יותר. כמו כן, על מנת שהטיל לא יתחיל לעקוב אחרי השמש, למשל, מגבילים את טווח התדרים של הקרינה האינפרא אדומה אחריה עוקב הטיל. כיום, בטילים המתקדמים ביותר, הוסיפו מנגנון "חיסיון צבע". מנגנון זה, בשילוב עם ה-רב"ת, מחפש לא רק נקודת חום, אלא גם את החלקים הקרים יותר, או במובן פשוט, מחפשים את החלק הלא מואר של המטוס, הגחון. מכאן, שאם תשגר נור, הטיל יידע שאומנם הנקודה הזו חמה יותר, אך היא אינה מטוס, כיוון שאין לה אזורים קרים, וכך יישאר נעול על המטוס.

מערכת ההנחיה - מערכת ההנחיה של הטיל מיועדת לתרגם את המידע על מיקום המטרה במרחב, המסופק ע"י ראש הביות, לפקודות ניהוג כנפוני הטיל. טילי הכתף אינם טסים ישירות אל עבר המטרה, אלא אל עבר נקודת מפגש עתידית איתה. שיטת ניהוג זו מכונה "ניהוג יחסי", והיא מקובלת ברוב טילי האוויר-אוויר\קרקע-אוויר הקיימים בעולם. שיטה זו מאפשרת לטיל להגיע אל המטרה בדיוק רב ובדרך הקצרה ביותר, במקום לבצע מה שנקרא "רדיפת זנב". בשלב הסופי של מעוף הטיל (End Game), הטיל מבצע קידום של נקודת הפגיעה ביחס לנקודת הביות. מנגנון זה נקרא TAG (Track Angle Gain) והוא מצוי בכל הטילים למעט ה-SA-7, הטיל שעשה שמות בסקייהוקים שלנו בזמן מלחמת יום כיפור (טיפלו בבעיה זו ע"י הוספת שרוול מוארך לנחיר הפליטה). קידום נקודת הפגיעה נועד להעתיקה מקצה המנוע למרכז המסה, על מנת לגרום נזק מרבי.

ראש קרב (רש"ק) - לטילי כתף רש"ק קטן יחסית שמשקלו הכולל מגיע לסדרי גודל של 1-1.2 ק"ג. ה-רש"ק כולל חומר נפץ מרסק (חנ"מ) מסוג HMX, בד"כ, שמשקלו כ-300 גרם. מקביל לחצי קילו TNT. עם זאת, במיסטראל הצרפתי משקל ה-רש"ק מגיע לכשני ק"ג, וב-SA-18S IGLA, קיים ראש קרב במשקל 3 וחצי קילוגרמים, אם אני זוכר נכון. מרעום - עקב ה-רש"ק הקטן הקיים ב-טזק"א, אין טעם רב בשימוש במרעום קירבה, ומכאן שלרוב טילי הכתף מרעום חדירה בלבד (למעט ה-IGLA S שם כן הוכנס מנגנון קירבה בנוסף). בעת פגיעת הטיל, מתבצעת השהייה של הפיצוץ זאת כדי לאפשר חדירה עמוקה יותר של הטיל אל תוך גוף המטרה לפני פיצוץ הטיל על מנת להשיג אפקט נזק גדול יותר, וסבירות גבוהה יותר של הוצאת המטרה מכלל פעולה.

אורי99 ציין
ציטוט:
ל"סטרלה" יש למעשה שתי מנועים: מנוע האצה שזורק אותה מהמקום ונכבה לפני שכל הטיל יוצא החוצה, ומנוע טיסה, שמתחיל לעבוד אחרי שטיל התרחק כמה מטרים מהמשגר.


FiReBall שאל
ציטוט:
שאלה:
האם לטזק"א אין רשף? הרי בטילי נ"ט שפועלים בשלב השיגור על עיקרון דומה (מנוע האצה ומנוע רקטי) חייבים לקחת טווח ביטחון רחב למדי..


אני עניתי
ציטוט:

כעיקרון, כן. קיים רשף ממנוע הפליטה של הטיל, וזאת אחת הסיבות המרכזיות (אם לא היחידה?) מדוע אסור\לא כדאי לשגר טיל כתף (נ"ט, נ"מ, נ"א) מאיזור סגור, כגון מבנה. כיום, לעומת זאת, מפותחים מנועי פליטה אשר יאפשרו שיגור מתוך מבנה סגור. כמדומני לג'אבלין האמריקני קיימת האפשרות הזו.


desertowl חידד ותיקן
ציטוט:

SOFT LAUNCH

כיום - כמעט כל טיל נ"ט משתמש ב SOFT LAUNCH , שיגור "רך" - המאפשר שיגור מחללים סגורים ע"י הפלטה של הטיל מהזביל בלחץ גז ורק אז מתחיל המנוע את פעולתו.
פחות שימושי בטילי ק"א אבל אני יכול לראות מצבים בהם זה שימושי (ירי מאזור מבוצר/ הריסות וכו').
כמו כן לגבי קרינת IR - החלקים ה"קרים" שהתכוונת אליהם - למעשה הטיל מודד את קרינת ה UV (אולטרה סגול) וע"פיה הוא מקבל חיווי נוסף.


