|
29-09-2005, 12:15
|
צחי בן עמי לתחום התעופה הצבאית, חיל האויר ותולדותיו
|
|
חבר מתאריך: 17.10.04
הודעות: 8,704
|
|
המון שטויות בכתבה של הארץ
בתגובה להודעה מספר 1 שנכתבה על ידי טל ענבר שמתחילה ב "על פי "הארץ" - מחר תגיע הקטלינה למוזיאון חיל האוויר..."
ציטוט:
מחר, אם לא יהיו תקלות, יטיס צבי אבידרור מטוס מדגם קטלינה למוזיאון חיל האוויר. תשע שנים עמל אבידרור על עסקה, שבראשיתה כללה חמישה מטוסים, גיבורי מלחמת העולם השנייה. רק הקטלינה שרד. "אל תשכח שאני איש צוות אוויר", אומר בחיוך צבי אבידרור בן ה-80, אחרי שלבש בתוך שלוש דקות, כפי שהבטיח, את סרבל הטיסה הכתום שלו, המעוטר באותות צבאיים. על גב הסרבל כתוב "טייסת 69 מספר חזק" - הטייסת הראשונה בחיל האוויר הישראלי שמוספרה. "אם לא התייצבת במטוס תוך דקה, היה הרס"ר דופק לך כלא", אומר אבידרור, "אז מה זה בשבילי ללבוש סרבל בתוך שלוש דקות?"
|
צבי אבידרור אינו טייס - הוא מקלען אלחוטאי בהכשרתו, ומצוות ככזה לצוות המטוס בלג האחרון במסע - מקפריסין אל ישראל.
ציטוט:
אחוז התרגשות ממתין אבידרור לשיחת טלפון מצרפת, שתבשר לו את הבשורה שבעבורה הוא פועל בהתנדבות זה תשע שנים: המטוס המריא, יודיעו אנשי הקשר שלו, והוא יארוז את סרבלו ויעלה על הטיסה הקרובה ללרנקה. שם הוא יפגוש את מטוס הקטלינה שזה יותר משנה מכשירים אותו לטיסה הזאת. יחד עם צוות של טייסים אוסטרלים ואמריקאים, הוא יטיס את הקטלינה לשדה התעופה בחצרים, כדי שיצטרף כעוד מוצג למוזיאון חיל האוויר
|
השיחה לה ממתין צבי היא לא שהמטוס יצא לדרכו אלא שהשלים בהצלחה טיסת ניסוי...
ציטוט:
הטיסה [התמונה הבאה מגיעה מקישור שלא מתחיל ב https ולכן לא הוטמעה בדף כדי לשמור על https תקין: http://www.haaretz.co.il/hasite/images/0.gif] מלרנקה לחצרים אורכת קרוב לשעתיים. מהירות הטיסה של הקטלינה היא 150 קמ"ש. המטוס אמור להמריא היום משדה התעופה בואז שליד פאריס, ולטוס עם נחיתות ביניים ברומא, באי קורפו ובלרנקה. אם הכל יילך כשורה, ינחת המטוס בחצרים מחר בצהריים. במקרה של תקלות תידחה ההמראה מלרנקה ליום ראשון.
|
המטוס נמצא ב-בוויס. כאמור, השאר שטויות
ציטוט:
קטלינה, או בשמו המקצוע PBY5A, הוא מטוס ימי (אמפיבי), מתוצרת מפעל אמריקאי שחדל מזמן מלהתקיים. המטוס הוכנס לשירות פעיל בחילות האוויר של ארצות הברית ושל בריטניה, ומילא תפקידים חשובים במלחמת העולם השנייה. בגלל מנועיו השקטים יחסית ויכולתו לנחות על המים, עיקר ייעודו היה לצוד צוללות ולהציל אנשים בלב ים. הוא מוטס בידי צוות של עד שמונה אנשים.
