|
04-12-2004, 01:07
|
|
|
חבר מתאריך: 26.11.04
הודעות: 2,109
|
|
אחלה תמונות עידו!
בתגובה להודעה מספר 10 שנכתבה על ידי עידו403 שמתחילה ב "זה בלון חנקן, הוא משמש ל"נגיחת הפגז" מהסדן לתוך הקנה"
כמה נקודות ושאלות:
1. משאית הריאו יוצרה בכמות עצומות במספר משפחות עיקריות - ה M35/34 (משאית 2.5 טון),ה M44 (גם כן 2.5 טון משופרת), ה M39, ה M809 ו M939 (כולן משאיות 5 טון) – שכללית דומות מאוד בתצורה חיצונית וכולן בעלות הנעה 6*6 רק שמשאיות ה 5 טון גדולות בהרבה ממשאיות ה 2.5 טון (ראו תמונה). נתוני המשקל מתייחסים דרך אגב למטען שהמשאית יכולה לשאת בסיפון האחורי ולא למשקל הכלי עצמו או ליכולת הגרירה שלו, ששתיהן נעות סביב ה 10 טון.
המשפחות יוצרו לאורך השנים על ידי מגוון יצרנים (ריאו, וייט, קייזר, AMG), במגוון עצום של דגמים, עם מגוון מנועים (בנזין של ריאו עצמה, משולבים של קונטיננטל אבל בעיקר דיזלים נהדרים מתוצרת קמניס בנפח 8.3 ליטר), גיר (ידני, אוט'), אורכי בסיסי גלגלים (קצר, רגיל, ארוך וכו'), אורכי סיפון מטען (רגיל, ארוך), מספר צמיגים על הסרנים האחוריים (בודד או כפול), סוגי קבינות (פתוחה, סגורה, כפולה וכו'), סוגי דיגום ומתקון (ארגזי כלים, מטפים, גלגלים רזרבים וכו'), איבזורים שונים (מנופים, ווי גרירה, כננות וכו'). כללית, משאיות ה 2.5 טון יוצרו בין 1955 ואמצע שנות ה-70, ה M39 יוצרה גם כן עד לאמצע שנות השבעים, ה M809 עד לאמצע שנות ה 80 וה M939 מיוצרת גם היום.
למיטב זכרוני משאיות ה 2.5 טון הראשונות נקלטו בצה"ל החל מסוף שנות ה-60, עם הגידול ברכש הצבאי מארה"ב, והגיעו גם דגמים חדשים וגם משומשים מעודפי הצבא האמריקני. הרכש היה בהיקף קטן יחסית (מספר מאות?) בגלל השימוש המקביל שנעשה בכמויות גדולות של משאיות זיל מצוינות שנלקחו שלל במלחמת ששת הימים, בעיקר מהמצרים בסיני. מסיבה שלא ברורה או זכורה לי נרכשו בעיקר משאיות בעלות בסיס גלגלים קצר (יתכן שהאמריקנים פשוט רצו להיפטר מהדגם הזה והפרישו אותו לנו). בכל מקרה, עיקר הרכש התבצע אחרי מלחמת יוה"כ, אז כבר נרכשו בעיקר דגמי ה 5 טון החזקים יותר. משפחת ה M939 המאוחרת יותר לא נרכשה כלל. אם בתמונות ממלחמת יוה"כ אפשר לראות בעיקר את משפחת ה M35 לצד משאיות דודג'מתצורת וזיל, הרי שברוב התמונות ממלחמת לבנון כבר אפשר לראות שמשפחת ה M39 מהווה את הרוב. להערכתי בתקופת השיא של הריאו (שנות ה-80) היו בצה"ל יותר מ 5K משאיות כאלו אבל מאז הגעת "דנה" באמצע שנות ה-90 הן נגרטות בקצב של מספר מאות בודדות בשנה. לעניות דעתי, ייקח עוד 15 שנה פלוס עד שכולן יוחלפו - כך שהותיקות ביותר יהיו בוודאי בנות 50 שנה ויותר... דרך אגב, אם זכרוני אינו מטעה אותי סימון ה R10 התייחס בכלל לסוג הצמיגים של המשאית ולא לדגם המשאית עצמה. יש גם R15, R20
2. בכל מקרה, לא ברור לי מדוע גדודי חת"מ נגררים משתמשים במשאיות ריאו, שהן בעלות עבירות שטח נמוכה יחסית (כפי שגם התמונות מעידות), כגוררים ולא נגיד באלפות. ואז הצוות עצמו היה יכול לנסוע באביר או נ"נ מלווה. זה טוב גם לאחידות תחזוקתית עם כלי המפי"ק.
3. המשאיות שמשמשות את הגדוד על עידו הן מדגם M39 ממשפחת ה 5 טון על בסיס גלגלים ארוך עם סיפון ארוך ולא דגם M35. אני מקווה בשבילו שהברזנט מסתיר לא רק את הצוות אלא גם מנוף הידראולי מתוצרת אייל או אחרת, למרות שלא נראה שכך הדבר. או שיש להם ריאו אייל ייעודי?
4. עצוב לראות שרכבי הסיור הם עדיין ג'יפי הM151 המסוכנים ולא האמרים או לפחות סופות, משניהם יש לצה"ל בשפע. הכלי הזה גבה לאורך השנים לא מעט פצועים, נכים והרוגים בהתהפכויות! אני מניח שזה כלים אותנטיים שנמשכו מהימ"ח ולא בכלים שהונפקו במל"י.
5. עידו, האם הגדוד כולו מורכב מנגררים או שזה רק סוללה אחת (אני שואל בגלל תמונות הדורסים, אני מניח שגם הם מגיעים מגדוד מילואים כלשהו)?
6. מדוע בעצם עדיין משתמשים בתותחים נגררים? זה בגלל מחסור בתומ"תים או בגלל יכולות מיוחדות כלשהן של ה M-71 עצמו (טווח)? למיטב זכרוני תומ"תי ה "רועם", שהיו מצוידים ב M-71 (או אולי M-68?), וגם ה M50 הותיקים ("רוקע") הוצאו שניהם משירות בסביבות 1995 ו 2000 בהתאמה, בגלל חוסר היכולת והכדאיות לתמוך תחזוקתית בתובות השרמנים ומנועיהם העתיקים. לבטח מדובר בשילדות השרמן האחרונות בשימוש, לפחות בחצי הכדור המערבי.
7. אתה יודע האם הגדודים המטכ"ליים שהפעילו בזמנו נגררי 130 מ"מ / M-46 עדיין קיימים? או שאולי אחד מהם הוסב ל M-71 J
'.
סוף שבוע נעים
נערך לאחרונה ע"י יוסיפון בתאריך 05-12-2004 בשעה 18:25.
|
|