לבני הוסיף לגבי soft launch
ציטוט:

קיימת מערכת גרמנית ותיקה למדיי
בשם המפוצץ-"ארםברוסט"(קשת-יד)
מדובר ברקטת נ"ט במימדים של הלאו אשר תוכננה לאפשר ירי מתוך מבנה סגור
ע"י כליאת הרשף והפחתתו באופן משמעותי עקב תכנון מיוחד של החלק האחורי של המשגר


ותגובת לבני לסקירה עצמה - שתי תגובות שאוחדו כאן
ציטוט:
ברשותך מס' חידודים...
א-הרש"ק- כאמור בסוג זה של טילים כמות החנ"מ שברש"ק קטנה יחסית לכן נהוג להוסיף לו מס' אלמנטים שייעודם הוא להגביר את אפקט הנזק הסביבתי כגון-רסס מבוקר המושג ע"י חירוץ מעטפת הפנימית של הרש"ק (כמו בסטרלה) או הוספה של קוביות קטנות של מתכת קשה וכבידה כגון טונגסטן-קרביד בטילים המתקדמים יותר.
פרט לכך לעיתים מוספים לחנ"מ שברש"ק "מגבירי בעירה"כגון אבקת אלומיניום אשר יוצרים הן בעירה מוגברת בעת הפיצוץ והן הדף.


פרט לכך בל נשכח שאין אנו רוצים שבמקרה שלא היתה פגיעה ייפול לנו הטיל על הראש... לכן קיימת במרעום מערכת השמדה עצמית אשר גורמת ליזימת הרש"ק לאחר פרק זמן נתון(14 שניות בסטרלה-כמדומני).

ב- סוללה טרמית-מספקת מתח לפרק זמן רצת יותר ארוך ממספר שניות בודדות(בסטרלה-כ 5 דקות).

ג- גז הקירור לא מועבר מהסוללה אלא מבלונית חנקן דחוס שמקרר את ה-"עין" של ראש הביות ד-המנוע-אכן יש מנוע מאיץ ומנוע שיוט אך איני מכיר אף טיל כתף נגד מטוסים שבו יש ניתוק פיזי בין המנוע המאיץ למנוע השיוט הראשון פשוט מסיים את בעירתו ומעביר את הביעירה למנוע הראשי ללא כל התנתקות!!!

תפקידי מנוע ההאצה.
למנוע ההאצה למעשה שני תפקידים עיקריים.
1-הדיפה ראשונית של הטיל מהמשגר וכיבויו עוד בטרם הטיל כולו עזב את המשגר ע"מ שלא לשזף את היורה...


2-התאוצה הגבוהה שהוא נותן לטיל משמשת לביטול אבטחות במרעום אשר מאפשרות את תחילת פעולתו. אגב-זה עובד ככה גם בהרבה טילים אחרים לאו דוקא טילי כתף נ"מ



ותמונה לסיום של סטינגר המראה את נשירת מנוע הפליטה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה

SA-18 IGLA-S
תמונה שהועלתה על ידי גולש באתר ולכן אין אנו יכולים לדעת מה היא מכילה
תגובה ללא ציטוט תגובה עם ציטוט חזרה לפורום
תגובה

כלי אשכול חפש באשכול זה
חפש באשכול זה:

חיפוש מתקדם
מצבי תצוגה דרג אשכול זה
דרג אשכול זה:

מזער את תיבת המידע אפשרויות משלוח הודעות
אתה לא יכול לפתוח אשכולות חדשים
אתה לא יכול להגיב לאשכולות
אתה לא יכול לצרף קבצים
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך

קוד vB פעיל
קוד [IMG] פעיל
קוד HTML כבוי
מעבר לפורום



כל הזמנים המוצגים בדף זה הם לפי איזור זמן GMT +2. השעה כעת היא 06:23

הדף נוצר ב 0.04 שניות עם 11 שאילתות

הפורום מבוסס על vBulletin, גירסא 3.0.6
כל הזכויות לתוכנת הפורומים שמורות © 2024 - 2000 לחברת Jelsoft Enterprises.
כל הזכויות שמורות ל Fresh.co.il ©

צור קשר | תקנון האתר