"המטוס הזה דפק צוללות גרמניות ויפאניות והציל 1,500 טייסים של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, שמטוסיהם הופלו לים", מספר אבידרור בהתלהבות. אבידרור, שהיה קצין קדטים בקורס הראשון של חיל האוויר - בני פלד, מפקד חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים, היה חניכו המצטיין - זכה לשרת ולטוס בשנות החמישים על הקטלינה בתפקיד מקלען-קשר. אחד מאלפי הטייסים שניצלו בזכות ביצועי הקטלינה היה בוריס סניור, אז טייס בחיל האוויר של דרום אפריקה, שמטוסו הופל במלחמת העולם השנייה למי הים האדריאטי. במלחמת העצמאות עלה סניור לישראל והיה ממקימי חיל האוויר. הקטלינה עשה עלייה כעבור כמה שנים, ב-1952, כשנרכש על ידי חיל האוויר הישראלי.
|
נכון, לשם שינוי
ציטוט:
צירופו לחיל האוויר לא היה סיפור הצלחה, וכעבור ארבע שנים הוא הוצא משירות. אבידרור, שהיה אחד מאנשי הצוות של הקטלינה, זוכר משימה אחת שבה הוזנק לחפש בים התיכון אחר ספינת דיג ישראלית שהקשר עם אנשי צוותה נותק. "היתה מהומה גדולה במדינה. טסנו עשר שעות והגענו עד איי יוון, אבל לא מצאנו שריד וזכר לספינה. ואז כשחזרנו לבסיס, התברר שהם עגנו בנמל פיראוס, ירדו לאיזה בודגה, שתו אוזו ושכחו ליצור קשר".
|
ככל הנראה הפעילות המבצעית היחידה של המטוס בח"א
ציטוט:
סמל ראשון לנצח
סיפור חייו הפתלתל והמרתק של אבידרור נשמע כאילו נלקח מספר עלילותיו של הברון מינכהאוזן, אבל הוא אמת לאמיתה. דיבורו אסוציאטיווי. כל סיפור מזכיר לו אנקדוטה, וקשה לעצור את שטף דיבורו המלווה בפרצי צחוק. הוא נולד בטרנסילווניה, ועלה לארץ כנער ב-1939. במלחמת העולם השנייה התגייס לצי הבריטי. המשחתת שעליה שירת, "קרליל", הופצצה על ידי חיל האוויר הגרמני ליד כרתים והוטבעה. משחתת שעברה במקום משתה אותו מהמים, והוא ניצל והוצב במצרים.
שם, כשיצא למשימה צבאית ליד אלכסנדריה כשהוא רכוב על אופנוע, ניסתה לדבריו קבוצת טרוריסטים של "האחים המוסלמים" להתנקש בחייו על ידי ביום תאונת דרכים. הוא נפצע קשה ועד היום הוא מוכר כנכה של הצי הבריטי. אף על פי כן, הוא לא ויתר על זכותו להילחם במלחמת העצמאות. הוא היה מפקד כיתה בחטיבת כרמלי ונפצע שלוש פעמים בקרבות ליד זכרון יעקב ובחיפה. אחר כך הועבר לחיל הים ומשם הגיע לחיל האוויר, לטייסת הראשונה שזכתה למספר המקורי, שלא נעדרת ממנו, כמובן, רמיזה מינית, 69.
ב-1952 הוא החליט להתפטר מחיל האוויר לאחר שלא נענו כל בקשותיו כי תוחזר לו דרגת קצונה שהוענקה לו בתפקידו בקורס הטיס. עד היום הוא מחזיק קלסר עב כרס של מכתבי המלצה מכמה מפקדי חיל האוויר, כולל הנוכחי אלוף אלעזר שקדי, שממליצים להעניק לו בדיעבד דרגת כבוד של רב-סרן. אבל הביורוקרטיה הצה"לית מתעקשת שאבידרור יישאר סמל ראשון. לאחר התפטרותו, עסק בעיסוקים שונים. הוא ניהל חברות, היה יועץ ובעלים של חברה ליבוא ואספקה של חומרי בניין, וב-1964 סייע לתקן תקלה חמורה של נזילת מים בכור הגרעיני בדימונה, שעלולה היתה להסתיים באסון גדול.
|
כדאי היה לציין שצבי שרת גם כמקלען אלחוטאי בבריטניה.
ולסיכום - המטוס שאמור להגיע לארץ נפגע בסערה בצרפת ונגרמו לו נזקים שלרוע המזל נתגלו רק בסמוך להמראה לטיסת הניסוי. המטוס, אגב, אינו מהדגם ששרת בח"א אלא מדגם 6A.
_____________________________________
ילדים: קל לייצר - קשה לתחזק
|
|