02-10-2005, 22:52
|
|
|
|
חבר מתאריך: 08.08.04
הודעות: 1,575
|
|
על משולשים, עיגולים ומרובעים
אחד הסיפורים המעניינים הנוגעים לעיצוב כלי טייס בעלי שח"ם נמוך קשור ישירות לשאלה שנשאלה פה על מטוסים משולשים ומעוגלים. כאשר המתכננים של "לוקהיד" עיצבו את התצורה שלהם לפרויקט ה-XST של DARPA הם נתקלו בבעיה לא פשוטה בכל הקשור לחישוב שח"ם של גופים. הנוסחאות היו מוכרות (באופן אירוני רבות דווקא הודות לחוקר סובייטי) אך חישוב מעשי של השטח היה בעיה סבוכה. תוכנת המחשב שפותחה לצורך המשימה ECHO-1 ידעה לחשב שח"ם של משטחים דו-ממדיים. לכן כאשר עוצב ה-XST על בסיס תצורת המעויין שכונתה HOPELESS DIAMOND ונתגלתה כבעלת פוטנציאל טוב מבחינת שח"ם הם נאלצו לבנות אותו כערב רב של משולשים וריבועים. התוצר היה ה-HAVE BLUE בעל המראה הייחודי. תצורה זו נשמרה, פחות או יותר, גם בעת עיצוב ה-SENIOR TREND המוכר יותר כ-F-117A.
אבל, למרות השח"ם הנמוך שלו הרי שה- F-117A הוא "חמקן" בלשון העם בעיקר חזיתית. הדבר לא בעייתי שכן המטוס מתוכנן למשימות תקיפה שבהן הוא מגיע, מטיל חימוש ומסתלק. כדי להפחית את חשיפת הצדדים הפחות "חמקניים" שלו נעשה תכנון משימה יסודי באמצעות מערכת שמכונה ELVIRA.
אבל, כאשר המהנדסים של נורת'רופ ישבו לתכנן את ה-BSAX הם נתקלו בבעיה שכן משימת מטוס זה הייתה סיור מעל שדה-הקרב ורכישת מטרות באמצעות מכ"ם LPI (כחלק מיוזמת ASSAULT BREAKER). כלי טיס כזה יצטרך להיות בעל שח"ם נמוך מכל כיוון שכן הוא אמור לשייט במהירות איטית יחסית מעל שדה הקרב. אבל, בשלב זה כבר חלה התקדמות בידע ובטכנולוגיה כך שניתן היה לחשב שח"ם של משטחים תלת-ממדיים. כך - ובשל סיבות אחרות - יכלו המתכננים לעצב מטוס מעוגל. התוצר היה ה-TACIT BLUE, שאומנם לא הבשיל למערכת מבצעית, אך היה חלוץ בעיצוב כלי טיס נמוכי שח"ם מעוגלים. הידע הזה בא לידי ביטוי בעיצוב ה-SENIOR ICE וה-SENIOR PEG במכרז ה-ATB שאחד מהם הבשיל לכדי ה-SENIOR CJ המוכר כ-B-2A.
מאז עוצבו מספר רב של כלים נמוכי שח"ם מעוגלים כמו ה-F-22, ה-BOP ואחרים.
_____________________________________
"[Nuclear] war is unthinkable but not impossible, and therefore we must think about it" - Bernard Brodie
|